Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Eller när det är jätte lätt att få den lösgjord, går lågt med huvudet och jobbar med ryggen ordentligt? Är det fel?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Nej, det är inte alls fel. Problemet är att det vi kallar för jämn rytm, lösgjord, bra rund galopp och allt annat du nämnde inte är samma sak som det du vill kalla för samma ord.

Huruvida det är lätt eller inte att få den lösgjord är väl en ganska knepig sak att säga oavsett, tanken är ju att hästen skall vara det hela tiden inte att det skall vara lätt att få den dit.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

För att hon inte hade gått på 4 dagar ja.

Vad menar ni då? Kan hästen gå i olika sorters jämn rytm då? Eller tror ni att varken jag, min mamma, tränare eller hennes båda döttrar som tävlar i eliten vet hur det ska se ut och kännas?
 
Senast ändrad:
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

För att hon inte hade gått på 4 dagar ja.

Vad menar ni då? Kan hästen gå i olika sorters jämn rytm då? Eller tror ni att varken jag, min mamma, tränare eller hennes båda döttrar som tävlar i eliten vet hur det ska se ut och kännas?

Man räknar inte in rytm riktigt, man räknar taktmässiga gångarter där hästen bär sig.
Framvikt eller en häst i balans.
Häst som släppt genomsläpp eller går/arbetar korrekt genom sin kropp.

Ska jag vara ärlig?

Med vad du har berättat och visat bilder, så är svaret nej.

Men du kanske kan överbevisa oss alla genom att lägga in en film, ej bilder, det borde vara hur intressant som helst.

Sen ett tips till som kommer att rinna av, om hästen stått i 4 dagar ska den skrittas för att nästa dag joggas försiktigt inför träning.
Om hästen är stel som en ko, efter 4 dagars vila ska man noga tänka över sin träning av hästen, stelheten är tecken på att något är riktigt fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Takten är det jag tänker på mest när jag rider. Hon går jätte bra i takt.

Ja jag ska försöka få ut någon att filma. Men eftersom jag oftast är och rider själv så är det inte så lätt.. Men det ska komma..
Bilderna är ju trots allt rättså gamla, och vingar förbättrats något enormt.

Jag överdrev kanske när jag skrev stel som en ko.. Men stel var hon! Jag skritt jobbade henne i en kvart kanske, när hon var mjuk där så travade jag igång och där gick det bra direkt. Hon brukar inte stå så länge normalt.. Nu blev det så när både jag och mamma jobbade..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Vi kan bara gå på de bilder du har lagt upp och vad du själv skriver. Bilden du lade upp, med gummibandet på, visade exempel på en häst som arbetar fel med sin kropp och är i framvikt. Flera av oss förklarade varför den arbetar fel med sin kropp. Vissa tog sig tid att gå in ganska långt i detaljer, för att du ska förstå. Dina efterföljande kommentarer visar att du inte riktigt gör det ännu. Om varken du, din mamma, din tränare eller hennes döttrar ser detta så är det uppenbart att ingen av er vet hur en häst ska arbeta.

Som jag redan har sagt så finns det mängder med böcker att läsa. Du kan inte bara plocka ut något lösryckt som att hästens bakben ska in under kroppen och tro att du förstår. Man måste förstå helheten och det tar tid. Lång tid. Fullärd blir man aldrig. En beridare på Spanska ridskolan utbildas i 6-10 år innan de får utbilda hästar. Och då ska man komma ihåg att beridarna är skickliga ryttare redan när de antas till skolan.

Återigen; utbilda dig själv. Ridhandboken, Dressyr med Kyra, Podhaijsky's The Complete Training of Horse and Rider, Charles de Kunffys böcker etc.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Takten för mig är att hästen ska gå i ett jämt tempo, 2takt i traven.. När jag tänker på det så räknar jag tyst för mig själv. Sen är det ju svårt för mig som sitter på att se men frambenen ska lyftas lika mycket som bakbenen

Sen ska det ju inte vara allt för små snabba sumpiga steg utan mer lugna jämna. Det är så jag har lärt mig iallafall.
I galoppen känner jag väldigt tydligt när hon inte jobbar under sig och då är det bara att vara mer tydlig med sätet så får jag även med bakbenen. Där ser jag till att vi håller samma tempo även på långsidor. Håller det jämt och rytmiskt.

Där vet jag inte riktigt hur jag ska räkna takten?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Om man kollar noga så ser man även gummibanden på den översta bilden. Jag använde dom även då. Och då gick hon inte fel? Även den förra ägaren hade använt sig utav gummibanden.
Sen att hon inte var så fin på den andra bilden kan ju vara för att hon inte hunnit bygga musklerna än. Då red vi cirka en halvtimme för mer än så orkade om inte
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Takten för mig är att hästen ska gå i ett jämt tempo, 2takt i traven.. När jag tänker på det så räknar jag tyst för mig själv. Sen är det ju svårt för mig som sitter på att se men frambenen ska lyftas lika mycket som bakbenen

Sen ska det ju inte vara allt för små snabba sumpiga steg utan mer lugna jämna. Det är så jag har lärt mig iallafall.
I galoppen känner jag väldigt tydligt när hon inte jobbar under sig och då är det bara att vara mer tydlig med sätet så får jag även med bakbenen. Där ser jag till att vi håller samma tempo även på långsidor. Håller det jämt och rytmiskt.

Där vet jag inte riktigt hur jag ska räkna takten?

Min pedagogik räcker inte riktigt till här.....tror faktist att jag ger upp på allvar.
Får önska dig lycka till.

Lägger in en bra länk till dig men en bra tränare behövs för att kunna träna, uppleva detta under ridning.
Det finns en bra video också längst ner på sidan.

http://dressyr.ifokus.se/articles/4d713309b9cb46222d04a71a-tyska-utbildningsskalan
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Om man kollar noga så ser man även gummibanden på den översta bilden. Jag använde dom även då. Och då gick hon inte fel? Även den förra ägaren hade använt sig utav gummibanden.
Sen att hon inte var så fin på den andra bilden kan ju vara för att hon inte hunnit bygga musklerna än. Då red vi cirka en halvtimme för mer än så orkade om inte

Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att göra någon bedömning utifrån en stillbild. Men det jag ser på första bilden är en väldigt fin häst :) som med bara lite mer engagemang kommer att arbeta i en väldigt trevlig form, den ser ut att bära sig riktigt bra med ryggen mjuk och "uppe", den ser ut att bjuda på fint framåt. Ett väldigt bra utgångsläge för fortsatt arbete. Jag förstår inte vad gummibanden gör där.

På den andra bilden sr jag också en mycket fin häst men det ser lite låst ut och hästen travar i framvikt. Jag tänker mig att man där borde rida lätt, släppa ut tygeln en aning och engagade bakbenen mer. Hästen ser ut att behöva kliva på bättre bakifrån och använda sin kropp, hela kroppen, bättre. Inte bara böja på halsen. Utan tvärtom gärna släppa ut sin hals en aning. Ryttaren (du?) ser ut att försöka inverka mjukt. Men borde sitta lite mer rätt upp och ned i sadeln, inte så tillbakalutad. Det kan bli för mycket tryck i sätet här, det blir lättare att släppa upp hästens rygg om du (?) rätar upp dig lite till :). Och sänker hälarna lite mer. Och även här undrar jag vad gummibanden gör där.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du har ridit i ett år. Herregud ändå! När jag var nybörjare på knatteridningen på ridskolan kunde jag väl hjälpligt svänga ponnyn genom att ta ut tygeln till det håll jag ville att hon skulle gå ;).

Tänker att det bästa för dig kanske vore att bara komma ut och inte tänka så mkt på allt utan fokusera på dit ni ska och din sits så kan du skippa snodden oxå. Och sen fortsätta att rida regelbundet på lektion.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tack för länken!
Jo jag vet att det är det.. Men det kommer kanske upp en film på filmtråden inom snar framtid..
Hon gick väldigt bra där, men hon jobbade inte under sig som det kanske ser ut som?

Ja min sits.. Min tränare har tjatat om det så jag tänker på det! Nu ska jag inte skylla allt på sadeln men jag känner att jag inte får tillräckligt med stöd i den så jag hamnar lätt för långt bak med rumpan och då även för långt bakåtlutad.

Så fort all lön från sommarens arbete kommit in ska det införskaffas en ny sadel som är utprovad att passa mig. Fick denne sadeln till när jag köpte hästen..

Mina hälar är ett evigt problem.. Vad jag än försöker med så stannar de inte uppe!! När jag "slappnar" av så tappar jag stigbyglarna eller så kommer jag för långt in med foten. Jag har testat med att korta stiglädrena men det är samma sak där.. Jag drar lixom upp hälarna, vet inte hur jag ska få rätt på det?
Alla säger slappna av och läng dina be. Men det går bara inte...
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag går på ridskolan också så har en lektion i veckan där, sen har jag privatlektion varannan vecka typ.

Om jag själv får säga det så har min sits blivit mycket bättre. Under en tid red jag utan stigbyglarna hela tiden. Tycker nästan det är lättare utan än med pga att dom bara är i vägen för mig... Men jag kan sitta stadigt och stilla med händerna. Och blir därför stadigare så att jag även kan ha en jämn kontakt med hästen hela tiden. Vilket är bra bara det..

Kan jobba henne på ett helt annat sätt nu än vad jag kunnat innan.
Typ på den första bilden kunde jag inte rida. Visste jag kunde grunderna men jag hade bara suttit på kamel ridskole ponnys innan dess. Att sitta ner i traven var helt omöjligt.
Nu har jag äntligen lärt mig att sitta ner i ökningar också!

Min tränare brukar ha som mål att om det svider när man kissar eter träning så har man suttit rätt! Det är mitt mål efter varje pass nu för tiden..

Karamelldrottningen: jag har inte snodden längre :) får ju ändå inte ha den på tävling sen så bättre att lära henne gå bra utan den nu. Hon hade den in präntad i huvudet så utan snodd gick hon med huvudet blanda molnen. Hur jag/mamma än försökte så gick det inte. Hur lösgjord hon än var. Och sen så fort hon fick på snodden (som inte äns var inspänd) sänkte hon nacken och huvudet. Så det var nog lite dumheter i det.

Nu går hon lågt utan snodden så den behöver vi nog aldrig se på henne igen ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Kan inte låta bli...

Min tränare brukar ha som mål att om det svider när man kissar eter träning så har man suttit rätt! Det är mitt mål efter varje pass nu för tiden..

Då kan jag tala om att din tränare inte har en aning om vad hon pratar om!
Man ska definetivt INTE sitta på kisseriet, snarare ska man känna av skinkor om man har förmågan att rikta sitt bäcken lite bakåt så man kan andvända sin bålstabilitet på rätt sätt.

Frustrerad frustrerad :banghead: hur faen kan folk ha mage att kalla sig tränare och ta betalt för total skit!!!!!!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Man ska ju sitta rätt upp, men inte på rumpan?
Jag brukar få extrema skavsår vid sittbenen. Och då sitter jag på snäppet för långt bakåtlutad.

Jag har lärt mig att man ska svanka lite svagt, alltså fram med bröstet och bålen , bak med axlarna för att kunna vara stabil och jobba med magen.
Min tränare hade iallafall fått höra det med svidandet på en Clinic med kyra. Hennes tränare Ditte Ekholm hebsgaard har även sagt det.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Hur man ska hantera ryggen beror på hur man är byggd, jag svankar för mycket så jag måste räta på ryggen och det känns mest som jag sitter något kutryggig men svagt bakåtlutad när jag sitter korrekt. Något svidande kisseri har jag då aldrig hört eller känt av. Tillägas kan är att min häst är min bästa ridlärare. Hon är mycket känslig för vad man gör, och sitter jag fel märks det direkt.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har också förr suttit för mycket tillbakalutad. Man får jobba på envist med sina brister, ha en liten d-l bakom örat som skäller när man rider :)
Det tar tid, men man har kommit en god bit på väg när man blivit medveten om vad som brister och kan jobba med det själv hela tiden.

Om du följer din tränares råd så låter det i mina öron som att du kommer att sitta på "framändan" istället för på baken, det blir inte heller bra. Du behöver nog kanske få en bra bild i huvudet av hur det ska vara och som kan hjälpa dig i sitsträningen. När det gäller hälarna så tipsas det väl om att "låta sand rinna genom dem", tynga ned.

Ett påpekande bara till #175: om huvudet är "bland molnen" så är hästen inte lösgjord.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Nej.. Man ska sitta mer mitt på. Alltså varken framtill eller baktill. Men jo, jag känner att jag blivit bättre..
När jag köpte hästen ansågs hon vara en "svår" häst att rida. Dels för att hon var så fruktansvärt tung att hålla.

Mins hälar och fötter har blivit bättre. Innan när jag började sitta ner i traven så flaxa fötterna som tusan. Jag kunde inte hålla dem stilla. Nu kan jag ha dem stilla iallafall och arbeta med skänklarna på ett helt annat sätt än tidigare. Så hälarna är kvar. Ska försöka tänka så att hälarna är vääldigt tunga.

Jajag vet att det egentligen inte går. Men på henne funka det verka det som. För så fort den lilla tyngden från gummibanden kom på så gick hon normalt..
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp