hår i öronen..

B

BeastieBabe

Såg nyss på det omtalade programmet Barbacka, och såg att Flippan inte har ett enda hårstrå i öronen.. vad kan det bero på? är det normalt öht eller??

Sv: hår i öronen..

De är förmodligen bortklippta...

En tävlingshäst kan ju inte ha hår i öronen heller! :smirk:

det såg inte klippt ut.. =/ snarare bortvaxat.. de va helt soprent i öronen..

förresten.. varför kan dom inte ha hår i öronen? Flippan har juh ändå Luva jämt på tävlingar så det bör inte spela någon roll..

Det är ju inte estetiskt tilltalande för en sådan känd häst! Tänk om någon skulle känna igen henne UTAN luvan och se att det är lurv i öronen! KATASTROF! :rofl:

En annan sak jag störde mig på var alla paddar....
Inte konstigt att flippsn inte ville ha sadeln på, lär ju trycka som f*n över manken!

Hon måste väl ha luva när hon inte har några hår i öronen :angel:

BeastieBabe skrev:
Såg nyss på det omtalade programmet Barbacka, och såg att Flippan inte har ett enda hårstrå i öronen.. vad kan det bero på? är det normalt öht eller??
Man kan enkelt bränna bort de håren med en tändare...

de gör de ju säkert på en häst som värd dom miljonerna.....tror du inte de enklare att raka bort dom ;)

Jag har lite svårt för hur vissa "elitryttare" behandlar sina hästar - de är inte hästar, utan dyra leksaker! Typ... :smirk: Men det skummaste jag hört (lite off-topic) var när SVT intervjuade Rolf-Göran Bengtsson vid en omgång av välrdscupen och R-G plötsligt ber dem sluta filma, för hans hästskötare skulle sätta på benskydden och han ville inte att det skulle komma med på film. När SVT frågade varför blev svaret att det var lite speciellt och de ville inte att någon annan ryttare skulle använda sig av samma idé...

VADDÅ?!?!?! :eek: Finns det många olika sätt att sätta på benskydd eller? Blir hästen en bättre hopphäst om man sätter på dem på ett visst sätt, eller vad? Eller var det helt enkelt så att nånting hysh-hysh var i görningen? Nånting rent av olagligt? Kanske inte, men man undrar ju! :cool:

Som sagt, lite off-topic, bara kom att tänka på det när jag läste den här tråden... :angel:

lite nifiken på öronhåret, nån som vet varför??
dom finns väl där av en anleding eller?

Mimmi81 skrev:
lite nifiken på öronhåret, nån som vet varför??
dom finns väl där av en anleding eller?

Utav samma anledning som en del rakar bort känselhåren på mulen... för att det ska se "snyggt ut"... sedan är det ju en annan sak vad som egentligen är "Snyggt" :smirk:

Det finns nog ingen praktisk anledning om det inte är så att de stoppar fullt med bomull i öronen på Flippan när hon ska in på banan. Är öronen rakade så fastnar det ju inge bomull i öronhåret :p

/Lizzie

lizzie skrev:
Utav samma anledning som en del rakar bort känselhåren på mulen... för att det ska se "snyggt ut"... sedan är det ju en annan sak vad som egentligen är "Snyggt" :smirk:

Det finns nog ingen praktisk anledning om det inte är så att de stoppar fullt med bomull i öronen på Flippan när hon ska in på banan. Är öronen rakade så fastnar det ju inge bomull i öronhåret :p

/Lizzie
öronhåren skyddar ju hörselgångar osv... Om man tittar noga sitter det massa "bös" i öronhåren... det fastnade där på väg ner till hjärnan! :angel: :smirk:

Humelibumlan skrev:
öronhåren skyddar ju hörselgångar osv... Om man tittar noga sitter det massa "bös" i öronhåren... det fastnade där på väg ner till hjärnan! :angel: :smirk:

När jag skrev "praktisk anledning", så menade jag praktiskt anledning till varför de rakar öronen. Var lite otydlig där. :smirk:

Öronhåret räknas väl som skyddshår och har alltså en funktion, och jag tycker det är gränsen till djurplågeri att raka hästen öron. Framför allt under den tid på året det finns insekter!

/Lizzie

lizzie skrev:
När jag skrev "praktisk anledning", så menade jag praktiskt anledning till varför de rakar öronen. Var lite otydlig där. :smirk:

Öronhåret räknas väl som skyddshår och har alltså en funktion, och jag tycker det är gränsen till djurplågeri att raka hästen öron. Framför allt under den tid på året det finns insekter!

/Lizzie
Håller med du!
yaya.gif

Gisburne skrev:
Jag har lite svårt för hur vissa "elitryttare" behandlar sina hästar - de är inte hästar, utan dyra leksaker! Typ... :smirk: Men det skummaste jag hört (lite off-topic) var när SVT intervjuade Rolf-Göran Bengtsson vid en omgång av välrdscupen och R-G plötsligt ber dem sluta filma, för hans hästskötare skulle sätta på benskydden och han ville inte att det skulle komma med på film. När SVT frågade varför blev svaret att det var lite speciellt och de ville inte att någon annan ryttare skulle använda sig av samma idé...

VADDÅ?!?!?! :eek: Finns det många olika sätt att sätta på benskydd eller? Blir hästen en bättre hopphäst om man sätter på dem på ett visst sätt, eller vad? Eller var det helt enkelt så att nånting hysh-hysh var i görningen? Nånting rent av olagligt? Kanske inte, men man undrar ju! :cool:

Som sagt, lite off-topic, bara kom att tänka på det när jag läste den här tråden... :angel:

skulle gissa på att de måste hålla upp ett av de andra benen för att kunna sätta på benskydden för att inte bli sparkade.. eller så lägger dom nånting innaför som gör att det gör skitont att slå i bommarna.. tråkig form av "osynlig" barrering.. :mad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 501
Senast: Fibusen
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 039
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 545
Senast: Ginne
·
M
Träning Nu får ni hjälpa mig tänka. Jag har stött på lite trassel i ridningen och jag kommer inte riktigt på vad jag ska göra. När jag sitter...
2
Svar
38
· Visningar
4 204
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025