Jag jobbade som servitris och var nånstans kring 18-19 år, ett stort (enda) sällskap på middag där det var mycket sprit inblandat.
En man var ganska frågvis och inte närgången fysiskt men uppehöll sej gärna kring mej, inget jag tänkte särskilt på just då. Jag viftade bort honom bara, hade ju annat att göra.
Min kollega fick akut åka hem till jättesjuk fru och jag blev ensam kvar men skulle bara stänga då gästerna var på väg hem, så vi bedömde det som ok.
Mannen från innan följer med ut men smiter in när siste man gått, dörren var låst så hade han gått ut hade han inte kommit in igen. Helt plötsligt står han i trappen i personalgångarna
Följde efter mej hela vägen genom hela huset till ytterdörrrn där jag ber honom gå. Men eftersom 'vi ska åka hem tillsammans' 'jag vill ju ha honom' och andra saker jag inte visste att jag ville
så det blir liksom stopp där. Han vägrar gå utanför dörren. Han står där han står, svart i ögonen med ett hånflin. Kände att det var hårfint mellan passivitet och agerande från hans sida där och då.
Hans kompis , som ocså blivit kvar inne, uppfattar uppenbart att jag känner mej utsatt, gör några tafatta försök att prata med honom ut. Men då denne är ökänd för sitt sprithumör vågar han inte riktigt mer än så..
(i efterhand ÄR detta en man som definitivt inte är att leka med)
Ringer min riviga chef där mitt i natten då jag känner att det blir ohållbart och då äntligen backar han ut och genom dörren väldigt sakta.
Får ringa efter skjuts så jag kommer till bilen hundra meter bort då jag inte vågar mej utanför dörren..
Han blev portad från stället, blev inkallad till sin chef för samtal och visade sej inte på restaurangen på flera år.
Jag blev uppringd av hans chef som bad tusen gånger om ursäkt, vi pratade om situationen och tog på sej att han givetvis borde lämnat lokalen sist. Jag fick tom värsta blombuketten med blombud.
Rutinerna på min arbetsplats ändrades för att undvika dylika situationer.
JätteObehaglig och utsatt situation som ändå slutade väl!