Har han en flicktröja på sig?

Sv: Har han en flicktröja på sig?

Nu är mina pojkar så små ännu att dom inte kan välja kläder själva, men jag kan ärligt säga att jag inte hade köpt den till mina pojkar. :o
Men visst, sedan när dom blir så stora att dom kan välja kläder själva så kommer dom att få bestämma själva. Men så länge jag bestämmer blir det inget rosa på mina pojkar... Kalla mig gammalmodig eller vad ni vill. ;):D
Jag lär väl lida den dagen dom ev väljer en rosa tröjja... :rofl:

Mystiskt.
Kanske någon kamrat som berättat?
Mina spelar spel på bolibomba siten. Där finns Fem myror.

Eller så gillar han bara elefanter och har hittat på att de är jättesnabba?

Nja, jag hoppas ju verkligen att han inte spelar spel på internet i smyg, med tanke på att han inte fyllt tre ännu. :angel:

Han gillar absolut elefanter och har en underbart härlig fantasi, så jag tror mer på att han själv har hittat på att de är jättesnabba. Han kanske tycker de se snabba ut helt enkelt? :)

Sen tycker jag personligen att Lindex kläder är små i storlekarna i allmänhet.

Det är de kanske? Vi handlar inte så mycket barnkläder på Lindex, men jag mindes att någon tipsat här inne om att de här tröjorna fanns på just Lindex. Nästa gång vi köper så ska vi i alla fall hålla upp plaggen mot sonen, så man får en idé om storleken. :)

Visst håller jag också med dig! Men tyvärr är färger så kopplade till känslor och förnimmelser.
Jag har klätt vår dotter i mycket "pojkfärger" och får då höra att man tror att hon är en pojke, trots att hon är väldigt "flickig" i sitt utseende.
När vi var i London var hon en pojke hela tiden då hon inte hade klänning. Med klänning på var hon en sååå söt flicka (fick vi höra)!!
Jag klär henne faktiskt nu i mer flickfärger, men kan gärna ha jeans eller någon blå/grön/ grå tröja. När mormor och farmor köper kläder blir det gärna rosa. Det hänger faktiskt mest rosa kläder i hennes garderob och visst är det lite tråkigt!?

När sonen var mindre, runt ett ungefär, och helt klädd i blå kläder och ljusblå mössa, då var det en farbror i kön till kassan på ICA som tyckte att vi hade en jättesöt flicka. :p

Jag funderade i går när jag städade på jobbet varför dagis och fritids har bilrum och dockrum. Kan inte bilar och dockor samsas om rummen?

På sonens förskola samsas leksakerna i samma rum och samma garderober. Låter fånigt att ha olika lekrum, men någonstans ringer en klocka om något jag läste för ett tag sedan. Då var det någon som ansåg att pojkarnas vilda lekar störde flickornas lite stillsammare, eller hur det var. Mitt förslag är att hjälpa pojkarna att lära sig vara lite mindre våldsamma i sitt lekande inomhus, lära dem att ta mer hänsyn, istället för att dela upp dem. Jag tycker man kan leka vildare lekar utomhus istället, oavsett om man är pojke eller flicka. Men det är ju jag det. :)

Det tycker jag var ett bra svar! Rosa är ingen flickfärg, det är bara en färg. Min lilla gosse gillar också rosa. :)

Det är ganska kulturellt betingat det där.

När vi var i Thailand och sonen var 9 och långhårig så trodde flesta Thailändare att han var en tjej. När vi var hos en skräddare tog de fram ett jättevackert klänningstyg och frågade om han (hon) ville att de skulle sy upp en klänning - han sa lite förläget - Tack, men nej tack, men att han tyckte att tyget var snyggt, men han använder inte klänning eftersom han är pojke. (och ja, min son sa detta själv på flytande engelska)

På sonens förskola samsas leksakerna i samma rum och samma garderober. Låter fånigt att ha olika lekrum, men någonstans ringer en klocka om något jag läste för ett tag sedan. Då var det någon som ansåg att pojkarnas vilda lekar störde flickornas lite stillsammare, eller hur det var. Mitt förslag är att hjälpa pojkarna att lära sig vara lite mindre våldsamma i sitt lekande inomhus, lära dem att ta mer hänsyn, istället för att dela upp dem. Jag tycker man kan leka vildare lekar utomhus istället, oavsett om man är pojke eller flicka. Men det är ju jag det. :)

Jag håller med dig! Vilda lekar leker man inomhus och mer stilla lekar inomhus. Punkt.

Att dela upp rummen på det sättet för att pojkar för vildare lekar och flickor tystare (där olikheterna i beteende med stor sannolikhet ändå är inlärda) ger väldigt tydliga normerande signaler: Där, bland bilarna, som är pojkleksaker, ska pojkarna leka och där, bland dockorna, som är flickleksaker, ska flickorna leka.

Och tröjan är verkligen superfin! :)

Det är en jättefin barntröja :)

Visst är det roligt/sorgligt när vissa människor envist hävdar att "rosa bara är en färg" när det klagas över att små tjejer trycks in i den rosa mallen. Men samma människor kan absolut inte tänka sig att klä småkillarna i rosa. Då minsann är det inte en färg längre, då blir rosa Den Förbjudna Färgen. Därför är det väldigt skönt att höra någon säga "rosa är bara en färg" för att försvara killars rätt till rosa :bow:

Jag håller med dig! Vilda lekar leker man utomhus och mer stilla lekar inomhus. Punkt.

Att dela upp rummen på det sättet för att pojkar för vildare lekar och flickor tystare (där olikheterna i beteende med stor sannolikhet ändå är inlärda) ger väldigt tydliga normerande signaler: Där, bland bilarna, som är pojkleksaker, ska pojkarna leka och där, bland dockorna, som är flickleksaker, ska flickorna leka.

Och tröjan är verkligen superfin! :)

Jomenvisst, vilka flickor vågar gå in och leka med pojkarna i "deras" rum? Eller tvärtom?

Tack, jag ska bara köpa en ny, större och byta ut den i hemlighet. :)

Det är en jättefin barntröja :)

Visst är det roligt/sorgligt när vissa människor envist hävdar att "rosa bara är en färg" när det klagas över att små tjejer trycks in i den rosa mallen. Men samma människor kan absolut inte tänka sig att klä småkillarna i rosa. Då minsann är det inte en färg längre, då blir rosa Den Förbjudna Färgen. Därför är det väldigt skönt att höra någon säga "rosa är bara en färg" för att försvara killars rätt till rosa :bow:

Det var väl ungefär så jag svarade flickan, att det inte är en flicktröja utan bara en tröja. Lika mycket för hennes skull, som för sonens. Såvitt jag vet har färger inget kön. :angel:

Och här hittade jag en lämplig artikel precis:

http://www.alltombarn.se/foraldraliv/sa-breddar-du-konsrollerna-for-dina-barn-1.21358

Visst är det roligt/sorgligt när vissa människor envist hävdar att "rosa bara är en färg" när det klagas över att små tjejer trycks in i den rosa mallen. Men samma människor kan absolut inte tänka sig att klä småkillarna i rosa.

Eller tänka sig att klä sina flickor i något annat än rosa/lila när det kommer till kritan...

Två av mina bröder har fått barn, döttrar. Det har klagats en del om tråkiga flickkläder, att pojkkläderna har ett större utbud och är roligare. Men ta mig tusan om de ens försöker köpa något annat än rosa eller lila? Fast nu heter det att flickorna inte vill ha något annat (de är snart 4 och snart 4½). Himla smidigt att döttrarna blivit så stora att de kan tycka själva så brorsorna slipper göra ett aktivt val och visa dem på andra möjligheter. :angel:

Eller tänka sig att klä sina flickor i något annat än rosa/lila när det kommer till kritan...

Eller så klär man sina barn/bebisar i de kläder man tycker är snygga oavsett färg och oavsett kön.

Tycker det blir lite väl när man inte ens kan sätta på sin dotter en rosa tröja/body/overall innan någon antyder något, men när man klär pojkar i rosa är man "duktig" ..

Eller det kanske inte alls var så du menade ?

Nej, det var inte alls så jag menade! Mina bröder klagade de första åren på att det bara fanns rosa och lila flickkläder, att pojkkläderna var roligare och fanns i ett större utbud rent allmänt. Jag svarade jämt att köp något annat då, köp en blå "pojktröja" eller vad som helst. Det lustiga var att jag ofta såg annat än rosa när jag var i affärerna... Och jag köpte dessutom neutrala tröjor (bl.a.) till flickorna i julklapp, i andra färger än rosa - randigt i blått, rött, grönt tex eller orange enfärgad. Frågan är bara om de kom till användning...åtminstone den ena mamman snörpte ogillande på munnen åt mitt tilltag.

Nu när flickorna är knappt 4 och knappt 4½ så heter det istället att de vill ha rosa kläder. Och då menade jag bara, lite ironiskt sådär, att det är ju bra för bröderna för då slipper de ta ansvar för den biten längre. Man kan om man vill. Man kan inte bara sitta och klaga, som mina bröder, tycker jag. Och jag håller med mannen i artikeln jag länkade till, att det är upp till oss föräldrar att göra något åt det här med tex flickfärger och pojkfärger. Barn gör som man lär dem.

Jag låter inte min son få en rosa tröja för att känna mig duktig. Hans favoritfärg är rosa och det kunde lika gärna varit vilken annan färg som helst. Som jag skrev innan så anser jag att färger är könsneutrala.

Senast ändrad:

Min son 5 år tycker att rosa är en jätte fin färg:laugh: Så idag när vi var hos tandläkaren för 5 års kontroll, så valde han en rosa tandborste och en rosa glittrig groda:D Men han gillar även spiderman, så nu när han fyllde år så valde han tårta själv. Det blev en spiderman tårta med 3 rosa rosor:bow: Jätte fin. Min dotter är mkt förtjust i blått, precis som jag.

Nej nej jag tror absolut inte att du har på din son rosa kläder bara för att vara duktig, läste ju i en annan tråd om din son och hans älsklingsfärg. :)

Men lite den antydan har jag fått från vissa trådar och på annat håll, att man inte ens får sätta på sin lilla dotter en rosa klänning ( för man kan ju faktiskt lika gärna ta en annan färg ), men klär man sin son i rosa så är man en duktig/könsneutral mamma/pappa.

Förstår du hur jag menar ?

Det enda jag inte gillar och som jag retar mig på att jag inte la märke till förrän när jag hämtade honom igår em, är att tröjan är för liten! Den är kort i ärmarna och i midjan och det är stl 104! När jag såg det (alldeles för sent med tanke på att tröjan fått matfläckar) kom jag att tänka på att ena brorsan för ett par år sedan påstod att flickkläderna är mindre i stl än pojkkläderna. Stämmer det här verkligen och varför är det så i så fall? Stl 104 ska väl vara stl 104 oavsett om det är till en flicka eller pojke? :confused:

Jag nämde det för sonen igår, att tröjan är för liten och att vi måste köpa ny större, men då sa han bara att "tröjan funkar bra". :D

japp det stämmer - speciellt på lindex!!
får köpa minst en strl större till dottern om det är på "tjejsidan" och ibland två - velourbyxorna jag köpte innan jul är i strl 110 till lillskrutt som då var 95 cm lång för att inte vara för smala i midjan...

men de flesta märkan är såna... tyvärr...

Igår var första gången han hade den på sig, på förskolan. Det höjdes en del ögonbryn när jag lämnade honom,

-----
jag har inget som helst minne av "flickfärger" eller "pojkfärger" från min barndom och uppväxt. Jag tror inte sånt existerade på 70-talet. Tack och lov. Det finns ju för bövelen bara färger! :mad: :D

Det är för bedrövligt... jag hoppas verkligen att de "höjda ögonbrynen" inte var från personalen? I så fall är det oerhört ledsamt och jag skulle själv känna mig bedrövad om/när detta händer oss på förskolan när sonen börjat där. För om personalen; som faktiskt enligt de direktiv som gäller inom förskolan SKA behandla pojkar och flickor lika; höjer ögonbryn för en sån sak - tja, hur funkar då genusarbetet överlag på den förskolan skulle jag undra...? :crazy:

Jag har heller inga minnen av just pojk- o flickfärger från när jag var liten (fyller 40 i år). Däremot var vi nog ganska traditionella i våra lekar och på många andra plan. Trots en morsa som aldrig (medvetet) hindrade oss från att vara individer. Färger på kläder fick vi välja helt själva. Dessutom valde brorsan att gå till förskolan med mina spetsstrumpbyxor en gång. Mamma hade litegrann hjärtat i halsgropen då (först hade hon tänkt "Undrar vad fröknarna säger..." och sen "tänk om han blir retad"), men sa inget till brorsan. Han hade på sig strumpbyxorna när hon hämtade också och hon fick info om att alla andra grabbar varit jätteavis och ville också ha såna fina strumbyxor.
:D

Tröjan var jättefin!
Själv fick jag hem en beställning idag. Med bland annat en sånhär body:
rut-rosa_2560.jpg

Nu är mina pojkar så små ännu att dom inte kan välja kläder själva, men jag kan ärligt säga att jag inte hade köpt den till mina pojkar. :o
Men visst, sedan när dom blir så stora att dom kan välja kläder själva så kommer dom att få bestämma själva. Men så länge jag bestämmer blir det inget rosa på mina pojkar... Kalla mig gammalmodig eller vad ni vill. ;):D
Jag lär väl lida den dagen dom ev väljer en rosa tröjja... :rofl:

Kanske har du själv turen att de känner av din avoghet och inte vågar föreslå rosa tröja själva..?
:crazy:
Oturen för dina pojkar om de skulle känna för det, men omedvetet märka/förstå att det inte är okej...

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 224
Senast: Enya
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar