Har du min dröm?

Sv: Har du min dröm?

Man kan ju jobba som hovslagare vid sidan om uppfödningen.
Men det är väldigt slitsamt att jobba som hovslagare(har dock inte provat) men det jämförs med tungt industriarbete.
Men det är förmodligen djävligt kul.

Svíþjóð skrev:
Men det är väldigt slitsamt att jobba som hovslagare(har dock inte provat) men det jämförs med tungt industriarbete.

Bra idè, bara det att man då kan verka och sko sina egna hästar sparar man massor med pengar på, det är ju en av de största utgifterna. Får själv jobba extra nästan varje helg (från fredag eftermiddag till söndag kväll, dagtid på ett serviceboende) för att ha råd med skoning/verkning ca var 7:e vecka. Men vi kanske har en dyr hovslagare? Pris ca 800kr för skoning och 250kr för verkning.

Sammets_rosa skrev:
Är det här menat till mig och min avel eller rent allmänt?
För du får det att låta som att det är fult att ge lite extra för att köpa loss den häst man verkligen vill ha och hemskt värre om den råkar ha en ok stam! Jätte kul att du lyckats få fram den sorts hästar som du (och säker många med dig) vill ha. Mina hästar skulle troligen inte uppskattas av dig av olika anledningar, ser ju ganska mediokra ut på bilderna. Även om jag uppfattar att de själva står/har förutsättningarna för att nå samma mål som dina "vackra, korrekta, friska och sunda hästar med bra psyke, lätthanterliga, lättränade, lätt för gångarterna, lättför bärighet och samling samt okomplicerade".

Visst är det jätte bra att åka och studera andras hästar, man blir ju så lätt hemma blind.
Jag går oftast inte och medvetet letar efter en häst med en viss stam, men visst är det ett plus om hästen man fastnar för har en intressant stam. Men liksom dig håller jag individens egenskaper högst. Jag är inte på samma nivå som du i livet, är betydligt mer tävlingsinriktad och håller fortfarande på att hitta mig själv som ryttare och tränare. Men så är min avel inriktad på att ta fram hästar som kan följa min (förhoppningsvis) stigande utvecklingskurva.
Men troligen hade det varit billigare att köpa en färdig häst, men samtidigt är det ju inte samma sak som att föda upp och ta fram sin egen häst...ekonomisk förlust eller ej.
Menar du att man "säljer sig" om man väljer en topphingst?! Huvudsaken är väl att hingsten passar stoet och ändåmålet med avkomman.

Kan du inte lägga ut lite bilder så att vi lättare kan se din avel, har ju läst massor med beskrivningar på dina hästar men dessvärre aldrig sett dem. Särskilt din fine hingst skulle vara rolig att se!

Du ställde en fråga och jag gav en allmän åsikt bara, det var inget påhopp! Jag tycker inte det är fult men det viktiga är inte stammen och en dyr häst utan individen och vad hjärtat säger! Sedan är det som du säger att hingst och sto skall passa ihop. Jag tycker inte det är fult att avla på någon frisk och sund häst, det är det jag menar! Sedan kan det komma topphästar ur min avel också, men jag avlar på säkra kort vad gäller lynne och lättridbarhet i första hand, och sedan får de gärna ha bra gångarter osv för att bli bra tävlingshästar också, men har de inte bra lynne och är lättridna och lättränade, ja då kan de vara hur högt bedömda de vill med vilken toppstam de vill, jag vill ändå inte ha dem i min avel. Jag kan ju riskera få en medioker avkomma med dåligt lynne och svårriden och då tar jag hellre att det blir färre topphästar men att jag undviker avkommor med dålig ridbarhet.

Jag vet jag är dålig på att uppdatera min hemsida och jag har inte hunnit fotografera alla än. Det har varit för mycket som hänt som haft större prioritet! Antagligen skulle du tycka min 4-åring var för grov i din smak och han är inte den nätta typen, men mycket korrekt och snygg ändå! Sedan är hans ena 1-åringen en av de vackraste 1-åringar jag har sett. Han är nätt, korrekt, högbent, lång, vackert välvd hals, silversvart med låååång man redan och min ögonsten! Har faktiskt en toppstammad 3-åring också, 5-gångare, lättbyggd, snygg och silvermusblack. Så jag blandar av alla soret, så länge lynnet är rätt! Jag skall uppdatera hemsidan.

Svíþjóð skrev:

Då och då ger jag jag mig på att verka en häst men det är fasligt tungt och man bör ha starka fingrar och händer, vilket jag inte har! Inget kvinnogöra precis, om man inte är mycket, mycket stark! Min store, starke karl tycker det är astungt tom! Och det sliter. Är ett av de mest riskfyllda arbete man kan ha, både för ryggen men också för att hästarna man hanterar inte alltid är väluppfostrade. Skulle jag varit hovslagare hade jag vägrat ta ouppfostrade hästar som rikerar min hälsa!

Hej igen! Du får ursäkta men ditt inlägg kändes tyvärr ganska nedlåtande, uppfattade det som att du trodde att jag hade en orealistisk bild av den ekonomiska biten, men det kan ju bero på att jag skrev att jag satsat på kvalité för att "det lönar sig i längden", med andra ord friska och fina hästar som i sin tur ger god chans att förvärva sig på ett bra sätt. Inte att det skulle löna sig ekonomiskt. Men samtidigt så kostar det lika mycket att föda upp en dålig häst såväl som bra. Därtill är det även så att många köpare är intresserade av stam, men egenskaperna står ju naturligtvis alltid högst.
Förstår att du menade att man inte skall stirra sig blind på bedömningar,stam, siffror och prislappar. Men samtidigt kändes budskapet som att "du har gått på hysterin, du är lurad". Men nånstans måste man ju börja, lyssnar gärna på andra uppfödare och tar gärna konstruktiv kritik. Men tyvärr har du nog fått det om bakfoten att jag skulle ge efter på lynne för stam och ädelhet. Har bara trevliga hästar rakt igenom. Har nämligen ägt hästar som har varit mycket speciella och skulle aldrig ge avkall på lynnet (ytterligare en anledning till att jag inte avlat tidigare). Jag tror att man kan föda upp "moderna" sporthästar/ridhästar som både har topplynne, gång och hållbarhet, visst många av våra uppfödningar kommer nog att ha en del vilja men det är för mig inte samma sak som dåligt lynne. Men samtidigt; en häst blir vad du gör den till (uppväxt, foder, träning osv). Alla sorter hästar måste ju få finnas. Jag uppfattas nog som naiv, men jag har ambitioner, arbetmoralen och viljan att göra något bra av det jag har. Förhoppningsvis räcker det en bit på vägen.

Visste inte att du hade en hemsida. Skall kolla upp det, jätte spännande!

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag kollat på hemsidan! Jätte fina hästar, förstår att du är stolt över dem! Din hingst var också en riktig pärla, synd att han är borta!

Jag tog det också som att du trodded det skulle vara ekonomi8skt lönsamt men det är ju bra att du inte tror på det! ;)

Däremot tog jag inte för givet att dina hästar hade dåligt lynne, jag skrev bara en allmän åsikt och är glad du håller med. Avlar du hästar för egen del så skall du välja det du vill ha för egen del! Jag gillar också hästar med fart i! Det jag märkte efter ett tag var bara att de flesta köpare vill ha lugna familjehästar och jag kan ju inte behålla allt jag avlar! Hästar med lugnt temperament och med lättyglad vilja säljer jag snabbt. Hästar med mycket vilja är svårsålda om de inte har enormt bra stam och enormt fina rörelser och bra kapacitet, dvs tävlingsgräddan! Ligger de snäppet under så är de svårsålda.

Folk vill antingen ha lugna, pålitliga familjehästar eller tävlingsvärstingar! Något mitt emellan är mer svårsålt... Så jag satsar på en avel som är mer "säker" då jag satsar på lätthanterligt lynne och lätt för gångarterna före stort steg, vilja och höga lyft. Jag får fler lugna hästar men ändå tillräckligt med hästar med mer kapacitet. Man kan säga att jag både marknadsanpassar aveln men ändå behåler min touch på hur hästar bör vara!

Håller med, alla typer av islänningar bör få finnas! Vi bör avla på bredd och inte se ner på varandras val, vilket många gör när man avlar på icke-bedömd gårdshingst, tyvärr. På Island kan man göra det utan problem, men inte i Sverige, men jag står på mig!

Tack! Vad glad jag blir att du tycker så! Jag skall uppdatera! Bla måste jag ta bort Ylfa från saluhästarna. Henne skall maken behålla ju och hon är 3 nu, inte 2...

Tibra skrev:
Jo det är ju det som förstör det hela :( Vad ska man då göra? Ifall man verkligen vill ha en gård med de där underbara hästarna..

Hihi... du får väl gifta dig klokt ;) Kanske någon tjusig kille som redan håller på med islänningar proffessionellt... typ Fredrik Rydström (heter han väl?) :crazy: :o :p
*skratt*

skuggi skrev:
Hihi... du får väl gifta dig klokt ;) Kanske någon tjusig kille som redan håller på med islänningar proffessionellt... typ Fredrik Rydström (heter han väl?) :crazy: :o :p
*skratt*

Fredrik är ju väldigt upptagen av Malu och bor ju då i Danmark, men Malu "övertog" ju Fredrik efter Johanna E. så Tibra janske kan jobba lite på det ;)

/Malin

Freyr skrev:
Fredrik är ju väldigt upptagen av Malu och bor ju då i Danmark, men Malu "övertog" ju Fredrik efter Johanna E. så Tibra janske kan jobba lite på det ;)

/Malin

Alla som håller på med islandshästar professionellt är redan upptagna, eller?

Vi andra kan väl också få ta del av hemsidan?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka