Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..
Låter väldigt konstigt att hennes svaga sida är den som känns stel. Går inte ihop för fem öre.
Låter väldigt konstigt att hennes svaga sida är den som känns stel. Går inte ihop för fem öre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad bra! Men rider du med dressyrsadeln nu också?
Just att hästen blir mindre skumpig har egentligen inte med att den går samlat.
Mindre skump betyder att man lyckats till hundra % med lösgjordheten.
Grattis!
Det som händer är att hästen "svingar" ryggen, dvs buk och ryggmuskelatur arbetar dynamiskt, känns som mer sväv, gung och är en underbar upplevelse.
Dock en liten kommentar, vädjan att du inte tappar bort steg i utbildningsskalan innan du samlar och att du inte tar ner i tempo, energin behövs för samling, blir lätt bara kort trav annars.
Samlat är taktmässigt och i samma tempo=steglängd som arbetstrav generellt.
Rabblar igen takt-lösgjordhet-stöd-schwung-rakriktning
Efter traven du upplevde ska man börja med att få energiska bakben - schwung.
När jag kommer till det läget så brukar jag lägga mig på volt i öppna och leka lite med svaga tempoväxlingar.
Hela tiden fånga upp energin med halvhalter med sätet och gå ur med ett pet med spöt på ytter bakben.
När man får fram energin, snabbheten - schwung i bakbenen i båda varven börjar man också nosa på liksidighet - rakriktning.
Från det går jag till ett rakt spår, alltid innanför fyrkantspåret och fortsätter samma arbete.
Har jag lyckats med voltarbetet kan jag få fram en samling med energi som hela tiden fångas upp med bålstabiliteten, annars gör om gör rätt.
Detta arbete gör jag i både trav och galopp.