Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tack så mycket. Det första faktiska svaret i tråden.

Alla som säger att jag har dålig tränare som bara vill tjäna pengar osv..
Jag har en bra tränare som under en kort tid hjälpt mig väldigt mycket.
Jag kom direkt från ridskolan och slungade upp mig själv på ett stort, envist sto.
Hon är snäll, men starka åsikter. Så i början fick jag inte fram henne ordentligt. Visste inte hur jag skulle hantera henne från ryggen när hon vara stallde sig. Jag visste inte heller hur man arbetade en häst i form eftersom jag kom direkt från ridskolan.
Så att min tränare lär ut fel kan ni inte säga. Jag skrev så som jag gjorde istället för att säga " när jag börjar arbeta henne i form."...


Min tränare har hjälpt mig att få bort det ömma från ryggen på hästen eftersom jag nu kan arbeta henne i form utan att ho ställer sig. Det är bars högergaloppen jag inte får igenom.
Jag tror det beror på att eftersom jag inte får igenom henne alls är hon nog väldigt stel i högersidan i galoppen.

Skritten som jag beskrev är nog mest för att hon är ett sto med åsikter men som sagt så släpper det in på ridpasset.

Jag ska ta hjälp av min "stallkompanjon" och börja longera henne mycket mer.

Tack så mycket. Men löser det sig inte är det klart jag tar henne till en veterinär. Men jag tror inte det är felet. Jag som ser henne röra sig varje dag.. Jag tror felet är stelhet. Men eftersom jag bara fick ett svar som jag faktist tror på fungerar har jag bara en lösning att gå på.

Så har ni några mer tips, är jag väldigt tacksam:)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

När det kommer till hästens hälsa får man inte "tro". Då måste man veta. Det är därför alla framgångsrika ryttare BÖRJAR hos veterinären om det kommer problem vid ridningen. Får man inte hästen att arbeta i form är det något som är fel.

Att du bara tar till dig den lätta lösningen att det skulle vara ridrelaterat är rätt sorglig. Tänk om hästen faktiskt har ont, är det inte förfärligt att sitta och försöka övertala den till något som smärtar?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tack så mycket för ditt svar. Jag tror också det är problemet. Hon ÄR dåligt musklad, det är jag medveten om. Men vi jobbar på det.
Så den lösningen tror jag starkt på. Måste bara ha hjälp i longeringen då hon dummar sig lite när man ska ta ut henne på spåret, hon är som sagt ett envist sto:p men väl ute på spåret sköter hon sig utmärkt.

Så det är någonting vi ska jobba på mycket.
Tack så mycket :)

Och till alls er som säger att jag måste byta tränare.
Jag har en utbildad dressyrtränare.
För att jag valde att skriva" lirka ner henne i form" istället för "börja arbeta henne i form" är ju inte min tränares fel..

Hade jag inte haft min tränare hade hon haft ont i ryggen och vi hade inte varit så tajta som vi är idag..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

En häst behöver inte vara halt för att ha ont. Varken min tränare (en mycket duktig sådan) eller jag såg att min foderhäst var halt men vi märkte båda att han var oliksidig. Svaghet och behöver jobbas igenom tänkte vi men när hästen dessutom började spänna sig (fortfarande inte halt) så åkte jag till klinik och gissa vad....hästen hade en kraftig pålagring i SI-leden. :o
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tänkte ge ungefär samma tips. Håller på med typ samma problem med min häst. Nej, hon har inte ont utan är lite sista riden bara. Omusklad med dålig balans valpig. Rid fram hela tiden, alltså öka bjudningen speciellt i galoppen. Få hästen att hitta sitt eget tempo, form och balans. Formen kommer när bakbenen är aktiverade. Träna även öppna i trav och galopp för att hjälpa hästen med bakbenen. Min slår med huvudet för att det blir jobbigt, hon förstår inte riktigt och spänner sig. Håll största stödet på yttertygeln och gör halvhalter på yttre. Min häst gör precis samma sak i skritt. Hon blir spänd och otålig och har nog inte fått skrittjobba så mkt. Lugnt och fint jobbar vi framåt och bakåt skänkel fram och tiometersvolt när hon börjar studsa. Lirka med hästen! Jag använder också ordet lirka, inte för att jag sågar ner djuren på tygeln ( lirka innebär inte bara hand). Är hästen spänd eller otålig vill man få den att slappa av, lirka istället för att gå på.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Självklart ska hästen utredas på klinik först, det finns inget annat alternativ.
När du vet att hästen är okej är det dags att ta tag i ridningen.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Longering är det sämsta du kan göra i det här läget, oavsett om hästen är frisk eller inte. Det enda det gör är att slita på hästen. Tömkörning, möjligtvis, och i så fall någon som är dokumenterat bra på det.

Det jag inte förstår är varför du inte vill kolla upp hästen först? Majoriteten av de svar du har fått här säger det, och på goda grunder. Då vet du ju att allt är ok, och kan jobba vidare från det. Om det inte är ok, och du ändå fortsätter så kommer du att få fruktansvärt dåligt samvete den dagen du faktiskt blir tvungen att åka till veterinär. Och med lite otur har hästen skaffat sig permanenta skador.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Hon ÄR dåligt musklad, det är jag medveten om.


En dåligt musklad häst beror på antingen för dåligt med näringsriktig mat eller pga av skada. Går hästen på bete nu?

Om du står bakom hästen när den står jämt på alla benen, är den helt symetrisk?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har ridit för en utbildad dressyrtränare och köpte också en gång för länge sedan en av hennes uppfödningar.

Tyvärr så är jag inte helt imponerad av hästhållningen. Det är uppenbarligen en sak att kunna mkt om dressyr och en helt annan att föda upp och träna hållbara hästar.

Det verkar ju som att det är ngt fel med din häst, annars hade du ju inte startat tråden.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

En dåligt musklad häst beror på antingen för dåligt med näringsriktig mat eller pga av skada. Går hästen på bete nu?

Om du står bakom hästen när den står jämt på alla benen, är den helt symetrisk?

Hon går på bete och har fri tillgång till vatten. Får även lite hö på kvällarna.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Longering är det sämsta du kan göra i det här läget, oavsett om hästen är frisk eller inte. Det enda det gör är att slita på hästen. Tömkörning, möjligtvis, och i så fall någon som är dokumenterat bra på det.

Det jag inte förstår är varför du inte vill kolla upp hästen först? Majoriteten av de svar du har fått här säger det, och på goda grunder. Då vet du ju att allt är ok, och kan jobba vidare från det. Om det inte är ok, och du ändå fortsätter så kommer du att få fruktansvärt dåligt samvete den dagen du faktiskt blir tvungen att åka till veterinär. Och med lite otur har hästen skaffat sig permanenta skador.

Jag har inte sagt att jag inte tänker kolla upp henne. Men om jag nu gör det och hon inte är skadad har jag ju fortfarande inget att gå på. Ingen lösning..
Så därför söker jag fortfarande efter mer tips..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Fast om hästen är frisk efter koll så vet du ju att det är din tränare som det är fel på. Då är det bara att byta.

Problemet är löst.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Om hon är ok hos veterinären, så skulle jag fundera allvarligt på att byta tränare. Du skrev ju att du utvecklats mycket sedan ridskolan, och då är det kanske dags att ta nästa steg nu? Den tränaren du har verkar ju inte kunna hjälpa dig med problemen i vilket fall som.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Om hon är ok hos veterinären, så skulle jag fundera allvarligt på att byta tränare. Du skrev ju att du utvecklats mycket sedan ridskolan, och då är det kanske dags att ta nästa steg nu? Den tränaren du har verkar ju inte kunna hjälpa dig med problemen i vilket fall som.

Fast grejen är ju den att jag tränar ju inte 2 gånger i veckan för tränare som all andra verkar göra. Jag tränar 1 gång varannan vecka men nu har det inte blivit på några veckor pga att hon inte kunde komma sist.

Och vilken tränare kan lösa ett problem på en timme.?

Jag kommer hålla kvar vid min tränare då hon är duktig och lär ut bra..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Vad tjatigt det är när folk frågar efter hjälp men vägrar ta till sig svaren... Seriöst, ta hästen till veterinären. Det skadar väl inte med en check? Som jag fattade det köpte du hästen nyligen, hur gick veterinärbesiktningen innan köpet?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Men du hävdar ju att hästen är frisk och att din tränare är bra. Ändå kommer du inte vidare med ditt problem.

Bra att du ska kolla upp hästen. Är den frisk tycker jag som sagt du ska prova en annan tränare ändå.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Longering är ett bra alternativ till de som inte kan tömköra. Vissa hästar kan inte det. Denna hästen verkar ju ha svårt för att gå framåt. Då är det bästa att få den att gå framåt i en jämn galopp på STOR volt.

Jag longerade min häst 3 dagar i veckan när jag hade hjärnskakning. För att få rätt på hennes problem som var ungefär detsamma som denne hästen verkar ha.
Inte så att man ska hålla hästen på en 15 meters volt. Får hålla ut den på minst 20 meter. I slutet när min hade slutat med sina lyckosprång sprang jag med henne runt hela banan så hon fick galoppera av sig.

Det sliter inte på hästen om man gör det på rätt sätt!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Min tränare kunde inte lösa mitt problem. Hon tyckte jag skulle lämna tillbaka hästen. (Hade henne på öppet köp pga hälta..)

Men tack vara snällt buke folk så löste allt sig!
Nu går hon som vilken annan fin dressyrhäst som helst! Så buke kan vara bra till mycket. Men det kan även köra slut på en totalt!

Du ska inte behöva byta tränare! Svårt för tränare att lösa sånt hur duktig man än är! Enligt en tråd, där jag la upp en bild där min mamma red med graman tyglar.. Så skulle jag byta tränare, köpa ny sadel, ta bort alla hjälpgrejor som fanns, och massa annat som jag inte kommer ihåg nu.
En månad senare har jag inte bytt något av det och vi är bättre än aldrig förr ;)
Så alla ska man inte lyssna på här..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Vad tjatigt det är när folk frågar efter hjälp men vägrar ta till sig svaren... Seriöst, ta hästen till veterinären. Det skadar väl inte med en check? Som jag fattade det köpte du hästen nyligen, hur gick veterinärbesiktningen innan köpet?

Alla kanske inte vill lägga tusentals kronor på ett veterinär besök som egentligen inte behövs?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tack så jättemycket :)

Jag ska börja longera henne så fort jag kommer hem från min 4-dagars semester i västkusten:crazy:
Jag saknar henne massor trots att jag bara varit borta i 2 dagar.
Men när jag kommer hem är det longering och massa lösgörande som står på schemat:)
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp