Sv: Har hon så kass trav? "Bilder"
*KL*
Till trådskaparen:
Jag tycker att hästen ser jättefin ut! Jag tror att ni båda skulle må bra av att hitta ett lugnare tempo och en något lägre huvdhöjd. I det här läget är det ju en ganska öppen form som kan gagna henne och det finns mycket utveckling och spännande saker att göra tillsammans
Jobba med henne i skritt först för att hitta sökningen framåt-nedåt och övergå sedan till en ganska sakta trav, utan så mycket "aktion". Strunta i bakbenen för tillfället utan hitta istället ett lugnt tempo där hon vilar på steget. En "jog" kan vara superbra att gå ner i, då du/hon hittar avspänningen och sedan därifrån kan öka energin sakta men säkert och då hitta samlingen ur avspänningen.
Som inlägg i långa tyglar vs tömkörnings-debatten:
Många liknande diskussioner som jag sett tidigare har spårat ur. Numera varken läser jag eller skriver i trådar om ridteknik, men gör ett litet undantag och ser var det hamnar. Jag tror att det är svårt att diskutera teknik och form när det är de grundläggande värderingarna som skiljer sig åt. "Vad är en häst?" eller "Varför jobbar vi med hästar?" är frågor som får väldigt skilda svar och står man på olika värderings-plattformar är det svår att diskutera ytliga saker såsom teknik.
Kanske också ska tillägga att jag inte är intresserad av tävling i någon form i livet och att den ridning och form tex Jan Brink uppvisar inte är något jag själv eftersträvar. Detta som någon tog upp att ju högre i klasserna man kommer desto bättre blir gångarterna, förutom den ökade skritten. Jag själv använder den ökade skritten i lösgörande syfte, men också som en avstämning på hästens avspändhet och att den "hänger ihop" i hela kroppen. Det är ganska intressant att de som rider de högsta klasserna inte har en ren ökad skritt. Vad tyder det på?
Min vite springare som är på bild här nedan har med bland annat arbetet på långa tyglars hjälp fått en helt underbar ökad skritt.
Nåja.
Jag arbetar mina och andras hästar på långa tyglar. Jag har tidigare provat tömkörning och bland annat gått kurser för AE. Arbetet på långa tyglar kan utföras på många olika vis, beroende på de ingående individerna i varje par, precis som tömkörning.
Jag jobbar med KONTAKT i tygeln, men utan att ha tygeln sträckt. Både på arbetet på långa tyglar och vid ridning. Fram till dess man fått kontakt (eller om man under arbetets gång tappar kontakten) kan tygeln momentant sträckas, för att snart därpå ges eftergift och hitta kontakten på en mer eller mindre hängande tygel. Jag kan på detta vis vara säker på att hästen bär sig själv, och att den anpassar sin kropp så att den kan bära upp sig själv bättre i hagen.
Vid tömkörning upplever jag (både när jag arbetat själv och när jag sett andra jobba) att det är mycket svårt att vara bra tajmad. Dessutom är det nästan omöjligt att jobba med positiv förstärkning utan det enda man har att tillgå är negativ förstärkning och positiv bestraffning, men inte heller det fungerar smärtfritt pga tajmingen. Man blir för sen med förhållning, man blir för sen med eftergift och hänger kvar i förhållningen trots att hästen redan gör det beteende man letar efter. Det blir då svårt att jobba med positiv förstärkning, då man visserligen kan berömma det beteende man letar efter, men om man fortsätter hänga kvar i förhållningen/trycket blir det väldigt ambivalent för hästen. Man berömmer, men ligger ändå kvar med det obehagliga. Vad är det då för beteende man egentligen förstärker?
Vid arbete på långa tyglar kan det ibland se ryckigt ut, ja. Det handlar främst om att man tar ner ett rörelsemönster/beteende i flera små delar och arbetar med var för sig. Tar man allt på en gång blir det för mycket (i all träning). När rörelsemönstret väl är befäst och hästen hittat styrkan i det försvinner i de flesta fall ryckigheten.
Om man, som någon skrev, vill komma till att det i arbetet ska vara så lite tygel som möjligt. Borde man då inte sträva ditåt direkt?
Man behöver lära hästen vad utgångsläget är. Utgångsläget betyder "stanna såhär/gör inget nytt" och förändringar från utgångsläget är då en signal för något. Om vi lär hästen att utgångsläget är hängande tyglar med kontakt betyder en något längd tygel en signal och en något kortad, men kanske inte sträckt tygel, också en signal. Om vi lär hästen att utgångsläget är en sträckt tygel med stöd i kan vi aldrig komma till att en hängande tygel inte betyder något (om det är vad som menas med att "inte använda tyglarna").
Nu har jag inte särskilt många bilder när jag arbetar på långa tyglar tyvärr. Ska försöka få fram lite nya snart. Men kan ta några från ett pass med min häst som vid detta pass hade massor med överskottsenergi och därför är lite spänd. Egentligen borde jag detta pass ha jobbat med avspändhet och framåt-nedåt-sökningen, men då jag för en gångs skull hade fotograf med ville jag få med på bild av det vi jobbar med. Jag får helt enkelt försöka muta med fotograf ut oftare, för att på så vis få bilder även på de pass när hästen verkligen är upplagt för arbete med de saker jag jobbar med de bra passen.
Svårt att se kanske när det inte är från sidan, men han hittar en riktigt bra rörelse genom kroppen med kontakt på tygeln, utan att den är sträckt.
Och det är här vissa åsikter går isär. Om man jobbar mot levaden, terre-a-terren och liknande, eller ej. Jag gör det och han har här hittat en fin skol/piruettgalopp, om än något spänd och där manken skulle kunna komma upp ännu mer. Det är dock det han haft svårast med och om ett år eller mindre kommer han ha hittat en mycket bättre rundning i denna samlade galopp. Jag låter honom vara och själv hitta balansen och kan vid vissa tillfällen gå in och be om mer framåt-nedåt-sökning tex. Om jag går in och försöker göra för mycket tar jag över rörelsen och jag hindrar en del i hans utveckling.
Jag skulle i detta läge kunna be om längre hals och lite framåt-nedåtsökning, men det kan vara i en sådan stund jag kanske fokuserade/arbetade med något annat.
En galoppfattning...
...som övergår i denna galopp. Även här skulle man i den perfekta av världar velat ha en mer höjd manke och lite längre överlinje i halslinjen. Det här är en bild på väg dit.