Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du kan mycket väl ha rätt i att det är ridrelaterat, men om du har fel kan det vara för sent för hästen även om veterinären hittar felet och du får leva med att ha gjort din vän väldigt illa. Alternativa vägar att gå, om du nu inte vill ta det säkra före det osäkra och är att låta en kunnig kiropraktor/equiterapeut/massör gå igenom hästen. Det kan vara någon spänning eller låsning, och är personen kunnig så vägrar denne att behandla om den tror att det är veterinärt och övertygar dig om att du borde ta hästen till klinik för utredning och hittar de problem ( vilket de bör göra med tanke på din beskrivning) så får du hjälp den vägen. Det är förståss inte säkert att det blir billigare.

En annan väg att gå är att be någon skicklig ryttare sitta upp och känna på hästen, det kan vara ryttarfel om det är svårt att rida i ena varvet, du kanske själv är sned ( de flesta är det mer eller mindre) och gör det svårare för hästen. Tömkörning kan också vara ett alternativ, klarar hästen det markant bätt
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det finns spaltmeter med skrivelser om hur skadligt longering är. Det ska verkligen nyttjas med försiktighet, måtta och främst med stor kunskap. Har man inte dessa tre i tanke, ska man låta bli att longera.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

*kl*

Jag får rysningar när jag läser att en häst longerats tre dagar i veckan... Spelar ingen roll hur stor volten är, spåret är fortfarande böjt och det sliter.

Till TS:
Jag förstår inte varför du envisas om att inte lyssna?! Visst att det finns många olika (och ibland extrema) åsikter på Buke, men det finns också VÄLDIGT mycket kunskap. Har du tagit dig tiden och lagt ut pengar på att skaffa en häst bör du väl ändå se till det bästa för den?
Ta ut någon kunnig person som kan känna igenom den eller åk till vet! Det "värsta" som kan hända är att du får bekräftat det du redan trodde, nämligen att den är frisk. Då har du det på papper och kan med gott samvete fortsätta träna hästen. Men hur skulle det kännas om du gjorde en koll och det visade sig att hästen hade ont? Skulle det kännas bra att du suttit där och nött för att "det har med ridningen att göra, hon har inte ont"?
Det finns en röd tråd bland svaren och det är att du bör kolla upp hästen. När EN person går emot den strömmen (samma person som tycker det är helt ok och inte ett dugg skadligt att longera tre dagar i veckan..), DÅ lyssnar du?! Jag slutar aldrig förundras.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Nej hältor spökar inte. De kommer av en orsak. Jag skulle absolut kollat hästen. Det låter som om det är problem i rygg/bäcken. Hältorna är troligen sekundär reaktioner som kommer av att hästen avlastat/felbelastat.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tack så jättemycket :)

Jag ska börja longera henne så fort jag kommer hem från min 4-dagars semester i västkusten:crazy:
Jag saknar henne massor trots att jag bara varit borta i 2 dagar.
Men när jag kommer hem är det longering och massa lösgörande som står på schemat:)

Du är tydligen fast besluten att göra det här den hårda vägen.... :(
Det här är verkligen inte något jag brukar rekommendera folk, men prova åtminstone att rida henne på smärtstillande ett par dagar. Går hon bra då, ja, då vet du.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du är tydligen fast besluten att göra det här den hårda vägen.... :(
Det här är verkligen inte något jag brukar rekommendera folk, men prova åtminstone att rida henne på smärtstillande ett par dagar. Går hon bra då, ja, då vet du.

Ja, det vore kanske ett sätt att få TS att förstå... Nu är det förvisso receptbelagt så det kan ju vara svårt att förstå. Jag hoppas att TS trollar, för hästens skull.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Hoppas jag med. Obegripligt att ridningen ska gå ut över hästens hälsa
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

*kl*
Till TS:
Jag förstår inte varför du envisas om att inte lyssna?! Visst att det finns många olika (och ibland extrema) åsikter på Buke, men det finns också VÄLDIGT mycket kunskap. Har du tagit dig tiden och lagt ut pengar på att skaffa en häst bör du väl ändå se till det bästa för den? .

Jag har inte sagt att jag äger hästen. Jag rider henne 4-5 gånger i veckan och hon är som min egen. Men hon står på en gård och hennes riktiga ägare äger som sagt henne.
Vadå envisas med att inte lyssna. 100 olika personen behöver inte skriva samma sak för att jag ska fatta. Jag vet att 9/10 tycker att jag ska ta henne till veterinär. Jag fattar när så gott som alla skriver det..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Men om du ser att 9/10 tycker att hästen behöver vetchackas varför tror du inte på att det faktiskt kanske ÄR så?

Hade fö intressant att få se film när du rider. För det är heller inte omöjligt att det är ridrelaterat heller.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Och så skriver du att du ska longera hästen...

Redan i första inlägget skrev du "mitt halvblodssto", de flesta skriver så om sin egen häst eller möjligen en häst de har fullt ansvar för, inte en annans häst så nog har du fått det att framså som om det är din egen häst.

Jag gissar att du är lite yngre och nu när det för första gången kommer fram att det inte är din häst och antagilgen är det en knepig situation, men för hästens skull bör du ta upp det med ägaren alternativt leta efter en frisk häst att rida. Hästar är så otroligt snälla ibland, för snälla för sitt eget bästa och det ligger i deras instinkt att inte visa att de ont. Rovdjur ger sig på svaga och skadade individer.

Nej det är inte roligt när det att höra att hästen kanske inte mår bra om man själv kanske inte har möjlighet att göra något åt det.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Min tränare känner hästen sen innan. Har kännt henne i flera är och själv ridit henne. Och hon säger att hästen har svårt för att bära sig i galoppen.

Jag som ser hästen varje dag vet ju hur hon rör sig osv ser ju att hon rör sig inte Annorlunda.
Hon har ganska dåliga ryggmyskler. Men dom sagt har hon haft fel sadel ett tag innan jag började rida henne och böt den. Så ryggen HAR varit knasig. Men är på bättringsvägen. Den är mycket bättre nu, hon reagerar inte när man känner och klämmer och jag kan till och med ta i med piggborsten utan reaktion.

Hon har även varit halt på ett ben innan som ni skrev. Kunde vara en orsak..
Och det benet spökade lite för några månader sedan..
Men hon är inte halt längre men ben på hästar brukar ju spöka om dom en gång varit halta.

Men hon är en frisk häst och rör sig som hon ska och ömmar inte längre i ryggen och benet har som sagt inte spökat på flera månader..

Hon är en häst som har svårt för galoppen. Vänster går utmärkt, men har lite svårt för höger..



En häst som under flera år aldrig blivit bra i sin ena galopp är det något fel på.
Visst alla hästar har en bra och en dålig rida men de flesta hästar utvecklas till de braiga hållet även på den jobbiga sidan.

Har en häst gått med dåig sadel räcker det inte alla gånger att bara byta sadel och tro att nu är problemet löst.

Min häst gick med dålig sadel och jag fick ta ut ET många ggr för att knäcka rätt hästen samt massera bort alla muskelknutor och behandla många muskelinflammationer och hon fick vila med enbart skritt barnbacka i veckor.

Efter att allt var OK från vet och ET så sattes en passande sadel på henne och vi fick börja om från ruta ett.


Jag skulle ta ut en ET och kolla igenom ryggen kan vara som så att hästen sitter fast någonstans bara.

Kolla igenom sadeln passar den verkligen prova att rida barbacka gör hästen samma sak?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har inte sagt att jag äger hästen. Jag rider henne 4-5 gånger i veckan och hon är som min egen. Men hon står på en gård och hennes riktiga ägare äger som sagt henne.
Vadå envisas med att inte lyssna. 100 olika personen behöver inte skriva samma sak för att jag ska fatta. Jag vet att 9/10 tycker att jag ska ta henne till veterinär. Jag fattar när så gott som alla skriver det..



Jag skulle säga till ägaren att hon får kolla igenom hästen, vill inte ägaren de skulle jag sluta på hästen.
Skulle inte ha de hjärtat att rida runt en häst som kan ha ont, vill du sköta den ändå så gå med den bara, massera , stretscha men rid inte.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Kolla igenom sadeln passar den verkligen prova att rida barbacka gör hästen samma sak?

Det har varit lite till och från. I början hade jag svårt att få henne i form i båda galopperna. Det har varit lite till och från. Ibland var höger svår, ibland vänster. Men nu får jag inte igenom höger.
Det har inte alltid varit höger som varåt svårt.
Hon har som sagt svårt för att bära sig i galoppen.

Jag brukar undvika att rida barbacka då hon brukar bli öm i ryggen efteråt.
Men om jag nu gör det så är hon såklart svår, men vissa gånger kan jag få henne i form i högergaloppen ibland. Det är inte lätt. Men det kan gå, men då blir passen ofta väldigt långa och hon blir som sagt öm i ryggen efteråt.

Men sadeln passar henne, de trycker inte någonstans + att jag har en padd under.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

*kl*

Jag får rysningar när jag läser att en häst longerats tre dagar i veckan... Spelar ingen roll hur stor volten är, spåret är fortfarande böjt och det sliter.

Det har inte slitit något på min häst. Det var bara bra för henne. Dock så var det inga en timmes longeringar. Alltid Max en halvtimme.

Hon behövde det, och det var bra för att jag inte kunde rida henne. Efter den tiden har hennes galopp blivit mycket lugnare, rundare och jämn framför allt.

Hon hade problem med höger galoppen. Gjorde bocksprång och slängde av sina ryttare just i högergaloppen. Vi kontaktade dock veterinär efter det men dom sa att det nog inte var något fel eftersom hon inte visade något.
De föreslog att jag skulle longera henne på en stor volt. Och se hur hon reagerade där. Hon slet sig, bockade, stegrade och sparkade och hade sig i början. Men allt var av glädje för att hon facktiskt FICK galoppera hur fort hon ville. Med tiden lugna hon sig och till slut hade hon jämn och fin galopp även på volten. Då hoppade jag upp och galoppera henne! Hon har aldrig haft tendenser till att slänga av någon efter det.

Och aldrig haft problem efter det med något annat. Så nej, på vissa hästar sliter det kanske. Isf om de kanske inte har så mycket muskler. Men på min gjorde det bara nytta ska du veta ;)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Du är tydligen fast besluten att göra det här den hårda vägen.... :(
Det här är verkligen inte något jag brukar rekommendera folk, men prova åtminstone att rida henne på smärtstillande ett par dagar. Går hon bra då, ja, då vet du.

Hon kan iallafall testa longera och se hur hästen går utan ryttare. Det är inte säkert den har ont. Det kan vara att hästen är dåligt musklad i nacken/ryggen. Då kan det vara bra att låta den gå i låg form, alltså inte allt för inspänd. Inte allt för slö takt utan ganska bra framåt driv ska den ha!
Om hästen inte ger sig då borde man kolla med veterinär eller kiropraktor :)

Så tänkte iallafall vi med min häst. Hon gick väldigt ojämnt och gick i korsgalopp i höger varv. Det löste sig utan veterinär besök! Ringde dock om råd :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det har inte slitit något på min häst. Det var bara bra för henne. Dock så var det inga en timmes longeringar. Alltid Max en halvtimme.
Hur vet du att det inte slitit på hästen. En halvtimme är att betraktas som lång tid när det gäller

Om det är slitsamt eller inte för hästen att longeras rent generellt vet jag inte, det finns mycket åsikter men förmodligen lite fakta och visst kan det göra nytta. Jag longerade min förra häst 20-30 minuter (varav ca 10 löslongering) en gång i veckan, det gjorde nytta, hon blev säkrare i traven, gick från att knappt kunna trav ett kvarts varv ( slog upp i tölt, naturtöltande islandshäst) till att kunna trava obehindrat även utan stöd av staket/vägg. Det samma gäller säkert att lära annat, det är ibland lättare utan ryttare.

Det jag mest har emot longering är att det är så vansinnigt tråkigt för hästen. Och det är knappast bevisat att det inte sliter på hästen, men som sagt hur illa det är och om det verkligen sliter vet jag inte.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Hur vet du att det inte slitit på hästen. En halvtimme är att betraktas som lång tid när det gäller

Om det är slitsamt eller inte för hästen att longeras rent generellt vet jag inte, det finns mycket åsikter men förmodligen lite fakta och visst kan det göra nytta. Jag longerade min förra häst 20-30 minuter (varav ca 10 löslongering) en gång i veckan, det gjorde nytta, hon blev säkrare i traven, gick från att knappt kunna trav ett kvarts varv ( slog upp i tölt, naturtöltande islandshäst) till att kunna trava obehindrat även utan stöd av staket/vägg. Det samma gäller säkert att lära annat, det är ibland lättare utan ryttare.

Det jag mest har emot longering är att det är så vansinnigt tråkigt för hästen. Och det är knappast bevisat att det inte sliter på hästen, men som sagt hur illa det är och om det verkligen sliter vet jag inte.

Jo lite långtråkigt för hästen är det nog. Dock så hade min såna glädje språng och sprang och busade i början! Då bara lät jag henne göra det. Hon verkade aldrig bli så uttråkad.. Eller inte jätte. När hon började sura började jag med något nytt. Bytade varv, bröt av och lät henne trava eller gjorde något annat. Lät henne galoppera längs spåret och jag sprang brevid! Det tyckte hon vart super skoj också. Så det är så vi skojar till nu när hon blir uttråkad av ridningen :)

Så för mitt lilla fux sto är longering inget annat än positivt! Om det sliter eller inte vet jag inte heller. Min har iallafall inte påverkats av det. Hon har bara blivit bättre!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Hur vet du att det inte slitit på hästen? Det märker man inte alltid direkt utan förslitningsskador byggs på efterhand, att hästen är slut i benen vid 15 års ålder och inte vid 20 till exempel. Det är ungefär som att folk kan bli utslitna av hårt jobb, de blir de knappast efter 2 års arbete alltid utan efter en längre tid och ofta kan man kompensera en tid innan det blir akut.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Hur vet du att det inte slitit på hästen? Det märker man inte alltid direkt utan förslitningsskador byggs på efterhand, att hästen är slut i benen vid 15 års ålder och inte vid 20 till exempel. Det är ungefär som att folk kan bli utslitna av hårt jobb, de blir de knappast efter 2 års arbete alltid utan efter en längre tid och ofta kan man kompensera en tid innan det blir akut.

Om det nu hade slitit på henne hade hon väl knappast gått bättre nu än vad hon gjorde innan. Det sliter väl mer på benen isf av att rida varje dag?
Inte precis så att man rider runt och runt på fyrkantsspåret för att inte slita på dom?
Tror inte det sliter mer av att bli longerad 3 dagar i veckan på en 20-25m volt samt fyrkanten än att ridas 6 dagar i veckan..
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp