Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag håller med om att longering kan vara alldeles utmärkt för att stärka sin häst. Det enda man måste tänka på är att utnyttja hela ridbanan. Använda långsidor, och hela tiden använda en så stor volt som möjligt. Man kan tänka så så att om banan är nyharvad så ska det när man är klar vara hovspår över hela banan och inte bara runt en på en liten volt. Ett plus är att man själv rör på sig hela tiden också:p.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

KL

Angående det här med att så många använder sina tränare som rådgivare inom alltifrån utrustning till hovslageri och rent veterinära frågor:

I mitt jobb (grossistbutik) sitter jag vid en dator större delen av dagarna.
Vi använder ett särskilt program för i stort sett allt som rör verksamheten, både kundorderhantering, lager och beställningar.

Det här programmet börjar jag kunna rätt bra nu, och jag guidar min nyanställde kollega rätt så hyfsat vid det här laget.

Ibland krånglar datorerna och/eller programmet, och jag kan genom små tricks och genvägar få det att fungera hjälpligt en stund till. Men till sist kommer man till den punkten att något måste lagas på riktigt, antingen hård- eller mjukvaran, och då räcker jag naturligtvis inte till utan måste ringa supporten.
Ofta visar det sig då att jag borde ha ringt långt tidigare, och att vårt "trixande och fixande" har lett till flera småfel än vad vi hade från början... :o

Det här tror jag man kan omsätta även i ridvärlden.
Tränaren är duktig på själva ridningen och kanske pedagogiken, och kan kanske med olika tekniker och hjälputrustning "få igenom" vissa saker som hästen protesterar emot.
Men i längden har det inte hjälpt, kanske borde man ha sett över utrustning, skoning, foder eller hästens rygg från början?

Ingen kan kunna precis allt, och även om ens tränare är en duktig ryttare och erfaren hästmänniska så finns det vissa saker som kräver en annan kompetens.

Hellre ett par tusenlappar fattigare efter ett "onödigt" veterinärbesök, än tio tusenlappar fattigare och med vilande häst efter att ha väntat för länge.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

*knapplån*

Lite hämtat från nätet (för den som inte orkar googla):

"Agria skriver så här på sin hemsida:

”Hästen ska kunna longeras i alla gångarter, men var försiktig i galopp, eftersom vridningen blir kraftig i kotorna på det böjda spåret, med risk för skador. Unghästar bör överhuvudtaget inte longeras för ofta eller för länge på grund av slitaget”."

"Hästens löpande i lina måste ske på ett riktigt sätt med kunskap och omtanke så att hästens ben och ledgångar inte tar skada. Vissa veterinärer tycker inte man ska longera alls, då det anser att det sliter för mycket på hästens leder."


"Monty Roberts har en bra förklaring till varför man inte ska longera hästarna då övningen är ogynnsam för hästens kropp. Longering får hästen att gå i en onaturlig form då den, för att balansera upp sig ställer sig svagt utåt på volten. Hästen hamnar även lätt i korsgalopp vid longering, vilket är skadligt för hästkroppen.

Att hästen går utåtställd med huvudet samt ryggraden gör det att rygg, hals och bäcken belastas fel vilket leder till slitage på senor, ledband och muskler. Förutom Monty Roberts åsikt om longering är även hästkiropraktorer överens om att övningen har en negativ inverkan på hästen kropp."
http://paulina.webrider.se/asikter/nej-till-longering/
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Min tränare kunde inte lösa mitt problem. Hon tyckte jag skulle lämna tillbaka hästen. (Hade henne på öppet köp pga hälta..)

Men tack vara snällt buke folk så löste allt sig!
Nu går hon som vilken annan fin dressyrhäst som helst! Så buke kan vara bra till mycket. Men det kan även köra slut på en totalt!

Du ska inte behöva byta tränare! Svårt för tränare att lösa sånt hur duktig man än är! Enligt en tråd, där jag la upp en bild där min mamma red med graman tyglar.. Så skulle jag byta tränare, köpa ny sadel, ta bort alla hjälpgrejor som fanns, och massa annat som jag inte kommer ihåg nu.
En månad senare har jag inte bytt något av det och vi är bättre än aldrig förr ;)
Så alla ska man inte lyssna på här..

Att du fortfarande efter en månad rider hästen med graman "och andra hjälpgrejer" tyder ju dock på att ni fortfarande inte lyckats lösa urpsrungsproblemet, dvs anledningen till att graman och annat slängdes på hästen.


Jag upprepar mig ts- veterinär. Nu. Om inte annat för "äran" att ha motbevisat hela buke, om hästen är frisk?
Om du inte själv kan ta hästen till veterinär om det inte är din häst, så hojta iallafall till ägaren att något är fel och låt sen hästen slippa ridningen när något uppenbarligen är fel.

Och angående vad du sa om att alla är emot dig/din "plan" pga hur du uttryckte att du fick hästen i form- hade din tränare gjort ett bra jobb att förklara för dig hade du aldrig använt exakt de orden du nu gjorde.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Att du fortfarande efter en månad rider hästen med graman "och andra hjälpgrejer" tyder ju dock på att ni fortfarande inte lyckats lösa urpsrungsproblemet, dvs anledningen till att graman och annat slängdes på hästen.

Haha nej.. Graman var en engångsgrej för att min mamma ville testa det på henne. Det dom tyckte jag skulle sluta med var sporrar, spö, gummiband. Det ändrade jag inte.

Efter en månad rider jag UTAN gummibanden, med sporrar för att förstärka mina hjälper och hon är super fin :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Fast en månad med hjälptygel ÄR lång tid.

Några ridpass, sedan ska problemet vara löst, annars får man inse att man angripit problemet på fel sätt och testa något annat.
En annan tränare, ett annat tänk, en annan sadel etc.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det största problemet med longering frågar du mig är att alltför många nyttjar det i motions syfte och tror att det ger träning , samtidigt som samma praktiserande faktiskt inte förmår eller ens vet att se hur hästen arbetar korrekt , än mindre på lina . Det är mkt svårt just på lina . Oavsett vad folk skriver här . Och fel linat blir slitaget som sagt enormt , samtidigt som man snarare stärker hästen i att arbeta fel ur balans , än ngt annat .
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har varit i ett liknande läge, blev medryttare på en 6:årig unghäst. Han var 181 cm och därför långsamt tagen, var inriden som 4:åring hos någon välkänd tjej och hade fått en bra grund utbildning, hästen var mycket välriden. Sedan dess har uppfödaren ridit honom. Men hon hade två små barn varav det ena bara några månader gammalt. Så vi bestämde att jag skulle hjälpa henne med hästen. Hon visar valacken som verkar vara lika snäll som stor, men plötsligt under ridningen kunde han få för sig att stanna och backa/resa sig liiiiite, han slängde inte med huvudet utan bara lyfte båda framhovarna från marken ett par centimeter. Han hamnade i kors galopp ibland, speciellt i höger varv, kunde fatta galoppen men efter 10-20 meter slog han över till korsgalopp.

Ägaren hade regelbundet en ET ute och hästen hade spänningar i ländet och ryggen. Så vi båda var övertygade om att det var därför han gjorde som han gjorde, plus att han precis var igångsatt och inte musklad. 5:e gången jag är där och rider så ska jag och en i stallet rida ut, allt går bra i början men sen blir valacken jag sitter på skrämd av en liten vit islandshäst som dyker upp bakom några granar. Han reser sig HÖGT, så att vi nästan slår över och när han väl får framhovarna i marken igen kastar han sig åt sidan. Men jag lyckas sitta kvar. Men efter det blev skritt rundan en mardröm! Han började piska med svansen och små bocka, tills han till slut far iväg i bocksprång, varpå jag ryter LÄGG AV och han stannar (som sagt denna hästen var otroligt snäll) jag sitter av och går resten av vägen i min nya stövlar, kunde känna hur blodet rann från hälarna.

När jag kommer tillbaka så berättar jag och tjejen jag red med vad som hade hänt. Jag säger även att jag inte tänker fortsätta rida för att hästen bevisligen har ont, och troligtvis gjorde det mer ont efter han hade stegrat och slängt sig. Dagen där på åker ägaren till kliniken i Helsingborg med hästen och hela hästen gås igenom. Då hittar dem förändringar i hovbenet samt pålagrningar som gjort att han var 2:a gradigt halt på båda fram. Ingen, verken tränare, ET eller någon av oss hade sett att han var halt.

Vi trodde främst det var ländet och ryggen samt att han precis var igångsatt som var orsaken. Men det visade sig att han hade ONT.

Jag är väldigt glad att jag sa till och inte fortsatte rida och bara såg hästen som "bråkig"

Han blev utdömd och fick avlivas.

Du kan ev FÖRHINDRA att hästen du rider råkar ut för samma öde. SÄG TILL! Jag vågar satsa stora pengar på att hästen du rider har ont.



Och en PADD UNDER SADELN GÖR INGET BÄTTRE, herre gud, när en sadel passar perfekt så behövs ingen padd.
 
Senast ändrad:
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Fast en månad med hjälptygel ÄR lång tid.

Några ridpass, sedan ska problemet vara löst, annars får man inse att man angripit problemet på fel sätt och testa något annat.
En annan tränare, ett annat tänk, en annan sadel etc.

Jag kallar inte gummiband hjälptygel på det sättet.. Halsförlängare heter det med ett annat ord. Hästen sitter inte fast ett dugg och kan gå upp med huvudet om den vill.
Den finns där som stöd när inte ryttaren orkar hålla ihop hästen riktigt.

Det finns många som rider med sådana alltid för att de inte kan hålla sina hästar eller om hästen är för stark/tung.

Det är en annan sak om man använder sig utav hjälptyglar som är mer fasta.
Eftersom jag inte var tillräckligt stark för att hålla hästen som bara hängde sig i bettet så använde jag mig utav gummibanden!

Efter bettbyte och lite styrketräning/uthållighetsträning behövs den inte mer :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det är så många fel i detta inlägget att jag mår lite dåligt. För hästens skull.

Gummibandet slutar inverka när hästen går i en riktigt usel form. Ska hästen komma undan måste den gå bakom lodplan och med tredje nackkotan som högsta punkt.

Halsförlängaren verkar bakåt - hur kan det bli bra ridning när all bra ridning handlar om att hästen ska tänka framåt?

I god ridning ägnar man sig inte åt att "hålla ihop hästen".

Om det finns många som rider med halsförlängare alltid för att de inte orkar lära sig rida, blir jag så förtvivlad att jag bara vill gråta.

En halsförlängare är ett riktigt uselt alternativ för att ryttaren inte kan ge eftergift på inverkan, den inverkar hela tiden tills hästen går i usel form. Varför vill man uppnå detta.

Om hästen hänger sig i bettet handlar det om BAKBENEN, hur löser man det genom att fixera hästens huvud?

Var gick det så här kapitalt fel med ridutbildningen?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Alla barn i början, sent skall syndaren vakna osv, osv...

Jag kallar inte gummiband hjälptygel på det sättet..
Utan det är den tygel du normalt sett använder, som andra använder en vanlig tygel från bett till hand?

Halsförlängare heter det med ett annat ord.

Undrar fortfarande vem i hela fridens namn som kom på det namnet?
Det finns inget förlängande med den alls, eftersom den verkar bakåt, och ingen annan stans. Precis som de flesta andra hjälptyglar.

Hästen sitter inte fast ett dugg och kan gå upp med huvudet om den vill.
Beror ju på hur hårt man spänner den såklart, men om den ska göra "jobbet" du beskriver så lär den vara så pass spänd att hästen inte kan lyfta nacken och nosen framåt, utan bara lyfta huvudet bakåt. Det är inte frihet och uppmanar inte till lösgjordhet.

Den finns där som stöd när inte ryttaren orkar hålla ihop hästen riktigt.
Varför ska ryttaren "hålla ihop" hästen? Lösgör hästen framåt så kommer den att sänka nacken av sig själv, när bakbenen kommer på plats och hästen rör sig avspänt genom hela kroppen.

Det finns många som rider med sådana alltid för att de inte kan hålla sina hästar eller om hästen är för stark/tung.
"Alla andra gör" är världens sämsta argument och bevisar absolut ingenting.

Det är en annan sak om man använder sig utav hjälptyglar som är mer fasta.
Och på vilket sätt är en gummisnodd inte "fast"? Den sitter ju jättefast överallt, och ryttaren kan inte medvetet ge eftergift när det behövs. Den håller liksom bara fast hästen, tills den ger upp och krullar ihop sig.

Eftersom jag inte var tillräckligt stark för att hålla hästen som bara hängde sig i bettet så använde jag mig utav gummibanden!

Om ridning över huvud taget handlade om råstyrka skulle vi i vilket fall som helst aldrig ha en chans mot 500 kg häst... Det handlar om teknik och känsla, och förmågan att synka sin egen kropp med hästens.
Om hästen hänger i bettet, skola den mjuk med en mjuk hand!

Efter bettbyte och lite styrketräning/uthållighetsträning behövs den inte mer
Gick det inte att styrketräna utan tvång?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det är så många fel i detta inlägget att jag mår lite dåligt. För hästens skull.

Gummibandet slutar inverka när hästen går i en riktigt usel form. Ska hästen komma undan måste den gå bakom lodplan och med tredje nackkotan som högsta punkt.

Halsförlängaren verkar bakåt - hur kan det bli bra ridning när all bra ridning handlar om att hästen ska tänka framåt?

I god ridning ägnar man sig inte åt att "hålla ihop hästen".

Om det finns många som rider med halsförlängare alltid för att de inte orkar lära sig rida, blir jag så förtvivlad att jag bara vill gråta.

En halsförlängare är ett riktigt uselt alternativ för att ryttaren inte kan ge eftergift på inverkan, den inverkar hela tiden tills hästen går i usel form. Varför vill man uppnå detta.

Om hästen hänger sig i bettet handlar det om BAKBENEN, hur löser man det genom att fixera hästens huvud?

Var gick det så här kapitalt fel med ridutbildningen?

Om det nu är så fel är det ju då konstigt att hon bara har gått bättre och bättre..
Att den verkar bakåt gör ju inget? Då är det ju bara att driva mer framåt. Kan inte låta hästen gå med lång tygel bara för att inte tappa framåtdrivet...
Alla hästar tappar väl bjudningen lite när man tar i tyglarna? Samma sak med gummibanden.

Som sagt.. Det är konstigt att alla säger att det är så dåligt med det när det har funkat galant för mig och min häst!!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Att den verkar bakåt gör ju inget? Då är det ju bara att driva mer framåt. Kan inte låta hästen gå med lång tygel bara för att inte tappa framåtdrivet...
Alla hästar tappar väl bjudningen lite när man tar i tyglarna? Samma sak med gummibanden.

Du driver med oss, va? Snälla, säg att du gör det. :crazy:
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du driver med oss, va? Snälla, säg att du gör det. :crazy:

På sätt och vis förstår jag moalphsson, för jag trodde också att det var så ridning funkade i tonåren. Men med ålder, erfarenhet, nya tränare och influenser så har jag insett att det finns bättre vägar som ger bättre och trevligare resultat i längden.

Men det kräver att man har ett öppet sinne och vågar prova på och tänka om, speciellt om man har tränare och andra omkring sig som man ser upp till och som gör på ett visst sätt...

Men visst, jag håller med dig.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Alla barn i början, sent skall syndaren vakna osv, osv...

Jag kallar inte gummiband hjälptygel på det sättet..
Utan det är den tygel du normalt sett använder, som andra använder en vanlig tygel från bett till hand?

Halsförlängare heter det med ett annat ord.

Undrar fortfarande vem i hela fridens namn som kom på det namnet?
Det finns inget förlängande med den alls, eftersom den verkar bakåt, och ingen annan stans. Precis som de flesta andra hjälptyglar.

Hästen sitter inte fast ett dugg och kan gå upp med huvudet om den vill.
Beror ju på hur hårt man spänner den såklart, men om den ska göra "jobbet" du beskriver så lär den vara så pass spänd att hästen inte kan lyfta nacken och nosen framåt, utan bara lyfta huvudet bakåt. Det är inte frihet och uppmanar inte till lösgjordhet.

Den finns där som stöd när inte ryttaren orkar hålla ihop hästen riktigt.
Varför ska ryttaren "hålla ihop" hästen? Lösgör hästen framåt så kommer den att sänka nacken av sig själv, när bakbenen kommer på plats och hästen rör sig avspänt genom hela kroppen.

Det finns många som rider med sådana alltid för att de inte kan hålla sina hästar eller om hästen är för stark/tung.
"Alla andra gör" är världens sämsta argument och bevisar absolut ingenting.

Det är en annan sak om man använder sig utav hjälptyglar som är mer fasta.
Och på vilket sätt är en gummisnodd inte "fast"? Den sitter ju jättefast överallt, och ryttaren kan inte medvetet ge eftergift när det behövs. Den håller liksom bara fast hästen, tills den ger upp och krullar ihop sig.

Eftersom jag inte var tillräckligt stark för att hålla hästen som bara hängde sig i bettet så använde jag mig utav gummibanden!

Om ridning över huvud taget handlade om råstyrka skulle vi i vilket fall som helst aldrig ha en chans mot 500 kg häst... Det handlar om teknik och känsla, och förmågan att synka sin egen kropp med hästens.
Om hästen hänger i bettet, skola den mjuk med en mjuk hand!

Efter bettbyte och lite styrketräning/uthållighetsträning behövs den inte mer
Gick det inte att styrketräna utan tvång?

Fel av mig.. Jag kallar halsförlängaren gummiband..
Låg är inte svårt att få henne. Men eftersom jag rider dressyr är det ett måste att hålla ihop hästen. Det KRÄVS styrka och uthållighet för att orka hålla en häst som bara hänger sig i bettet.

Jag erkänner att jag inte kan allt om allt inom ridningen. Jag har ridit i lite mer än ett år och jag litar på det min tränare och veterinär säger. Min tränare och hennes döttrar som båda tävlar sm i ponnydressyr B och D ponny är väldigt duktiga alla tre. Jag tror dom vet hur man rider och får hästen att gå där den ska.

Och igen... Gummibanden har inte gjort något negativt alls. Hästen blir lätt lösgjord och fin, går i en rund form samt jobbar bakifrån och är väldigt jämn och fin i alla gångarter. ÄVEN fast jag ridit med gummiband en månad och longerat henne i en månad ;)

Det kan ni inte tro va.... Att en häst som blivit longerad och riden med hjälptyglar kan gå som era hästar...

Tråkigt att visst bukefolk bara ska hitta fel i alla inlägg. Se det positivt och va glada över att jag fått rätt på hästen som gick i korsgalopp och slängde av mig för några månader sedan.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Lyssna på de som skrivit ang gummiband /halsförlängare .

Och försök ta till dig de tips du fått eftersom alla handlar om samma sak : du kan lära dig rida på riktigt .
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Och för att tillägga di den här halsförlängar-diskussionen så får jag väl nämna att jag aldrig hade den direkt inspänd. För hon svarade bara på den lilla tyngden i nacken den gav. Plus så är min sån sämst så så fort hon ger motstånd så dras den ändå ut om den nu är inspänd. Så den gick alltså inte att ha inspänd. Hästen gick bättre när den inte var inspänd
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Men eftersom jag rider dressyr är det ett måste att hålla ihop hästen. Det KRÄVS styrka och uthållighet för att orka hålla en häst som bara hänger sig i bettet.

Motstånd föder motstånd, och en häst som inte orkar bära sig själv behöver ett femte ben.

En ryttare behöver en stark kropp för att orka hålla den oberoende och stabil för att inte störa hästen, inte för att orka hålla fast eller "ihop" hästen. Den kampen vinner man ändå aldrig...

Såg en bild på en ryttarhand, där ringfingret tryckts bort från lillfingret och upp emot långfingret. Helt ommöblerad och vanskapt skulle jag vilja säga.
Undrar hur hästen ser ut i munnen när ryttarens hand blivit så förändrad?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Lyssna på de som skrivit ang gummiband /halsförlängare .

Och försök ta till dig de tips du fått eftersom alla handlar om samma sak : du kan lära dig rida på riktigt .

JAG RIDER INTE MED HJÄLPTYGLAR. har skrivit det tusen gånger...
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Fast du har ju gjort, och tyckt att det fungerat bra.

Nu rekommenderar du ju den till trådskaparen, med oriktiga argument.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp