Har hon så kass trav? "Bilder"

Sv: Har hon så kass trav? "Bilder"

Det hade varit intressant att fortsätta diskussionen, men kanske i en annan tråd då. Eftersom det inte handlar om TS.

Om vi trianglar och ser om moderatorn kan plocka ut de aktuella inläggen och fixa en ny tråd kanske? :)

Visst är det en lättare och betydligt kortare väg att gå, men det är när man får anstränga sig som hårdast och arbeta med de hästar som inte kan själva som man lär sig allra mest och hela tiden pressar sin förmåga till absolut max. Men även där så handlar det ju också om vilka mål man har med sin ridning.

Den största myten i världshistoren...

För den enda känslan du får vad det gäller det här är när saker och ting inte är rätt och vad lär du dig på det? Man lär sig mest på en häst med förutsättningar eftersom du då får känna hur det ska kännas när det är rätt vilket man kan ta vidare till andra hästar...

I många stadier fram tills att man kommer dit, kanske mycket beroende på vilken väg man väljer att gå, sliter hästarna på sig ännu mer i våra tappra försök att vara "snäll och skonsam" mot hästen.

Det håller jag med om.

Nog för att jag också tror på att variation är bra, men jag tror att mycket har att göra med att MÅNGA aldrig kommer till en form bra nog att faktiskt ge icke-slitande effekt, att ridningen sliter betydligt mindre på ryggrad, framben och leder i allmänhet.

För en häst som jobbar bra i form använder kroppen dynamiskt, och med "bra form" så avser iaf jag personligen en form som är bra för den hästen, inte som helt enkelt ser bra ut för ögat.
Då kommer den också troligtvis vara skolad nog att gå kvar i en viss grad av form även om den gör något annat (får gå på snabbare, gå i terräng, osv) vilket ändå alltid är att föredra för att hästen då går avspänt och i balans

Jag håller absolut med om att man vill att hästen ska använda sin kropp på ett trevligt sätt och framför allt vara i balans. Det var därför jag skrev det där om att man inte vill slängtrava runt på sin häst, det är slitsamt. Men som sagt förespråkar kiropraktorn en varierad form, och att ibland släppa fram hästen i en friare galopp och trav. Absolut inte trava runt i kort trav på tygeln hela tiden.

Dessutom vill jag framhålla att min kiropraktor absolut inte bara syftade på "hobbydressyrhästar" när hon pratade om dressyrhästar med problem med rygg och bakdel, utan även dressyrhästar på hög nivå. Man kan ju diskutera vad som är en bra form för en häst in i det oändliga, men att höra med kiropraktorer, veterinärer m.fl. vilka hästar som har minst problem med sin kropp borde väl ändå vara ett ganska bra facit?

Jag håller absolut med om att man vill att hästen ska använda sin kropp på ett trevligt sätt och framför allt vara i balans. Det var därför jag skrev det där om att man inte vill slängtrava runt på sin häst, det är slitsamt. Men som sagt förespråkar kiropraktorn en varierad form, och att ibland släppa fram hästen i en friare galopp och trav. Absolut inte trava runt i kort trav på tygeln hela tiden.

Dessutom vill jag framhålla att min kiropraktor absolut inte bara syftade på "hobbydressyrhästar" när hon pratade om dressyrhästar med problem med rygg och bakdel, utan även dressyrhästar på hög nivå. Man kan ju diskutera vad som är en bra form för en häst in i det oändliga, men att höra med kiropraktorer, veterinärer m.fl. vilka hästar som har minst problem med sin kropp borde väl ändå vara ett ganska bra facit?

Det du beskriver är inte en bra form enligt mig. En bra form är anpassad utifrån situation och ändamål. :) Vi pratar om varandra tror jag.

"På tygeln" kanske man kan översätta det du skriver om "i form" så kanske vi är överens. Eftersom "på tygeln" mer är ett generellt begrepp om häst som är på hjälperna och eftergiven i nacken, enligt mig iaf. Ingen garanti för bra form.

Att en dressyrhäst är på hög nivå tävlingsmässigt är inte heller någon garanti för att den går i bra form, tyvärr. Enligt min defenition då, ursprungssyftet till varför man rider sin häst i form. (Och anledningen att det faktiskt är bättre att rida i form i alla lägen om man kan, med ett stort OM framför ;) .)

Den största myten i världshistoren...

För den enda känslan du får vad det gäller det här är när saker och ting inte är rätt och vad lär du dig på det? Man lär sig mest på en häst med förutsättningar eftersom du då får känna hur det ska kännas när det är rätt vilket man kan ta vidare till andra hästar...

Det ena utesluter väl inte det andra? Att det är bättre att börja med det du beskriver håller jag med om. Men det kräver ju ändå mycket av ryttaren, ryttaren kommer ju inte få hästen gå "rätt" per automatik för att hästen är lättsam i jämförelse. Det är ändå samma saker man ska lära sig, och lära sig känna, i grova drag.

Men på en häst som har tydliga svårigheter, lär man sig identifiera vart svårigheten sitter, för att man får mycket tydligt facit i hästen när man kom åt rätt nyckel, tydlig skillnad. Så är det såklart med alla hästar eftersom alla har sina styrkor/svagheter, men ju tydligare svagheter desto mer är man tvingad att lära sig avhjälpa dom (och identifiera) för att komma någonvart.
Vilket man sen kan ta med sig till nästa häst som har samma problem men lindrigare, och kanske avhjälpa plättlätt i jämförelse.

Senast ändrad:

Ja det börjar ju låta som att vi håller med varann rätt mycket men uttrycker det olika :) Om man ser "bra form" som ett lite vidare begrepp, där det främst handlar om att man har hästen i balans, ska man ju självklart rida hästen i form alltid. Däremot ska man då inte rida hästen samlad och "på tygeln" hela tiden, det är iaf enligt min kiropraktor rent skadligt. Samlingsgraden bör istället anpassas efter situationen :)

Senast ändrad:

Då ska jag inte testa det;) Hittade ett hack när vi städade stallet igår så tänkte testa det. Men då skippar jag det!

Hittade en kapson också. Men hur ska jag jobba henne i den??

Finns lite olika sätt. Jag hade först börjat med att lära in dels tryck-eftergift (först) tålmodigt från backen utan att tömköra. Lägga lite tryck i kapsonen och ge eftergift så snart den börjar svara rätt istället för att bara trycka emot. Ex. träna att rygga ett steg från halt, göra halt från skritt, ställa i nacken åt båda sidor.
Man kan om man vill utnyttja mottrycket och lära hästen att följa det framåt/nedåt. Blir dock lite överkurs precis i början när både förare och häst håller på att lära sig.

Sen skulle jag personligen inte vilja ha något stöd i kapsonen men kontakt. Vara noga med att aldrig ge tryck mer än när man vill något och då vara tydlig med "ja, det var rätt" genom eftergift.
När det väl är inlärt, vilket kan ta väldigt olika lång tid, allt från att bara checka av i några minuter till att ta år :angel: fungerar det ungefär likadant som ett tränsbett. Noga bara att inte trubba av genom att erbjuda stöd, särskilja på när man vill något och när man inte vill något.

Ja det börjar ju låta som att vi håller med varann rätt mycket men uttrycker det olika :) Om man ser "bra form" som ett lite vidare begrepp, där det främst handlar om att man har hästen i balans, ska man ju självklart rida hästen i form alltid. Däremot ska man då inte rida hästen samlad och "på tygeln" hela tiden, det är iaf enligt min kiropraktor rent skadligt. Samlingsgraden bör istället anpassas efter situationen :)

Ja som sagt, utgår man ifrån att det är få förunnat att dels behärska en bra form öht och dessutom kunna behålla den i olika situationer (men anpassad efter situation, dvs formen ändras men kvaliteterna kvarstår) så håller jag med.
Själv har jag som mål att en vacker dag ha en såpass skolad och bärig häst att den kan gå i bra form hela tiden iaf för det jag får för mig att göra. Och då arbetar så dynamiskt, balanserat och avspänt att det inte behöver "varieras" i den bemärkelsen.
Variation behövs alltid, i någon form, men just att man inte behöver tänka på att variera formen, för att formen är såpass flexibel. :)

Nu när det ändå blivit mycket ang hur fel jag tömkört min häst, så kan jag lika gärna lägga in lite fler bilder;). Så har jag varit på lite utflykt men min tjej. dock var det 27+ ute och jobbigt! Men hon fick jobba lite. Och dessutom fick jag låna ett Eggbett och då tog hon så mycket bättre stöd och man kan ta i henne! Yeha! Blev bara bilder i ena varvet. Så vad säger ni är vi på rätt håll??
augusti-2010-091_resize_101613288.jpg

augusti-2010-084_resize_101613248.jpg

augusti-2010-097_resize_101613306.jpg

augusti-2010-088_resize_101613275.jpg

augusti-2010-078_resize_101613213.jpg

funderar på om bettet är för stort?? Kan ju dra lite och då sticker det ju ut på andra sidan. Hmm... Kan ta bättre bilder i kväll!

Åh, detta är Buke i ett nötskal...

TS om du vill att viktigpettrar och förståsigpåare ska analysera sönder din rara häst ännu mer så lägg ut en film på den. Jag har skummat igenom tråden och skrattat högt åt vad vissa här tror sig kunna läsa ut ifrån några foton! någon bestämde till och med vilka klasser i hopp och dressyr den skulle gå?!

Men tycker du om din häst som den är så låt för jösse namn bli att ge främmande människor en chans att såga den!!! Hur den än må röra sig så är det ju din häst som du tycker mycket om! Jag tolkade ditt första inlägg som att du stolt visade upp din häst och ville ha bekräftelse, och på nätet är detta tyvärr ibland som att be om att få det motsatta...

Om man inte har höga tävlingsambitioner och stor kapacitet själv som ryttare så tror jag sällan att det är gången hos hästen som kommer att begränsa ens öden och äventyr.....!

Men i tråden har du fått en del fina träningstips i alla fall, hoppas du kan plocka ut det som är bra och passar dig och din häst! Lycka till med den fortsatta träningen och låt inte Bukebesserwissrar ta det i från dig!

Jag håller med Ironwill, traven är inte ngt att visa upp ur dressyrhäst sammanhang, men det betyder inte att den inte duger gott och väl för lätt klass dressyr. Med utbildning kan du dessutom ändra traven rätt mycket, det är ju den gångart som är mest påverkbar.

Jag skulle dock tänka till lite runt resonemanget att du jobbar henne fast ändå inte jobbar henne, som du skriver, att hon får gå i sin egen form och du kräver inget osv. Hela syftet med att jobba henne på lina eller töm går förlorad om du inte jobbar henne så pass att hon jobbar i en vettig form. Du orsakar bara slitage och felbyggande av muskler om hästen får springa runt precis som den själv väljer. Bättre då att jobba kortare pass där du faktiskt jobbar henne. Annars blir "arbetet" helt bortkastat.

Håller med men vill faktiskt dra det snäppet längre... Allt arbete som inte bygger upp, bryter ner...

Fö tycker jag du har en jättesöt liten häst och jag hoppas ni får många roliga år tillsamman.

Hon är så söt! :) Ser ut att vara på rätt väg.

Om bettet går att "dra ut" i sidled (ja, utan att det åker igenom munnen såklart! ;) ) så är det för stort. Helst ska det inte finnas något över.
Så ska du köpa ett eget skulle jag mäta hur långt det blir över när du tar i bettringen och köpa motsvarande cm mindre i storlek. :)

Hon är så söt! :) Ser ut att vara på rätt väg.

Om bettet går att "dra ut" i sidled (ja, utan att det åker igenom munnen såklart! ;) ) så är det för stort. Helst ska det inte finnas något över.
Så ska du köpa ett eget skulle jag mäta hur långt det blir över när du tar i bettringen och köpa motsvarande cm mindre i storlek. :)

Köpte ett bett idag. Så får vi se! Ska försöka ta bilder på det! Hittade faktiskt ett:):):bump:

Härligt! Vet hur svårt det kan vara i bett-djungeln! :p Blev det bra storlek?

Blev kanon! Först trodde jag det skulle vara för stort. Hon har 13,5 i vanligt 3-delat och köpte 12,5 i egg-bettet. Men det sitter kanon! Sticker inte ut något på sidorna när jag håller det rakt i munnen. Men glipar liiite när jag drar i tygeln. MEn kan inte ha mindre på henne. Så nu ska vi skritta ut i morgon!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama