Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Låter väldigt konstigt att hennes svaga sida är den som känns stel. Går inte ihop för fem öre.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

För att den svaga sidan är just svag, inte stark (=motstånd). Den svaga sidan, vill hellre kalla den konkav, där är hästens försvar att överböja sig, inte att vara stel.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tro.. Jag vet. Höger galoppen är hon jätte svag i. För ett tag sedan kunde hon knappt galoppera i det varvet. Sen när jag fick henne var hon även "halt" i traven i högervarvet för att hon inte orkade.

Hennes tidigare ägare sa till oss när vi var och provred att höger var hennes svaga sida. Sen blev det värre när jag inte kunde rida henne. Men det börjar bli bra nu igen
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Vill bara säga att idag gick hon superbra. Red mycket galopp, fick till och med henne i form i högergaloppen. Tror jag har hållt för mycket i innertygel, nu hade jag mycket stöd på ytter tygel och red på med stor galopp. Hon gick bättre än någonsin!

Inte korsgalopp eller fel en enda gång utan hon skötte sig exemplariskt och jag tror det mesta suttit i mig. Red inte på fram ordentligt och hade inte tillräckligt stöd på ytter. Men nu kan det bara bli bättre!:D
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Ja jag har bara dressyrsadel till min :) har hoppat upp tom 70 cm och det funkade finfint! :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Just att hästen blir mindre skumpig har egentligen inte med att den går samlat.
Mindre skump betyder att man lyckats till hundra % med lösgjordheten.
Grattis!
Det som händer är att hästen "svingar" ryggen, dvs buk och ryggmuskelatur arbetar dynamiskt, känns som mer sväv, gung och är en underbar upplevelse.
Dock en liten kommentar, vädjan att du inte tappar bort steg i utbildningsskalan innan du samlar och att du inte tar ner i tempo, energin behövs för samling, blir lätt bara kort trav annars.
Samlat är taktmässigt och i samma tempo=steglängd som arbetstrav generellt.

Rabblar igen takt-lösgjordhet-stöd-schwung-rakriktning

Tack !!
Jo jag vet att detnär lösgjordhetnjag uppnått, vet inte om jag uttryckte det klart, i min värd är det första steget till samling. Nu måste jag få ner tempot lite och har lyckats med det, det gick lite väl snabbt för en normal ridbana till att börja med.

Efter traven du upplevde ska man börja med att få energiska bakben - schwung.

När jag kommer till det läget så brukar jag lägga mig på volt i öppna och leka lite med svaga tempoväxlingar.
Hela tiden fånga upp energin med halvhalter med sätet och gå ur med ett pet med spöt på ytter bakben.
När man får fram energin, snabbheten - schwung i bakbenen i båda varven börjar man också nosa på liksidighet - rakriktning.

Från det går jag till ett rakt spår, alltid innanför fyrkantspåret och fortsätter samma arbete.
Har jag lyckats med voltarbetet kan jag få fram en samling med energi som hela tiden fångas upp med bålstabiliteten, annars gör om gör rätt.
Detta arbete gör jag i både trav och galopp.

Nu har jag en islandshäst som dessutom verkar smått obildbar på området, "inte hoppa till om matte rör mig med spöet". Öppna/sluta rider vi i tölt och skritt, problemet är att hon gärna tar tölt om man kräver det i traven, vi jobbar smått med det och skänkelvikning, men att göra det på volten i trav i dagsläget funkar inte. Det jag gör för samling är tempo och gångartsväxling trav/galopp/trav samt samlar i tölt ( ingen hög grad av samling men hon använder klart bukmusklerna och känns bredare) och släpper fram i trav och givetvis halvhalter och fånga upp hästen. Tidigare har jag mest ridit lätt i traven men det har sina begränsningar.

Jag får lägga manken till och få till skolorna i traven också, lite påbörjat men mest på rakt spår ute, och få öppna att funka i tölt på volt tror nog det går bra men jag har väl egentligen inte testat, men det borde inte var oöverkomligt. Fler gångarter är både en fördel och nackdel. Förbättringar i en gångart påverkar oftast de andra också.

Vårt stora problem just nu är att peta in bogarna och undvika ställning åt höger för jämnan - fast det är samma problem :), vi har en lång väg till rakriktning. Också sitta rätt, använda magmusklerna och inte peka ut med tårna och säkert 50 saker till.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Man kan inte lyckas med allt på en gång.
För mig fungerar det om jag i förväg planerar och strikt håller mig till det jag vill få igenom.
Skyll inte på att du har islänning, hade en i träning som gick skolor alldeles utmärkt tom på töm :)
Gör om gör rätt bara systematiskt träna vidare.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har tömkört både i öppna och sluta men i skritt, hästen töltar också på töm så det skule förmodligen gå där också, har inte testat.

Givetvis kan hästen lära sig skolorna i trav också, åtminstone min som har lätt för trav. Jag har inte lagt tid på det utan mer på dito i tölt, men hade hästen inte haft tölt alls så hade jag givetvis gjort det i trav. Skylla och skylla på, det är mest en förklaring - en extra gångart ger komplikationer. Med vissa måste man först lära dem trava, vilket kan ta lång tid och det finns nog enstaka där det är omöjligt.

Man kan lösgöra hästar utifrån tölt också, samla med för den delen ;).
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp