Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Var det att den är omusklad eller att sadeln inte passar? Skönt att hon inte är halt iallafall!

Sadeln var nog inte helt 100. Jag är ingen sadelutprovare. Men annars skulle hon ju inte byta sadel. Men hon var öm när man klämde på ryggen iallafall. Men skulle tänka mig att hon inte har så bra ryggmyskler. Men är inte 100. Även om jag ridit i ca 5 år är jag långt ifrån fullärd och hennes ägare är mycket duktigare på allt som har med hästar att göra..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det var inget fel art du fick hjälp av hjälptyglarna så du i lugn och ro kunde lära dig att rida hästen och klara dig utan, mer erfaren ryttare hade förmodligen klarat sig utan. Du lär dig mer och mer vilket du kommer att kunna använda på andra hästar också. Det som hände med din nya häst var förmodligen att den började testa på allvar, det brukar lägga sig så småningom när den acklimatiserats i den ny miljön och den lärt känna sin nya människor. Ja du är säkert duktig, men det finns oändligt mycket att lära, du har bara skrapat lite på ytan än så länge.

Det kan tänkas att många hästar stannar när man kortar tyglarna, personligen har jag dock stött på väldigt få, minns inte någon direkt, min egen ökar takten om hon får, i synnerhet ute. Nu kan det vara att jag omedvetet ökar trycket i sätet men det är tveksamt. För mig verkar det som hästen är lat eller uttråkad så att den passar på eller så har någon lärt dem att korta tyglar betyder stanna. En unghäst måste lära sig vad man menar, det är inget medfött.
 
Senast ändrad:
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Så snälla... Sluta gnälla på mig nu för jag har gjort allt jävligt bra.

Grejen är den att om man varit med ett tag så inser man så småningom att det man trodde att man gjorde jävligt bra kunde gjorts så mycket bättre.... Eller på ett annat sätt.
Även om det är motigt så måste man försöka fråga sig om det kanske ligger något i det andra säger/påpekar/gnäller om. Det finns aldrig en sanning, man får plocka de bästa bitarna, och ju längre man håller på desto mer inser man hur lite man faktiskt kan.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det är skillnad på att ha en jämn och fin kontakt med hästens mun och att be hästen sakta av t.ex. Att du bara kortar tyglarna och ber hästen arbeta ska inte få den att sänka farten och tänka bakåt.

"Vilka dressyrekipage har du sätt där hästen inte går samlad? Vissa är ju nästan på gränsen till rollkür för att de håller dem så korta."
Denna mening, som du skrev en bit längre upp, förbryllar mig. Att samla hästen innebär inte på något att man håller hästen kort med hjälp av någon slags råstyrka. Tror du att domaren ger bra poäng om ryttaren sliter hästen i munnen? Det ser inte så trevligt ut när hästen hänger i bettet och det är därför inget man eftersträvar. Hästen ska kunna bära sig själv utan hjälptyglar eller hård ryttarhand.

Jag behövde styrka för att orka hålla henne och jobba upp henne när hängde sig i bettet. Det gör hon inte nu längre. På grund av att jag har uthålligheten att orka behålla stödet när hon söker sig framåt mot bettet. Som jag inte hade innan. Handlar inte om råstyrka, utan uthållighet.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Grejen är den att om man varit med ett tag så inser man så småningom att det man trodde att man gjorde jävligt bra kunde gjorts så mycket bättre.... Eller på ett annat sätt.
Även om det är motigt så måste man försöka fråga sig om det kanske ligger något i det andra säger/påpekar/gnäller om. Det finns aldrig en sanning, man får plocka de bästa bitarna, och ju längre man håller på desto mer inser man hur lite man faktiskt kan.

Men allt jag gjort har varit bra. Annars hade hon inte gått bättre nu än vad hon någonsin har gjort.. Hon är även lugnare/snällare än vad hon varit tidigare. Så allt är mycket bättre. Även bättre än tiden innan jag hade henne enligt hovslagaren som skott hästen sen hon va föl.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Så bra att ni hittat en orsak men har hästen ont i ryggen så skulle jag inte rida alls. Ha den som handhäst, longering, tömkörning och promenader i kombination med massage/kiropraktor/ equitepathet eller liknade för att kolla att allt är okej och hästen nte fått någon permanent skada. Ett veterinärbesök skulle inte skada heller.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Så bra att ni hittat en orsak men har hästen ont i ryggen så skulle jag inte rida alls. Ha den som handhäst, longering, tömkörning och promenader i kombination med massage/kiropraktor/ equitepathet eller liknade för att kolla att allt är okej och hästen nte fått någon permanent skada. Ett veterinärbesök skulle inte skada heller.

Håller med dig. När man upptäck att den faktiskt har ont så är det bäst att tiden till någon kunnig som kanske kan göra något åt det eller ge bättre tips på träning och så.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Av bild 2 att döma så har hon ju gått bättre förut. Jag vet hästar som helt har gett upp när de har tvingats in i hjälptyglar, de har helt enkelt tappat gnistan och uppfattas nu som snälla och lugna både i hantering och ridning. Jag säger inte att det är så med din häst, det kan ingen sitta på ett forum och påstå utan att ha sett hästen live, men vad jag försöker få dig att göra är att reflektera.
Ett flertal människor skriver här om andra sätt att rida på, och hur ridning inte ska vara en kamp om styrka. Hur deras hästar faktiskt bjuder framåt när de tar i tygeln, och inte bakåt som din. Blir du inte det minsta lilla intresserad av hur det skulle vara?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du har säkert gjort ett jättebra jobb med din ponny efter de förutsättningarna du har men att komma in här på Buke med den attityden du har kommer inte hjälpa dig.

Du har ingen aning om vilka som är bakom dessa användarnamn och att sitta och mästra andra när du ridit i 1 år är bara pinsamt.

Lite ödmjukhet och lära dig lyssna på andra skulle göra att du kom bra mycket längre i din ridning och hästhantering.

Du kan ju skriva ut tråden och fråga din tränare om hon tycker något som någon skrivit här är fel.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag behövde styrka för att orka hålla henne och jobba upp henne när hängde sig i bettet. Det gör hon inte nu längre. På grund av att jag har uthålligheten att orka behålla stödet när hon söker sig framåt mot bettet. Som jag inte hade innan. Handlar inte om råstyrka, utan uthållighet.

Ehh du är ju helt ute och cyklar.

En häst som går i en stadig form behöver du inte vara tränad för att orka hålla i.
Hästen ska gå rätt trots att du sitter med lösa tyglar om hästen bär sig i en ärlig form.
Formen sitter liksom inte i handen... :banghead:
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

1. Bilden är två månader gammal och hon är MKT finare nu.

2. Hon gick inte i någon stadig form? Är huvudet bland molnen en stadig form? Eller att hänga sig i bettet??

3. Det är en HÄST på 165 cm.

4. Lär er att läsa
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Mina inlägg blir ju inte lästa. Har skrivit samma sak tusen gånger..

Bilderna är gamla och alla har väl olika sätt att rida och utbilda en häst på. Jag säger inte att alla som skrivit här har fel. Det är säkert helt rätt.
Men... Allt som jag, min mamma, tränare och veterinär har gjort för mig och min häst har gjort underverk. Annars hade vi aldrig varit där vi är idag.

Bilderna är från olika tillfällen. Hästen går BÄTTRE nu än på den FÖRSTA bilden. Bättre än hon någonsin har gått innan.
Har bra framåtdriv, jobbar under sig ordentligt, är riktigt lätt att få lösgjord och bär huvudet helt riktigt!

Kan inte se att jag har misslyckats med något iallafall. Som ni antyder har jag gjort fel med allt. Men då tror jag inte man hade utvecklats så snabbt på så kort tid.
Jag började rida henne igen i mitten av februari-början på mars. Och nu är hon i toppform!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

En undran bara:cautious: förstår absolut att hästen hade ont och var sjuk.
Men vad har det med stegringen att göra? Han blev ju uppenbarligen rädd, vilket utlöste stegringen, hade ingenting att göra med att han hade ont, väl?
I och för sig en väldigt stark reaktion på en sån sak som att en häst dök upp.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Kl

Ibland undrar jag över rent allmänt hur en tråd kan inspirera så oerhört mkt råd ... Rent allmänt .

Jag är , trots egna reflektioner och kritik i tråden , benägen att hålla med Fiorano vid detta laget ....

Känns mer som tråden blivit ngt utlopp för folk att bara ösa expertis utan hänsyn till det som kommit fram ang attackerade användarens begränsande referens ram ? Många svarar utan att ens ha läst ?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Kl

Ibland undrar jag över rent allmänt hur en tråd kan inspirera så oerhört mkt råd ... Rent allmänt .

Jag är , trots egna reflektioner och kritik i tråden , benägen att hålla med Fiorano vid detta laget ....

Känns mer som tråden blivit ngt utlopp för folk att bara ösa expertis utan hänsyn till det som kommit fram ang attackerade användarens begränsande referens ram ? Många svarar utan att ens ha läst ?

Jag var dock inte ute efter råd. Jag gav råd till en som ville a råd. Sen vet jag inte varför alla går på och ger mig råd?
Och när någon säger/skriver något till mig som jag vill försvara mig mot så gör jag det. Jag är inte den som backar ur sånt direkt..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du, du kanske lär dig snabbt, men hur begåvad du än är så är du i de flestas ögon här lite mer än nybörjare. Du är säkert duktig, men att utifrån dina problem att Som ovan ryttare kontrollera en häst som testar och hur man hanterar det föreslå hur man ska rida en häst som visar tecken på att ha ont visar faktiskt mest bara att du har mycket att lära.

Du och TS har helt olika problematik och även symptom så det är inte så värst troligt att lösningen är den samma.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Nej du har nog bidragit rätt självständigt till de reponser du får och att hålla igång eskalerandet av responser .
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp