Hanhundsavel

kol

Trådstartare
Har fått förfrågning på min hanhund om parning, hur går man tillväga då?
Har blivit placerad flera gånger som unghund, så några utställningar som vuxen för att se om han är bra nog skall göras, röntgen av höfter likaså(behövs igentligen inte )och mentalbeskrivning, men sen då? Behöver man ha kennel om han parar fler än 2 gånger?
Var får man reda på vad det ska kosta att para?
Tar man spångavgift och sen betalt för levande valp eller tar man betalt allt vid parning?
Skriv allt man behöver veta vid hanhundsparning till en nybörjare.
Tillägger att han har en mycket intressant stam och i allas ögon ett mycket bra temprament.

Sv: Hanhundsavel

Du får väll höra dig för bland olika uppfödare av rasen vad som normalt brukar betalas.
Jag har när jag lånat ut min hane (chi.) tagit 2000kr vid parning och sedan 10% av valppriset per levande valp (i mitt fall 1500kr/valp) vid 4v ålder.

Kom ihåg att skriva kontrakt innan parning.

Tack för infon, har du kennel om han har parat fler än 2 gånger? eller gäller det bara tikarna?

Kennelnamn har man om man föder upp hundar, alltså är uppfödare.
Om du bara har hannar till avel (inga tikar/valpar) då behöver du inget kennelnamn.

Kort så går det till så här:
Det är tikägaren som väljer vilken hanne som ska para tiken.
Sedan är det upp till hanhundsägaren att sätta pris/villkor OM han anser tiken passar hannen (det går alltid att säga nej till en tik om man inte anser att linjerna går ihop, även hanhundsägaren har ett ansvar )

Det är hanhundsägaren som sätter pris/villkor för vad parningen ska kosta och upp till tikägaren att godkänna det.
Tikägaren är alltså i sin fulla rätt att anse att priset är för högt och välja en annan hanne.

När det gäller betalning så finns det lite olika som man gör:
En del tar en ”språngavgift” och sedan ytterligare per levande valp.
Någon har ett fast pris vid parning oavsett antal valpar.
Själv tar jag aldrig språngavgift/parningspris utan enbart för levande valpar.
Men som sagt det är hanhunds ägaren som bestämmer det och tikägarens sak att godkänna det.

Avtal är viktigt ska skrivas innan hundarna släps ihop (SKK har parningsavtal)
Vanligast är att tik ägaren kommer med tiken till hanhunden. Men självklart kan man komma överens om tvärtom också.
Vanligast är två parningar med en dag mellan, men alla varianter finns, det är inte alltid efter ”skolboken” när det handlar om djur.

kolla vad som är brukligt i din ras, har din hund ovanlig stamtavla och gjort alla tester för rasen kanske priset du kan ta något mer i pris.

Tack alla, precis vad jag behövde veta, nu är det bara att se om det blir aktuellt eller inte. Jag är kräsen och inte övertygad att min är snygg nog, fast han redan är nog meriterad:crazy:några utställningar till i alla fall först.

Tack alla, precis vad jag behövde veta, nu är det bara att se om det blir aktuellt eller inte. Jag är kräsen och inte övertygad att min är snygg nog, fast han redan är nog meriterad:crazy:några utställningar till i alla fall först.

Fast egentligen är det ju tikägaren som väljer att para just med din hanne.
Och om tikägaren är nöjd med de ev. meriter han redan har så är det upp till tikägaren.

Däremot ska du ju godkäna tiken och då är ju sundhet/mentalitet och linjer bra mycket viktigare än några utst. meriter, som ju ändå inte nedärvs.

Var rädd om din hannes rykte, kolla upp tiken på hunddata, ta hjälp av någon erfaren uppfödare inom rasen (din egen kanske) om linjerna passar ihop

Senast ändrad:

Njae, visst ska ts godkänna tiken men till att börja med ska hon ju godkänna sin egen hane och anse honom bra nog till avel.

Har fått förfrågning på min hanhund om parning, hur går man tillväga då?
Har blivit placerad flera gånger som unghund, så några utställningar som vuxen för att se om han är bra nog skall göras, röntgen av höfter likaså(behövs igentligen inte )och mentalbeskrivning, men sen då? Behöver man ha kennel om han parar fler än 2 gånger?
Var får man reda på vad det ska kosta att para?
Tar man spångavgift och sen betalt för levande valp eller tar man betalt allt vid parning?
Skriv allt man behöver veta vid hanhundsparning till en nybörjare.
Tillägger att han har en mycket intressant stam och i allas ögon ett mycket bra temprament.

Vad är det för ras? Jag tänker på att du skrivit att höftledsröntgen "inte behövs" göras, men har hunden genomgått för rasen väsentliga hälsotester?

Hur ser det ut bland syskon och nära släkt? Bra mentalitet och friska, sunda hundar där med? Det är ju viktigt att ta in i beräkningen, för om en hund är "superbra" men resterande syskon och släkt är sjuka fysiskt/kassa mentalt eller vad som, då bör ju inte det enstaka "stjärnskottet" gå i avel heller eftersom den bär på samma genetiska arv som sina syskon.

Som hanhundsägare har man ett lika stort ansvar som tikägaren när man funderar på att släppa sin hund i avel och bör vara objektivt kritisk både mot sin egna hund och de tikar vars ägare lämnar förfrågningar.

Sådana saker kan ju vara bra att titta upp en extra gång innan man lånar ut sin hane :).

Senast ändrad:

Jag skrev i första i inlägget att jag ska höftledsröntga, d/s gårdshund. Men jag vet inte om jag är säker på att avla på honom, troligen för jag aldrig varit inställd på att göra det.
Först ska jag komma över att min hund kanske är snygg nog, sen ska jag prata med avelsrådet, så får dom kolla om det finns nog av den stammen eller om det är en bra idé.
Jag tar det den vägen, utställning-höftledsröntgen-mentaltest, sen ser jag.
Alla syskon, föräldrar m.m är friska

Jag skrev i första i inlägget att jag ska höftledsröntga, d/s gårdshund. Men jag vet inte om jag är säker på att avla på honom, troligen för jag aldrig varit inställd på att göra det.
Först ska jag komma över att min hund kanske är snygg nog, sen ska jag prata med avelsrådet, så får dom kolla om det finns nog av den stammen eller om det är en bra idé.
Jag tar det den vägen, utställning-höftledsröntgen-mentaltest, sen ser jag.
Alla syskon, föräldrar m.m är friska

Du har en tikägare som vill para med honom, om jag förstår det rätt?
Hur länge är tikägaren bered att vänta?
Har du pratat om det här med tikägare?
Tikägaren vet om att han inte är HD-röntgad/MH-testad?
Jag är inte helt säker men vist är det bekämpningsprogram på HD i rasen?

Tikägaren anser att han är lämplig till tiken, linje mässigt?
Tiken är kollad/meriterad? Haft valpar tidigare osv?
Är tikägaren kennelägare/har vana vid uppfödning eller är det någon som ska ha sin första kull/ingen störe kunskap om genetik?

Senast ändrad:

Jag tänker inte para nu, trodde jag var tydlig med det, det kommer andra tikar om han är bra nog.
Jag ska göra allt klubben vill, det har jag ochså sagt hela tiden, allt kommer ta tid.
Jag förstår inte riktigt dina frågor, det känns som du tror det är buskavel det handlar om, allt du tar upp ska jag göra, vilket har sagt i andra inlägg.

Ska även tillägga att hunden har en gammal stam så jag funderar på att vänta med att avla på honom tills han blir ca 7 år för att så många nya generationer ska ha gått som möjligt(fattar ni vad jag menar?), han är i dagsläget 4 år

Jag tänker inte para nu, trodde jag var tydlig med det, det kommer andra tikar om han är bra nog.
Jag ska göra allt klubben vill, det har jag ochså sagt hela tiden, allt kommer ta tid.
Jag förstår inte riktigt dina frågor, det känns som du tror det är buskavel det handlar om, allt du tar upp ska jag göra, vilket har sagt i andra inlägg.

Du missuppfattade mig tydligen för nej, jag tror inte du ska bedriva buskavel, du är ju hanhundsägare inte tikägare/uppfödare.

Mina frågor var mer om tikägaren som vill para med din hanne är kunnig/seriös och du tycker själv att tiken är OK att para med din hanne.
Så bör du kanske prata med tikägaren om det här. Tikar löper ju ca två gånger om året och är hon alvarligt intresserad kan tikägaren kanske vänta till du har röntgat/MH testat?
När det gäller utställningsmeriter så nedärvs inga meriter och tikägaren tycker ju tydligen att det han redan har räcker för henne.

Sedan är det ju självklart att ju mer meriter han får ju mer syns han och fler tikägare kan tänkas vara intresserade av din hanne. Men det ligger ju i framtiden!

Du har kanske redan gjort det också, inget jag vet, men om inte så kan det ju vara en bra sak att göra!

Jag har inte tagit reda på något om tiken eftersom det inte är aktuellt för min del än. när jag kommer dit tar jag kontakt med avelsrådet i klubben tänkte jag:)
Tyvärr kan jag inte få stöd av uppfödaren eftersom vi inte kommer överens vad som är god hundhållning, men det finns andra uppfödare som vet vem jag är, så jag tror jag kan få relevant hjälp när det är dags, tror att det tar ca 1 år innan/om det blir av som tidigast, jag måste smälta allt ett tag och bestämma mig om jag vill vara med i en så viktig process som avel ändå är.
Fast fler utställningar blir det i sommar, så utgår jag från de nya resultaten.

Senast ändrad:

Jag tycker att du gör en alldeles för stor grej av det hela. Faktiskt. Avel handlar om linjer och inte om individer. Om en tikägare tycker att din hund har allt det som tiken brister i och dessutom har de linjerna som hon vill avla med så hade jag låtit min hanhund avlat. Att ha något större syfte och att begränsa sig med åsikter om att din hund måste vara 7 år innan han parar sig kommer bara att göra att din hund inte kommer att para sig.

Alltså, som tikägare har man normalt sett väldigt många hanhundar att välja på. Jag väljer alltid först på linjer, sen på meriter. Hanhunden måste också matcha min tik. Normalt sett har jag alltid haft mer än 10 hanhundar att välja på om jag bara väljer det absoluta toppskiktet. Sen får man välja någon av dem. Skulle du som hanhundsägare ställa en massa krav på mig, skulle du ha en massa sjuka idéer för dig hade jag valt bort dig jättesnabbt, även om din hund var superbra för min tik. Jag hade inte orkat med det och med vetskapen att det finns fler, med vettiga ägare som dessutom varit med förr, så hade jag valt någon annan hanhundsägare.

Avel är inte så svårt. Det har människor lyckats med långt innan de visste så mycket som vi vet idag. Gör det inte svårare än det är och se det som en rolig och nyttig grej att vara med om innan du blir moralens väktare. Normalt sett vet vi tikägare vad vi håller på med.

Jag håller med, och tycker också TS gör det väldigt omständigt.

TS: Om du kan stå för att din hund och dess närmaste släkt är frisk och trevlig, är det sedan upp till tikägaren att bestämma vad denne vill ha. Även om du ställer ut i det oändliga kan du inte bevisa för hela världen att din hund är snygg, det är alltid någon som tycker annorlunda. Och du kan ställa ut med 15 VG på raken och ändå finns det tikägare som tycker din hund är perfekt.

Jag tycker du börjar i fel ände när du ska bestämma om "han är snygg nog". Granska istället linjer på eventuella sjukdomar, och hur använda linjerna är. I små raser är det kvalificerande för avel bara att ha oanvända linjer på sin hane (I kombination med bra hälsa givetvis). Till och med inom min numerärt stora ras har vi blivit tvungna att ge dispans till importerade omeriterade hanar bara för att rasen inte ska dö ut pga obefintlig avelsbas.

Jag tror heller inte avelsrådet är intresserade av att bedöma en enda hunds hela stamtavla om hunden ska gå i avel, det får du själv göra.

Senast ändrad:

Vad som krävs för att använda en Dk/sv i avel står på rasklubbens hemsida
och du har fel om HD det krävs!
Klipper ut från rasklubben:

SJUKDOMSSPECIFIKA KRAV
Höftledsdysplasi Avelsdjur ska vara höftledsröntgade och bedömda A eller B (eller utan anmärkning enligt gamla systemet) och utan annan anmärkning om defekt på höfterna. Djur som är bedömda A eller B men där mer än 60% av föräldrar och kullsyskon är bedömda C-E bör inte användas i aveln.

LEG PERTHES
Hundar med Legg Perthes ska ej användas i aveln. Hundar med ett eller flera helsyskon som uppvisar Legg Perthes ska ej användas i aveln. Helsyskon är individer med samma föräldrar oavsett om de är födda i samma kull eller inte. Hundar som givit avkomma med Leg Perthes ska ej användas i aveln.

PATELLALUXATION
Hundar med pathellaluxation eller som är opererade för patellaluxation ska ej användas i aveln.

NAVELBRÅCK
Hundar med navelbråck av en sådan omfattning att bråcket ej försvinner utan måste opereras ska ej användas i aveln.

BETT
Avelsdjur ska ha saxbett eller tångbett.
TÄNDER (MEDFÖTT)
Avelsdjur får maximalt sakna tre tänder. Om ena avelspartners saknar 1-3 tänder måste den andra avelspartnern vara fulltandad.

ÖGON
Hundar med PRA (progressiv retinal atrofi) ska inte användas i avel. För släkting till drabbad hund följs samma rekommendationer som för Legg Perthes.

ÖVRIGA SJUKDOMAR
Hundar som drabbas av andra defekter eller sjukdomar än ovanstående, som är ärftliga eller förmodas vara ärftliga ska inte användas i avel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 042
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 538
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 217
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 779
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka