Är det här menat till mig och min avel eller rent allmänt?
För du får det att låta som att det är fult att ge lite extra för att köpa loss den häst man verkligen vill ha och hemskt värre om den råkar ha en ok stam! Jätte kul att du lyckats få fram den sorts hästar som du (och säker många med dig) vill ha. Mina hästar skulle troligen inte uppskattas av dig av olika anledningar, ser ju ganska mediokra ut på bilderna. Även om jag uppfattar att de själva står/har förutsättningarna för att nå samma mål som dina "vackra, korrekta, friska och sunda hästar med bra psyke, lätthanterliga, lättränade, lätt för gångarterna, lättför bärighet och samling samt okomplicerade".
Visst är det jätte bra att åka och studera andras hästar, man blir ju så lätt hemma blind.
Jag går oftast inte och medvetet letar efter en häst med en viss stam, men visst är det ett plus om hästen man fastnar för har en intressant stam. Men liksom dig håller jag individens egenskaper högst. Jag är inte på samma nivå som du i livet, är betydligt mer tävlingsinriktad och håller fortfarande på att hitta mig själv som ryttare och tränare. Men så är min avel inriktad på att ta fram hästar som kan följa min (förhoppningsvis) stigande utvecklingskurva.
Men troligen hade det varit billigare att köpa en färdig häst, men samtidigt är det ju inte samma sak som att föda upp och ta fram sin egen häst...ekonomisk förlust eller ej.
Menar du att man "säljer sig" om man väljer en topphingst?! Huvudsaken är väl att hingsten passar stoet och ändåmålet med avkomman.
Kan du inte lägga ut lite bilder så att vi lättare kan se din avel, har ju läst massor med beskrivningar på dina hästar men dessvärre aldrig sett dem. Särskilt din fine hingst skulle vara rolig att se!