Har 2 problem med mitt halvblod..

Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har lärt mig att man ska svanka lite svagt, alltså fram med bröstet och bålen , bak med axlarna för att kunna vara stabil och jobba med magen.

För att kunna andvända rygg/magmuskelatur och vara så stabil som möjligt ska man snarare luta sitt bäcken bakåt en aning.
Svankar du har du inte tillgång till att följa hästens rörelser.
Talar då om bålstabilitet, kunna andvända sig av ryggmuskelatur för att kunna följa med och mage för förhållning.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Mina hälar är ett evigt problem.. Vad jag än försöker med så stannar de inte uppe!! När jag "slappnar" av så tappar jag stigbyglarna eller så kommer jag för långt in med foten. Jag har testat med att korta stiglädrena men det är samma sak där.. Jag drar lixom upp hälarna, vet inte hur jag ska få rätt på det?
Alla säger slappna av och läng dina be. Men det går bara inte...

Försök tänka "upp med tårna" istället för ner med hälen, det brukar på något sätt hjälpa och ger en bättre och mer avslappnad skänkel, eftersom man spänner andra muskler då än när man pressar ner hälarna :)

Hon hade den in präntad i huvudet så utan snodd gick hon med huvudet blanda molnen. Hur jag/mamma än försökte så gick det inte. Hur lösgjord hon än var. Och sen så fort hon fick på snodden (som inte äns var inspänd) sänkte hon nacken och huvudet. Så det var nog lite dumheter i det. Nu går hon lågt utan snodden så den behöver vi nog aldrig se på henne igen.

Igen, allt för mycket fokus på huvudet. Att hästen går i form betyder inte att den böjer på nacken, utan att den arbetar igenom kroppen avslappnat, rundar ryggen och trampar under sig. det ska kännas som att du sitter på en kulle oberoende om hästen går i låg eller hög form (vilket syns i din första bild). Det ska inte kännas som att sitta i en grop (vilket det ser ut som i din andra bild). Går hästen med huvudet i vädret är lösningen inte en gummisnodd, eftersom snodden inte på något sätt kan få med resten av hästens kropp, den får bara hästens huvud ner, vilket gör, som många sagt, att hästen automatiskt börjar knäppa av nacken och lämnar resten av kroppen bakom. Skämtsamt sagt, skulle det fungera tvärtom, att en böjd nacke skulle få hästen att runda ryggen och trampa under, skulle snodden fungera, men nu är det långt ifrån på det viset. Snodden är inte heller bra till att a) lära sig hur det känns, eftersom känslan inte är den rätta då hästen inte jobbar rätt eller b) göra det lättare för ryttaren att lära sig att rida hästen i form eftersom formen inte kommer från nacken. För att få hästen att jobba rätt måste ryttaren jobba och få kroppen med, med start från bakbenen (ingenting en gummisnodd fixar alltså) och då kan man lika bra helt lämna bort snodden, eftersom det är ingen skillnad var huvudet finns, jobbar kroppen rätt kommer huvudet i rätt position automatiskt. Förstår du?
När man rider en häst som har huvudet i vädret och ska få den att jobba rätt struntar man till och börja med helt i huvudet, om man börjar med huvudet betyder det att man på något sätt tvingar hästen att böja på nacken, vilket är fel sätt att rida den eftersom hästen inte jobbar ergonomiskt korrekt. Istället får man den med sitt säte och sina skänklar och olika lösgörande övningar att slappna av och börja trampa under sig, runda ryggen och flytta tyngdpunkten från framdelen bakåt. När energin kommer bakifrån, hästen är avslappnad och jobbar riktigt kommer huvudet att sänkas, då erbjuder ryttaren endast ett stadigt stöd framifrån, inget mer.
Ingen gummisnodd behövs alltså, eftersom det sista det handlar om är hästens huvud. :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

För att kunna andvända rygg/magmuskelatur och vara så stabil som möjligt ska man snarare luta sitt bäcken bakåt en aning.
Svankar du har du inte tillgång till att följa hästens rörelser.
Talar då om bålstabilitet, kunna andvända sig av ryggmuskelatur för att kunna följa med och mage för förhållning.

Jo så upplever jag det, svankande funkade inte optimalt för mig, jag trodde det skulle vara så. Du beskriver det bättre än mig, men föratt få med baken så måste jag göra som du beskriver med finare ord. Det är först när jag börjat med mer finlir jag lärt mig det och framförallt krävdes det rätt tränare för att påpeka det.

Tack för en bra beskriving.:bow::bow:
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Varsegod :)

Jag fick lära mig detta när jag fick fram en korrekt samlad trav, dvs inte en kortare trav utan en trav med överlinje inkopplad, igenom kroppen.
Den rörelsen som är stor, så måste man kunna följa med för att inte kväva traven och trycka bort ryggen med sätet.

Som en gummiboll, följa med upp och fjädra lite med häl, tänka lite känguruhopp i stigbygeln.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har kanske missat det i den långa tråden, men hur länge har du ridit?

Min uppfattning är att det tar lång tid att lära sig att rida en häst så att den går så bra som möjligt. Jag tycker själv att det är roligt att rida dressyr och försöker lära mig så mycket som möjligt men jag vill verkligen inte påstå att jag är jätteduktig på det. Diskussionen i tråden är intressant och jag har följt den hela tiden men har inte något att tillägga.

Däremot så är jag förvånad över att din inställning. Varför envisas med att du gör det mesta rätt? Om du verkligen vill lära dig detta så bör du nog tänka om och ta till dig av de råd du får.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

För att hon inte hade gått på 4 dagar ja.

Min häst har just vilat i 10 dagar, och kändes både fräschare, mjukare och kom snabbare till arbete och lösgjordhet innan vilan. Risken med just hjälptyglar är att hästen inte får en ärlig form, och då blir det heller inte en förbättring som varar.

Mitt tips till hälar som vill fara upp: slappna av i knäna!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Tack för en bra förklaring!
Jag har litat på vad alla andra har sagt runt omkring mig.. Men med din beskrivning så kommer jag inte att använda mig av gummiband igen.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

För att kunna andvända rygg/magmuskelatur och vara så stabil som möjligt ska man snarare luta sitt bäcken bakåt en aning.
Svankar du har du inte tillgång till att följa hästens rörelser.
Talar då om bålstabilitet, kunna andvända sig av ryggmuskelatur för att kunna följa med och mage för förhållning.

Det ska jag testa också! Gör så jäkla ont att trycka ner sittbenen i sadeln!! :crazy:
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har ridit i lite mer än ett år. Började på en kommunal ridskola februari 2012. Gick där fram tills sommaren och jag hade lärt mig grunderna, hoppat lite små hopp med inget mer. Så när jag sen kom till denne dressyr skolan kunde jag ju inte rida. Så kan väl säga att jag började rida på riktigt sommaren/hösten 2012.

Jag envisas med det för att verkligen alla i stallet hade dömt ut denne häst. Nu kommer dem fram till mig och säger att jag har gjort ett jätte bra jobb och att det är en helt annan häst! Är inte "klar" med henne på långa vägar, men vi är på rätt väg och har kommit jäkligt långt :)

Och tack för tipsen med hälarna/tårna! Ska testa det :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Har inte läst alla svaren men min första tanke var tänderna. Är dom kollade något?
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Nu blir det visst lite trådkapning, men det känns som det här är rätt nivå för mig, jag pch pållan sliter med att få in mer samling i ekvationen och då behövs det att hästen är lösgjord också. Någon expert är jag inte och så värst många välridna dressyrhästar har jag inte ridit. Det är en islandshäst jag har, men principen är den samma även om om målet skiljer lite. Lite anpassning måste man göra när man har fler gångarter att ta hänsyn till. Vägen till lösgjordhet och den lilla samling vi åstadkommer går via framåtbjudning, sidvärtsrörelser och skolorna för hästen och sitsen för mig, och att kunna använda den för mig. Händer och tyglar är givetvis med.

Jag har ridit med den sitsen du beskriver, inom islandshästvärlden beskrivs det ofta som att lämna trosorna kvar i sadeln men inte bakdelen. Första gången jag fick till min hästs "bästaste" trav red jag så ( har fortfarande svårt att få med allt i sitsen men jag antar det är normalt). Hästen helt lösgjord med gummibands känsla i tyglarna och ett lätt sug och övergångar mellan trav och galopp. Helt plötsligt kom ryggen upp mer ryggen rör sig förmodligen mer men hästen blir mycet lättare att sitta på, mindre skumpig. Nu hittar jag traven även i lägre tempo och har nog mest suttit ordentligt men ska testa med bara byxor och trosor i sadeln igen, tror det kan bli ännu bättre.

Som du skrivit många gånger, en lösgjord häst redo för samling är inte tung i handen eller behöver dras in för att få till det. Men det är jobbigt att komma dit och inget den normalbegåvade lär sig i en handvändning om nu inte hästen kan sina saker och gör det trots ryttaren och inte tack vare den.


Till TS
Förlåt för trådkapning .

Det finns många vägar till Rom men tro man sig att man hittat en genväg så kan det bli en senväg. Du behövde förmodligen inspänningen för att du skulle klara av hästen, inget fel i det egentligen, men ska du nu när du inte behöver snodden längre hitta rätt och få hästen att jobba korrekt så kan det visa sig att genvägen egentligen var en omväg men kanske en nödvändig för dig. Man kommer ju ingenstans om man inte ens vågar rida hästen. Huvudsaken är att man så småningom kommer fram till målet och kan sätta upp ett nytt.

Om jag vore dig skulle jag försöka testa lite olika tränare, du kanske inte ens behöver ta med hästen till att börja med, första steget kan vara att titta på några lektioner. Fall dock inte i fällan att imponeras av initialt snabba resultat, det är det långsiktiga resultatet som är viktigt.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

För att hon inte hade gått på 4 dagar ja.

Vad menar ni då? Kan hästen gå i olika sorters jämn rytm då? Eller tror ni att varken jag, min mamma, tränare eller hennes båda döttrar som tävlar i eliten vet hur det ska se ut och kännas?

Min häst blir knappast stel på 4 dagar, den går ute mest hela tiden dock, en veckas vila gör henne mest bara gott och vi kan fortsätta som vanligt utan någon negativ stelhet.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Det ska jag testa också! Gör så jäkla ont att trycka ner sittbenen i sadeln!! :crazy:
Sittbenen ska väl aldrig trycks ner i sadeln hela tiden, de använder man efter behov och med måtta, ett konstant tryck måste vara jobbigt för hästen och så omöjliggör man att använda dem när de behövs. En del av konsten med ridning är att försöka få allt så lätt och osynligt som möjligt, att rida med minimala hjälper.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

På mina träningar så har tränaren sagt att jag ska korta tyglarna för hästen blir för lång. Innan hon då är riktigt lösgjord så är det jobbigt att få henne de när man har så korta tyglar. Så jag länger dom alltid igen. Så med de korta tyglarna så är det väl mer som att man tvingar ner hästen. Tråkigt nog är det nog många dressyr ryttare som gör så :/

MEN idag så red jag inte med så långa tyglar och lät henne gå lite längre. Stel som hon är så gäller det att jobba med mycket små volter.. Efter galopp så lossnade hon heelt! Inte förrän då kunde jag korta tyglarna och hon fortsatte jobba med ryggen. Red lite till då både i trav och galopp :)
Red dessutom utan spö idag.. (Seg häst japp!) tycker det är lika bra att börja träna utan spö. Det vart jobbigt då hon VET att jag inte har samma räckvidd utan som med och då passar hon på att vara extra seg.

Men hon lossnade iallafall till slut och det kändes riktigt skönt! :) så nu ska jag ha henne i längre tyglar i början och SEN samla ihop!
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Min häst blir knappast stel på 4 dagar, den går ute mest hela tiden dock, en veckas vila gör henne mest bara gott och vi kan fortsätta som vanligt utan någon negativ stelhet.

Det blir min.. Hon är rättså stel i sig själv och har alltid varit! Framför allt i höger sidan där hon är lite svagare också.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag rider aldrig på små volter i stort sett. Jag tycker att det är alldeles för slitsamt

Jag jobbar mina hästar med gas och broms, då kommer lösgjordheten. Rider stora vägar.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Inte heller jag rider på små volter, åtminstone inte annat än i skritt eller när hästen är lösgjord. Det jag kan göra är att flytta hästen undan för skänkeln på en mindre volt i skritt, men det är mest när jag rider ut och det finns en lämplig korsning där jag kan ta ett par varv, inte många minuter direkt utan kanske 1-3 eller så. Galopp och tempoväxling är bra och gångartsväxlingar för att få fram en äkta bjudning och så är galopp lösgörande.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag håller med. Först måste bjudningen finnas där, för att komma till lösgjordhet.
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag har försökt det, men min funkar inte så. Jag gör volter vid a,B, c och e. Sen ett varv gas på långsidan, broms på kortsidan, efter det ställa ut/in på långsidan. Samma sak i båda varv. Sen inte på en stor volt, sitter ner och ställer inåt, släpper efter i båda varv. Sen galopp i båda varv och efter det är hon jätte fin :)
 
Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..

Jag tror att du kanske förväxlar stelhet med spänningar. En spänd häst upplevs ofta som seg. Börja med lite galopp, om du känner att det funkar bättre. Strunta i små volter, rid övergångar, tempoväxlingar, öppnor och skänkelvikningar istället.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp