Har åldern på höet betydelse?

R8n

Trådstartare
Hur gammalt ska höet vara för att det ska vara bra för marsvinen?

Då mitt hobby nu utökats till 6 marsvin och 1 kanin så ser jag det inte längre ekonomiskt att köpa Granngårdens 110 l säckar för 129 :-

Frågade en bonde idag om han hade något hö att sälja, han hade tre år gammalt hö och det var tydligen inte bra för kaniner/marsvin.

Så någon som vet hur gammalt höet ska vara?

Sv: Har åldern på höet betydelse?

Först sjunker vitaminhalten - sen den hygieniska kvaliten. Näringsvärdet sjunker inte så mycket men om höt är dammigt och tappat alla blad är det helt enkelt onyttigt.
Det ska väl inte vara problem att hitta ett stall där du kan få köpa en höbal - förvara i papperssäck så håller det sig fräscht.

Fick svar på alla mina funderingar förutom på hur gammalt höet ska vara ;)

Man kanske skulle prova med att kontakta ridskolan här i närheten?

Mina tidigare kaniner levde utmärkt på 3 år gammalt hö, men det var fräscht, inte dammigt och av bra kvalitet + att de fick grönsaker/rotfrukter, pellets etc. så någon vitaminbrist blir det ju inte i det läget även om höet i sig tappat en del av den varan.

Det finns ingen ålder som säger när ett hö är bra eller dåligt.

Om det är torrt, grönt, luktar kryddigt (absolut inte svampaktigt)och har blad kvar på stjälken så är det ok.
Dock sjunker vitaminhalten efter ett halvårs lagring.

Man kan fodra med sommarens hö så fort det är på skullen.

Om man köper större mängder hö. Är det bra att tänka på att hö gärna ska förvaras torrt och svalt. Som knäckebröd, annars tappar det smak. Fick vi höra av en bekant, det stämer nog då iallafall mina hästar hellre äter hö direkt från skullen, än det som liggat i stallet ett tag.
Vi hade en dynbox i plåt, när vi bara hade marsvin. Höll mössen borta, höet fräst och inga problem att förvara en hel bunt i.

Lukta!
Bra förvarat fjolårshö är oftast inget problem. Vad som händer är att under sensommaren hösten ökar luftfuktigheten o den mikrobiologiska aktiviteten tilltar tills det blir kallt. med en viss försämring för varje år.
PL

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 644
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 695
Senast: Miamamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama