Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Motstånd föder motstånd, och en häst som inte orkar bära sig själv behöver ett femte ben.

En ryttare behöver en stark kropp för att orka hålla den oberoende och stabil för att inte störa hästen, inte för att orka hålla fast eller "ihop" hästen. Den kampen vinner man ändå aldrig...

Såg en bild på en ryttarhand, där ringfingret tryckts bort från lillfingret och upp emot långfingret. Helt ommöblerad och vanskapt skulle jag vilja säga.
Undrar hur hästen ser ut i munnen när ryttarens hand blivit så förändrad?

Oj jäklar.. Kan inte varit så skönt för den hästen :(
Vilka dressyrekipage har du sätt där hästen inte går samlad? Vissa är ju nästan på gränsen till rollkür för att de håller dem så korta.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tränare hit och tränare dit. Om alla vore så seriösa som de målas upp... Det är ganska vanligt att många unghästar, topphästar, ponny etc. rids på graman eller gummiband hemma mellan tävlingar. Vem orkar jobba formen liksom? :D
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Fast du har ju gjort, och tyckt att det fungerat bra.

Nu rekommenderar du ju den till trådskaparen, med oriktiga argument.

Nej det gör jag inte. Jag har sagt att hon kan testa longera och se hur hästen går där. Vet inte hur det kom in på hjälptyglar...
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

a72f9aa6d1e421cc38bd68f0df6dcec4.jpg

351eea0d8b955d588b71a7b1f5e71539.jpg


Detta är ingen bildtråd men ah.. Den första är från första veckan jag hade hästen typ.. Alltså innan avramlingen. Den förra ägaren tyckte att jag skulle ha halsförlängaren men tyckte inte det behövdes då så den hängde på tyglarna..
Den andra är från i våras efter longeringen och allt. Har ingen ny bild på hur det är nu men a.. Ni ser ju att hjälptygeln inte är så inspänd plus att den är fast i sidan och inte mellan benen (där den har som störst effekt). Och hon går inte allt för kort.
Vad har ni att säga nu? Skriv så kanske jag kan ta åt mig lite..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Om nu snodden var så lös: varför skulle du då inte orka göra samma sak med din hand i vanliga tygeln?

Vad är det snodden gör för magiskt som en ryttarhand inte kan?

Jag blir uppriktigt sagt ledsen då jag läser dina inlägg.
Tänk på att om du "inte är stark nog" krävs rätt mkt tryck i tygeln för att du inte ska orka. Testa hur mycket du orkar dra. Be någon hålla i bettet och dra i tyglarna i samma vinkel som du skulle haft handen om du red normalt.
Tänk sen på att det som sitter i andra änden av tygeln normalt är hästens mun, som vi stoppat en stålbit i.

Ska du rida dressyr på högre nivå så kan du inte rida med tryck i handen. Då låser du hästens rörelser.
Alltså kan man inte "hålla ihop hästen". För då skulle man inte kunna rida tex byten, piaff etc.

Det man måste lära sig först som ryttare är att hitta sin balans i sadeln. Sen måste man bli medveten om alla sina kroppsdelar och kunna röra dem oberoende av varann.
Därefter är det dags att börja formge hästen. Inte innan det.

Och formgivningen sker inte med styrka, utan genom snabbhet och timeing.

Jag undervisar i dressyr, rider dressyr och är formfaschist snudd på. Jag avskyr ridning ur form på banan!
Men trots det så anser jag INTE att man som ryttare ska ge sig på det innan man är redo.
Och absolut INTE med hjälptyglar.

Du vill att hästen ska bli kortare i kroppen mellan bog och bakdel. Men halsen vill man ha längre än de av naturen vill hålla den.
Hur ska allt detta bli till bara för att man snörar ihop halsen så hästen INTE kan tänka framåt?
Vilket är steg ett i formgivning.

Man kan inte bygga ett hus på en dålig grund. Det kanske håller ett tag. Men till sist rasar det.
Så är det med hjälptyglar med..
Man tror att det blir ganska bra. Men till slut inser man att man faktiskt måste backa och göra om allt jobb. För man har inte lärt hästen att göra rätt.

Det låter som att du är ganska ung och grön med hästar.
Jag har också gjort en jäkla massa saker som jag trodde funkade. Det har vi alla gjort!
Men tycker i stort sett alla annat än dig så borde du kolla runt lite till.
Kolla med fler tränare..
Veterinärer kan sällan rida så bra själva.

Samling sitter främst i bakkärran, inte i halsen. Även i piaff eller för den delen levad vill man ha halsen tänkande framåt.
De ska vinkla bäckenet samtidigt som de ska trampa in med bakbenen längre in och spänna buken så framdelen lyfter.
Man kan tex kolla genomtrampet i kotorna för att se hur det eg står till med viktfördelningen.

Man brukar säga att det man har i handen har man för lite i bakbenen.
Dvs om det är tungt fram så arbetar inte bak ordentligt.
Och om du håller i fram så låser du hästen så den inte kan arbeta ordentligt bak.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Alltså snälla... Läs vad som skrivits innan :(
Hört talas om Staffan och Lisa Lidbäck? Dom kan ridning...

Jag har inte planer på att tävla i dom klasserna heller. Och jag har ridit i lite mer än ett år... Mitt mål är att komma ut på en LC:2 i höst/vinter.
Både både min tränare, som själv rider in hästar till msv nivå och hennes döttrar som båda är med i ponny eliten tycker att vi har kommit jätte långt och verkligen är på rätt väg.

En person som alla ni är här på buke (även jag) vet inget mer än det som skrivs här om varandras hästar och ridning. Därför kan man heller inte döma folk om huruvida de gör rätt eller fel.
Om en sak inte hade fungerat på min häst eller för mig, ELLER om min tränare/veterinär avrått mig från det hade jag aldrig gjort det.
Och som sagt. Halsförlängaren har fungerat för oss!

Istället för att bara tänka på att inte hennes huvud ska vara uppe bland molnen kunde jag fokusera på min sits. När min sits blev bra kunde vi även skippa halsförlängaren.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Ser att tråden spårat ut helt..

Imorgon när jag åker till stallet ska jag prata med hästen ägare och be henne kolla. Jag var väldigt bestämt på att det var ridrelaterat i början, inte för att jag var egoistisk och inte ville lägga pengar på vet. Utan skada hade jag inte en susning om att det faktist kunde vara..

Men ärligt talat så är hon inte helt ren i traven heller. Upptäckte det idag. Hon springer liksom med handbromsen i och ignorerar min skänkar och försöker komma undan arbetet.

Jag ska prata med ägaren imorgon och se vad hon säger, be henne kolla igenom hästen. Hon har ägt hästen i 12 år så hon kan nog hur hästen rör sig..

Tack för att ni ändrade om i min hjärna, det är nog så att ni har rätt..
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

All heder till dig som lyssnat på alla råd du fått i tråden :bow:

Var dock beredd på att ägaren kanske inte tycker att det är något problem med hästen, har själv som medryttare träffat på (alltför) många hästägare som verkar blivit hemmablinda. Deras häst är ju inte synligt halt utan den är bara lite stel.. Finns många bortförklaringar :(

Får du ingen hjälp av ägaren så lita på råden du fått här och sluta rid hästen, finns så många andra hästar att hjälpa till med!

Jag är lite i samma situation som du och vet hur svårt det kan va att ge upp en häst man gillar! Min medryttarhäst känns inte heller helt 100 och jag har tillslut sagt upp mig som medryttare. I mitt fall har jag fått iväg hästen på två veterinärbesök samt bekostat kiropraktor några gånger. Jag tror att problemen sitter i SI-led/bäcken, men har fått inse att jag inte kan göra mer för hästen när ägaren inte vill utreda vidare utan nöjer sig med att hästen var UA på böjprov sist.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Alla hästar tappar väl bjudningen lite när man tar i tyglarna? Samma sak med gummibanden.

Som sagt.. Det är konstigt att alla säger att det är så dåligt med det när det har funkat galant för mig och min häst!!

Herregud, menar du verkligen allvar?! Jag blir helt förskräckt. SJÄLVKLART tappar inte en skolad häst bjudning när man tar i tyglarna! Tvärtom, det är ju då bjudningen fram till bettet kommer - det är vad man sysslar med när man rider in en häst!! Skolar den till bettet. Innan detta finns på plats är ju hästen inte ens grundriden.

Funkar galant för din häst - nja, jag tvivlar. Om du upplever att hästen tappar bjudning så fort du tar i tyglarna är det allvarliga problem i kommunikationen. Hur påverkar du bakbenen?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Istället för att bara tänka på att inte hennes huvud ska vara uppe bland molnen kunde jag fokusera på min sits. När min sits blev bra kunde vi även skippa halsförlängaren.

Nr 1: halsförlängaren ÄR en hjälptygel. Den kopplar till bettet.

I ovanstående mening ser vi att det är DIG halsförlängaren hjälpt. Så att DU kunnat koncentrera dig på din sits. Det är alltså inte hästen den hjälpt. Du har använt halsförlängaren för din egen skull.

Viktig skillnad.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Vad är det du vill att vi ska se på bilderna?

På första bilden har hästen halsen väl framme och börjar jobba genom kroppen, på andra bilden (dvs efter longering och hjälptyglar om jag läst rätt?) har hästen krullat ihop nacken, ser hård ut i munnen (motstånd) och har ryggen sänkt.

Att du anser att hjälptyglar och longering har hjälpt er innebär inte att det är så, som ts har insett nu så kan alla ha fel!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Ser att tråden spårat ut helt..

Imorgon när jag åker till stallet ska jag prata med hästen ägare och be henne kolla. Jag var väldigt bestämt på att det var ridrelaterat i början, inte för att jag var egoistisk och inte ville lägga pengar på vet. Utan skada hade jag inte en susning om att det faktist kunde vara..

Men ärligt talat så är hon inte helt ren i traven heller. Upptäckte det idag. Hon springer liksom med handbromsen i och ignorerar min skänkar och försöker komma undan arbetet.

Jag ska prata med ägaren imorgon och se vad hon säger, be henne kolla igenom hästen. Hon har ägt hästen i 12 år så hon kan nog hur hästen rör sig..

Tack för att ni ändrade om i min hjärna, det är nog så att ni har rätt..

Bra beslut, ts! Det är ju egentligen inte så att vi vill ha rätt, men erfarenheten har lärt oss att det i regel är något fysiskt när hästen reagerar som din gör.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Modigt av dig att lägga ut bilder, det ska du ha cred för! Jag instämmer med Zolt, första bilden ser betydligt trevligare ut.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Och jag har ridit i lite mer än ett år... Mitt mål är att komma ut på en LC:2 i höst/vinter.
.............
Och som sagt. Halsförlängaren har fungerat för oss!

Istället för att bara tänka på att inte hennes huvud ska vara uppe bland molnen kunde jag fokusera på min sits. När min sits blev bra kunde vi även skippa halsförlängaren.

Här har du förklaringen, du är lite mer än nybörjare och håller på att lära dig grunderna, då kan det vara motiverat med hjälptyglar för att hjälpa dig att kunna koncentrera dig på att lära dig och hästen att på sikt få en bättre ryttare. Flertalet här har mångdubbel erfarenhet mot vad du har, det är modigt att ge råd och visst ska alla få komma till tals, med mer erfarenhet kan du säkert hjälpa många och ju mer man lär sig dess mer inser man hur mycket det finns att lära.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Om det nu är så fel är det ju då konstigt att hon bara har gått bättre och bättre..
Att den verkar bakåt gör ju inget? Då är det ju bara att driva mer framåt. Kan inte låta hästen gå med lång tygel bara för att inte tappa framåtdrivet...
Alla hästar tappar väl bjudningen lite när man tar i tyglarna? Samma sak med gummibanden.

Som sagt.. Det är konstigt att alla säger att det är så dåligt med det när det har funkat galant för mig och min häst!!

Nej alla hästar tappar inte bjudningen, snarare tvärrt om, långa tyglar är för min häst en signal om avslappning och att ta det lite lungt oavsett gångart (mest skritt). Tar jag tyglarna är det en signal om arbete och hästen blir ivrig, hon vet att nu kommer det att hända något och det är dags att arbeta. Det gäller för övrigt många hästar jag ridit, inget unikt för min.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Känner bara att jag vill säga att jag tycker du är på rätt spår med din häst. Du har bra tränare och har ridit en väldigt kort tid. Kämpa på bara:). Klart att man även kan ta råd från folk på nätet, men i denna tråden vette sjutton:p.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Sådär. Nu har ägaren kollat henne och känt och klämt.
Jag fick springa med henne medans hon kollade.

Hon är inte svullen eller halt. Men därimot var ryggen värre än jag trodde. Speciellt höger sidan av ryggen. Kanske därför hon har svårt med högergaloppen.. Så hon hämtade en dressyrsadel hon visste att hästen kunde ha. Och hon kändes genast fräschare att rida. Tog inte mycket galopp, men den lilla korta sträckan jag gjorde det gick det bra. Hon slog inte över till korsgalopp men därimot fick jag inte henne o form. Men eftersom hon gått ur form ett tag händer det ju inte på ett pass.

Det svåraste just nu sitter i mig som ryttare, ja måste sadla om från hoppsadel till dressyrsadel..
Men allt för min bästaväns skull!
För Säkerhets skull skulle ägaren be hovslagaren att kolla extra på benen.

Helt plötsligt fick jag lite hopp, efter alla som skrev att dom varit tvugna att avliva hästar. Det känns som om vi är på rätt spår.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Alltså.. Alla hästar jag har ridit har iallafall stannat av när man tar i tyglarna och jag som ryttare inte driver på mer än vad jag gör när tyglarna är långa.
Då är väl inte en ponny som gått LA inte skolad?

På den tiden då den första bilden togs så gick hon jätte bra ja! Men sen.. Efter att hon haft sina dumheter med att slänga av folk osv blev hon en helt annan häst. Gick med huvudet bland molnen, var stel och VÄLDIGT rädd för allt. Så ni kan ju tänka er hur ridningen såg ut..

Alla blev rädda för hästen och vågade inte rida henne medians jag blev frisk från hjärnskakningen. Varken jag eller mamma kunde inte tömköra så då var det ända alternativet longering. Alltså när man red henne vart hon som en tickande bomb. Samma sak i longeringen i början..
Sprätte som tusan och rusade fram. Men med tiden lugna hon ner sig och sänte huvudet och de sista gångerna vi longerade gick hon lugnt, i låg form hela tiden.

När jag började rida henne igen så skritt/travjobbade jag henne. MED halsförlängaren för att hon skulle känna stödet i nacken. Då hade jag inte lärt mig hur hon fungerade riktigt.

Så ni kan ju kanske förstå vilken resa jag haft med den hästen? (Köpte henne 21 december 2012) i januari fick jag hjärnskakning. Nu är vi snart redo att starta vår första tävling!
Jag själv tycker att jag har varit jäkligt duktig! När alla andra blev rädda och ville att jag skulle lämna tillbaka hästen stod jag på mig och gav mig inte förrän jag hade visat ALLA att hon inte var någon galen häst...

Så snälla... Sluta gnälla på mig nu för jag har gjort allt jävligt bra.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Sådär. Nu har ägaren kollat henne och känt och klämt.
Jag fick springa med henne medans hon kollade.

Hon är inte svullen eller halt. Men därimot var ryggen värre än jag trodde. Speciellt höger sidan av ryggen. Kanske därför hon har svårt med högergaloppen.. Så hon hämtade en dressyrsadel hon visste att hästen kunde ha. Och hon kändes genast fräschare att rida. Tog inte mycket galopp, men den lilla korta sträckan jag gjorde det gick det bra. Hon slog inte över till korsgalopp men därimot fick jag inte henne o form. Men eftersom hon gått ur form ett tag händer det ju inte på ett pass.

Var det att den är omusklad eller att sadeln inte passar? Skönt att hon inte är halt iallafall!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det är skillnad på att ha en jämn och fin kontakt med hästens mun och att be hästen sakta av t.ex. Att du bara kortar tyglarna och ber hästen arbeta ska inte få den att sänka farten och tänka bakåt.

"Vilka dressyrekipage har du sätt där hästen inte går samlad? Vissa är ju nästan på gränsen till rollkür för att de håller dem så korta."
Denna mening, som du skrev en bit längre upp, förbryllar mig. Att samla hästen innebär inte på något att man håller hästen kort med hjälp av någon slags råstyrka. Tror du att domaren ger bra poäng om ryttaren sliter hästen i munnen? Det ser inte så trevligt ut när hästen hänger i bettet och det är därför inget man eftersträvar. Hästen ska kunna bära sig själv utan hjälptyglar eller hård ryttarhand.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp