Hanhund aggressiv mot sambo vid läggdax

anonym100

Trådstartare
Hur ska jag få ordning på detta problem?

Jag har en hanhund (jack russel) som blir aggressiv när min sambo ska gå och lägga sig.
Om jag går och lägger mig (min hund följer alltid med) innan min sambo, så blir min hund aggresiv sen när ha kommer och ska lägga sig. Jag menar verkligen aggresiv, han morrar hotfullt och hade inte jag hålla honom så hade han troligen huggit. Så fort sambon lagt sig så är det lugnt, då kan hunden till och med vilja ligga hos honom.
Är det tvärtom att jag lägger mig efter så händer ingenting.

Hur ska man få bukt på detta, känns som det bara blir värre. Sambon hotar med att vrida huvudet av min hund och jag blir ledsen. Ok, förstår att det är intensiv roligt för min sambo att ha en aggresiv hund som hotar men...Man måste ju lösa problemet!
Vet inte om hunden är osäker, vaktar eller bara är dum. Hur ser man det?

Behöver verkligen tips och hjälp?

Hunden är 20 mån och vi har haft honom från valp. Relationen i övrigt med sambon är bra, hunden leker och busar och respekterar, men inte i sängsituationen. Hunden är som nämnt min, han hänger med mig jämt överallt.

Måste hunden vara i sängen? Måste hunden ens vara i sovrummet? Det enklaste bör vara att lära hunden sova i en bädd vid sidan av sängen eller utanför sovrummet och att den inte får komma upp i sängen förrän den får ett "ok" (vilket den då inte ska få förrän både du och sambon lagt sig).

Vad gör din sambo när hunden morrar i dagsläget?

Hur ska jag få ordning på detta problem?

Jag har en hanhund (jack russel) som blir aggressiv när min sambo ska gå och lägga sig.
Om jag går och lägger mig (min hund följer alltid med) innan min sambo, så blir min hund aggresiv sen när ha kommer och ska lägga sig. Jag menar verkligen aggresiv, han morrar hotfullt och hade inte jag hålla honom så hade han troligen huggit. Så fort sambon lagt sig så är det lugnt, då kan hunden till och med vilja ligga hos honom.
Är det tvärtom att jag lägger mig efter så händer ingenting.

Hur ska man få bukt på detta, känns som det bara blir värre. Sambon hotar med att vrida huvudet av min hund och jag blir ledsen. Ok, förstår att det är intensiv roligt för min sambo att ha en aggresiv hund som hotar men...Man måste ju lösa problemet!
Vet inte om hunden är osäker, vaktar eller bara är dum. Hur ser man det?

Behöver verkligen tips och hjälp?

Hunden är 20 mån och vi har haft honom från valp. Relationen i övrigt med sambon är bra, hunden leker och busar och respekterar, men inte i sängsituationen. Hunden är som nämnt min, han hänger med mig jämt överallt.

Låter som resursvaktande. Låt inte hunden vara i sängen förrän efter sambon kommit och lagt sig.

Har hunden visat någon annan resursvakt?

Du säger att relationen i övrigt är bra, men sambon vill vrida nacken av hunden... Går inte riktigt ihop för mig. :cautious:

Du får införa ordningsregler.
Mina hundar vet reglerna för sängen, bryter de mot dem så får de inte vara där.

Jag tycker också som att det låter som typiskt resursförvar.

I ert fall är det rimligt att hunden inte är i sängen när sambon går och lägger sig. Han skulle alltså kunna ropa på hunden när han ska borsta tänderna och stänga sovrumdörren tills han går och lägger sig, sen får hunden komma upp i sängen efter att han har lagt sig.

OBS att det är DU som ska vara polisen när hunden gör så här, inte sambon.

Ska försöka svara alla, tack för svaren och tipsen.

Sambon gör inget mot hunden, han fixar iordning och lägger sig. Men han blir ganska arg, inatt sa han att om han blir biten vrider han av huvudet.

Relationen mellan sambo och hund är annars bra. Sambo älskar vår lilla vovve, bara i sängsituationen han blir arg.

Ja, det skulle nog kunna va resursförsvar.

Hunden har en bädd jämte sängen så han sover både där och i sängen.

Vill inte stänga ute hunden från sovrummet. Men ska helt klart försöka få hunden att stanna i sin bädd tills sambon kommer, men det blir inte lätt.
Vill verkligen inte ha det så här.

Vill inte stänga ute hunden från sovrummet. Men ska helt klart försöka få hunden att stanna i sin bädd tills sambon kommer, men det blir inte lätt.

Det är lätt, för du måste göra det, din sambo kommer att bli biten annars. Kompostgaller runt bädden är en bra lösning till att börja med.

En sån hund mår inte bra av att försöka bestämma, och det är mycket enklare att ta bort striderna än att försöka vinna dem. Så genom att förbjuda hunden i sängen eller sovrummet tar du bort konflikten.

Det är lätt, för du måste göra det, din sambo kommer att bli biten annars. Kompostgaller runt bädden är en bra lösning till att börja med.

En sån hund mår inte bra av att försöka bestämma, och det är mycket enklare att ta bort striderna än att försöka vinna dem. Så genom att förbjuda hunden i sängen eller sovrummet tar du bort konflikten.

Bra idé med Kompostgaller runt bädden, ska jag absolut prova. :)

Sambon gör inget mot hunden, han fixar iordning och lägger sig. Men han blir ganska arg, inatt sa han att om han blir biten vrider han av huvudet.

Relationen mellan sambo och hund är annars bra. Sambo älskar vår lilla vovve, bara i sängsituationen han blir arg.

Du ska inte försöka, du ska göra. Antingen klarar du av att bestämma att hunden får vara i rummet men inte i sängen, eller så stänger du honom ute.

... Eller portar sambon och lever med att hunden äger dig.

En jack russel är som regel en hård hund med rätt mycket bakom hot. Han lär gå vidare om han får fortsätta.

Jag skrev försöka, men självklart måste jag få bort detta beteende.
Inte hunden som bestämmer utan jag!

Har fått bra tips så ska börja redan ikväll. :)

Vår otyglade valp på fyra månader gör precis sådär!

Inte mot maken men mot de andra hundarna, som är betydligt äldre.

Valpen fick efter ett par incidenter inte vara i sängen mer. Han har en korg på golvet, bredvid mig och är nöjd där. De andra två får vara i sängen och de får lite extra beröm.

Vi resonerade som så att denna lilla tuffing behöver veta sin plats och det kommer inte att skada honom.

Nu efter en vecka med den ordningen, kan jag säga att alla är nöjda.

Mitt råd är att du helt sonika bestämmer att sängen är din och din sambos.

Jag säger precis som andra här - resursförsvar. Ni bor tillsammans, så jag skulle absolut låta hunden få en egen bädd på golvet. Att ha en hund som vaktar och gör utfall varenda gång jag skulle lägga mig (om jag vore din man) skulle göra mig skapligt sur ;)

Jag bor ju själv och mina hundar sover hos mig i sängen och det stör bara mig. Min ena hund har haft några gånger med resursförsvar som yngre när mitt ena barnbarn har sovit hos mig (jag har stor säng och hundarna brukar sova med mig - så även barnbarnet). Det har visat sig i mutter och luftsnappning när barnet har börjat röra på sig i sömnen och viftar med benen och kommit över en bit på min sida. Men att muttra på barnet pga det är absolut icke tillåtet här - hunden åkte ner på golvet ögonaböj och lärde sig snabbt att ska hon sova med i sängen, så får hon själv lägga sig på min utsida av sängen så hon slipper bli störd. För muttras det, åker hon ner. Hade jag haft sambo, så skulle ingen hund legat i sängen...

Är det bara jag som tänker lite annorlunda och tänker att hunden kanske är osäker?
Hur brukar sambo hantera hund vid sänggång? När började vaktandet och vad gjordes då? Riskerar du att bli biten? Vad händer om du distraherar med något positivt, typ lite trickträning?

Jag har en liten skit med mycket integritet blandat med rädsla och skärpa (dock låter han mer än han gör) som lätt bygger upp negativ förväntan om han pressas och ignoreras. Vilket gör att han tar till försvar snabbare och snabbare i för honom trängda situationer, eller om han pressas även i situationer där han förväntar sig obehag.

Ett exempel skulle kunna vara om han flyttas runt i sängen när han sover. Talar han om att han vill vara ifred och det ignoreras så kommer han tala om det tidigare nästa gång, och förmodligen med mera kraft.

Om hunden verkar kontaktbar för godis skulle jag nog be sambon när han kommer in i sovrummet, INNAN hunden hinner reagera negativt helt enkelt slänga godis på golvet och säga "gå ner" med lugn röst.

Är det bara jag som tänker lite annorlunda och tänker att hunden kanske är osäker?
Hur brukar sambo hantera hund vid sänggång? När började vaktandet och vad gjordes då? Riskerar du att bli biten? Vad händer om du distraherar med något positivt, typ lite trickträning?

Jag har en liten skit med mycket integritet blandat med rädsla och skärpa (dock låter han mer än han gör) som lätt bygger upp negativ förväntan om han pressas och ignoreras. Vilket gör att han tar till försvar snabbare och snabbare i för honom trängda situationer, eller om han pressas även i situationer där han förväntar sig obehag.

Ett exempel skulle kunna vara om han flyttas runt i sängen när han sover. Talar han om att han vill vara ifred och det ignoreras så kommer han tala om det tidigare nästa gång, och förmodligen med mera kraft.

Om hunden verkar kontaktbar för godis skulle jag nog be sambon när han kommer in i sovrummet, INNAN hunden hinner reagera negativt helt enkelt slänga godis på golvet och säga "gå ner" med lugn röst.

Eftersom hunden har det här beteendet när TS ligger i sängen med hunden och sambon kommer efter, men inte reagerar om han ligger i sängen med sambon och TS kommer efter, så låter det inte som att han är osäker i sängsituationen eller inte tål att bli väckt eller liknande. Resurs verkar mer troligt tycker jag...

Jag håller med om att det är jättebra att reda ut vad som händer varför, och vad som motiverar hundar till beteenden. Men i den här situationen så tror jag man hugger sig själv i foten - det är lätt att helt undvika konflikten genom att hunden inte är i sängen när sambon kommer, men det är lätt att göra saken värre om man analyserar fel och försöker träna fel sak. Hunden lär bita förr eller senare, om han får fortsätta reagera som han gör. Det är viktigt på många plan att man helst undviker att driva saker så långt som till bett anser jag. :)

Sen hade väl jag förmodligen velat kika närmare på hur saker egentligen funkar i andra situationer också, och se om man kan hitta ledtrådar där och kanske kan se beteendet i mindre extrem form någon annan stans och förhoppningsvis jobba med det där från grunden. Men prio ett i det här läget tycker jag är att konflikten ska upphöra.

Eftersom hunden har det här beteendet när TS ligger i sängen med hunden och sambon kommer efter, men inte reagerar om han ligger i sängen med sambon och TS kommer efter, så låter det inte som att han är osäker i sängsituationen eller inte tål att bli väckt eller liknande. Resurs verkar mer troligt tycker jag...

Jag håller med om att det är jättebra att reda ut vad som händer varför, och vad som motiverar hundar till beteenden. Men i den här situationen så tror jag man hugger sig själv i foten - det är lätt att helt undvika konflikten genom att hunden inte är i sängen när sambon kommer, men det är lätt att göra saken värre om man analyserar fel och försöker träna fel sak. Hunden lär bita förr eller senare, om han får fortsätta reagera som han gör. Det är viktigt på många plan att man helst undviker att driva saker så långt som till bett anser jag. :)

Sen hade väl jag förmodligen velat kika närmare på hur saker egentligen funkar i andra situationer också, och se om man kan hitta ledtrådar där och kanske kan se beteendet i mindre extrem form någon annan stans och förhoppningsvis jobba med det där från grunden. Men prio ett i det här läget tycker jag är att konflikten ska upphöra.

Med tanke på sambons reaktion till hunden i situationerna är det inte omöjligt att hunden tar till försvar för att det är spänt. Att hunden endast tar till det mot sambon känns som ett osäkerhetsproblem, tycker jag. Men som du säger är det svårt att veta utan att se hur hunden är i övrigt. Eller hur det hela uppstod.

Absolut ska man undvika bett. Därför känns det ganska viktigt att börja jobba på förtroende om det är där det brister. För risken finns ju annars att hunden börjar ta till försvar i andra situationer också.

Man skulle ju också kunna slänga på hunden koppel och varje gång hunden beter sig illa bara leda ut den så den inte får vinst i beteendet ändå. Ingen press, inget surt bara en ganska tydlig konsekvens av beteendet.

Med tanke på sambons reaktion till hunden i situationerna är det inte omöjligt att hunden tar till försvar för att det är spänt. Att hunden endast tar till det mot sambon känns som ett osäkerhetsproblem, tycker jag. Men som du säger är det svårt att veta utan att se hur hunden är i övrigt. Eller hur det hela uppstod.

Absolut ska man undvika bett. Därför känns det ganska viktigt att börja jobba på förtroende om det är där det brister. För risken finns ju annars att hunden börjar ta till försvar i andra situationer också.

Man skulle ju också kunna slänga på hunden koppel och varje gång hunden beter sig illa bara leda ut den så den inte får vinst i beteendet ändå. Ingen press, inget surt bara en ganska tydlig konsekvens av beteendet.

Jag kan hålla med om att det skulle kunna vara en väldigt god idé att jobba på förstroendet, men jag hade velat göra det i en annan situation. :)

Min kunde bli så mot andra hunden och det resulterade i att hon åkte ner från sängen när hon var dum. Jag gjorde också stor sak av att bjuda in den andra hunden i sängen och visa att JAG bestämmer vem som får vara där.

Kanske kan ni ta för vana att den som lägger sig sist tar med hunden, oavsett om det är du eller din sambo. Annars hade jag inte släppt upp hunden i sängen förrän sambon kommer. Om sambon får släppa upp hunden i sängen blir det ju också en belöning när sambon kommer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 564
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 617
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 780
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka