Hantering av stegrande hästar i kollektivstall.

S

Stang

Jag är helt ledbruten i min vänstra arm, nacke och rygg sedan jag skulle ta in en häst i det nya kollektivstallet. Den slängde sig åt sidan när jag skulle stänga hagen och det fanns hästar kvar där och jag rycktes med med ett kraftig ryck, hästen stegrade sig och slog med framhovarna och for runt som en virvelvind, var helt stissig, jag var jättelugn och är det alltid med hästar. Jag undrar vad ni tycker att gränsen går för att en hästägare faktiskt får ta sitt ansvar och se till att hästen får lära sig att inte göra så eftersom vi är ca 25 st i kollektivet som ska hantera dessa hästar och de är stora. Det finns flera såna hästar i stallet och är det meningen att man skall råka ut för en olycka eller tycker ni att man har rätt att säga ifrån såna hästar? Alla andra säger bara: släpp hästen, men om någon kommer över stallplanen och kanske krockar med hästen runt hörnet eller att den springer ut på vägen. Jag har aldrig varit med om detta och jag har hållit på med hästar i 35 år. Det finns även barn i stallet. Mottager varmt tips. Tack på förhand.

Sv: Hantering av stegrande hästar i kollektivstall.

Säg till ägaren om problemet på en gång!
Låt inga ovana eller yngre ta in hästen.
Jag ser det inte som ett problem om någon säger till min häst om han beter sig dumt (med mig vågar han inte bråka) men tyvärr så ser ju alla det inte så. Då får dom ta hand om sin häst själv tills den är säker att hantera.
Man kan ju inte riskera livet med andras hästar heller!

Enligt min mening går gränsen där det börjar bli farligt, antingen för hästen, för den som tar in eller för människor.
Då jag jobbade på ridskola hade vi en privathäst som inte var jätte kul att ta in då han taktade, smågalopperade vid sidan och slängde med huvudet, men det var inga dumheter han var hungrig och ville in helt enkelt, sa man bara ifrån så la han ner. Men inga oerfarna/barn fick ta in honom.
Den här hästen verkar ju kunna vara farlig både för sig själv, andra hästar och människor (finns det dessutom barn i stallet så ska det ju vara säkert för dom). Och ja, det är ok att säga ifrån till andras hästar, iaf enligt mig!
Prata med stallchefen (om det inte är du) som i sin tur får prata med ägaren/ägarna och lösa det på ett säkert sätt, eller om du själv pratar med hästägaren... Är det dessutom så att det finns fler hästar med liknande problem så är det ju defenitivt något som måste uppmärksammas... Ni kanske ska samla ihop alla till ett stallmöte tillsammans med den som är ansvarig för kollektivuthyrningen??
Det kanske räcker med ett träns på hästen vid insläpp annars får dom ju lösa det på ett vettigt sätt, men ni andra som har era hästar där ska inte behöva utstå det där.

/B

Senast ändrad av en moderator:

Sådant ska inte behöva tolereras.
Ingen ska behöva riskera att bli skadad, då är gränsen överskriden.

Självklart måste ägaren till hästen få reda på det inträffade omedelbart så denne kan åtgärda problemet.

Min lösning på hästar som inte kan bete sig är att leda med longerlina. Då kan jag i händelse av att de stegar släppa ut dom på lång lina så jag själv slipper riskera att bli träffad.
Har nyligen börjat leda oroliga hästar genom att ha ett stadigt tag i grimman, vilket jag tycker verkar lugna ner dom väldigt bra.

/M

Jag är lite fascinerad och måste få tydliggjort ngra saker genom att fråga:

är du alltså helt ny i stallet och tog in denna hästen för första gången och den gjorde så EN gång?

eller gör den så på rutin?
Blev den rädd för tråden/grinden tex?

anledningen att jag frågar är att jag tycker denna diskussion kommer upp med jämna mellanrum på forumet, och i vissa fall så verkar det som folk förväntar sig att hästarna skall vara ngn slags dala hästar, som uppför sig oklanderligt och inte reagera på ngt alls, någonsin. Tycker man det, så tycker jag man är fel ute gällande att ställa sig i såna stall där man behöver hantera många andra hästar dagligen.

Tycker nog att man kan förvänta sig normalt hyffs av hästar som är uppstallade på anläggning där de sköts kollektivt.

Inte springa över folk, inte stå på bakbenen, inte försöka slita sig osv.

(Jora jag har stött på både det ena och det andra i hästväg och bangar inte men det ska inte BEHÖVA vara så).

Troligtvis finns det väl nån slags "ordning" vid intag..tar man in hästarna i den ordningen så brukar det ju vara lugnare..förmodligen tog du en lågrangad häst som helt enkelt blev rädd för att dom andra skulle ge sig på den.

Min gräns går absolut vid hästar som stegrar sig, sparkar eller bär sig allmänt dumt åt! Tycker inte det finns någon som helst anledning att utsätta sig själv för risker.

Någon frågade om det var tillfälligt - om hästen blev rädd för något och i så fall får man ju acceptera att det kan hända ibland. :)

Men om det är vanligt förekommande så hade i alla fall inte jag velat hantera dessa hästar.

Sen angående som någon sa att hästarna kanske är vana att tas in i en speciell ordning efter rang? Ja det kan man ju göra i fall man ska ta in alla hästarna. Det är dock inte alltid sådant fungerar.

Vi hade en foderhäst tidigare som var livrädd för de andra vid grinden och problemet kom när vi skulle ta in bara henne. Vi hade ju
ingen större lust att först ta in alla de andra 17 hästarna och sen släppa ut dem igen. :(

Jag tycker hästarna måste lära sig så mycket respekt för oss människor att de inte står och "muckar" vid grinden när vi är där och ska ta in någon. Kan bli jäkligt farligt annars :crazy:

Därför gillar jag inte stora stall med många hästar eftersom inte alla ägare har samma syn på uppfostran.

Tycker nog att man kan förvänta sig normalt hyffs av hästar som är uppstallade på anläggning där de sköts kollektivt.

(Jora jag har stött på både det ena och det andra i hästväg och bangar inte men det ska inte BEHÖVA vara så).

fast då har du inte läst min frågeställning till TS? det förefaller ju som detta är EN incident?
Självklart är det en förutsättning att djuren är allmänt normal uppfostrade och hyfsade. Jag tycker dock det är oerhört konstigt att en sån grej skulle väcka så starka reaktioner hos folk om det händer en enstaka gång här och där. det är DJUR vi har att göra med, de agerar inte som lobotomerade robotar, dvs man kan aldrig räkna med att de inte reagerar på saker.
vill fortfarande som sagt gärna höra TS svar på de frågor jag ställde för att få en tydligare bild.

Jag tog in den som är ranghög och ingen fanns av de andra haghästarna i närheten, hästen är ett fullblod och flertalet hästar har sprungit över folk i stallet, stegrat och slagit hovarna i ryggen till och med. Hästen hoppade och for när den leddes till stallet och till och med spånbalarna som den passerar två gånger dagligen reagerade den på. Jag tar alltid in hästar efter rang. Hästen kanske får för lite utlopp för sin energi så den tar ut den på fel sätt eller så har ingen velat ta tag i problemet. Jag har själv haft eget inackorderingsstall under ca 10 år och sett en hel del så jag är väldigt hästvan men tycker inte om att hästar ej kan uppföra sig. Kanske säkrast att börja använda hjälm och skyddsväst. Denna häst har nerverna utanpå hörde jag i efterhand. Det är väldigt mycket bebisprat med hästarna i stallet och ibland har man trott att pojkvännen är där men då är det hästen dom pratar med.:)

Jag tog in den som är ranghög och ingen fanns av de andra haghästarna i närheten, hästen är ett fullblod och flertalet hästar har sprungit över folk i stallet, stegrat och slagit hovarna i ryggen till och med. Hästen hoppade och for när den leddes till stallet och till och med spånbalarna som den passerar två gånger dagligen reagerade den på. Jag tar alltid in hästar efter rang. Hästen kanske får för lite utlopp för sin energi så den tar ut den på fel sätt eller så har ingen velat ta tag i problemet. Jag har själv haft eget inackorderingsstall under ca 10 år och sett en hel del så jag är väldigt hästvan men tycker inte om att hästar ej kan uppföra sig. Kanske säkrast att börja använda hjälm och skyddsväst. Denna häst har nerverna utanpå hörde jag i efterhand. Det är väldigt mycket bebisprat med hästarna i stallet och ibland har man trott att pojkvännen är där men då är det hästen dom pratar med.:)

Haha, ja då förstår jag.
Slår vad om att det tar dig ngra dagar bara att tala om för hästen att dig uppför man sig snyggt med. Så är det ju nämligen, de är inte dumma. Om det är ngn som är van och kan säga ifrån ordentligt så har den nog strax koll på det och då kan du åtnjuta att den uppför sig med dig så kan den fjanta runt med de andra istället : )

Normalt hyffs = inte springa över folk.

Det är helt okej att bli rädd och upprörd om det finns orsak men man behöver fortfarande inte springa över folk för det. Min lilla kan flyga i luften ibland men ALDRIG att hon är PÅ mig.

Något sånär respekt för mitt privata utrymme med andra ord.

Håller med! Har full förståelse för att hästar reagerar, det ska de göra mer eller mindre i alla fall. Men, att en häst formligen springer över någon (hände under inläppet i veckan i stallet där jag har min häst) visar på att något verkligen fattas någonstanns. Brist på respekt från hästens sida och undermålig uppfostran i första hand, skulle jag tro.

Jag är lite fascinerad och måste få tydliggjort ngra saker genom att fråga:

är du alltså helt ny i stallet och tog in denna hästen för första gången och den gjorde så EN gång?

eller gör den så på rutin?
Blev den rädd för tråden/grinden tex?

anledningen att jag frågar är att jag tycker denna diskussion kommer upp med jämna mellanrum på forumet, och i vissa fall så verkar det som folk förväntar sig att hästarna skall vara ngn slags dala hästar, som uppför sig oklanderligt och inte reagera på ngt alls, någonsin. Tycker man det, så tycker jag man är fel ute gällande att ställa sig i såna stall där man behöver hantera många andra hästar dagligen.

Jag håller med om ovanstående. Men i detta fall verkar det som att flera hästar är lite svårhanterliga. Problemet med just kollektivstall är att alla personer hanterar olika hästar på sitt sätt och det kommer alltid finnas någon person som är lite rädd av sig eller som tror att hästen ska gå och sova när man leder den. Jag kommer aldrig ställa min häst i kollektivstall just för hon är en sån häst som har mycket i huvudet och hon är inte ouppfostrad hon är bara som hon är helt enkelt inget som går att ändra på. Skulle säkert bli problem.

Jag har varit med om precis samma sak i ett kollektivstall jag stod i innan. Jag ringde till ägaren och berättade vad som hade hänt. Jag sa även att jag inte tänkte utsätta mig för det en gång till och att jag inte tänkte hantera hästen något mer. Ägaren hade full förståelse för det och vi löste det så att hon kom en timme innan och tog in hästen i sin box så att jag slapp.

Jag tycker absolut inte att man ska behöva hantera andras olydiga hästar, iallafall inte då det är uppenbar risk för att man ska bli skadad. Står man i ett kollektivstall och man bestämt att man hjälps åt att ta in hästarna från hagen är det ju bara det som man ska behöva göra. Man ska inte behöva uppfostra andras hästar(om man inte själv vill) hur duktig och kunnig man än är.

Tycker också du skall prata med ägaren.

När jag stod i kollektivstall fick min häst dumspel och vårkänslor och gick mer på 2 ben än 4 och studsade och for. Då jag visste att vissa i stallet var rädda för henne så tog jag in/utsläppen själv de dagar de hade in/utsläppen (några tyckte det var ok att leda henne endå)

Skulle aldrig tvinga någon att leda min häst när hon betedde sig så som hon gjorde där ett tag.
Dels hade jag inte velat ha på mitt ansvar att hon skadade någon,kom lös eller att folk skulle behöva vara rädda för henne.

Tack så himla mycket för alla bra svar! Jag kommer att ta upp det här på stallmötet och det kommer att komma tonåringar till stallet med sina ponnier så det är ju extra viktigt att få säkerheten att funka. Jag skulle också vilja veta om min häst spökar till sig såklart. Nä det blir longerlina på dessa 5-6 hästarna som hoppar, far och galopperar på stället bredvid en vid intag så kanske dom tröttnar när de känner att de slösar tid på mig som inte går i gång.

min häst är en sån som oxå kan uppföra sig illa vid ut- insläpp, skulle jag inte få veta skulle jag nog bli lite arg! om min häst hittar på dumheter vill jag juh veta det. men jag tycker att ägaren kanske kan va med dig när du ska ta in hästen så kan h*n visa hur h*n gör när hennes häst uppför sig illa!
det e juh viktigt att man inte känner obehag för att man nu ska ta in den hästen!

hoppas att det löser sig!! lycka till :)

:bow:

Precis min åsikt och erfarenhet. Jag kommer aldrig mer stå i ett kollektiv eller ta in andra hästar än de jag vill.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 501
Senast: Ginne
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 834
Senast: BobberiBoo
·
Ridning Hej! Jag har en valack på snart 13 år, han är jätte snäll att rida och hoppa gör inte något dumt direkt men kan bocka om han är pigg...
Svar
1
· Visningar
922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka