Sv: Hanhundsavel
delvis knapp
Jag håller delvis med er, jag tänker inte ha synpunkter på tikägaren sen när det blir aktuellt för parning, det kan dom bedömma bättre än mig vad som passar, men jag tänker inte lägga ut honom till avel föränn jag är nöjd, oavsett vad en tikägare tycker passar just nu. jag vill göra rasen en tjänst och inte medverka till något sämre hundar i framtiden.
De medfödda felen i rasen har jag koll på. Det var ju inte riktigt de jag ville med tråden utan det var vad som händer när man parar från skk sida, som just om man behövde kennel vid hanhund.
Jag förstår att ni tikägare tycker jag har för höga krav, men faktum är att jag personligen har börjat se "skit" smyga in i rasen som tex hanhundsaggresivitet p.g.a för stor könskillnad och matadoravel m.m, och sånt vill jag inte medverka till( min är inte hanhundsaggresiv)Därför vill jag göra allt detta innan jag bestämmer mig.
Det har ju blivit ett stort uppsving med en massa nya kennlar nu när rasen har blivit så populär som den är och jag tycker jag ser mer av mentala problem i rasen och hundar som inte riktigt ser ut som gårdshundar, dom är väldigt tunna, men de senaste åren har du kunnat sälja allt som har ordet gårdshund i sig och sånt ställer till problem i långa loppet, jag ska trots allt sova gott om nätterna även efter parning.