Har hon så kass trav? "Bilder"

Sv: Har hon så kass trav? "Bilder"

Och just galoppen har ju många kallblod problem med, min också. Men vi jobbar på det och det blir bättre och bättre. Däremot skritten får vi alltid 7or och 8or på, helt utan ansträngning nästan.:p

Det var väl lite det som var min point från början.:idea:

Men så är det inte alltid tyvärr.:crazy:

Den fria skritten i LC är tacksam, för den visar hästens naturliga skritt, och kräver ingen utbildning eller "form" för att komma till sin rätt. Har hästen av naturen en bra skritt, som den kan visa upp på tävling utan att bli spänd eller överilad, (och ryttaren inte har förstört den), så får man lätt 7 eller 8 på den fria skritten. (Och får man det så har man en ganska bra till bra skritt, dvs den är inte markbunden :) ).

Arbetstrav och arbetsgalopp kräver ju att hästen arbetar i rätt form för att kunna komma till sin rätt, och därför blir utbildningen viktig. Jobbar hästen inte rätt genom ryggen blir den strakbent och markbunden. Och om man börjar samla hästen mer än den klarar så är det lätt att galoppen börjar bli fyrtaktig. Detta gäller alla hästar, oavsett ras. Och dessa tendenser är ofta inte medfödda utan beror på "felaktig" ridning och att hästen sätter "fel" muskler.
Får du rätt hjälp av din nya instruktör, så kommer nog både form och gångarter att bli helt annorlunda, och ni kommer att hamna på helt andra poäng.

Jag har sett många kallblod med schwungfull och fin trav ffa. Sedan kan de ibland vara lite tunga i galoppen, vilket gör att de kräver mer arbete och gymnastik innan de hamnar på samma nivå där.
Så det är nog inte speciellt rastypiskt med en markbunden trav. Snarare kanske det beror på att många kallblodsryttare inte är lika dressyrintresserade som halvblodsryttarna, och därför kanske inte tränar dressyr på samma sätt redan från början.

Citat:
Däremot kan det vara svårare att slåss om tätplaceringarna om hästen inte har så bra gångarter. Jämför man två hästar som går i samma form och utför programmet på samma sätt, och ryttarna rider jämförbart, så vinner förstås den hästen som har bäst gångarter.
Det var väl lite det som var min point från början.

Men samtidigt är det inte alltid så många av dessa flashiga hästar som verkligen arbetar på rätt sätt och utför programmet på rätt sätt (och gör de det, så tävlar de oftast MB och uppåt). Ibland har de för mycket nerver och blir spända på tävling. Ibland är de för stora och har för mycket gång för sina ryttare, som inte riktigt klarar av att rida ihop dem på rätt sätt.

Är man junior som går över till stor häst, eller en mer orutinerad ryttare som köper sin första tävlingshäst, så är det faktiskt mycket bättre att köpa en lite mindre men välskolad häst, som kanske inte har lika mycket "gång" men som är stadig och lydig. Då får man en häst som man kan lära sig ordentligt på, är lättare att sitta på och rida rätt på, och oftast blir man mer framgångsrik på tävling än om man köper en stor flashig unghäst som kräver mycket mer ridning. Och dessutom blir övergången från ponny mycket lättare och roligare. (Lite OT men ändå, det är inte så många som tänker i de banorna när de ska köpa häst).

I vårt distrikt är det faktiskt fler och fler överåriga som tävlar ponny och även kallblod i storhästklasserna i LC-LA, och det finns bl a ett par fjordhästar (med inte alltför märkvärdig gång), som ofta placerar sig bland halvbloden i dessa klasser. Just pga sin stadiga form och lydnad.

Så därför; försök att inte se hästens ras som en begränsning, satsa allt på att rida "rätt" i stället, det räcker ofta långt nog.

Löjligt att skriva sådär på fejjan tycker jag!!

Låt det ta tid, skynda långsamt!
Jag ser fram emot fler bilder på henne OCH er till nästa vår/sommar. Ni kommer bli fina, det är jag säker på :)

Men kära du, inte ska du bry dig om vad den besserwissern skrev om..Du har en jättefin pålla som säkert kommer ge dig underbara stunder på ryggen och kanske till och med ett annat litet föl...

Verkligen synd å skam att ni förlorade den lilla, men ibland händer sånt som inte får hända... Fortsätt jobba din pärla i eran takt ska du se att "tokan" snart får käka upp sina ord....

Jag har sett många kallblod med schwungfull och fin trav ffa. Sedan kan de ibland vara lite tunga i galoppen, vilket gör att de kräver mer arbete och gymnastik innan de hamnar på samma nivå där.
Så det är nog inte speciellt rastypiskt med en markbunden trav. Snarare kanske det beror på att många kallblodsryttare inte är lika dressyrintresserade som halvblodsryttarna, och därför kanske inte tränar dressyr på samma sätt redan från början.

Där kanske du slog huvudet på spiken, för det började jag fundera på, om det nu är så att alla hästar med rena gångarter kan gå upp till Msv, varför ser man då aldrig (nästan) andra hästar än halvblod i de klasserna? :idea:

Här i Finland hänger de flesta finska kallblod i LC-LB(-LA) klasserna (ofta på egna kallblodstävlingar), de riktigt fina kallbloden kan gå Msv i öppna klasser mot halvbloden (t.o.m. en hingst som startar Prix St George i år!), men då oftast med proffsryttare.

Här är en häst av den typen jag gillar, har samma farfar som min unghäst:)
http://www.sukuposti.net/galleria/114909

Och här en lite kraftigare typ.
http://www.sukuposti.net/galleria/13535

Min egen gick ju mest bara i skogen tills han var 12, sedan köpte jag honom men gjorde inte så mycket vettigt dressyrmässigt, hade inte intresset då, så hans egentliga dressyrutbildning började ju när han var 16-17 år. Bättre sent än aldrig:p.

För att halvblod har oftast en högre ridbarhet än ett kallblod, därav väljer man antagligen ett halvblod när man vill rida MSV och upp.

Varför ledsen? Hästen är en häst, du är du liksom. Den har ingen gång, dvs höga knälyft, det är inget du kan påverka mer än marginellt hur mkt du än tränar, men det såg du ju när du köpte henne.
Lätta dressyrklasser och hoppning kan den så klart gå men den kommer inte att få höga poäng för gången.

Det är nog så.

Även om jag tillhör de envisa som har en ponnykorsning som troligtvis har mycket kallblod i sig. :p

Den har ingen gång, dvs höga knälyft, det är inget du kan påverka mer än marginellt hur mkt du än tränar, men det såg du ju när du köpte henne.
Lätta dressyrklasser och hoppning kan den så klart gå men den kommer inte att få höga poäng för gången.

Lite vad jag menade också, mitt äldre kallblod har aldrig gjort ett högt knälyft i sitt liv, han har inte den kroppsbyggnaden helt enkelt.

Finns ju många halvblod också med högst medioker gång men de kan ju vara perfekta som ridskolehästar t.ex. Bekväma att sitta på och så.

Släpper man efter på tyglarna, så att de hänger lösa, blir det ofta att hästen blir obalanserade och i framvikt, samt att den ökar tempot för mycket och måste "springa ikapp sig".

Och jag arbetar precis tvärt om- hästen ska kunna bära sig inom den ram jag erbjuder, helt utan stöd från tömen annat än för att reglera böjningen. En sträckt töm är en aktiv hjälp.

Ska se om jag kan få bild på det idag.

MaRomer:
Jag är faktiskt böjd att hålla med Mackan och IronWill. Formen som visas är direkt destruktiv(även om hästen är jättefin!). Har du tittat på long reins någon gång? Alltså inte tömkörning på volt, utan arbete på lång töm utan inspänningar. Då har du möjligheten att påverka hästens form väldigt effektivt, men samtidigt är det lätt att anpassa svårigheten efter hästens skolning.

:bow: Lång reins är super, när min häst hade vilat i ett år så jobbade jag i ett par månader med long reins,
i början bara någon minuts arbete - sedan långa tyglar - en till minuts arbete och så vidare, för att öka på
tills hon jobbade upp till en 40-50 minuter på long reins i en bra form.

Jag använder det på min unga skolhäst för att han ska lära sig att hitta balans och bygga muskler inför det uppsuttna skolarbetet, och på den äldre skolhästen när vi introducerar nya moment eller sätter igång efter en vila. Helt underbar träningsform som verkligen kan lyfta fram bra saker ur de flesta hästar!

Varför ledsen? Hästen är en häst, du är du liksom. Den har ingen gång, dvs höga knälyft, det är inget du kan påverka mer än marginellt hur mkt du än tränar, men det såg du ju när du köpte henne.

Nu vill jag träna;) Och bryr mig inte om tävlingspoäng. Jag tränar för min skull. Och passar hon inte så får amn säkna kraven och kanske köpa en ny??

Kommer börja jobba henne. Men verkar som de flesta missar att jag väntar på nytt mildare bett.- Så att jag kan börja jobba henne. Must nu är bett både för stort och för skarpt. Drar jag i ena tömmen åker halva bettet ut.

Ovh nej jag vet inte vad det är men ska kolla upp det!

Har du tittat på long reins någon gång? Alltså inte tömkörning på volt, utan arbete på lång töm utan inspänningar. Då har du möjligheten att påverka hästens form väldigt effektivt, men samtidigt är det lätt att anpassa svårigheten efter hästens skolning.

Alltså då menar du "vanlig tömkörning"? Alltså där man håller stöd på yttertygeln och varvar volter med andra rörelser, precis som när man rider. Eller? Har man inspänningar är det väl ingen vits med tömmar, då kan man väl lika gärna hålla i en longerlina bara.

För att halvblod har oftast en högre ridbarhet än ett kallblod, därav väljer man antagligen ett halvblod när man vill rida MSV och upp.

Ja, så är det ju. Och ibland går det också lite prestige och "tävling" i att ha häst med "finaste" stammen. Dessutom tar en del duktiga dressyrtränare ogärna emot andra hästar än halvblod (rädda att det ska förstöra deras "image"?).

Det där stämmer inte. Klart att hon kan påverka gången genom formen och rätt arbete. Det är därför jag förklarar hur hon kan börja jobba för att få hästen att hitta balans och takt, så att den inte springer i framvikt på bogarna. Ett sådant kort gör ingen häst rättvisa.

Titta på bilderna på hästen jag tömkör i ett tidigare inlägg. Där arbetar hästen med schwung och lyft i steget, trots att hon precis är igångsatt. När vi köpte henne var hon både kort och markbunden i traven... så visst kan det ändras. Framför allt traven är ganska lätt att förbättra med rätt träning.

Alltså då menar du "vanlig tömkörning"? Alltså där man håller stöd på yttertygeln och varvar volter med andra rörelser, precis som när man rider. Eller? Har man inspänningar är det väl ingen vits med tömmar, då kan man väl lika gärna hålla i en longerlina bara.

Nej, det menar jag inte. Jag menar den skolform som bla används av spanska ridskolan och som idag främst företräds av Piet Bakker.

Där kanske du slog huvudet på spiken, för det började jag fundera på, om det nu är så att alla hästar med rena gångarter kan gå upp till Msv, varför ser man då aldrig (nästan) andra hästar än halvblod i de klasserna? :idea:

Här i Finland hänger de flesta finska kallblod i LC-LB(-LA) klasserna (ofta på egna kallblodstävlingar), de riktigt fina kallbloden kan gå Msv i öppna klasser mot halvbloden (t.o.m. en hingst som startar Prix St George i år!), men då oftast med proffsryttare.

Här är en häst av den typen jag gillar, har samma farfar som min unghäst:)
http://www.sukuposti.net/galleria/114909

Och här en lite kraftigare typ.
http://www.sukuposti.net/galleria/13535

Min egen gick ju mest bara i skogen tills han var 12, sedan köpte jag honom men gjorde inte så mycket vettigt dressyrmässigt, hade inte intresset då, så hans egentliga dressyrutbildning började ju när han var 16-17 år. Bättre sent än aldrig:p.

Tack för länkarna, kul att se!

Framför allt den sista länken tycker jag visar en häst som går väldigt trevligt under ryttare. Den första hästen skulle jag vilja ha lite mer i balans, den bär sig inte riktigt än.

Då har du något att sträva efter med din häst också! Visst är det alltid bättre sent än aldrig!

Long reins går utmärkt att göra med en vanlig nylongrimma:) De första passen handlar oftast om att befästa den nya arbetsformen, att hästen ska gå först, anpassa tempot till "ryttaren" osv.
Enligt Piet behöver man bara; "All you need is a whip, the bit, the long rein and something to put treats in. And oh, I forgot one thing, you need a horse! If you do it without horses it looks quite funny you know!"

"the bit" ersätts utan problem med en grimma, sidepull, kapson, remontnosgrimma... Vad som helst som snabbt ger eftergift:)

Här är en kort introduktion från en intruktionsfilm.(jag tycker dock att formen på flera av hästarna är direkt undermålig, men det handlar ju om vilka mål man har med sin träning - det går i allra högsta grad uppnå korrekt form och arbete genom denna typ av träning.)

http://www.youtube.com/watch?v=mvjw6zcMVGk

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama