Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon är spänd också.. Men väldigt stel i högersidan. Det tar väldigt lång tid innan det lossnar. Vänster är hon mycket lättare på!
Har du lärt dig öppna (och sluta) och skänkelvikning än? Det i kombination med galopp är effektivt för att lösgöra.
Är det mycket svårt att få hästen att lossan kan det vara ide att kolla upp hästen, men å andra sidan så håller du på att lära dig grunderna och det kan vara förklaringen till att det tar tid.
Vad är det för stam på hästen och hur gammal är hon?
Har inget vidare att tillföra, bara nyfiken på stammar.
Nu blir det visst lite trådkapning, men det känns som det här är rätt nivå för mig, jag pch pållan sliter med att få in mer samling i ekvationen och då behövs det att hästen är lösgjord också. Någon expert är jag inte och så värst många välridna dressyrhästar har jag inte ridit. Det är en islandshäst jag har, men principen är den samma även om om målet skiljer lite. Lite anpassning måste man göra när man har fler gångarter att ta hänsyn till. Vägen till lösgjordhet och den lilla samling vi åstadkommer går via framåtbjudning, sidvärtsrörelser och skolorna för hästen och sitsen för mig, och att kunna använda den för mig. Händer och tyglar är givetvis med.
Jag har ridit med den sitsen du beskriver, inom islandshästvärlden beskrivs det ofta som att lämna trosorna kvar i sadeln men inte bakdelen. Första gången jag fick till min hästs "bästaste" trav red jag så ( har fortfarande svårt att få med allt i sitsen men jag antar det är normalt). Hästen helt lösgjord med gummibands känsla i tyglarna och ett lätt sug och övergångar mellan trav och galopp. Helt plötsligt kom ryggen upp mer ryggen rör sig förmodligen mer men hästen blir mycet lättare att sitta på, mindre skumpig. Nu hittar jag traven även i lägre tempo och har nog mest suttit ordentligt men ska testa med bara byxor och trosor i sadeln igen, tror det kan bli ännu bättre.
Som du skrivit många gånger, en lösgjord häst redo för samling är inte tung i handen eller behöver dras in för att få till det. Men det är jobbigt att komma dit och inget den normalbegåvade lär sig i en handvändning om nu inte hästen kan sina saker och gör det trots ryttaren och inte tack vare den.
Nej.. Man ska sitta mer mitt på. Alltså varken framtill eller baktill. Men jo, jag känner att jag blivit bättre..
När jag köpte hästen ansågs hon vara en "svår" häst att rida. Dels för att hon var så fruktansvärt tung att hålla.
Jag rider aldrig på små volter i stort sett. Jag tycker att det är alldeles för slitsamt
Jag jobbar mina hästar med gas och broms, då kommer lösgjordheten. Rider stora vägar.
Att först säga att hon inte ska longera för mycket för att det sliter och sedan säga att hon ska longera i ett par dagar går inte riktigt ihop. Att longera i "ett par dagar" är för mycket.
Men + i kanten för att du äntligen tagit till dig av vad alla försökt förklara för dig.