Sv: Har 2 problem med mitt halvblod..
Mina hälar är ett evigt problem.. Vad jag än försöker med så stannar de inte uppe!! När jag "slappnar" av så tappar jag stigbyglarna eller så kommer jag för långt in med foten. Jag har testat med att korta stiglädrena men det är samma sak där.. Jag drar lixom upp hälarna, vet inte hur jag ska få rätt på det?
Alla säger slappna av och läng dina be. Men det går bara inte...
Försök tänka "upp med tårna" istället för ner med hälen, det brukar på något sätt hjälpa och ger en bättre och mer avslappnad skänkel, eftersom man spänner andra muskler då än när man pressar ner hälarna
Hon hade den in präntad i huvudet så utan snodd gick hon med huvudet blanda molnen. Hur jag/mamma än försökte så gick det inte. Hur lösgjord hon än var. Och sen så fort hon fick på snodden (som inte äns var inspänd) sänkte hon nacken och huvudet. Så det var nog lite dumheter i det. Nu går hon lågt utan snodden så den behöver vi nog aldrig se på henne igen.
Igen, allt för mycket fokus på huvudet. Att hästen går i form betyder inte att den böjer på nacken, utan att den arbetar igenom kroppen avslappnat, rundar ryggen och trampar under sig. det ska kännas som att du sitter på en kulle oberoende om hästen går i låg eller hög form (vilket syns i din första bild). Det ska inte kännas som att sitta i en grop (vilket det ser ut som i din andra bild). Går hästen med huvudet i vädret är lösningen inte en gummisnodd, eftersom snodden inte på något sätt kan få med resten av hästens kropp, den får bara hästens huvud ner, vilket gör, som många sagt, att hästen automatiskt börjar knäppa av nacken och lämnar resten av kroppen bakom. Skämtsamt sagt, skulle det fungera tvärtom, att en böjd nacke skulle få hästen att runda ryggen och trampa under, skulle snodden fungera, men nu är det långt ifrån på det viset. Snodden är inte heller bra till att a) lära sig hur det känns, eftersom känslan inte är den rätta då hästen inte jobbar rätt eller b) göra det lättare för ryttaren att lära sig att rida hästen i form eftersom formen inte kommer från nacken. För att få hästen att jobba rätt måste ryttaren jobba och få kroppen med, med start från bakbenen (ingenting en gummisnodd fixar alltså) och då kan man lika bra helt lämna bort snodden, eftersom det är ingen skillnad var huvudet finns, jobbar kroppen rätt kommer huvudet i rätt position automatiskt. Förstår du?
När man rider en häst som har huvudet i vädret och ska få den att jobba rätt struntar man till och börja med helt i huvudet, om man börjar med huvudet betyder det att man på något sätt tvingar hästen att böja på nacken, vilket är fel sätt att rida den eftersom hästen inte jobbar ergonomiskt korrekt. Istället får man den med sitt säte och sina skänklar och olika lösgörande övningar att slappna av och börja trampa under sig, runda ryggen och flytta tyngdpunkten från framdelen bakåt. När energin kommer bakifrån, hästen är avslappnad och jobbar riktigt kommer huvudet att sänkas, då erbjuder ryttaren endast ett stadigt stöd framifrån, inget mer.
Ingen gummisnodd behövs alltså, eftersom det sista det handlar om är hästens huvud.