Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du, du kanske lär dig snabbt, men hur begåvad du än är så är du i de flestas ögon här lite mer än nybörjare. Du är säkert duktig, men att utifrån dina problem att Som ovan ryttare kontrollera en häst som testar och hur man hanterar det föreslå hur man ska rida en häst som visar tecken på att ha ont visar faktiskt mest bara att du har mycket att lära.

Du och TS har helt olika problematik och även symptom så det är inte så värst troligt att lösningen är den samma.

Jag hade exakt som henne. Hästen gick i korsgalopp främst i höger varv. Bockade i galoppen och var allmänt stirrig.
Jag kan inte allt. Det har jag inte sagt. Och jag ser mig själv som lite mer än en nybörjare. Inget annat.

När jag köpte hästen sa min tränare att hon inte var nöjd med formen hon gick i. Att det skulle ta tid och vara krävande att få henne rätt. Nu ett halvår senare går hon rätt och min tränare är nöjd med henne! Enligt mig anser jag att det är bra iallafall. Även om jag kanske inte använt mig av metoder som är godkänt här så har vi kommit dit vi ville komma.

Men jag tackar för era råd! Dem kanske kommer till hands om jag får liknande problem med en annan häst! :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Och din häst hade ont i ryggen också, vilket verkar vara det primära problemet?

Din verkar mest testa en ny ryttare, helt normalt.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Nej det hade hon inte. Men det visste ju inte TS heller att hästen hade när jag skrev mitt första inlägg.

Min hade flytt brunst i en månad.. Och vande sig vid att kasta av. Så det var bara att sluta att galoppera med ryttare på! Sen var hon även svag i höger sida. Men vi började jobba med att bygga muskler direkt när hon kom eftersom vi visste att hon var svag. Så det kom aldrig så långt att hon fick ont.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det de flesta här såg av beskrivningen var att TS häst troligen hade ont även om du missade det, nej TS skrev det inte men något som flertalet häsr gissade på. Det är mycket därför vi varit negativa till din lösning, de gånger man kan longera bort smärta är få om inte obefintligt.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag förstår! Eftersom jag haft liknande problem så vet man ju aldrig. Min hade aldrig ont men hon gjorde det ändå. Så det kunde ju varit samma med hennes då. Tydligen hade den ont och var dåligt musklad vilket jag också misstänkte.. Så helt fel hade jag inte!

Det jag blir så ledsen av är att om någon nu vågar säga vad den tycker så kränker alla andra ner den personen. Gåtyp som nu. Och jag vägrar bli överkörd av andra som inte alls är ett dugg bättre än mig. Kanske vet lite mer. Men då kan man skriva tillbaka på ett trevligt sätt. Inte att allt jag gjort har varit fel eftersom jag VET att det jag gjort varit rätt för oss men kanske helt fel för någon annan. Eller hur?

Bra iallafall att TS hittade problemet!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

En undran bara:cautious: förstår absolut att hästen hade ont och var sjuk.
Men vad har det med stegringen att göra? Han blev ju uppenbarligen rädd, vilket utlöste stegringen, hade ingenting att göra med att han hade ont, väl?
I och för sig en väldigt stark reaktion på en sån sak som att en häst dök upp.

Jag vet faktist inte. Stegra och stegra, hon lättade lite med frambenen bara.
Men jag skulle tro att hon är lite öm i munnen också. vi hamnar lätt hamnar i dragkamp då hon är het och drar och respekterar inte bettet vid uteritt och hoppning. Jag har ett vanligt tränsbett eller vad det nu heter.

När jag bara tar tyglarna tappar hon bjudningen väldigt, sen när jag börjar driva och arbeta henne mer börjar hon lätta från marken.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Ajdå.. Om det är munnen så borde ni ta hästen till en veterinär!
Du kan inte testa rida på ett bettlöst träns?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

a72f9aa6d1e421cc38bd68f0df6dcec4.jpg

351eea0d8b955d588b71a7b1f5e71539.jpg


Detta är ingen bildtråd men ah.. Den första är från första veckan jag hade hästen typ.. Alltså innan avramlingen. Den förra ägaren tyckte att jag skulle ha halsförlängaren men tyckte inte det behövdes då så den hängde på tyglarna..
Den andra är från i våras efter longeringen och allt. Har ingen ny bild på hur det är nu men a.. Ni ser ju att hjälptygeln inte är så inspänd plus att den är fast i sidan och inte mellan benen (där den har som störst effekt). Och hon går inte allt för kort.
Vad har ni att säga nu? Skriv så kanske jag kan ta åt mig lite..

Jag skulle vilja be dig att titta på dina bilder noga en stund.
Det är nämligen så att man kan "läsa" hästens muskelatur och extriör generellt, dvs muskelaturen avslöjar hur hästen vanligtvis tränas.

Om du ser på den översta bilden och se hur hästen har en rund överlinje, speciellt bakom sadeln.
Man ser tydligt att korset sluttar neråt som faktist betyder att hästen vinklar sitt bäcken och kan arbetas balanserat, tom kunna samlas om styrkan finns.

Om du sen tittar på halsens övre muskelatur (mankammen), så ser du att muskerna ligger som de bör, dvs att denna häst arbetas bakifrån och stäms av med hand/säte korrekt.
Den andvänder halsens övre muskelatur i arbetet som den ska, dvs den arbetas lösgjort och igenom sin kropp.

Denna överlinje säger mig att denna häst har tränats på rätt sätt, dvs lösgjort/igenom sin kropp och balanserat.
Den har nog en bra bärighet, dvs att ryttaren har kunnat hjälpa den med balansen för att sen kunna rida med eftergift i handen.

Om du sen tittar på den nedre bilden.
Jämför överlinjen så ser du att hästen har förändrat hela sin kroppshållning.
Borta är det rundade korset (se bakom sadeln), nu snarare en mycket sänkt rygg som tyder på att hästen inte öht arbetar lösgjort igenom sin kropp.

Titta på mankammen och jämför, nu har musklerna nästan vänt, dvs att en liten underhals har uppkommit och all den övre muskelaturen är borta.

Jag vill inte vara taskig på något sätt men detta betyder att du INTE arbetar din häst rätt.
Effekten med gummiband eller graman ser ut så här.
Det som har hänt är att hästen släppt bettet och genomsläppet och då går det fort för överlinjen att falla bort.
Du som ryttare upplever att hästen är eftergiven i munnen, ja, effekten av gummibandet.
MEN, den har släppt bettet och faktist arbetar den totalt utan ryggverksamhet.

Jag är rädd för att du bör byta tränare, snarast då denna tränare inte ser att den form hästen nu går i är skadlig i långa loppet.
Skador som frambenshältor och i slutändan ks?

Det vore hemskt tråkigt om du kom ut på tävling, och domaren faktist ser att hästen inte arbetas korrekt i form.
Har man en tränare som ger beröm för att sedan bli sågad i tävlingsammanhang gör ont i själen.

Ts- jag håller med flera här i tråden.
En häst som har ont i ryggen blir inte hjälpt av att ridas med en annan sadel.
Den kan ha fått inflammation i muskelaturen eller påbörjad kissing spines som måst kollas av vet först.
Glöm inte att hästar ställer upp som sjutton för oss, en del hästar går många år med värk och protesterar bara lite lite.
Vi måste försöka lyssna på det där lilla.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag

Det jag blir så ledsen av är att om någon nu vågar säga vad den tycker så kränker alla andra ner den personen. Gåtyp som nu. Och jag vägrar bli överkörd av andra som inte alls är ett dugg bättre än mig. Kanske vet lite mer. Men då kan man skriva tillbaka på ett trevligt sätt. Inte att allt jag gjort har varit fel eftersom jag VET att det jag gjort varit rätt för oss men kanske helt fel för någon annan. Eller hur?

Det jag blir så ledsen av är att du tror att mothåll är en kränkning. Det här är en inställning som många ungdomar har i dag och som man ser t.ex. ute på universiteten. Den som inte får det betyg den själv tycker att den förtjänar känner sig kränkt, i stället för att inse att man faktiskt inte var bättre än så. Samma sak ser vi bland yngre jurister, t.ex. tingsnotarier, som bredbent klampar ut på domstolarna som nykläckta jur.kand. och tror att de kan och vet bäst fastän de är nybörjare. När sedan notariebetyget inte motsvarar den överdrivna självbilden blir det kris. Jag säger inte detta för att vara elak utan för att dela med mig av en av de viktigaste saker du kan ha med dig i livet, nämligen insikten om att man måste förstå och acceptera vad man kan och inte kan. Det gäller ridning och det gäller allt annat. Först när man accepterar vad man inte kan är man öppen för att lära sig från alla håll.

Ingen är ute efter att kränka eller sänka dig. Vi har alla varit nybörjare och vi har alla varit unga. Ingen håller det emot dig. Men man måste kunna acceptera att det finns människor som kan tusen gånger mer än man själv. Jag har ridit i över 20 år och jag skulle inte drömma om att påstå att jag kan rida bra. I den här tråden finns hundratals år av samlad hästkunskap. Här finns människor som har tränat hästar till Grand Prix-rörelser. Här finns människor som själva jobbar som hästutbildare och tränare. Du har med andra ord ett gyllene tillfälle att lära dig massor, helt gratis. Varför väljer du då i stället att känna dig överkörd?

Min ärliga bedömning av de två bilderna du har lagt upp är, precis som dressyrmupp, att hästen arbetar väldigt mycket bättre på den första bilden. Det finns tyvärr många tränare som gillar genvägar. Jag fick själv bryta med en tränare nyligen, en tränare som är populär, har tävlat på hög nivå och själv tränar för en "kändis", för att hennes lösningar på våra problem var gramantygel och hårdare spänd nosgrimma. I stället tog jag ut en massör, lät raspa tänderna och fortsatte med vårt lösgörande och stretchande arbete i lugn och ro. Det tog sin tid, men nu börjar resultaten komma. Hade jag inte varit påläst själv, och hade jag inte konsulterat flera olika duktiga personer, så hade jag förmodligen köpt tränarens recept och då hade jag stått här med en spänd och förbannad häst med avknäppt nacke.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

*knapplån*

Lite hämtat från nätet (för den som inte orkar googla):

"Agria skriver så här på sin hemsida:

”Hästen ska kunna longeras i alla gångarter, men var försiktig i galopp, eftersom vridningen blir kraftig i kotorna på det böjda spåret, med risk för skador. Unghästar bör överhuvudtaget inte longeras för ofta eller för länge på grund av slitaget”."

"Hästens löpande i lina måste ske på ett riktigt sätt med kunskap och omtanke så att hästens ben och ledgångar inte tar skada. Vissa veterinärer tycker inte man ska longera alls, då det anser att det sliter för mycket på hästens leder."


"Monty Roberts har en bra förklaring till varför man inte ska longera hästarna då övningen är ogynnsam för hästens kropp. Longering får hästen att gå i en onaturlig form då den, för att balansera upp sig ställer sig svagt utåt på volten. Hästen hamnar även lätt i korsgalopp vid longering, vilket är skadligt för hästkroppen.

Att hästen går utåtställd med huvudet samt ryggraden gör det att rygg, hals och bäcken belastas fel vilket leder till slitage på senor, ledband och muskler. Förutom Monty Roberts åsikt om longering är även hästkiropraktorer överens om att övningen har en negativ inverkan på hästen kropp."
http://paulina.webrider.se/asikter/nej-till-longering/

:bow::bow: Mycket bra inlägg!

Mvh Domino_s
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag skulle vilja be dig att titta på dina bilder noga en stund.
Det är nämligen så att man kan "läsa" hästens muskelatur och extriör generellt, dvs muskelaturen avslöjar hur hästen vanligtvis tränas.

Om du ser på den översta bilden och se hur hästen har en rund överlinje, speciellt bakom sadeln.
Man ser tydligt att korset sluttar neråt som faktist betyder att hästen vinklar sitt bäcken och kan arbetas balanserat, tom kunna samlas om styrkan finns.

Om du sen tittar på halsens övre muskelatur (mankammen), så ser du att muskerna ligger som de bör, dvs att denna häst arbetas bakifrån och stäms av med hand/säte korrekt.
Den andvänder halsens övre muskelatur i arbetet som den ska, dvs den arbetas lösgjort och igenom sin kropp.

Denna överlinje säger mig att denna häst har tränats på rätt sätt, dvs lösgjort/igenom sin kropp och balanserat.
Den har nog en bra bärighet, dvs att ryttaren har kunnat hjälpa den med balansen för att sen kunna rida med eftergift i handen.

Om du sen tittar på den nedre bilden.
Jämför överlinjen så ser du att hästen har förändrat hela sin kroppshållning.
Borta är det rundade korset (se bakom sadeln), nu snarare en mycket sänkt rygg som tyder på att hästen inte öht arbetar lösgjort igenom sin kropp.

Titta på mankammen och jämför, nu har musklerna nästan vänt, dvs att en liten underhals har uppkommit och all den övre muskelaturen är borta.

Jag vill inte vara taskig på något sätt men detta betyder att du INTE arbetar din häst rätt.
Effekten med gummiband eller graman ser ut så här.
Det som har hänt är att hästen släppt bettet och genomsläppet och då går det fort för överlinjen att falla bort.
Du som ryttare upplever att hästen är eftergiven i munnen, ja, effekten av gummibandet.
MEN, den har släppt bettet och faktist arbetar den totalt utan ryggverksamhet.

Jag är rädd för att du bör byta tränare, snarast då denna tränare inte ser att den form hästen nu går i är skadlig i långa loppet.
Skador som frambenshältor och i slutändan ks?

Det vore hemskt tråkigt om du kom ut på tävling, och domaren faktist ser att hästen inte arbetas korrekt i form.
Har man en tränare som ger beröm för att sedan bli sågad i tävlingsammanhang gör ont i själen.

Tänkte du på att hästen går helt olika ställt också? På första bilden är hon inåtställd.
På den tiden hade hon mer muskler under halsen än i överkanten.
Det kan hända att hon jobbade bättre under sig där. Men hon förändrades ändå några dagar efter bilden togs. Vilket gjorde att jag och ingen annan kunde rida henne på en och en halv månad. Sen fick jag i princip börja om från noll när jag hoppade upp igen.

Ska be mamma fota när jag rider idag så kan det kanske komma upp någon ny bild på hur det faktiskt ser ut nu när hon börjar sätta lite muskler.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det jag blir så ledsen av är att du tror att mothåll är en kränkning. Det här är en inställning som många ungdomar har i dag och som man ser t.ex. ute på universiteten. Den som inte får det betyg den själv tycker att den förtjänar känner sig kränkt, i stället för att inse att man faktiskt inte var bättre än så. Samma sak ser vi bland yngre jurister, t.ex. tingsnotarier, som bredbent klampar ut på domstolarna som nykläckta jur.kand. och tror att de kan och vet bäst fastän de är nybörjare. När sedan notariebetyget inte motsvarar den överdrivna självbilden blir det kris. Jag säger inte detta för att vara elak utan för att dela med mig av en av de viktigaste saker du kan ha med dig i livet, nämligen insikten om att man måste förstå och acceptera vad man kan och inte kan. Det gäller ridning och det gäller allt annat. Först när man accepterar vad man inte kan är man öppen för att lära sig från alla håll.

Ingen är ute efter att kränka eller sänka dig. Vi har alla varit nybörjare och vi har alla varit unga. Ingen håller det emot dig. Men man måste kunna acceptera att det finns människor som kan tusen gånger mer än man själv. Jag har ridit i över 20 år och jag skulle inte drömma om att påstå att jag kan rida bra. I den här tråden finns hundratals år av samlad hästkunskap. Här finns människor som har tränat hästar till Grand Prix-rörelser. Här finns människor som själva jobbar som hästutbildare och tränare. Du har med andra ord ett gyllene tillfälle att lära dig massor, helt gratis. Varför väljer du då i stället att känna dig överkörd?

Min ärliga bedömning av de två bilderna du har lagt upp är, precis som dressyrmupp, att hästen arbetar väldigt mycket bättre på den första bilden. Det finns tyvärr många tränare som gillar genvägar. Jag fick själv bryta med en tränare nyligen, en tränare som är populär, har tävlat på hög nivå och själv tränar för en "kändis", för att hennes lösningar på våra problem var gramantygel och hårdare spänd nosgrimma. I stället tog jag ut en massör, lät raspa tänderna och fortsatte med vårt lösgörande och stretchande arbete i lugn och ro. Det tog sin tid, men nu börjar resultaten komma. Hade jag inte varit påläst själv, och hade jag inte konsulterat flera olika duktiga personer, så hade jag förmodligen köpt tränarens recept och då hade jag stått här med en spänd och förbannad häst med avknäppt nacke.

Jag hade jätte gärna tränat för någon annan tränare också för att få övningar och tips från olika håll. Tyvärr så har vi varken hunnit köpa ett släp eller skaffat en bil med drag. Innan var det inte lönt att åka och träna för någon (Har nuvarande tränare på gården) för att jag har tyckt att jag inte varit duktig nog för att träna hos en riktig dressyr tränare. Nu snart ska jag nog se till att fixa så jag kan träna för någon.. Men vet ju inte vem? Kan ju inte precis fråga min nuvarande tränare om en annan tränare. Känns ju jätte dumt.

Och som sagt. Där är en väldigt låång resa mellan bilderna!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Och när jag kollar bilderna tycker jag hon jobbar under sig bättre på den. Hennes bakben är väldigt långt bak på första bilden. I en annan tråd har jag hört att det är "rätt" när bakbenen inte är så långt bak?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag förstår att det inte är lätt. Jag står själv utan tränare för närvarande eftersom vi saknar släp och de enda som kör ut är sådana jag inte vill rida för. Att hitta en bra tränare är svårt. Nivån är ojämn och det finns faktiskt en hel del tränare som själva inte rider särskilt trevligt. Andra är duktiga på att rida men kan inte förklara på ett bra sätt.

Ett tips från mig är att börja läsa böcker om ridning. Jag gillar t.ex. Dressyr med Kyra, Ridhandboken och Jens Fredricssons bok om träning av unga hästar. Man kan faktiskt få ut väldigt mycket mer än man tror av att läsa! Sedan slår jag alltid ett slag för den amerikanska tränaren Jane Savoie som har skrivit böcker och gjort flera instruktionsfilmer. Jag tycker hon är helt fantastisk och extremt pedagogisk. Hon lär ut väldigt klassisk ridning utan genvägar. En bok som jag varmt rekommenderar är hennes Dressage 101, som grundligt går igenom dressyren från de första byggstenarna och upp till rörelser i msv/svår klass. Den finns tyvärr inte på svenska men om du är hyfsad på engelska är den guld. Jag beställde min på nätet. Den ger en så många pusselbitar och hjälp till problemlösning. ´

Jag önskar dig all lycka till. Var inte ledsen över synpunkter du får här! Ingen menar att såra dig. Alla vill hjälpa. Ibland låter man lite barsk, men avsikten är god. Det finns så himla mycket kunskap här, så var inte rädd för att ta den till dig.:)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Och när jag kollar bilderna tycker jag hon jobbar under sig bättre på den. Hennes bakben är väldigt långt bak på första bilden. I en annan tråd har jag hört att det är "rätt" när bakbenen inte är så långt bak?

Det är rätt att bakbenen ska väl in under hästen, men hästen ska också vinkla sitt bäcken och lyfta sin rygg. Målet med rätt form är ju att hästen ska bära ryttaren på ett bra sätt som inte sliter på kroppen. Då vill man att den ska dra ihop magmusklerna och komma upp med ryggen. Samtidigt vinklar den sitt bäcken och liksom drar in rumpan. Du kan prova själv och jämföra hur det skulle kännas att bära någon på ryggen när du svankar jämfört med när du välver ryggen uppåt och spänner magen. När är du starkast i ryggen?

På den första bilden sträcker hästen ut sin hals (bra), kommer upp med ryggen (bra) och vinklar sitt bäcken (bra). På den andra bilden är hästens höfter höga (dåligt), ryggen svankig (dåligt) och halsen avknäppt vid tredje nackkotan (dåligt). Man måste alltid titta på helheten. Det är jättebra att du tittar själv, funderar och frågar! Det är så man lär sig :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jo jag har några böcker om lösgöring och longering/tömkörning.
Har tagit en del övningar där ifrån :)

Det är klart. Men när jag kollar filmer från den dagen går hon inte alls som det ser ut som på bilden. Hon är väldigt lång i traven och kommer inte alls under sig som hon gör nu.
Jag vet att dn första bilden är den bästa utav dom två. Men vad jag tror är att hon är som den första bilden nu med huvudet lite bättre! Alltså hon är inte så lång när jag jobbar henne.

Hon känns iallafall så mycket bättre. Har inte haft någon med mig och har inte haft träning på typ en månad..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tänkte du på att hästen går helt olika ställt också? På första bilden är hon inåtställd.
På den tiden hade hon mer muskler under halsen än i överkanten.
Det kan hända att hon jobbade bättre under sig där. Men hon förändrades ändå några dagar efter bilden togs. Vilket gjorde att jag och ingen annan kunde rida henne på en och en halv månad. Sen fick jag i princip börja om från noll när jag hoppade upp igen.

Ska be mamma fota när jag rider idag så kan det kanske komma upp någon ny bild på hur det faktiskt ser ut nu när hon börjar sätta lite muskler.

Det är inte lätt att köpa ny häst alls, speciellt när din hade svårt att acklimatisera sig.
Jag förstår att det kan vara lätt att ta till genvägar såsom hjälptyglar då.

Du kan nu välja hur du ska gå vidare, fått tips på bra böcker och här får du några fler tips från mig.

Det som jag ser är viktigast, är att du rider din häst lägre i formen och mer framåt så pålle kan få med ryggen.
Om du har någon duktig ryttare runt dig som du kan be om hjälp, sätta upp denna så hen får hjälpa till att få hästen att vinkla sitt bäcken igen och ta övergångarna med bakbenen.
Sen arbeta med tusentals övergångar, dvs ordentlig arbetstrav-skritt något steg och sen en ordentlig trav igen, då under lättridning.

Ds- har ingen betydelse att hästen är inåtställd.
Jag håller inte med dig om muskelaturen på halsen, på första bilden är hästen mer korrekt musklad.


Och när jag kollar bilderna tycker jag hon jobbar under sig bättre på den. Hennes bakben är väldigt långt bak på första bilden. I en annan tråd har jag hört att det är "rätt" när bakbenen inte är så långt bak?

Jag vet inte riktigt vad du menar med långt bak men generellt vill man som Hellas skriver, att hästen vinklar sitt bäcken och haser så bakbenen kan komma in under kroppen.

Eftersom hästen i sig självt lägger ca 70% av sin vikt på frambenen och sen tillkommer våran vikt, dom är inte gjorda för att vi ska rida dom alls.
Därför är det viktigt att se till att hästen är mera i balans, så vikten fördelas jämt mellan bak och fram och sedan se till att dom bär bak = samling.

Då krävs det att hela kroppen buk-rygg samarbetar och att vi lär hästen att vinkla bak och ta övergångar bak, dvs att inte stanna upp som man ser dom göra i hagen, tvärnit på frambenen.

Om du tittar på bilderna igen, titta på den första på hovarna.
Där ser du att de diagonala hovarna finns i underlaget samtidigt och att ett framben har lämnar marken.
Det tyder på att hästen har ett ganska stort steg, dvs har en chans att arbeta igenom kroppen och att den är i balans, lägger vikt både fram och bak.
Häsen ska i trav som är i 2 takt, arbeta med diagonala benpar.
Inner fram exakt tillsammans med ytter bak i marken och ju mer hästen sätter i ytter bak före, desto mer är hästen samlad=vikt bak (generell förklaring)

På den andra bilden så är din häst i framvikt, det ser man tydligt genom av att frambenen finns i marken och bakbenen har lämnar underlaget.
Ett framben är mycket rakt bakåt, jämnför med den övre bilden och det raka frambenet betyder att den lägger vikt där och att din häst inte tar ut steget, dvs går i undertempo utan genomsläpp i kroppen och släppt bettet.

Man kan tro, genom att din häst går i en fin form, med huvudet då, att den arbetar som den ska men den luras, har bara en eftergift i nacken men släppt bettet och arbetet med kroppen.
Man måste lära sig att se helheten, precis som jag har försökt att förklara.
Tillägg- detta med helheten SKA din tränare kunna! Tyvärr finns det många som kallar sig tränare och inte har en aning om hur en häst ska arbeta öht.

Ett annat tips är också att filma, fota mycket och analysera. Kanske finns det någon som kan titta tillsammans med dig och ge råd?
 
Senast ändrad:
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Alltså bara att förtydliga allt nu.. Det var cirkus en månad sedan jag tog av halsförlängaren för gott :)

Det blev väl lite så att vi testade lite olika för att jag helt enkelt inte kunde själv. Sen var hon världens stressigaste häst och det gjorde ju inte saken bättre. Så en dag åkte gummibanden på, redan när snöret kom uppe på nacken sänkte hon sig. Så vi har aldrig behövt spänna det något alls. Nöjde mig till en början med att hon bara gick lågt.

Sen när det var dags att lära mig att samla henne drog vi åt lite. Efter ett tag kunde jag även rida i samlad trav utan att ha den inspänd alls. Sen galoppen har varit svår då jag inte haft världens bästa balans. Plus så är hästen väldigt svag i högergaloppen så det tog lång tid att få rätt på det.

Sen en på en träning då för min tränare lossnade allt. Jag hade halsförlängaren på ifall att den skulle behövas men det behövdes aldrig!
Jag fick lära mig att använda spöet.. Haha (har alltig bara hållt det i handen trots att det kan behövas ibland..)

Iallafall, hon visade övningar på hur jag skulle få med baken bättre i traven, lite bättre lösgörings övningar och framför allt så lärde jag mig använda spöet även i galoppen! Har inte vågat det efter att hon slängt av mig..

Använder det då för att påminna henne att hon ska jobba bättre med baken. Och GUUUUD vilken skillnad det blev på både hennes galopp och min sits! Traven har även blivit mycket mer luftig och inte alls så snabb och skumpig som tidigare.
Så jag tror faktiskt att vi har löst problemen :)

Min tränare ser helheten. Det är bara det att jag inte har lektion så ofta och knappt något alls på den tiden då jag inte tyckte det var lönt att ta ett skritt/trav pass. Ångrar det dock i efterhand!

Idag red jag henne för första gången denna veckan. Har jobbat som en galning :( var stel som en annan kossa.. Hästen alltså. Så det tog typ 20 min innan jag fått lös henne! Sen tog jag galopp i 15 minuter i varje varv med rätt långa tyglar så hon fick sänka sig ordentligt :)

Läste idag att under ett träningspass ska hästen gå i tävlingsform cirka 10% av tiden! Resten ska man "ha kul".. Det visste jag faktiskt inte! Det är nog bra när man rider så mycket som jag :)

Vad är kul dock vid ridning?... Förutom hoppning då?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Varför rider du om du inte har roligt när du rider?

Min häst gillar att vara i skogen, helst där det inte är stigar och på nya platser.
Hon älskar ridturer med kompisarna, att springa i kapp, att göra övningar som att turas att rida om varandra.
Pållan gillar också barbackaturer och går ofta bättre då, det funkar också på ridbanan.

Mycket gör jag i skogen och mellan roligheterna så jobbar vi med lösgörande och samlande arbete. Ibland rider jag på volten, både själv och lektion, men max en eller ett par timmar i veckan.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp