Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Oj.. Blev lite fel!
Jag älskar att rida!:D
Menade mer vad som kan vara roligt att göra typ i ridhuset :p

Brukar rida ut en till två gånger i veckan. Men har inte gågat galoppera än. Travade en längre sträcka förra veckan vilket gick väldigt bra! Hon har varit helt okontrollerbar i traven ute tidigare.
(Ja det har varit jobbigt mycket svårigheter med denna häst..) nu är hon lugn :)
Så hade tänk ta lite galopp ute snart. Så fort det slutar regna hela tiden ska jag ut med henne!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Rid dressyr ute, visst är ribanor och ridhus bra, men mycket går att göra ute och då får man ofta en gladare häst och mer framåtbjudning.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Har ridit ute hela sommaren :D
Nu är paddoken en stoooor vattenpöl :( men det roliga med min är att hon får MYCKET bättre framåtbjudning i ridhuset!
Nu var det första gången på länge vi ridit där men det brukar vara så. På alla andras hästar är det tvärt om! Haha
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Sist jag red ut så bara gick hon och asa benen efter sig typ. Detta var vid tio på morgonen. Kan ju undra om hon är som en trött människo tonåring eller bara vääldigt uttråkad :(
Men när jag sen travade så var det precis som att hon vaknade till för sen hade hon öronen framåt och hade väldig bjudning resten av turen!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag menade inte att rida i padock utomhus utan ut i naturen, klättra, rida på slingrande stigar, galoppera upp för en backe och så vidare.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Ja det ska jag börja med nu när hon är lite mer säker :)

Haha ja.. Det var ju positivt att hon inte är så uttråkad!
Brukar ta lite dressyr ute. Men vi har inga bra åkrar att vara på. Och de stället det är någerlunda platt har det gått får hela sommaren :(
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Normalt får man inte rida på åkrar. Och jag tänkte mig inte att man bara ska byta en ridbana mot en annan utan rida ut en tur i skog och mark.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Ja det är det. Jo det gör jag, skritturen jag brukar ta går normalt genom en skog. Dock så är det där det gått får hela sommaren.
Sen har vi en väldigt stor skog några hundra meter bort. Men för att komma dit behöver man gå först upp för en liten backe, sen ner i ett dike och sen direkt upp på en väldigt trafikerad väg där både bilar och lastbilar kör fort. Så det blir inte så ofta jag går dit..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Sen när det var dags att lära mig att samla henne drog vi åt lite. Efter ett tag kunde jag även rida i samlad trav utan att ha den inspänd alls. Sen galoppen har varit svår då jag inte haft världens bästa balans. Plus så är hästen väldigt svag i högergaloppen så det tog lång tid att få rätt på det.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser vad du skriver....
Du kan INTE samla en häst som inte är liksidig=rakriktad och dessutom absolut INTE med hjälp av ett gummiband!
Om inte hästen kan gå i hö galopp, hur sjutton ska du kunna samla?

Jag blir så ledsen av det du skriver, hoppas verkligen att du någon gång får turen att hamna hos en tränare som börjar om från början.

Du kan börja med att googla om utbildningsskalan dvs

takt - lösgjordhet (liksidighet) - stöd - schwung - rakriktning - samling
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Har jag skrivit att hon inte kunde galoppera? Svar nej.
Min tränare kan och hon har hjälpt mig att starta om från nytt. Jag skrev heller inte att vi spände in den till max.. Eftersom öglan vart helt borta innan vi spände in så när vi hade spänt va öglan på kanske 5 cm.
Det var som ett stöd för att hon gav efter väldig bra av det. För att jag skulle lära mig att känna hur det skulle vara och att hon skulle bygga muskler på rätt ställe. Vilket gav resultat.

SOM SAGT tusen gånger tidigare. Om allt detta hade varit såå fel för henne så hade hon aldrig varit den hästen hon är idag. Varje dag blir bättre.
OCH min tränare kan. Hon har själv utbildat unghästar, har en "dressyrridskola" verksamhet som bara växer för varje termin. Är utbildad dressyrtränare och unghästutbildare. Samt så har hon själv haft alla typer av hästar. Hon har gett mig extremt bra råd och tips. Så jag har vetat vad jag gjort.

Folk som bara hänger upp sig på det gamla att det var så fel anser jag att dom är svartsjuka för att andra lyckas med något som kanske varit fel. Inte vet jag, men det har funkat för mig iallafall.

Så tyst om det nu.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det som är det tråkigaste med dina inlägg och svar är att du inte överhuvudtaget verkar vilja lyssna eller ta till dig kunskapen som delats i denna tråd, inte ens när flera stycken är av annan åsikt än dig och dessutom ger bra, korrekta, logiska förklaringar till sina åsikter. Anser du att de har fel? Se det som en chans och sug åt dig av kunskapen här istället för att ta illa åt dig. Detta är inte illa eller kränkande menat, men du skrev själv att ni "testade lite olika för att du helt enkelt inte kunde själv", vilket tyder på att det här med att jobba hästen i form är en ganska ny grej för dig och kanske något du inte riktigt har förstått ännu. Att rida korrekt i form är ingenting man lär sig på en dag. I dina skor skulle jag därför försöka lära mig mer här och nu. Du pratar också mycket om att få ner hästen och få den att sänka sig, vilket låter lite som om du fokuserar för mycket på huvudet när det gäller att få hästen i form när det i själva verket inte är frågan om att få ner huvudet - snarare ska ryggen upp och bakbenen under, som flera tidigare har förklarat. Huvudet kommer automatiskt på plats när resten av kroppen arbetar avslappnat och rätt.
Angående din tränare, kan jag berätta att jag tittade en gång på en lektion en tränare höll. En av ryttarna satt under hela lektionen och sågade hårt och tydligt hästen i munnen så den skulle böja på nacken, hästen gapade och försökte på alla sätt komma undan sågningen. Att såga är ett väldigt fel sätt att rida en häst, det förstör hästen, men tränaren sade aldrig åt ryttaren att sluta med det fast hon visste att det var fel. Denna tränare var en skicklig dressyrryttare på hög nivå med gott rykte, och som var respekterad och framgångsrik på tävlingsbanorna. Detta var ett extremt exempel, men med det menar jag att en tränare inte alltid har rätt, oberoende bakgrund och utbildning. Ibland rider ryttare för flera olika tränare för att få höra olika åsikter och synpunkter, det är nyttigt att vara öppen för flera förslag och åsikter.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Kan inte hålla mig utan att skjuta in några kommentarer


Det blev väl lite så att vi testade lite olika för att jag helt enkelt inte kunde själv. Sen var hon världens stressigaste häst och det gjorde ju inte saken bättre. Så en dag åkte gummibanden på, redan när snöret kom uppe på nacken sänkte hon sig. Så vi har aldrig behövt spänna det något alls. Nöjde mig till en början med att hon bara gick lågt.

Snälla, sluta fokusera så mycket på var huvudet är.


Sen när det var dags att lära mig att samla henne drog vi åt lite. Efter ett tag kunde jag även rida i samlad trav utan att ha den inspänd alls. Sen galoppen har varit svår då jag inte haft världens bästa balans. Plus så är hästen väldigt svag i högergaloppen så det tog lång tid att få rätt på det.

Samlad trav kan det omöjligt vara.

Använder det då för att påminna henne att hon ska jobba bättre med baken. Och GUUUUD vilken skillnad det blev på både hennes galopp och min sits! Traven har även blivit mycket mer luftig och inte alls så snabb och skumpig som tidigare.
Så jag tror faktiskt att vi har löst problemen :)

Att hästen blir mindre skumpig i traven har ingenting att göra med om den jobbar med ryggen. Tvärtom så kan det vara att hästen låser ryggen och därmed blir behagligare att sitta på.

Min tränare ser helheten. Det är bara det att jag inte har lektion så ofta och knappt något alls på den tiden då jag inte tyckte det var lönt att ta ett skritt/trav pass. Ångrar det dock i efterhand!

Idag red jag henne för första gången denna veckan. Har jobbat som en galning :( var stel som en annan kossa.. Hästen alltså. Så det tog typ 20 min innan jag fått lös henne! Sen tog jag galopp i 15 minuter i varje varv med rätt långa tyglar så hon fick sänka sig ordentligt :)

Läste idag att under ett träningspass ska hästen gå i tävlingsform cirka 10% av tiden! Resten ska man "ha kul".. Det visste jag faktiskt inte! Det är nog bra när man rider så mycket som jag :)

Vad är kul dock vid ridning?... Förutom hoppning då?

Du har fått så himla mycket goda råd, bla av Dressyrmupp. Snälla, ta till dig av dem!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

KL

Jag ska vara tyst nu. Det är meningslöst att lägga ner tid på att försöka ge goda råd och dela med sig av sin erfarenhet när mottagaren, trots mycket begränsad erfarenhet, hela tiden tror sig veta bättre och på allvar kan komma sig för att skriva att vuxna människor med årtionden av ridkunnande i ryggen är avundsjuka på hennes framgångar. Det är lite som när man tittar på Idol-uttagningarna och det kommer in någon som sjunger falskt och blir helt ifrån sig när juryn talar om det för dem. Och på allvar tror att världsproducenten och mångmiljonären Magnus Carlsson är avundsjuk på en omusikalisk 20-åring från Säffle. TS borde nog fundera på att hon inte har en aning om vilka personer och ryttarmeriter som döljer sig bakom dessa användarnamn. Men det kan ju vara värt att framhålla, än en gång, att det på Buke finns rätt många som jobbar med hästar och tävlar på hög nivå.

Det enda jag vet säkert är, att om fem år, när TS har lärt sig mer och har insett hur oändligt lite hon kunde i augusti 2013, kommer hon att tänka tillbaka på den här tråden och skämmas ögonen ur sig.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag tar visst till mig. Men de råd jag får hade varit bra för två månader sedan. Det är det jag har försökt säga nu i femton inlägg typ.
Men det verkar ju som att ingen läser det jag skriver. Utan alla har bestämt sig för att jag rider min häst fel och det kan inte blir bättre.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jodå, vi läser visst vad du skriver. Det är bara det att det som du tycker är ett bra sätt inte riktigt stämmer överens med vad vi tycker är god ridning. Och "bevisen" för att din häst går bra är i våra ögon tyvärr snarare bevis för att du slagit in på en väg som inte kommer att funka i längden. Vi vill bara hjälpa dig på rätt väg så snart som möjligt, för hästens skull.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Är det fel att hästen går med en jämn rytm, luftiga steg och riktigt rund och stor galopp?
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp