Hängande tyglar

Sv: Hängande tyglar

imported_Dreamer skrev:
Jag tror att om man bara driver och blåhåller så lär ju hästen tröttna ganska fort. Det finns ingen tanke bakom att bara driva och hålla i.
Så det förstår jag att din häst blev less på.

Jag som vill utbilda min häst måste ju för guds skull kräva lite mer av henne än vad hon självmant vill göra, och då vill jag göra träningen angenäm. Och det tror jag inte att man gör när man har en slapp hand och glappig tygel utan kontakt.....

OK, nu kände jag att det började bli lite tråkigt att diskutera med dig!
Du måste ha läst in saker i hur jag beskrivit min ridning som jag för död och pina inte kan identifiera mig med, både på avseende hur hästen HAR ridits och hur den rids nu. Min häst har aldrig ridits mellan starka hjälper, eftersom det inte behövs. Men det är klart att om man anser det som en naturlag att ALLA hästar behöver ridas med minst ett visst stöd, så blir det jobbigt att förstå om någon individ svarar bättre på något annat.
Egentligen så struntar jag i VARFÖR hon svarar bättre på denna typ av ridning, och nöjer mig med att konstatera att hon blir rakare och starkare, mindre vinglig och lättare att placera, och väldigt uppmärksam. Ju tystare jag viskar desto noggrannare lyssnar hon.
Jag går från nästan varenda ridpass med ett lyckligt leende på läpparna, hästen visar tydligt att hon trivs, vi utvecklas stadigt och varje stadie är roligt, så jag har svårt att se att vi har ett problem?

Fifflan skrev:
Om jag inte hade haft en så (över?)känslig häst hade kanske jag aldrig känt behov av att förändra ridningen i den här riktningen.

Ingen häst är väl överkänslig, jag brukar kalla det "oförstöd"? ;)

Alltså, jag upplever inte hennes känslighet som ett störningsmoment, jag är ju glad att hon tydligt visar när jag gör fel. :) Om jag sitter snett blir hon tydligt sned, feedbacken är direkt och gör det lätt att snabbt korrigera sig. Med en känslig häst finns såklart risken att man gör 'för lite' i rädsla att förlora balans, stabilitet och avslappning som man kanske jobbat länge för.

Vad gäller graden av oförstördhet på min hästs mun, så har hon nog mer mentala blockeringar runt bettet än fysiska. Som två och treåring gick hon löp, och stack då ofta med jockeyna i värmningen (i ren stress). Hon reds då på tjockt och minst 2 cm för långt tränsbett. När de då fick ta så mycket i henne för att inte hon skulle springa slut på sig, löste hon det genom att utveckla tungfel (som är borta sedan flera år). Då satte de på henne tungband, alltså band fast tungan i underkäken med ett linneband :eek: :mad: när hon gick löp, och red henne med tungsticka + det tjocka tränsbettet hemma under träning. Så hon har goda skäl att tycka att bett suger, och korsar käken vid minsta för stark kontakt, och det hon tycker är stark kontakt är vad de flesta andra hästar jag ridit skulle uppfatta som mycket mjukt. Hon är helt enkelt försvarsbenägen gentemot bettet.

Jag skulle vilja säga så att om hästen är tillräckligt välriden och om häst och ryttare är samspelta arbetskamrater OCH om ryttaren har tillräcklig kontroll över sin egen kropp...

Så kan man rida hästen , och i god form utan vare sig sadel eller träns även utanför hagar och banor.

Men som sagt det kräver enormt mycket.

Tyglar och bett är ju bara förmedlare till hästen när vi är så klumpiga att vi inte kan säga samma sak med vår sits.

Om ungefär 1500 år lär jag väl klara det....kanske.

/KT

Precis, hur många ryttare i världen klarar detta? Möjligen de toppryttare som rider 10 hästar om dan och har så mkt erfarenhet i sadeln att även om jag sa upp mig och red dygnet om, skulle jag inte hinna ikapp...

Det jag kan fundera över, är att det finns folk som vill rida sina relativt outbildade, obyggda hästar med lös kontakt från dag 1. Det är målet, men för att nå dit, måste man kanske gå en väg som ser lite annorlunda ut. Precis som i alla andra sporter. Om jag vill börja träna höjdhopp lägger jag inte upp ribban på 2.06 meddetsamma. Jag börjar löpträna, lär mig om vilka skor som är bra och börjar träna på floptekniken.

imported_Dreamer skrev:
Jaha, ursäkta denna korkade människa ;) Men jag förstår inte hur man kan ha kontakt på en icke uppsträckt (slak) tygel!
För mig är dessa två motsatser till varandra. Kontakt = sträckt tygel där kommunikation kan ske omedelbart
Slak tygel = glappande tygel som måste sträckas upp först innan man börjar inverka.
Men förklara gärna!

Jag tror att det är det här som förklarar varför du inte förstod vad jag menade i andra tråden... Man kan ha en fin jämn kontakt även på en tygel som inte är helt sträckt. Kontakt = jag känner hästens mun, hästen känner min hand, och jag kan inverka utan att korta tyglarna. Tex. jag kan få hästen att följa framåt nedåt genom att länga tyglarna lite till, och reglera böjning mm.
För mig är sträckt tygel = inverkan hela tiden eftersom du då har "vikt" i bettet hela tiden vilket innebär att bettet kommer att verka (lite) hela tiden.
Och visst, det lyckas mig inte hela tiden att rida med en så lätt kontakt som jag eftersträvar, men då anser jag att det är jag som misslyckats i just det tillfället.

Fifflan skrev:
Vad gäller graden av oförstördhet på min hästs mun, så har hon nog mer mentala blockeringar runt bettet än fysiska. Som två och treåring gick hon löp, och stack då ofta med jockeyna i värmningen (i ren stress). Hon reds då på tjockt och minst 2 cm för långt tränsbett. När de då fick ta så mycket i henne för att inte hon skulle springa slut på sig, löste hon det genom att utveckla tungfel (som är borta sedan flera år). Då satte de på henne tungband, alltså band fast tungan i underkäken med ett linneband :eek: :mad: när hon gick löp, och red henne med tungsticka + det tjocka tränsbettet hemma under träning. Så hon har goda skäl att tycka att bett suger, och korsar käken vid minsta för stark kontakt, och det hon tycker är stark kontakt är vad de flesta andra hästar jag ridit skulle uppfatta som mycket mjukt. Hon är helt enkelt försvarsbenägen gentemot bettet.

Vad sjukt! :mad: och hemskt för hästen (det är väl djurplågeri)... :( Jag skulle vilja gå och slå något hårt i skallen på såna människor :devil: De verkar bara använda hästarna som pegnamaskiner :mad:
Tur att hästen har det bra nu iallafall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama