Har du min dröm?

Tibra

Trådstartare
En dröm som jag har kommer nog aldrig gå i uppfyllelse..:(
men det skulle väl vara att själv föda upp islänningar, träna och sedan sälja vidare.. alltså ett stuteri..
men hur många finns det som startat sånt utan att vara "rik"? För man behöver ju en viss del med pengar sedan är det en rätt stor risk man tar..
Men man lever ju bara en gång och därför tycker en att man ska göra det man vill här i livet..
Nån som har min dröm? Föder upp islänningar? Hur började det hela och sedan utvecklingen?
kul å veta :bump:

Sv: Har du min dröm?

För att föda upp islandshästar så behöver du ett bra hästmaterial, alltså BRA ston som är hela och friska och med goda exteriör och ridegenskaper och sådana hästar är inte billiga. Sedan ska du hålla unghästar från föl upp till ca 4-5 års ålder och det är inte heller billigt.

Så man behöver nog vara rätt så "rik" för att föda upp islänningar.

Sweet skrev:
För att föda upp islandshästar så behöver du ett bra hästmaterial, alltså BRA ston som är hela och friska och med goda exteriör och ridegenskaper och sådana hästar är inte billiga. Sedan ska du hålla unghästar från föl upp till ca 4-5 års ålder och det är inte heller billigt.

Så man behöver nog vara rätt så "rik" för att föda upp islänningar.

Jo det är ju det som förstör det hela :( Vad ska man då göra? Ifall man verkligen vill ha en gård med de där underbara hästarna..

Man måste nog ha ett annat jobb vid sidan om också.

Filippan skrev:
Man måste nog ha ett annat jobb vid sidan om också.

jo det är nog sant..men hur skulle man hinna med stallet och hästarna då? anställa personal kostar med ;) haha man får helt enkelt drömma vidare eller gifta sig med en rik jävel:D haha

Jag har en liten dröm om sånt, men då får det vara i ganska stor skala då jag inte passar för unghästar själv. Så jag måste ha råd att anställa en tränare till att rida in, träna och tävla hästarna till de är en 12 år först... :D Är dock väldigt intresserad av avel och tävling utan att nödvändigtvis vilja tävla själv så hade jag gott om pengar skulle jag nog passa bra som "sponsor" för någon tränare.

Mitt nuvarande jobb är visserligen välbetalt, men ska jag ha råd med det jag drömmer om så får jag nog gifta mig med "Foppa" eller någon liknande... :angel: :D

Tibra skrev:
men det skulle väl vara att själv föda upp islänningar, träna och sedan sälja vidare.. alltså ett stuteri..
men hur många finns det som startat sånt utan att vara "rik"? För man behöver ju en viss del med pengar sedan är det en rätt stor risk man tar..
Men man lever ju bara en gång och därför tycker en att man ska göra det man vill här i livet..
Nån som har min dröm? Föder upp islänningar? Hur började det hela och sedan utvecklingen?

Föda upp islänningar??? Varför då? :confused:
Det görs gott av dem på Island. Fast vissa importeras till Sverige har jag hört- de är visst väldigt populära som hästtränare, men svaga för tjejer och sprit... verkar inte vara så värst nödvändigt att öka beståndet, tycker jag. ;)
Fast det är klart, du kan ju alltid pröva provrörsbefruktning- fast häll Svarta Döden i röret då!!! :rofl:

:cool: /Freydis

Min alternativ-dröm till den ovan är att samla på mig en fint gäng av fd tävlings-valackar! Jag har en nu som har tävlat SM med framgång, kan nog tänka mig att lägga Silfurtoppur, som Gardar Gislason ska tävla framöver, till samlingen om något år när han ska pensioneras från tävlingsbanan.

Detta passar jag bättre till. Äldre valackar och hingstar passar mig fint och inte har jag några tävlingsdrömmar heller. ;) Så förmodligen hyr jag väl in mig på någon gård i närheten av Arlanda eller köper en egen med tiden där jag samlar på mig ett gäng fd tävlingsfantomer till valackar! :D

Det går men det tar sin tid. Under tiden är det bara att jobba, rida och lära sig så mycket det går, hitta rätt gård + förhoppningsvis även finna det rätta hästmaterialet. Sen skall man ju helst ha ett vettigt avelsmål. Det finns ju en historia bakom varje stuteri. Finns ju massor med intressanta exempel, även bland några av användarna här på sidan.

Freydis skrev:
Det görs gott av dem på Island. Fast vissa importeras till Sverige har jag hört- de är visst väldigt populära som hästtränare, men svaga för tjejer och sprit... verkar inte vara så värst nödvändigt att öka beståndet, tycker jag. ;)
Fast det är klart, du kan ju alltid pröva provrörsbefruktning- fast häll Svarta Döden i röret då!!! :rofl:

Hehe jaja nu ska vi väl inte dra alla över en kam här. Jag åkte till VM med inställningen att alla islänningar kommer vara lite "vilda", det visade sig att de försvenskade islänningarna och de helt svenskfödda pojkarna var värre... :angel:

Inte tycker jag islänningarna var så farliga vare sig på sprit eller tjejer jämfört med svenska flygare... :angel: Jag tycker nog vi gott kan avla fler islänningar - både 2- och 4-benta! :D

Freydis skrev:

haha skitkul ;)

Just det - glömde en sak. Ska jag avla kommer jag avla mycket på Atli fra Sydra-Skördugili, Svalur fra Glaesibae, Askur från Håkansgården och lägga till snälla lugna ston, gärna 5-gångare med mycket tölt, som är bedömda i minst "2:a klass" och inte har Hrafn 802 fra Holtsmula i stamtavlan. Synd att inte Svalur lever bara, men det finns ju söner efter honom! ;)

Tibra skrev:

Jag föder upp islandshästar i liten skala som en kostsam hobby. Jag är inte rik, jobbar heltid som ingenjör och har inte köpt in dyra hästar. Jag har inte valt efter stam utan efter individ och valt sådan med bra exteriör, rejäla och fina rörelser samt gott psyke. Jag har köpt dem som unghästar och är väldigt nöjd med mina val! Vid hingstval väljer jag efter samma principer: Bra psyke, lätthet för gångarter, lättillridna, lätthanterliga, framåt men ändå lyhörda, bra och veterinärmedicinskt korrekt exteriör. Jag är inte alltid överens med att en del högt bedömda hästar har så bra exteriör utan jag sneglar nog hellre åt mina gamla mått från förr vad som är en bra exteriör, de regler man fick lära sig för över 30 år sedan om vad som är bra och dålig exteriör.

Stam är ganska oväsentligt för mig om hästen är bra. Däremot är den intressant för att undvika inavel...

Freydis skrev:

:banana: Ja så sant som det var sagt! Jag föredrar nog att föda upp islandshästar! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

He he är inte rik snarare tvärt om. Jag kom hit (till Island) för över 10 år sedan (sabbatsår i universitetsstudier) och blev kvar. Jobbade först på en del olika gårdar med olika tränare i några år (mycket lärorikt men dåligt betalt) och sen gick jag på Hólar och sen fortsatte jag träna hästar. För några år sedan köpte jag och min sambo (som inte är rik och inte är hästtränare) en gård och vi föder upp hästar i mkt liten skala. För att få det hela att gå runt kombinerar jag en massa olika "hästaktiviteter". Det som ger inkomst är framförallt att ta emot hästar för in- och tillridning, uppfödningen är mest (än så länge) kostsam hobby. Vi har inte köpt dyra ston, men har 2 st bra (rid)ston som vi har avlat på och förhoppningsvis blir nån av deras döttrar våra framtida avelsston. Jag har även jobbat en hel del med hästturism som är ganska lönsamt men alldeles för kort säsong här.
Vad gäller aveln är det klart att man kan få "resultat" fortare om man köper 1 klass ston men om avel är alltid långsiktigt arbete och det tar oftast flera generationer innan man når fram till sitt avelsmål. Mina två avelsston är ston med bra stam, friska, rena gångarter och eftersom jag ridit in dem själv och använt dem som ridhästar känner jag till deras styrka och svagheter och kan välja hingst som passar (förhoppningsvis) dem bäst. Med tid och tålamod behövs inte alltid så mycket pengar för att kunna leva i "drömmen".

Kan ju tillägga att jag även sysslar med att föda upp den andra sortens islänningar fast i ännu mindre skala (ett exemplar) men han är ju inte renrasig förståss. Sen kan jag ju även berätta att det defenitivt inte är en "dröm" alla dagar, snarare mardröm ibland, ständiga ekonomiska bekymmer, tid som inte räcker till för hälften av det som behöver göras, trasiga traktorer osv. Men oftast är jag oerhört glad att jag har möjlighet att leva på det här sättet och att man hankar sig fram i alla fall, men det är ju klart att man hoppas att aveln ska löna sig på sikt (min första "planerade" eget uppfödda häst är bara 3 år, har 2 st äldre tjuvbetäckningar som blev till innan vi köpte egen gård och har möjlighet att ha bättre koll).

Känner mig grymt bortskämd och otroligt lyckligt lottad. Vi har redan en rymlig släktgård och är på god väg att hitta den nisch vi vill ha i den framtida verksamheten, med andra ord korna är på väg ut och hästarna på väg in. Första egenuppfödda fölet föddes i år och nästa år blir det ytterligare 2 föl. I farmtiden skall väl antalet ligga på 2-4 om året.

Vi började med islandshästar 1992 men intresset för avel har ökat genom åren. Så allt eftersom vi köpte på oss bättre och bättre hästar (i huvudsak unghästar, valda för sin personlighet och stam), insåg vi att vi lika väl skulle kunna föda upp de här hästarna själva istället för att leta efter dem med ljus och lykta. Med andra ord hästar som ligger över medel och uppåt. Man kan nog säga att vårt avelsmål ligger åt den lite modernare typen av islandshäst.

Vi har lagt ut en hel del (både ekonomiskt och tidsmässigt) på att hitta det sto material vi vill ha, men vi hoppas att det lönar sig i längden. Dessutom är det bra att ha kontakter, ibland kan man komma över fina hästar till kompispris eller få nys om passande hästar. Kontakter är ju även viktiga att ha vad det gäller tips och råd om avel och träning. Jag har än så länge ingen aning om hur detta "expriment" kommer att utfalla. Men är hjärligt tacksam för att jag har så fina sponsorer i mina föräldrar. Vi är dock inte rika, men har lyckats komma över fina och trevliga ston ändå.

Tills de små blir stora så tänker jag utveckla min egen ridning så att jag kan göra hästarna rättvisa. Har ju tid på mig, tack och lov! För visst är den en dröm att kunna göra en Gardar och Svala på avels-VM. Men tills dess hoppas jag på friska och pigga unghästar som förhoppningsvis når vuxen ålder (finns ju aldrig några självklarheter dessvärre). För tänk att få in en egen uppfödning i stamboken, det vore fantastiskt roligt, men vägen dit är ju låååång!!!

Nedan några exempel av våra avelsston:
Ofeig (f. 00. e. Blaer u. 1:a klass sto)och hennes föl e. Askur från Håkansgården (som ägs av en kompis).
http://www.geocities.com/gloen_litla/Bilder/Mysla.JPG
(ta bort http://)
Vidja (e. Stigur frá Kjartansstödum, bed tod 7.99, rid 8.08 som 5 åring) och vår första egna uppfödning Safira (e. Safír från Lönneberga (e. Mökkur):
http://www.geocities.com/gloen_litla/Bilder/Safira3.JPG
(ta bort http://)

Vore jätte kul att se andra avelston (även stam) och avkommor! Hur har ni lyckats med ert avelsmål? Uppfödningar och bedömning? Alla har ju så olika avelsmål och inriktningar, otroligt spännande.

Vilka bra och relistiska inlägg! Island eller Sverige, man känner igen sig. Dock föder jag bara upp islandshästar, inte islänningar. Mina telningar är "helsvenska", fast inte om man går bakåt i stamtavlan, då är de rena blandisarna, precis som de flesta svenskar!

Ja det roliga är att jag känner mig väldigt stolt över mina hästar när jag varit och sett på andra gårdars hästar, trots att de har dyrare hästar med bättre stam! Min egen gårdshingst som är B-reggad har visat sig ge riktigt fina föl! Sedan beror det ju på vilket mål man har! Jag vill ha vackra, korrekta, friska och sunda hästar med bra psyke, lätthanterliga, lättränade, lätt för gångarterna, lättför bärighet och samling samt okomplicerade. Det är sedan bara bonus om de har bra gångarter. De bästa fölen har vi fått sedan vi slutade stirra oss blinda på att använda "topphingstar" i vår avel! Man skall använda det hjärtat fastnar för, så blir det bäst! Ston och hingstar skall passa ihop. Mina passar kanon med min egen gosse!

Räkna aldrig med att avel lönar sig! Det enda som kan löna sig är en väldigt populär hingst som får många ston! Något annat lönar sig inte! Uppfödning är inget annat än en dyr hobby!

sambaengi skrev:
Ja det roliga är att jag känner mig väldigt stolt över mina hästar när jag varit och sett på andra gårdars hästar, trots att de har dyrare hästar med bättre stam! Min egen gårdshingst som är B-reggad har visat sig ge riktigt fina föl! Sedan beror det ju på vilket mål man har! Jag vill ha vackra, korrekta, friska och sunda hästar med bra psyke, lätthanterliga, lättränade, lätt för gångarterna, lättför bärighet och samling samt okomplicerade. Det är sedan bara bonus om de har bra gångarter. De bästa fölen har vi fått sedan vi slutade stirra oss blinda på att använda "topphingstar" i vår avel! Man skall använda det hjärtat fastnar för, så blir det bäst! Ston och hingstar skall passa ihop. Mina passar kanon med min egen gosse!

Räkna aldrig med att avel lönar sig! Det enda som kan löna sig är en väldigt populär hingst som får många ston! Något annat lönar sig inte! Uppfödning är inget annat än en dyr hobby!

Är det här menat till mig och min avel eller rent allmänt?
För du får det att låta som att det är fult att ge lite extra för att köpa loss den häst man verkligen vill ha och hemskt värre om den råkar ha en ok stam! Jätte kul att du lyckats få fram den sorts hästar som du (och säker många med dig) vill ha. Mina hästar skulle troligen inte uppskattas av dig av olika anledningar, ser ju ganska mediokra ut på bilderna. Även om jag uppfattar att de själva står/har förutsättningarna för att nå samma mål som dina "vackra, korrekta, friska och sunda hästar med bra psyke, lätthanterliga, lättränade, lätt för gångarterna, lättför bärighet och samling samt okomplicerade".

Visst är det jätte bra att åka och studera andras hästar, man blir ju så lätt hemma blind.
Jag går oftast inte och medvetet letar efter en häst med en viss stam, men visst är det ett plus om hästen man fastnar för har en intressant stam. Men liksom dig håller jag individens egenskaper högst. Jag är inte på samma nivå som du i livet, är betydligt mer tävlingsinriktad och håller fortfarande på att hitta mig själv som ryttare och tränare. Men så är min avel inriktad på att ta fram hästar som kan följa min (förhoppningsvis) stigande utvecklingskurva.
Men troligen hade det varit billigare att köpa en färdig häst, men samtidigt är det ju inte samma sak som att föda upp och ta fram sin egen häst...ekonomisk förlust eller ej.
Menar du att man "säljer sig" om man väljer en topphingst?! Huvudsaken är väl att hingsten passar stoet och ändåmålet med avkomman.

Kan du inte lägga ut lite bilder så att vi lättare kan se din avel, har ju läst massor med beskrivningar på dina hästar men dessvärre aldrig sett dem. Särskilt din fine hingst skulle vara rolig att se!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka