Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det hade varit intressant att fortsätta diskussionen, men kanske i en annan tråd då. Eftersom det inte handlar om TS.
Visst är det en lättare och betydligt kortare väg att gå, men det är när man får anstränga sig som hårdast och arbeta med de hästar som inte kan själva som man lär sig allra mest och hela tiden pressar sin förmåga till absolut max. Men även där så handlar det ju också om vilka mål man har med sin ridning.
I många stadier fram tills att man kommer dit, kanske mycket beroende på vilken väg man väljer att gå, sliter hästarna på sig ännu mer i våra tappra försök att vara "snäll och skonsam" mot hästen.
Nog för att jag också tror på att variation är bra, men jag tror att mycket har att göra med att MÅNGA aldrig kommer till en form bra nog att faktiskt ge icke-slitande effekt, att ridningen sliter betydligt mindre på ryggrad, framben och leder i allmänhet.
För en häst som jobbar bra i form använder kroppen dynamiskt, och med "bra form" så avser iaf jag personligen en form som är bra för den hästen, inte som helt enkelt ser bra ut för ögat.
Då kommer den också troligtvis vara skolad nog att gå kvar i en viss grad av form även om den gör något annat (får gå på snabbare, gå i terräng, osv) vilket ändå alltid är att föredra för att hästen då går avspänt och i balans
Jag håller absolut med om att man vill att hästen ska använda sin kropp på ett trevligt sätt och framför allt vara i balans. Det var därför jag skrev det där om att man inte vill slängtrava runt på sin häst, det är slitsamt. Men som sagt förespråkar kiropraktorn en varierad form, och att ibland släppa fram hästen i en friare galopp och trav. Absolut inte trava runt i kort trav på tygeln hela tiden.
Dessutom vill jag framhålla att min kiropraktor absolut inte bara syftade på "hobbydressyrhästar" när hon pratade om dressyrhästar med problem med rygg och bakdel, utan även dressyrhästar på hög nivå. Man kan ju diskutera vad som är en bra form för en häst in i det oändliga, men att höra med kiropraktorer, veterinärer m.fl. vilka hästar som har minst problem med sin kropp borde väl ändå vara ett ganska bra facit?
Den största myten i världshistoren...
För den enda känslan du får vad det gäller det här är när saker och ting inte är rätt och vad lär du dig på det? Man lär sig mest på en häst med förutsättningar eftersom du då får känna hur det ska kännas när det är rätt vilket man kan ta vidare till andra hästar...
Då ska jag inte testa det Hittade ett hack när vi städade stallet igår så tänkte testa det. Men då skippar jag det!
Hittade en kapson också. Men hur ska jag jobba henne i den??
Ja det börjar ju låta som att vi håller med varann rätt mycket men uttrycker det olika Om man ser "bra form" som ett lite vidare begrepp, där det främst handlar om att man har hästen i balans, ska man ju självklart rida hästen i form alltid. Däremot ska man då inte rida hästen samlad och "på tygeln" hela tiden, det är iaf enligt min kiropraktor rent skadligt. Samlingsgraden bör istället anpassas efter situationen
Om vi trianglar och ser om moderatorn kan plocka ut de aktuella inläggen och fixa en ny tråd kanske?
Jag håller med Ironwill, traven är inte ngt att visa upp ur dressyrhäst sammanhang, men det betyder inte att den inte duger gott och väl för lätt klass dressyr. Med utbildning kan du dessutom ändra traven rätt mycket, det är ju den gångart som är mest påverkbar.
Jag skulle dock tänka till lite runt resonemanget att du jobbar henne fast ändå inte jobbar henne, som du skriver, att hon får gå i sin egen form och du kräver inget osv. Hela syftet med att jobba henne på lina eller töm går förlorad om du inte jobbar henne så pass att hon jobbar i en vettig form. Du orsakar bara slitage och felbyggande av muskler om hästen får springa runt precis som den själv väljer. Bättre då att jobba kortare pass där du faktiskt jobbar henne. Annars blir "arbetet" helt bortkastat.
Hon är så söt! Ser ut att vara på rätt väg.
Om bettet går att "dra ut" i sidled (ja, utan att det åker igenom munnen såklart! ) så är det för stort. Helst ska det inte finnas något över.
Så ska du köpa ett eget skulle jag mäta hur långt det blir över när du tar i bettringen och köpa motsvarande cm mindre i storlek.
Härligt! Vet hur svårt det kan vara i bett-djungeln! Blev det bra storlek?