Hanhundsavel

Sv: Hanhundsavel

delvis knapp
Jag håller delvis med er, jag tänker inte ha synpunkter på tikägaren sen när det blir aktuellt för parning, det kan dom bedömma bättre än mig vad som passar, men jag tänker inte lägga ut honom till avel föränn jag är nöjd, oavsett vad en tikägare tycker passar just nu. jag vill göra rasen en tjänst och inte medverka till något sämre hundar i framtiden.
De medfödda felen i rasen har jag koll på. Det var ju inte riktigt de jag ville med tråden utan det var vad som händer när man parar från skk sida, som just om man behövde kennel vid hanhund.
Jag förstår att ni tikägare tycker jag har för höga krav, men faktum är att jag personligen har börjat se "skit" smyga in i rasen som tex hanhundsaggresivitet p.g.a för stor könskillnad och matadoravel m.m, och sånt vill jag inte medverka till( min är inte hanhundsaggresiv)Därför vill jag göra allt detta innan jag bestämmer mig.
Det har ju blivit ett stort uppsving med en massa nya kennlar nu när rasen har blivit så populär som den är och jag tycker jag ser mer av mentala problem i rasen och hundar som inte riktigt ser ut som gårdshundar, dom är väldigt tunna, men de senaste åren har du kunnat sälja allt som har ordet gårdshund i sig och sånt ställer till problem i långa loppet, jag ska trots allt sova gott om nätterna även efter parning.

Senast ändrad:

Men om din hund har ett bra temperament (om dåligt temperament är ett rasproblem) och kommer från förhållandevis ovanliga linjer (och matadoravel är vanligt förekommande) så är det ett argument att använda din hane även om han inte placerar sig på utställning (givet att han ser okej ut och inte har exteriöra problem som är negativa för rasen som sådan).

Oj vilken lång mening det blev.

Dåligt temprament är att ta i, men det finns en del rädslor som jag Obs jag inte tycker om, är det inte ett bra argument att jag vill att hundarna är bra även om 10 generationer? jag förstår inte varför ni har ett problem med att jag är seriös om vad jag vill ska avlas på?

Jag tycker det är JÄTTEBRA att du är seriös.

Dock skrev du tidigare att du skulle ställa ut mer och bestämma om "han är snygg nog". Det tycker jag är att börja i fel ände.

Jag skrev också att jag skulle röntga och gå mentaltest med honom.
Vad menar du med att börja i fel ände? vilken ände ska jag annars börja i?

Gårdshunden är en ohomogen ras, en svensk gammal kulturras som ännu inte blivit offer för "massproduktion" av utställningshundar(men som tyvärr är på väg åt det hållet). Det SKA inte vara en snygg hund, rasen ska vara funktionellt byggd med en sund kroppsform, men ändå en bonnig och ohomogen ras där man inte fokuserar på utseendebaserad avel. Med andra ord är det fel ände att börja med att meritera hunden inom utställning. Rätt ände är att istället göra en grundlig släktforskning och kolla vad som finns i hundens linjer;
-Finns där tex legg perthes i linjerna?
-Ja då bör du inte avla på en tik som har anlag för denna hemska sjukdom.
- Är hunden patellaundersökt ua?
- Är den friröntgad?
- Hur ser ledstatistik ut bakåt i lederna?
- Hur ser inavelsprocenten ut?
- Finns där PRA i släkten? Är hunden ögonlyst UA?
-Har hunden en väldokummenterad mentalitet? MH? BPH?

Har du pejl på allt detta och din hund är helt ua på alla punkter så kan du därefter utställningmeritera den, men det är långt ifrån det viktigaste.

När jag köpte min första gårdshund (2003) var rasen ovanlig i Sverige, nu är det en utav Sveriges vanligaste... Med andra ord har rasen ökat i popularitet rejält de senaste 11 åren så jag anser att man verkligen inte får glömma att rasen faktiskt är ett kulturarv som skall förvaltas. Allt för många uppfödare idag avlar bara på utställningsmeriter och struntar i att göra alla hälsoundersökningar, de går bara på rasens avelsrekommendationer som är att man skall ha en röntgad(med minst hd C) och utställd hund, vilket enligt min mening är för låga krav. Det förekommer både PRA, patellaluxation och legg perthes inom rasen, och dessa sjukdommar är inte att leka med. Dessutom är folk rätt dåliga på det här med MH och BPH inom rasen, vilket också är riktigt trist...

Bara några råd från en som älskar rasen men som inte längre vill ha fler därför att aveln inte är vad den borde...

Jag tycker inte avel ska baseras på utställningsresultat inom någon ras.
Utseende - självklart! Utseende är det viktigaste vi har hos våra hundar näst efter hälsa och mentalitet. Men då ska man fokusera på i första hand sundhet och hållbarhet och lågt senaste rastypiskhet och vad som
anses snyggt på utställning.

Dåligt temprament är att ta i, men det finns en del rädslor som jag Obs jag inte tycker om, är det inte ett bra argument att jag vill att hundarna är bra även om 10 generationer? jag förstår inte varför ni har ett problem med att jag är seriös om vad jag vill ska avlas på?

Jag vet inte om du helt missförstod vad jag skrev? Jag menar bara att utställningsmeriter, eller "inte snygg nog" är underordnat om han har en intressanta och ovanliga linjer.

Senast ändrad:

Det är precis det jag försökt få fram, men av nägon anledning kan jag inte skriva så tydligt så det framgår att jag ska kolla allt detta innan jag avlar(om jag avlar)
Jag talar om i inlägg efter inlägg att jag ska kolla om han är bra nog, jag kan nog inte uttrycka mig nog bra;)och då försöker folk tala om att han nog är bra nog.
Nog om detta.
Tack för ett bra inlägg jag tycker precis som du om gårdshunden och vad jag är rädd för är på väg.
Jag kommer börja med utställning för att det är lättast för mig, medans jag kollar om hans utseende är bra kan jag göra allt det andra så länge/under tiden, men
delvis knapp
jag är fortarande skeptisk till om jag vill ta det ansvaret som en hanhundsägare ändå har för rasen,även om någon blir förbannad för att jag som hanhundsägare inte ska lägga mig i(ialla fall vad jag uppfattade ett inlägg som)aveln utan snällt ta att tikägaren gör rätt efterforskning.
Det blev en väldigt intressant diskution från en fråga om man behöver ha kennel om man har hanhund:D

Jag missförstod dig:) och jag har kollat lite och förstår vad du menar.
Ska höftledsröntga och sen kolla linjerna med någon kunnig och se, snygg nog är han, han har very good, men jag vill göra några mer utställningar för att få nyare info om utseendet, han var två när han fick dom och är nu 4 år så..

Okej :) Jag tycker du gör rätt i att "lägga dig i", allt för många hanhundsägare lånar ut sina hanar till tveksam avel, vilket jag tycker är fel. Jag tycker hanhundsägaren har minst lika stort ansvar som tikägaren, både tikägaren och hanhundsägaren sätter ju genom aveln nya liv till världen och då är man skyldig till att se till att de nya små liven får så bra förutsättningar som möjligt. En tikägare som blir förbannad för att man bryr sig och "lägger sig i" skulle jag inte låna ut min hane till.

det tycker jag med. jag kan bara se en massa valpar framför mig och vill att dom ska få det bästa liv man kan ge dom, dom har ju bara det livet man ger dom och inget annat:). Det går ju liksom inte att gör om gör rätt när dom redan finns.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 042
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 217
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 779
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka