B
BeastieBabe
Såg nyss på det omtalade programmet Barbacka, och såg att Flippan inte har ett enda hårstrå i öronen.. vad kan det bero på? är det normalt öht eller??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan enkelt bränna bort de håren med en tändare...BeastieBabe skrev:Såg nyss på det omtalade programmet Barbacka, och såg att Flippan inte har ett enda hårstrå i öronen.. vad kan det bero på? är det normalt öht eller??
Eh? Ja!suisyola skrev:de gör de ju säkert på en häst som värd dom miljonerna.....tror du inte de enklare att raka bort dom
Mimmi81 skrev:lite nifiken på öronhåret, nån som vet varför??
dom finns väl där av en anleding eller?
öronhåren skyddar ju hörselgångar osv... Om man tittar noga sitter det massa "bös" i öronhåren... det fastnade där på väg ner till hjärnan! :smirk:lizzie skrev:Utav samma anledning som en del rakar bort känselhåren på mulen... för att det ska se "snyggt ut"... sedan är det ju en annan sak vad som egentligen är "Snyggt" :smirk:
Det finns nog ingen praktisk anledning om det inte är så att de stoppar fullt med bomull i öronen på Flippan när hon ska in på banan. Är öronen rakade så fastnar det ju inge bomull i öronhåret
/Lizzie
Humelibumlan skrev:öronhåren skyddar ju hörselgångar osv... Om man tittar noga sitter det massa "bös" i öronhåren... det fastnade där på väg ner till hjärnan! :smirk:
Håller med du!lizzie skrev:När jag skrev "praktisk anledning", så menade jag praktiskt anledning till varför de rakar öronen. Var lite otydlig där. :smirk:
Öronhåret räknas väl som skyddshår och har alltså en funktion, och jag tycker det är gränsen till djurplågeri att raka hästen öron. Framför allt under den tid på året det finns insekter!
/Lizzie
Humelibumlan skrev:Man kan enkelt bränna bort de håren med en tändare...
Gisburne skrev:Jag har lite svårt för hur vissa "elitryttare" behandlar sina hästar - de är inte hästar, utan dyra leksaker! Typ... :smirk: Men det skummaste jag hört (lite off-topic) var när SVT intervjuade Rolf-Göran Bengtsson vid en omgång av välrdscupen och R-G plötsligt ber dem sluta filma, för hans hästskötare skulle sätta på benskydden och han ville inte att det skulle komma med på film. När SVT frågade varför blev svaret att det var lite speciellt och de ville inte att någon annan ryttare skulle använda sig av samma idé...
VADDÅ?!?!?! Finns det många olika sätt att sätta på benskydd eller? Blir hästen en bättre hopphäst om man sätter på dem på ett visst sätt, eller vad? Eller var det helt enkelt så att nånting hysh-hysh var i görningen? Nånting rent av olagligt? Kanske inte, men man undrar ju!
Som sagt, lite off-topic, bara kom att tänka på det när jag läste den här tråden...