Sv: Har han en flicktröja på sig?
Det är otroligt att vi inte har kommit längre.
När mina barn föddes i början på 90 talet var det "only for girls" eller "only for boys" på varenda klädesplagg (ja det stod ju inte precis så på alla men innerbörden var densamma)
Min sons absoluta favorit overall var rosa och blå, rosa på oket och ärmarna och praktiskt blå på ben och rumpa, skiten syntes inte lika fort
Folk kunde inte fatta varför vi köpte den, den var ju varken för killar eller tjejer
Övriga overaller råkade bli röda, då fanns det en superbra bävernylon overall som bara fanns i rött och i mörkblått, den blå tyckte mina barn var ful.
Den enda färg som mina barn faktiskt inte ville ha på sig var svart, de sa att de fick ont i magen av svart
Eftersom min dotter var mycket medveten om vad hon ville (vilket betydde att jag inte hade någon talan och jag tog inte den fajten heller, i mitt tycke en helt onödig fajt) ha på sig så hade hon alla färger utom just svart, hon var väldigt smal så tyvärr kunde hon aldrig ärva sin brors kläder men det ändrade ju inte det faktum att hon hade "killkläder" i vissas ögon och sonen hade mycket "tjejkläder" och visst höjde folk på både ett och annat ögonbryn men vad spelade det för roll, huvudsaken var ju att barnen kände sig fina och tyckte om sina kläder
Innan de kunde uttrycka själv vad de ville ha hade de båda mycket lila, jag hade en lila period då och hade t.om lila vagn
Jag blir fortfarande konfunderad när folk pratar om att det är enklare om barnen har samma kön eftersom de kan ärva varandra då
Alltså, jag hade aldrig hört talas om genusperspektiv då, men ändå fick sonen dockor, en docka hade han med sig överallt i mer än ett år. Medans dottern lekte med dockor minimalt, hon tyckte att det var roligare att klättra i träd
Och jag lovar, min son är inte homosexuell och inte min dotter heller, men dottern är fortfarande mer äventyrs lysten medans sonen har en "ta hand om gen" som är fullkomligt underbar.
Min dotter har haft prinsess perioder med rosa överallt, och sonen har haft skjort/keps perioder, huvudsaken är att barnen mår bra, vad de har på sig spelar ju ingen roll.
Som sagt, rosa är bara en färg.