Har hon så kass trav? "Bilder"

Sv: Har hon så kass trav? "Bilder"

Man kan inte göra mer än sitt bästa! :bow: Men kanske att en åring eller så kunde ge henne lite mer ro, någon att ta hand om! :)

Det goaste jag sett var ett ardennerföl tillsammans med en shettismamma, det var för sött när ungen var större än sin mamma redan då! :love:

Hon går i en flock med 3 andra hästar. Och de har precis fått "ro" Då det varit tumult med föl och att det sedan fösvann. Så att sätta in en ny häst i flocken vill jag inte göra. Hon har börjat passa upp 8-åringen;) De andra är 19 och 25 så de anser hon klarar sig själva;)

Åh då förstår jag! Vill absolut inte trampa dig på tårna, tycker att både du och din häst är otroligt starka! :laugh:

Jamen åldern har ju ingen betydelse, 1 eller 8, vad är skillnaden? ;):D

Jag håller med Ironwill, traven är inte ngt att visa upp ur dressyrhäst sammanhang, men det betyder inte att den inte duger gott och väl för lätt klass dressyr. Med utbildning kan du dessutom ändra traven rätt mycket, det är ju den gångart som är mest påverkbar.

Jag skulle dock tänka till lite runt resonemanget att du jobbar henne fast ändå inte jobbar henne, som du skriver, att hon får gå i sin egen form och du kräver inget osv. Hela syftet med att jobba henne på lina eller töm går förlorad om du inte jobbar henne så pass att hon jobbar i en vettig form. Du orsakar bara slitage och felbyggande av muskler om hästen får springa runt precis som den själv väljer. Bättre då att jobba kortare pass där du faktiskt jobbar henne. Annars blir "arbetet" helt bortkastat.

Jag håller med Ironwill, traven är inte ngt att visa upp ur dressyrhäst sammanhang, men det betyder inte att den inte duger gott och väl för lätt klass dressyr. Med utbildning kan du dessutom ändra traven rätt mycket, det är ju den gångart som är mest påverkbar.

Jag skulle dock tänka till lite runt resonemanget att du jobbar henne fast ändå inte jobbar henne, som du skriver, att hon får gå i sin egen form och du kräver inget osv. Hela syftet med att jobba henne på lina eller töm går förlorad om du inte jobbar henne så pass att hon jobbar i en vettig form. Du orsakar bara slitage och felbyggande av muskler om hästen får springa runt precis som den själv väljer. Bättre då att jobba kortare pass där du faktiskt jobbar henne. Annars blir "arbetet" helt bortkastat.

Fast nu har jag tömkört henne 4 ggr sedan fölet dog. Och jag väntar på ett nytt mildare bett. Så just nu. Lyssnar jag på de veterinärer jag pratat med!

Har de sagt att hästen ska linas i självvald form för att komma igång?

Blev lite ledsen när jag la ut en bild på FB på min lilla häst. Där jag skrev: Duger traven? Betänk att hon fick föl för 4 v sedan, fölet dog för 2 v sedan. Och hon är inte riden på ett antal månader. Och inte tränad på EVIGHETER!

Och bilden jag la in är:

dsc_0227_100530205.jpg

Då utbröt denna konversation mellan mig och en person:

Hon: nä inte till dressyr

Jag: HEhe för att vara otränad så duger den bra;)

Hon: för att vara otränad kan man inte se men mer arbete med bakbenen behövs

Jag: Som om jag inte vet det;) Jag har inte köpt ett dressyr stammat halvblod;)

Hon: ok

Blev faktiskt sårad efter allt vi (Jag och hästen) gått igenom! Hästen kom till mig för bara 4 månader sedan. Då bara lite riden och körd. Inte tränat någon speciell dressyr. Fick hem henne och det visade sig att hon var dräktig. Red henne barbacka ca 10 ggr innan jag ställde av henne. Då endast i skritt. Hon fick den 5 juli ett underbart sto föl. Som tyvärr lämnade oss den 20 Juli:cry: Och efter det har jag fått rådan av vet att börja jobba henne direkt. Så här står vi idag. Och är det verkligen så fruktansvärt hemskt?? Det är ju inte ens 1 månad sedan hon fick sitt lilla föl och förlorade det nästan lika snabbt. Lägger in lite fler bilder i nästa inlägg.

Tanken är att hon ska kunna gå lättare klasser i dressyr och kanske hoppning om några år.

Jättetråkigt med fölet, jag förstår att det var en stor besvikelse.

När jag tittar på din bild, så är det svårt att bedöma traven, eftersom hon rör sig i ett högt tempo, lite i obalans. Bakbenen är med och hon sträcker ut frambenen, lite som ett försök till ökad trav. Men hon har inte balansen och styrkan att gå i det tempot än. Tänk på att en bra trav inte = en bra mellan eller ökad trav, utan en reglerbar taktmässig och balanserad trav som är reglerbar och går att variera i tempo. Så en bild ö h t säger inte så mycket om travens kvalitet.

För att kunna bedöma traven måste man nästan se den i verkligheten eller på video. Jag skulle inte bekymra mig ett dugg om din hästs travkvaliteter, så länge traven är ren (och det ser den ut att vara på bilderna), så är den alldeles säkert tillräckligt bra för att kunna tävla i dressyr. Tänk också på att traven är den mest utvecklingsbara gångarten, den som är lättast att påverka och förbättra.

Det kan du tänka på redan nu, när du tömkör och longerar henne. Försök att hitta ett balanserat tempo, där hon arbetar utan att rinna iväg, med lätt kontakt på tömmen. Gör lite övergångar mellan skritt och trav, när det fungerar bra, försök att göra lite tempoväxlingar i trav - små tempoväxlingar, där hon bara kortar upp sig lite grann ett par steg, för att därefter få sträcka sig framåt nedåt ett par steg (hela tiden med lätt kontakt på tömmen). Detta innebär inte att du ska "tvinga" in henne i någon form, utan bara att du uppmuntrar henne att trampa under sig i övergångarna och bli mer elastisk. Använd gärna rösten när du gör dessa tempominskningar, för att undvika att du får för mycket i handen, och ha små krav i början.

Tänk på att när du arbetar på ett voltspår så är det bättre att att ha ett något lägre tempo än ett för högt tempo, eftersom ett högt tempo på böjt spår (speciellt om det är lite i obalans) sliter ganska mycket på hästens ben och leder. Så omväxla med att tömköra rakt ut, speciellt när du ökar tempot några steg.

Lägger in lite bilder så förstår du kanske lättare hur jag menar. Detta är också ett sto, som vi trodde var dräktigt och skulle föla i början av juni, därför är hon i stort sett inte riden det senaste året. Tyvärr hade hon antagligen kastat eller resorberat, för det blev i alla fall inget föl. På dessa bilderna har hon precis börjat sättas i gång, sedan ca 2 veckor tillbaka. (så hon är i ungefär samma stadie som din häst är just nu).

DSC_0013.jpg

Här balanserar jag upp hästen med en halvhalt, så att hon inte ska rinna iväg för mycket framåt.

DSC_0017.jpg

Här får hon kliva på lite mer framåt, dock fortfarande med kontakt på tömmen. Jag hade velat ha henne lite mer framåt-nedåt, men det gick inte just då, försökte jag länga så mer så blev hon lite hastig och obalanserad. Och takten var det viktigaste för tillfället!

Släpper man efter på tyglarna, så att de hänger lösa, blir det ofta att hästen blir obalanserade och i framvikt, samt att den ökar tempot för mycket och måste "springa ikapp sig".
På samma sätt är det viktigt att man stämmer av med små förhållningar efter att man aktiverat hästen mer genom framåtdrivande hjälper, annars händer samma sak där - hästen ökar bara tempot och kommer i obalans.

Mellantrav/ökad trav och galopparbete, tycker jag att man bör vänta med ett tag, tills att hästen är välbalanserad i arbetstraven. Annars så sliter det för mycket på hästen, och den bygger ändå inte rätt muskler om den inte går i balans.

Ser ut som hon har ganska lika rörelser som min äldre finnhäst, han har en taktfast och jämn trav men den är ju inte speciellt flaschig och man får jobba för att få med bakbenen. Han är travavlad men har aldrig startat.

Vi började tävla dressyr för första gången i hans liv ifjol, han var då 17 år. Har gjort 3 starter, fått runt 60% i LC och 48% i enda LB-starten. Har som mål att i alla fall få över 50% i LB innan han blir pensionerad.

travvvolt.jpg

travvvolt2.jpg

Däremot 2-åringen som jag fick hem i våras, han är ridavlad närmaste tre generationerna, och visst märks det på rörelserna...;)
(Den mörkare fuxen alltså)

spstorm.jpg

P7070588.jpg

P7070590.jpg

Jag tror absolut att du kan tävla lättare klasser med din finnhäst, upp till LB ska ju gå bra i alla fall!

Har de sagt att hästen ska linas i självvald form för att komma igång?

Veterinären har sagt att jag ska börja motionera/jobba henne men att inte begära något. Därav tolkar jag det som självvald form.

Dessutom som jag skrivit innan så är bettet för stort och för skarpt. Så jag väntar på ett nytt bett. Och först när det kommer ska jag börja jobba henne!

Jag blir så jäv-la trött på att höra om sådant som nu MaRomer har råkat ut för. Duger? Du skall tala om för den där människan som som säger sådana saker. Ät skit! Eller att personen i fråga skall stänga igen foderluckan! Så länge du tror att hon kommer att kunna gå lite lättare dressyr och hoppklasser så kommer hon med all säkerhet göra det också.

Allt går till motsatsen har bevisats! Det viktigaste är att din häst har ett stort hjärta och vilja sen är det andra sakerna mindre viktigt.

Jag gjorde det misstaget först, att gå och köpa ett dyrt halvblod med toppstam. Han ville dock inte hoppa och resten säger sig självt.

Forsätt du med ditt sto och träna på så ska du se att det kommer att gå bra. Tråkigt att hon miste sitt föl.
Lycka till med framtiden!

Ska nog få upp henne till LA också. Köpte för 11 år sedan en 6 månaders korsningshingst, Kallblodstravare/Fjording. Red honom upp till LA /MEdelsvår dressyr utan problem. Och han har verkligen inget från marken;)

Sen att man inte får de poäng man förtjänar pga fel ras. Det gör mig inget.

30914613.jpg

29513467.jpg

28405792.jpg

28405789.jpg

Honom tävlade jag ca 10 ggr med som bäst 65% i LB. Jag tycker det är kul att träna. Sen att inget är perfekt det bryr jag mig inte om. Hade jag velat tävla mer hade jag köpt en häst avlad för det!

http://www.pixbox.se/alb_show_id45123_page0.html

Senast ändrad:

Den hästen är ju bara så snygg!:love: Visst sålde du honom?

Jo visst kan ju LA funka om man är lika duktig som du, godkänt får man nog i alla fall men tänkte bara på att ditt sto ser ut att vara ganska markbunden precis som min Storm och det är väl just i LA man börjar kräva lite mer av gångarternas kvalitet? Upp till LB klarar man ju sig långt med en lydig genomarbetad häst.

Jo visst kan ju LA funka om man är lika duktig som du, godkänt får man nog i alla fall men tänkte bara på att ditt sto ser ut att vara ganska markbunden precis som min Storm och det är väl just i LA man börjar kräva lite mer av gångarternas kvalitet? Upp till LB klarar man ju sig långt med en lydig genomarbetad häst.

Japp han är såld. Kände att jag ville ha något nytt och större! Han var inte direkt något för tävlingsbanorna utan mer att träna på. Och har lärt mig så mycket på honom!

Skulle inte min nya bli bra så har jag redan tänkt betäcka henne nästa år. Då med den hingst som lämnat mest dressyr efter sig i sin ras.

Det där är inte helt korrekt. Gångarternas kvalitet bedöms likadant, däremot är det högre krav på formen ju högre klassen är. (Däremot tillkommer ju fler tempon i gångarterna, t ex ökad trav, samlad galopp etc. Men å andra sidan vinner man ingen tävling på en bra ökad trav om resten är mediokert).

När formen blir bättre, blir i regel gångarterna också bättre (ibland med undantag av skritten, det är t ex sällan man ser en riktigt bra ökad skritt bland svårklasshästarna).

Att din häst ser ut att ha markbundna rörelser, beror till stor del på formen den går i. När formen blir rundare och mer balanserad och hästen börjar arbeta på rätt sätt genom kroppen, kommer steget också att bli rundare och mer schwungfullt samtidigt som takten förbättras.

Alla hästar och ponnyer som har rena gångarter och rids på rätt sätt, ska kunna utbildas till LA och även genomföra ett LA-program på tävling med godkända poäng (60-62%).
Är gångarterna inte rena, t ex passartad skritt, fyrtaktig galopp etc, så blir det betydligt svårare att uppnå, även om hästen utför själva programmet korrekt.

Problemet vid övergången till LA är däremot oftast att hästen inte rids i tillräcklig balans, blir framtung och klarar inte att genomföra t ex skänkelvikningar och förvänd galopp på rätt sätt. Är hästen bara rätt utbildad och riden, ska det inte vara några problem. (Sen beror det delvis på hästens byggnad om den har lätt eller svårt för sig att arbeta i rätt form, en del hästar kräver längre tid och mer arbete för att komma till samma resultat).

Däremot kan det vara svårare att slåss om tätplaceringarna om hästen inte har så bra gångarter. Jämför man två hästar som går i samma form och utför programmet på samma sätt, och ryttarna rider jämförbart, så vinner förstås den hästen som har bäst gångarter.
Men en häst som går i rätt form och utför rörelserna korrekt ska alltid få mer poäng än en häst som arbetar på fel sätt, men har flashiga gångarter.

När man tar steget upp till MB, har formen också stor betydelse, att hästen balanserar upp sig rätt. Dessutom är det många hästar (och ryttare) som faller på att de inte kan utföra galoppombyten i språnget korrekt.

Så med rätt utbildning (och förutsatt att gångarterna är rena), bör TS häst kunna gå åtminstone LA-MB klasser.

*inlägg grundat på enbart medkänsla*
Usch vad sorgligt med fölet!
Hoppas att du tar hänsyn till att hon kanske känner sorg! Ge henne extrakramar och lite extra tålamod!
Det skulle förbjudas att föl/ungar/barn kan dö ifrån sina mödrar... om det gick att förbjuda...
Vi har haft två föl hos oss och båda överlevde och jag är hemskt tacksam för så mycket otäckt kan hända!
Hoppas verkligen inte du tolkar detta inlägg på något sårande sätt för det är inte alls meningen.
/knasan

*inlägg grundat på enbart medkänsla*
Usch vad sorgligt med fölet!
Hoppas att du tar hänsyn till att hon kanske känner sorg! Ge henne extrakramar och lite extra tålamod!
Det skulle förbjudas att föl/ungar/barn kan dö ifrån sina mödrar... om det gick att förbjuda...
Vi har haft två föl hos oss och båda överlevde och jag är hemskt tacksam för så mycket otäckt kan hända!
Hoppas verkligen inte du tolkar detta inlägg på något sårande sätt för det är inte alls meningen.
/knasan

Du kan klicka in på min profil. Där hittar du min blogg. Så förstår du att vi inte stressar fram något. Jag motionerar henne endast pga veteriären sa detta.

Du har en jättefin häst som med mer styrka kommer bli riktigt bra.
Bry dig inte om dumma människor som säger dumma saker, finns många sådana. Finns folk som går igång på att såra andra så jag säger som någon skrev innan, säg åt dom att äta skit!! :p

Äsch, det går inte att uttala sig tvärsäkert om traven bara genom att titta på några foton. Däremot så kan man ju se hur hästen bär sig just i fotoögonblicket, och då är hon överilad och "ramlar" på framåt utan resten av kroppen riktigt hinner med. Nej, det ser inte perfekt ut, men det har med styrka och träning att göra.

Ta det lugnt du, träna, och lyssna på vet. Jag skulle sänka tempot dock.

Det där är inte helt korrekt. Gångarternas kvalitet bedöms likadant, däremot är det högre krav på formen ju högre klassen är. (Däremot tillkommer ju fler tempon i gångarterna, t ex ökad trav, samlad galopp etc. Men å andra sidan vinner man ingen tävling på en bra ökad trav om resten är mediokert).
När formen blir bättre, blir i regel gångarterna också bättre (ibland med undantag av skritten, det är t ex sällan man ser en riktigt bra ökad skritt bland svårklasshästarna).
Det är klart!

Att din häst ser ut att ha markbundna rörelser, beror till stor del på formen den går i. När formen blir rundare och mer balanserad och hästen börjar arbeta på rätt sätt genom kroppen, kommer steget också att bli rundare och mer schwungfullt samtidigt som takten förbättras.

Jag är medveten om att han kunde gå i en bättre form, ja.
Hästen är som sagt 18 år nu, vi kom igång med dressyrträningen på allvar först ifjol vintras (-09). Före det hade hästen gått mest rakt fram i skogen hela sitt liv, jag var också rostig p.g.a. att jag inte ridit för BRA tränare på måånga år, mest skruttat runt i skogen på mitt gamla halvblod. Dessutom haft ett uppehåll p.g.a. barn i ett halvår. Så trots att både hästen och jag är "gamla" så kan man väl säga att vi är i början av vår utbildning.
När vi hittade vår nuvarnade tränare började det gå snabbt framåt dock!:)

Så det finns mycket att förbättra!

Bilderna är från hans 3e tävling, vi har ännu inte kommit så långt att vi båda är helt avspända, då blir ju också formen mer framtung än den behövde vara.
Hästen är dessutom ngn cm överbyggd, om det har betydelse.

Alla hästar och ponnyer som har rena gångarter och rids på rätt sätt, ska kunna utbildas till LA och även genomföra ett LA-program på tävling med godkända poäng (60-62%).
Är gångarterna inte rena, t ex passartad skritt, fyrtaktig galopp etc, så blir det betydligt svårare att uppnå, även om hästen utför själva programmet korrekt.
Och just galoppen har ju många kallblod problem med, min också. Men vi jobbar på det och det blir bättre och bättre. Däremot skritten får vi alltid 7or och 8or på, helt utan ansträngning nästan.:p

Däremot kan det vara svårare att slåss om tätplaceringarna om hästen inte har så bra gångarter. Jämför man två hästar som går i samma form och utför programmet på samma sätt, och ryttarna rider jämförbart, så vinner förstås den hästen som har bäst gångarter.
Det var väl lite det som var min point från början.:idea:

Men en häst som går i rätt form och utför rörelserna korrekt ska alltid få mer poäng än en häst som arbetar på fel sätt, men har flashiga gångarter.
Men så är det inte alltid tyvärr.:crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama