Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag började prata om detta med några vänner häromdagen och det visade sig att det var flera som sa att man blivit utsatt.
Med risk för att jag kommer bli upprörd av tråden så ställer jag frågan;
Har du blivit det?
Var det något du gick vidare med? Vad hände i såna fall?
Nej faktiskt inte!
Vet inte om det kanske beror på att jag endast jobbat och jobbar med gaymän?
Eller för att du är så ytlig och korkad?
Kanske, men det är knappast någon garanti. En f.d. bekant tafsade ihärdigt på mig, främst brösten, under en period. Han verkade utgå ifrån att det var okej just för att han var gay. (Det var dock inte på jobbet.)Nej faktiskt inte!
Vet inte om det kanske beror på att jag endast jobbat och jobbar med gaymän?
@aiquen: Ingen av dem har ett beteende som är ok, det är helt klart över gränsen. Känner du att du kan ta upp det med chefen utan konsekvenser för dig hade jag gjort det, man ska ALDRIG känna att man behöver undvika någon på jobbet.
Jo, det är nog sant. Det är klart över min gräns i alla fall, även om det kanske inte går att klassa som rena trakasserier. Det känns inte så riktat mot mig personligen som det faktum att jag är tjej, liksom.
Men jag känner stort förtroende för företaget jag arbetar på och hade det varit kollegor hade jag nog alldeles säkert kunnat ta upp det utan att drabbas av några negativa konsekvenser själv (från chefens/ledningens håll åtminstone). Däremot känns det tyvärr ganska svårt att gå vidare med det när det gäller personer som inte är anställda hos oss. Dessutom är det så lätt, även för en själv, att vifta bort det med att "så farligt är det väl inte" ...
Missuppfattning nr 1: att din aura skulle spela roll om du möter en sextrakassarere. Det beror inte på dig, om du "inger respekt" eller inte. Lägg inte ansvar på de som är utsatta.Nej aldrig. Jag har nästan uteslutande jobbat inom områden som är mansdominerat. Men jag har nog ett väldigt tydligt kroppsspråk och 'aura' i bemötandet med folk som inger respekt. Jag är dock väldigt van vid en grov jargong av skämt men det är inget jag tycker illa om. Jag kan själv ge tillbaka eller också starta riktigt grova skämt själv med. Jag tänker dock alltid innan jag säger något och till vem. Jag är medveten om att många av mina skämt är långt över gränser för vad som är ansenligt i vår dags samhälle
Jag tror inte det är avgörande. En av de i min bekantskapskrets som varit med om värst saker har just en sån utstrålning som du nämner och har tidigare varit militär. Så jag tror saker kan hända ändå.. Men jag har nog ett väldigt tydligt kroppsspråk och 'aura' i bemötandet med folk som inger respekt.
Nej, men ett tag hade vi en kille på jobbet som sa saker som snygging, sötnos, senaste gången någon flåsade mig så i örat var det min hund.. Dessutom envisades han med att massera ens axel, lägga armen runt en, gärna kramas. Det var egentligen inga sexuella inviter mer ett sätt att visa hur "charmig" han var och det skedde främst när han gjort fel (vilket var rätt ofta). Tyvärr verkade båda vår chef och vårt skyddsombud hålla med: "Alltså, han kom ju försent 1 timme man man kan ju inte vara arg på X". En annan kollega sa ifrån och tror att det hjälpte.
Missuppfattning nr 1: att din aura skulle spela roll om du möter en sextrakassarere. Det beror inte på dig, om du "inger respekt" eller inte. Lägg inte ansvar på de som är utsatta.
Och då vill jag påstå att du har fel. I båda fallen.Jag tror absolut en typ av människor är mer utsatta än andra. Liksom det är en typ av människor som trakasserar och inte en annan typ.
Jag tror det tänket är farligt.Jag tror absolut en typ av människor är mer utsatta än andra. Liksom det är en typ av människor som trakasserar och inte en annan typ.
Jag tror det tänket är farligt.
För då blir det lätt att man tänker att "han är så trevlig inte kan han ha gjort något sånt. Det måste vara hon som inte talar sanning"
Och då vill jag påstå att du har fel. I båda fallen.
Titta t ex på mängden urstarka kvinnor som får ta emot oceaner av trakasserier, näthat och sexistiska hot bara för att de framträder i offentligheten på ett eller annat sätt.
Ja, ickemän är mer utsatta än män. Men det är också den enda skillnaden. Sextrakasserier som handling är aldrig riktade mot själva personen utan mot vad denne personen symboliserar. Alltså om jag blir trakasserad så är det inte pga min person utan pga mitt kön(suttryck). Det har inte ett skit att göra med utstrålning eller persontyp!Jag tror absolut en typ av människor är mer utsatta än andra.