Har han en flicktröja på sig?

Sv: Har han en flicktröja på sig?

Två av mina bröder har fått barn, döttrar. Det har klagats en del om tråkiga flickkläder, att pojkkläderna har ett större utbud och är roligare.

Jag fattar inte det där! Det är väl bara att handla på "pojksidan" då? Jag kollar själv på både pojk- OCH flick-avdelningen just för att kunna få lite mer variation.

Jag skulle inte köpa en tröja med texten "Mamas little princess", .

Haha förlåt för OT nu men:

Finns ett gruppfoto på min sambo när han va liten typ motsvarande lekis i USA där han har en mjukisdress med texten "Only for girls"...

Han har inte förlåtit sin mamma än :D

Jag har heller inga minnen av just pojk- o flickfärger från när jag var liten (fyller 40 i år). [/IMG]

Oh yes!
Jag sitter här och i min hand har jag ett gruppfoto från lekis.
Året är 1980.
Flickor och pojkar klär sig likadant gällande byxor, tröjor och färger (murrigt mörka och diarré).
Inte en enda tjej har kjol eller klänning.
Alla har snickarbyxor eller byxor.
Kollar man frisyrerna så är det två tjejer med långt hår annars ser både flickor och pojkar ut som golvmoppar med olika slitningsgrad :D

Men lite den antydan har jag fått från vissa trådar och på annat håll, att man inte ens får sätta på sin lilla dotter en rosa klänning ( för man kan ju faktiskt lika gärna ta en annan färg ), men klär man sin son i rosa så är man en duktig/könsneutral mamma/pappa.

Förstår du hur jag menar ?

Om man bara sätter på sin dotter rosa kläder så tycker jag nog man begränsat sig ganska mycket. Eller om man som Lupin tog upp säger att "det FINNS ju inga andra färger på flicksidan". Man kan väl för 17 gå några steg till pojksidan i affären då.

Om man (som jag antar du menar) gör det ibland och har annat ibland för att man gillar variationen (och kanske också vill ge sin dotter just uppmuntran till variation) så är väl det lika normalt som att göra lika med en son tycker jag.

Men; just den dagen som hon har en rosa klänning så kan man ju inte räkna med att någon tänker "åh, det där var en könsneutral förälder!" - lika lite som någon tänker så om ens son har en blå outfit. När man inte bryter mot färgnormen så vet ju ingen att man kanske gör det annars. Däremot är det ju heltokigt om man via att se en flicka vid ett enstaka tillfälle tror sig kunna dra slutsatsen att hon har föräldrar som vill könsindoktrinera henne pga färgvalet just den gången man ser henne.

Nä, det där är ju en elefanttröja! :idea:

Vad tragiskt med flickan som per automatik trodde att det var en flicktröja. Och vad svårt det kommer att bli att hävda att färgerna är könsneutrala när barnen får sådana kommentarer om deras kläder passerar gränsen för flick eller pojktillhörighet! Plötsligt betyder ju de där orden något och så vill/törs det lite äldre barnet inte klä sig "fel" igen.

Jag gjorde ett ryck och köpte "pojkkläder" till min lilla tös härom månaden. Med Byggare Bob och bilar och grejor. Dagisfröknarna skrattade lite och kommenterade "titta, har du Byggare Bob på tröjan idag, L!?". Jag vet inte riktigt vad skrattet betydde, kanske var det bara en kommentar i största allmänhet.

Jag kände iallafall att jag stod upp för de könsneutrala tröjmotiven..!

apropå rosa, min storebror har alltid hävdat att rosa är den bästa färgen att ha om man vill ha massa tjejer :D
han hade otroligt många rosa tröjor i 18-20 årsåldern, han påstod att det funkade vaarje gång :p

jag och min mamma har diskuterat det här tjej/kille klädfenomenet många gånger, hon förfasas varje gång jag säger att mitt framtida barn kommer vara klädd i döskallar/rosa/svart oavsett kön. det är mina favoritfärger/figurer och sålänge inte barnet kan välja själv så bestämmer jag :D "mäh, du kan ju inte ha döskallar på en TJEJ! :eek:" johoodå.

å apropå döskallar, så mötte jag en liten kille som var ute och cyklade med sin lillebror. storebror var inte så gammal (kanske 5-6?) och när jag såg att lillebror ramlade så gick jag fram och hjälpte honom upp. storebror kom fram och stirrade på mig och mitt skärp (hade en stor döskalle som spänne) "mäh, tjejer kan ju inte ha sjörövarskärp!" johoodå sa jag.. :p

Senast ändrad:

Men lite den antydan har jag fått från vissa trådar och på annat håll, att man inte ens får sätta på sin lilla dotter en rosa klänning ( för man kan ju faktiskt lika gärna ta en annan färg ), men klär man sin son i rosa så är man en duktig/könsneutral mamma/pappa.

Förstår du hur jag menar ?

Jag förstår hur du menar, men jag har inte stött på fenomenet att man skulle vara "duktigare" på något sätt om man klär sitt barn könsneutralt, varken IRL eller via några trådar (läser ju inte allt som skrivs). Däremot tycker jag synd om barn som blir instoppade i färg-fack (eller leksaks-fack etc) redan från början. Och så tycker jag synd om föräldrarna som inte har kommit längre i sitt tänkande.

Självklart ska man klä sina döttrar i rosa också, men det är ju synd om man bara begränsar sig till just den färgen. Jag gillade inte rosa när jag var liten, eller ens som tonåring. Men som vuxen älskar jag rosa! Och jag skulle aldrig sätta likhetstecken mellan rosa och bimbo eller blått och tuff. Flickor är inte svaga mesar för att de har rosa kläder och pojkar är inte blivande bögar. ;)

Det är otroligt att vi inte har kommit längre.
När mina barn föddes i början på 90 talet var det "only for girls" eller "only for boys" på varenda klädesplagg (ja det stod ju inte precis så på alla men innerbörden var densamma)
Min sons absoluta favorit overall var rosa och blå, rosa på oket och ärmarna och praktiskt blå på ben och rumpa, skiten syntes inte lika fort;)
Folk kunde inte fatta varför vi köpte den, den var ju varken för killar eller tjejer:crazy:
Övriga overaller råkade bli röda, då fanns det en superbra bävernylon overall som bara fanns i rött och i mörkblått, den blå tyckte mina barn var ful.

Den enda färg som mina barn faktiskt inte ville ha på sig var svart, de sa att de fick ont i magen av svart:confused:
Eftersom min dotter var mycket medveten om vad hon ville (vilket betydde att jag inte hade någon talan och jag tog inte den fajten heller, i mitt tycke en helt onödig fajt) ha på sig så hade hon alla färger utom just svart, hon var väldigt smal så tyvärr kunde hon aldrig ärva sin brors kläder men det ändrade ju inte det faktum att hon hade "killkläder" i vissas ögon och sonen hade mycket "tjejkläder" och visst höjde folk på både ett och annat ögonbryn men vad spelade det för roll, huvudsaken var ju att barnen kände sig fina och tyckte om sina kläder:love:

Innan de kunde uttrycka själv vad de ville ha hade de båda mycket lila, jag hade en lila period då och hade t.om lila vagn:D

Jag blir fortfarande konfunderad när folk pratar om att det är enklare om barnen har samma kön eftersom de kan ärva varandra då:confused:

Alltså, jag hade aldrig hört talas om genusperspektiv då, men ändå fick sonen dockor, en docka hade han med sig överallt i mer än ett år. Medans dottern lekte med dockor minimalt, hon tyckte att det var roligare att klättra i träd:D
Och jag lovar, min son är inte homosexuell och inte min dotter heller, men dottern är fortfarande mer äventyrs lysten medans sonen har en "ta hand om gen" som är fullkomligt underbar.

Min dotter har haft prinsess perioder med rosa överallt, och sonen har haft skjort/keps perioder, huvudsaken är att barnen mår bra, vad de har på sig spelar ju ingen roll.

Som sagt, rosa är bara en färg.

Nu är mina pojkar så små ännu att dom inte kan välja kläder själva, men jag kan ärligt säga att jag inte hade köpt den till mina pojkar. :o
Men visst, sedan när dom blir så stora att dom kan välja kläder själva så kommer dom att få bestämma själva. Men så länge jag bestämmer blir det inget rosa på mina pojkar... Kalla mig gammalmodig eller vad ni vill. ;):D
Jag lär väl lida den dagen dom ev väljer en rosa tröjja... :rofl:

Då är jag också gammalmodig.
Klär inte Isak i rosa, däremot har han en del lila kläder.

Fast klär inte mig själv i rosa heller.
Gillar inte färgen helt enkelt

Knapplån.

Varför är det överhuvudtaget en Pojk och en Flick sida i affären när det handlar om Barn kläder??!!

Det är ju först i puberteten som pojkar och flickor blir olika i kroppsformen (Ja ok killar har snopp, men förutom det då)

De kunde väl sortera efter typ av plagg? En hylla med tjocktröjor i alla färger, en hylla med tunna tröjor i alla färger, en hylla med byxor i alla färger, en hylla med kjolar och klänningar i alla färger, etc. Då färgas inte inköpen på samma sätt av "Det där är ett par pojkjeans, de har jag ju hittat på pojkavdelningen", så tror jag i allafall.

Jag tycker också synd om barn som redan tidigt stoppas in i fack det gör jag och det är inget jag vill att mitt barn ska bli och jag/pappan ska göra allt för i allafall inte bidrar till det.

Men jag får sådana vibbar i vissa trådar, kanske feltolkning från min sida, kanske inte :)

Om du tror att jag menar att man bara ska klä sin dotter i rosa så har du missförstått mig grovt, det var inte alls det jag menade.

Nja, jag hoppas ju verkligen att han inte spelar spel på internet i smyg, med tanke på att han inte fyllt tre ännu. :angel:

Han gillar absolut elefanter och har en underbart härlig fantasi, så jag tror mer på att han själv har hittat på att de är jättesnabba. Han kanske tycker de se snabba ut helt enkelt? :)

Fem myror gick ju en dag i veckan på Bompa för inte så länge sen, t.o.m. sensommaren typ.

Vi har den här pyjamasen, fast den är brun. Så fint mönster! :laugh:

Vad gäller rosa och blått tycker jag det är ganska jobbigt faktiskt.
Jag har många plagg med rosa detaljer, mönster osv till min bebis Valle. När vi är hemma bryr jag mig noll om vad han har på sig men när man är ute blir det ju mer att man tänker på det. Jag skäms nästan om han råkat få på sig ljusblå napp matchat med ljusblå sockar... det är ju så knäppt så det är inte sant att det kan ha blivit så!!!

Eller så klär man sina barn/bebisar i de kläder man tycker är snygga oavsett färg och oavsett kön.

Tycker det blir lite väl när man inte ens kan sätta på sin dotter en rosa tröja/body/overall innan någon antyder något, men när man klär pojkar i rosa är man "duktig" ..

Eller det kanske inte alls var så du menade ?

Visst är det så. De flesta som förfasar sig över bara rosa till tjejer och bara blått till killar brukar vara duktiga på att räkna upp si och så många rosa tröjor deras killar har och att deras tjejer aldrig haft klänning utan bara har blå kläder.

För mig är det allra viktigast att kläderna är bekväma och att det går bra att röra sig i dem. Sedan spelar färgen mindre roll.
Jag lät tjejerna (3,5 år) välja julaftonskläder helt fritt i en butik. Jag var rätt nyfiken på vad de skulle välja, princessklänningar, dödskalletröjor eller något helt annat. Det blev en tomte- och en pepparkaksutstyrsel.....:p

Ja jag tycker det är lite tråkigt faktiskt.

Färg är färg för mig och jag könsbinder ingen färg alls utan köper kläder efter vad jag tycker är snyggt och praktiskt.

Det finns nog kläder i hela färgskalan hos oss nu, sambon bara suckar när han ser hur mycket kläder jag köpt på mig :angel:

( Thank god for Tradera :p )

Visst är det så. De flesta som förfasar sig över bara rosa till tjejer och bara blått till killar brukar vara duktiga på att räkna upp si och så många rosa tröjor deras killar har och att deras tjejer aldrig haft klänning utan bara har blå kläder.

Ja, det där blir ju lite fånigt. Det är inte lätt att försöka vara jämställd på ett helt "naturligt" sätt..... jag känner personligen att det är svårt ibland. Det blir som om man ständigt måste försvara både blå OCH rosa kläder som sonen har; fast på två olika sätt. :crazy:

Jag är i varje fall superglad åt att jag och sambon är på samma nivå där. Att hans kommentar på nyinköpta bodyn (finns tidigare i tråden) var "Å vad gullig!".

Många personer i vår närhet skulle snarast säga se lite sådär .... fundersamma ut och säga "jaha, en rosa...?" eller som sambons lillebror (tonåring) "Har han en tjejbody?" (ja, han har sagt så en gång när han hade en lila på sig...):crazy: Då hamnar man i det där läget att man alltid alltid tänker på att "nu har jag klätt honom i rosa" och på något sätt hamnar man nästan i någon slags försvarsposition redan INNAN någon sagt ngt. VIlket ju gör att det ändå blir lite... "konstlat" fastän jag inte VILL att det ska bli det. Det blir som att jag/vi ständigt blir kategoriserade på något sätt. Som om vi liksom blir sedda som "jahaja, nu har de gjort ett "statement" igen". Blablabla.... vet inte hur lättfattligt det där blev egentligen? :confused: ;)

Och i andra kretsar (fast jag har ingen sådan krets här i närheten...) skulle man säkerligen få samma känsla om/när sonen fick ha på sig en biltröja...

Köp den här boken till förskolan:

OmslagSandalerKLAR.jpg

Vad gör oss till flickor och pojkar – är det färgen på våra skor?!

”Till förskolan han gick stolt och rak i rygg
Men barnen skratta och peka – hade han varit stygg?
De fnissade, buade och mot varandra nicka:
Kolla! Han är ju en FLICKA!!!”

Vad händer när lillebror ärver storasysters rosa sandaler?

Det är en är en bok om ett barn som fattat att vem du är inte bestäms av vilken färg du bär. Ett barn som har friheten att vara sig själv, modet att gå egna vägar och hittar styrkan i att våga!

Sjuksköterskan Anna Hedvall bestämde sig för att skriva en bok om när hennes son valde att gå till förskolan i storasysters urvuxna sandaler. Sedan bad hon sin man Martin Hedvall illustrera. Resultatet blev en bok utmärkt som underlag för diskussioner om vad man får och inte får som pojke och flicka. Och om det verkligen måste vara så.

”Visst kan arbetet med jämställdhet och varje individs rätt att utvecklas, utan könsnormerande begränsningar, börja med en berättelse med så vardagligt med ändå laddat innehåll. …Både förskola och skola har i uppdrag att arbeta med genusfrågor. Man kan mycket väl börja med en berättelse av det här slaget!”
Annika Malm, BTJ-häfte nr 12, 2007

”Vad händer när en kille tar på sig sin systers rosa sandaler? Ja, är han en cool typ som kan ge svar på tal, blir det som han har på fötterna pojkskor rätt och slätt. Betydelsen av yttre könsattribut, till exempel genuskodade färger, tas upp i bilderboken Sandalerna av Anna Hedvall och Martin Hedvall … Berättelsen om pojken som inte bryr sig om att han blir retad för sina rosa skor lever utan tvekan upp till krammärkningen.”
Lena Kåreland, SvD

Jo helt enkelt är det inte....

Jag gillade också bodyn du visade!:love:

Jag måste bara kika in från U/ÄU och berätta om när jag var bebis... Född 91 så det var väl 91 eller 92...
Jag hade vit spets i vagnen, rosa overall, rosa mössa. "Flickigt" med andra ord. När pappa var ute med mig var det inte helt ovanligt att folk (trots allt rosa och spets) som sa "Ooh vilken söt liten pojke!" om mig. Det tycker jag är ganska kul, nu när han berättar det :D

För övrigt fattar jag inte vad ungar får allt ifrån. Eller jo, föräldrar säkert. Men dumt är det!

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 776
Senast: Cocos
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Äldre Jag är en kvinna med båda fötterna på jorden. Ibland. Att åka till ett annat land(skap) för att besöka människor jag aldrig träffat...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
13 224
Senast: Enya
·
Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
5 040
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar