Har du blivit utsatt för sextrakasserier på din arbetsplats?

Vem spärrade in vem? Eller har du helt missförstått vad sextrakasserier innebär? Ingen vid sina sinnes fulla bruk skulle frivilligt förlova sig och få barn med någon som har utsatt dem för sextrakasserier.

Spärra in :confused:. Läste du vad jag skrev? Läst men inte förstått kanske?
Att du har läsförståelseproblem kan jag dessvärre inte göra något åt men jag kan citera om du vill.

"Sextrakasserier betyder väl icke-önskade sexuella anspelningar."

Det var en fråga, mest på skämt, om hur du blivit utsatt för sextrakasserier. Fick inte ihop det med att du efter trakasserier inlett förhållande med vederbörande. Naturligtvis behöver du inte utveckla om du inte är bekväm med att göra det.

Nja historien är invecklad och lång och dessutom preskriberad sen 20 år tillbaka.

Jag har blivit det av en kvinnlig kollega. Praktikant uppmanades högljutt att ge mig lite kuk för jag var så torr. Hon skrek det i ett 400 kvm stort hus. Hon sa det även till honom mer privat. Hon sexualiserade oftast alla relationer mellan man o kvinna och hade väldigt svårt att tåla att jag hade en bra relation med just den här praktikanten. Jag tyckte mest det var på hennes bekostnad och tyckte väl lite synd om praktikanten även om han mest tyckte hon var märklig. Tyvärr skulle jag nog tagit upp det med chefen för det eskalerade till andra situationer.

Jag började prata om detta med några vänner häromdagen och det visade sig att det var flera som sa att man blivit utsatt.
Med risk för att jag kommer bli upprörd av tråden så ställer jag frågan;
Har du blivit det?
Var det något du gick vidare med? Vad hände i såna fall?
Ja, VDn på företaget jag jobbade för kunde inte hantera den mängden alkohol han hällde i huvudet på en jobbfest. Han blev väldigt obehaglig, berättade ingående om vilken gud han är med kvinnor och slutade inte prata om hur vacker jag var. :wtf:
Nästkommande vecka skickade han ett "trevligt mail" där han hoppas att jag hade haft en bra fest. Jag tog upp det med HR och det visade sig att fler blivit utsatta. Han slutade ganska snabbt pga "Personliga skäl". Är nu VD på ett annat företag. :meh: Jävla rövhål.

Spärra in :confused:. Läste du vad jag skrev? Läst men inte förstått kanske?
Att du har läsförståelseproblem kan jag dessvärre inte göra något åt men jag kan citera om du vill.

"Sextrakasserier betyder väl icke-önskade sexuella anspelningar."

Ja jag läste och jag har hittills aldrig haft läsförståelseproblem. Sextrakasserier innebär att man kränker någon på ett sexuellt sätt. En person som kränker en brukar man inte frivilligt umgås med.

Ja

Nej, jag har skött det själv. Efter två våldtäktsförsök (olika personer) den sommaren jag skulle fylla 16 där jag anmälde det första fick jag lära mig att det bara var förnedrande att gå till polisen.

För flera år sedan hade jag en chef som anspelade på sex typ hela tiden. Han var en 40-årig man med i princip bara 18/20-åriga kvinnor anställda. Vi hade t.ex. en glassmaskin för mjukglass som ofta gick sönder så den kunde skvätta upp glass på oss personal, typiska saker han kommenterade med anspelning på sex. Kommenterade någons läppar med anspelning på sex o.s.v. Jag vet att han under personalfester kunde vara ännu mer påträngande.

Jag var inte särskilt utsatt för hans "skämt" men tyckte inte det var OK (mest för att jag blev obekväm - just där och då tänkte jag inte på det som sexuella trakasserier) men resten tyckte nog bara att det "var sån han var". Så nej, det var inget som någonsin anmäldes.

Ja. Var ung (yngre) och extremt osäker så blev först smickrad. En arbetsledare som fattade tycke för mig och började skicka fina små meddelanden som "om jag inte hade flickvän..." vilket snabbt blev "jag tänkte på dig och runkade i badet igår". Där någonstans slutade han på jobbet men fortsatte skicka meddelanden som omväxlande rörde industrin vi båda arbetade inom och omväxlande bestod av rena sexförfrågningar, penisbilder och förfrågningar kring mina vänners civilstatus. Då tickade äntligen min hjärna igång och jag röt ifrån för att sedan bryta kontakten. Jag får fortfarande regelbundna mejl från honom med oskyldiga förfrågningar om jag vill hjälpa honom med diverse projekt han har gående. Jag har inte svarat på fem år.

Tack och lov så kände jag mig aldrig hotad av honom. Det är mest skrattretande sorgligt.

Nej, men ett tag hade vi en kille på jobbet som sa saker som snygging, sötnos, senaste gången någon flåsade mig så i örat var det min hund.. Dessutom envisades han med att massera ens axel, lägga armen runt en, gärna kramas. Det var egentligen inga sexuella inviter mer ett sätt att visa hur "charmig" han var.

Jag har varit med om en liknande snubbe. Äldre sliskig typ. Min kollega sa till honom att han kunde få en spark i skrevet och idioten svarar "ja det kanske är skönt" :meh:

En annan kvinna på samma arbetsplats hade (innan jag började) blivit tafsad på rumpan av en annan snubbe, som tur är det helt fel tjej att ge sig på, han fick enligt rykten en rak höger och en utskällning inför övriga kollegor :angel:

Jag började prata om detta med några vänner häromdagen och det visade sig att det var flera som sa att man blivit utsatt.
Med risk för att jag kommer bli upprörd av tråden så ställer jag frågan;
Har du blivit det?
Var det något du gick vidare med? Vad hände i såna fall?

Nej.
Men jag har blivit särbehandlad pga kön.
Nej, inte gått vidare med det (mer än att jag på senaste medarbetarenkäten fyllde i "ja" på den frågan).

Jag känner mig ärligt talat osäker på var "gränsen" går, men jag har känt mig obehaglig till mods vid ett antal tillfällen. Jag har i långa perioder varit ensam tjej på mitt jobb (på min avdelning), men har aldrig känt mig illa utsatt från någon av mina kollegor. Däremot från besökare.

Dels en person som kommer då och då, som både har fällt grova kommentarer och vid något tillfälle dragit riktiga höhö-skämt med tillhörande obscena gester, dels en konsult som är på plats ibland och bara är så uppenbart gubbig.

Den första personen har jag pratat med några kollegor om och fått förståelse för mitt obehag för (det är bara mot mig han beter sig rent sexistiskt, men han har varit allmänt otrevlig även mot andra - på ett sätt han inte är mot mig som tjej :meh: - och är nog inte särskilt omtyckt av mina kollegor heller). Jag är helst inte ensam med honom när han kommer.

Den andra personen verkar dock mest upplevas som en "rolig gubbe" av flera av mina kollegor, men mot mig kan han bli obehagligt närgången, på så sätt att han rent fysiskt tar tag i mig. Jag är inte i situationen att jag behöver arbeta eller vistas ensam med honom, men jag håller mig undan så gott jag kan. Jag har dock inte berättat för någon annan hur jag upplever honom (mer än en gång när han kom fram och "oskyldigt" kladdade på mig och en kollega såg det, jag gjorde en tydlig min mot kollegan och jag tror att han väl förstod hur jag upplevde situationen).

Det är såklart jobbigt att behöva känna att man måste undvika folk (tack och lov är de ju inte på plats jämt), men jag känner heller inte direkt att jag skulle kunna göra något åt situationen... Hade det varit kollegor jag tvingades arbeta med dagligen hade jag nog försökt ta det vidare med chefen eller HR däremot.

@aiquen: Ingen av dem har ett beteende som är ok, det är helt klart över gränsen. Känner du att du kan ta upp det med chefen utan konsekvenser för dig hade jag gjort det, man ska ALDRIG känna att man behöver undvika någon på jobbet.

Killarna som jobbar/har jobbat för mig vet att om de så mycket som petar på mig åker de ut direkt. Vid olämpliga kommentarer blir det en varning. Hjälper inte det blir det samma sak, de åker ut. Med det sagt, jag har aldrig på 9 år i branschen behövt kicka någon. De vet vad som gäller och beter sig därefter.

Mitt problem tidigare var en chef :meh:

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 313
Senast: Masqueradee
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 809
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama