Hängande tyglar

Sv: Hängande tyglar

Men jag fattar inte hur vissa av er kan tycka att en jämn kontakt = tjat.
?????

En jämn kontakt är ju att säga ingenting. Om någon ska leda er, känns det inte bättre om den personen håller ett tag om er och leder er dit ni ska, än att ni får gå själv och sen bli puttade på i rätt riktning??
Tycker ni att personen som håller om er TJATAR??

det går inte att samla denna häst med tygelkontakt
Men nu var vi där igen. Att ha kontakt är tydligen detsamma som att samla hästen med tygeln. Vilket naturligtvis inte går, inte bara med denna häst, utan med någon häst alls. Det är inte det jag säger.

-------------------------------
Sen måste jag fråga återigen, eftersom jag fortfarande inte fått något svar från hängtygelförespråkarna, VARFÖR får man inte använda tyglarna? Varför är detta något negativt?

Senast ändrad:

imported_Dreamer skrev:
Sen måste jag fråga återigen, eftersom jag fortfarande inte fått något svar från hängtygelförespråkarna, VARFÖR får man inte använda tyglarna? Varför är detta något negativt?

Finns det nån som säger att man inte får använda tyglarna?! (fast egentligen är det bettet eller va man har du menar antar jag?)

westernmänniskorna rider med hängande men innan de gör det har de utbildat me ganska mycket kontakt om man säger så..

jag försöker kunna rida ut ganska avancerat med hängande tyglar för där händer så mycket me grindar kvistar i ögonen osv så ja vill min häst ska kunna gå bra utan risk för störning i munnen också, blir ju endel sitsstörning ute.. (sen e det väl ett rätt vackert mål o kunna rida så mycket me sitsen o ha så vältränad häst så man kan rida dressyr med hängande?)

MEN för o komma dit använder jag o alla? andra tygeln bla för o få kontakt me munnen speciellt när vi dressyrjobbar på ridbanan o de inte farligt alls! Sen finns alla olika grader av "kontakt" olika tygelvikt o tjohej sen kan man rida vissa saker på hängande för att kolla hur hästen e o sen ta tyglarna osv osv Allt e inte etta eller nolla..

Detta är ju två OLIKA hästar, som bägge rids på det DE har visat är en lätt OCH JÄMN kontakt. Man kan ha en lätt och jämn kontakt utan att tygeln sträcks, vilket är vad jag har på den ena (fullblodet). På den andra är en lätt och jämn kontakt precis det moment då tygeln sträcks. Hur har jag kommit fram till det, undrar du kanske då. Jo, när jag långsamt länger tygeln och ber om framåt-utåt-nedåt, så följer hästens mun min hand med den kontaktstyrka den själv väljer. Om jag memorerar den tyngdkänslan så kan jag sedan prova mig fram till hur mycket lösare jag kan hålla utan att hästen blir vinglig/inte förstår mina betthjälper, och hur mycket starkare kontakt jag kan ta innan hästen blir sned då den 'bär av snedheten i min hand' eller tappar bjudningen eller kryper bakom hand (detta är de tre saker som händer med mina hästar vid för kraftig kontakt)

Jaha, ursäkta denna korkade människa ;) Men jag förstår inte hur man kan ha kontakt på en icke uppsträckt (slak) tygel!
För mig är dessa två motsatser till varandra. Kontakt = sträckt tygel där kommunikation kan ske omedelbart
Slak tygel = glappande tygel som måste sträckas upp först innan man börjar inverka.
Men förklara gärna!

Att det var två olika hästar ditt inlägg handlade om förstod jag däremot. Jag valde att kommentera de delar av ditt inlägg som jag fann intressanta och som jag hade något att säga om.

Jaha, det hände något konstigt med mitt inlägg så det blev postat innan det var klart... :eek: Touchpaden är lite stingslig. Här är vad jag tänkte skriva:

Detta är ju två OLIKA hästar, som bägge rids på det DE har visat är en lätt OCH JÄMN kontakt. Man kan ha en lätt och jämn kontakt utan att tygeln sträcks, vilket är vad jag har på den ena (fullblodet). På den andra (hbl-nf) är en lätt och jämn kontakt precis det moment då tygeln sträcks + pyttelite (kanske en cm).

Hur har jag kommit fram till det, undrar du kanske då.
Jo, när jag långsamt länger tygeln och ber om framåt-utåt-nedåt, så följer hästens mun min hand med den kontaktstyrka den själv väljer. Om jag memorerar den tyngdkänslan så kan jag sedan prova mig fram till hur mycket lösare jag kan hålla utan att hästen blir vinglig/inte förstår mina betthjälper, och hur mycket starkare kontakt jag kan ta innan hästen blir sned då den 'bär av snedheten i min hand', eller tappar bjudningen, eller kryper bakom hand, eller sänker ryggen (detta är de saker som händer med mina hästar vid för kraftig kontakt).
Där har jag sedan det spektra jag kan jobba inom, vad gäller tygelkontakten.
Jag anser alltså INTE att alla hästar alltid ska ridas med hängande tygel. När jag hoppar fullblodet måste jag ha sträckt tygel :D :angel: , men då är jag i det yttre spektrat av hur stark kontakt hon tål innan hon kommer bakom hand och blir banan i ständig vänstersluta. Hängande tygel är för mig inte heller att tygeln hänger 'nere på marken'. Hängande tygel=icke sträckt tygel, alltså att det finns ett litet slack eller 'flow', och om hästen upplever det som bra kontakt tänker inte jag säga emot!
Nu är ju även min mindre känsliga häst ganska känslig, och fbl har gått löp med hemska saker i munnen och blivit ganska stingslig och försvarsbenägen mot bettet, så därför blir det naturligt för mig att rida såhär, och jag är fullt medveten om att andra hästar kan ha en annan optimal kontakt, men det viktiga är att det är hästen som avgör vad som är optimalt. Men någon ska ju befinna sig i ytteränden av skalan... Jag rider fortfarande med huvudlag! :p

Jag ser också en massa ryttare som aldrig testar att släppa efter minsta lilla, och för dem kan det kanske vara en tankeställare att se att andra ryttare tänker på ett helt annat sätt. Jag tycker inte det borde vara nödvändigt med Aachennosgrimma, hästmunnen updragen i ett grin av ett bett som viker sig bakåt av fiolsträngspända tyglar, men det ser jag på varenda tävling, även på hög nivå, och i så gott som alla dressyrinstruktionsböcker.
Jag tror nu absolut inte det är detta DU menar med 'att använda tyglarna' :)

Slak tygel behöver inte alls glappa... Glappande tygeln betyder att handen inte följer är följsam i förhållande till hästens mun (= avståndet mellan hand och mun ändras hela tiden), det har egentligen inget med graden av sträckthet att göra.

Hm, kan det kanske vara så att en helt sträckt tygel kan kompensera en mindre följsam hand, och att en väldigt bra hand kan ha jämn kontakt även med en slakare tygel?

Ett klasisk fall där hästen har tränat ägaren att göra precis som hästen vill.

imported_Dreamer skrev:

Vet mina svar inte e de smartaste..men de vore kul veta om du blitt lite klokare eller va man ska säga? de verkar ju inte finnas så många som inte får använda tyglarna här som kan svara..men vilka e det som brukar säga så till dig?

Jag tycker det är ett klassiskt fall där hästen tränat människa att göra precis som hästen behöver. Fast det tog lång tid för den stackars hästen, jag är ganska trög :o :angel:
När väl JAG hade förstått vad hon försökte säga och slutade lyssna på dem som sa att hon skulle gå med MER stöd, MER ram, MER drivning till en MER uppfångande hand, så började hon utvecklas mycket fortare, och vi har mycket roligare tillsammans :)

Fifflan skrev:
När väl JAG hade förstått vad hon försökte säga och slutade lyssna på dem som sa att hon skulle gå med MER stöd, MER ram, MER drivning till en MER uppfångande hand, så började hon utvecklas mycket fortare, och vi har mycket roligare tillsammans :)

:bow: :D

mvh Jessica

anledningen tillatt han inte går att samla med TYGELKONTAKT är att han mer eller mindre hatar tyglar, och går emot, eller bakom hand, stressar mm. inget generrellt för hästar i övrigt alltså, utan specifikt för min häst.

paradox skrev:
anledningen tillatt han inte går att samla med TYGELKONTAKT är att han mer eller mindre hatar tyglar, och går emot, eller bakom hand, stressar mm. inget generrellt för hästar i övrigt alltså, utan specifikt för min häst.

En häst som har dålig erfarenhet av ryttarens hand. Tygeln eller bettet i sig gör ingen skada, det är handen som håller i tygeln som är boven i dramat.

bobo skrev:
En häst som har dålig erfarenhet av ryttarens hand. Tygeln eller bettet i sig gör ingen skada, det är handen som håller i tygeln som är boven i dramat.

Jag var på väg att svara innan men orkade inte. Men nu så. ;)
Och jag tror att det även kan vara något "tokigt" i själva munnen på hästen (har hästtandläkare tillkallats?) och/eller att bettet är för stort / smalt, fel antal leder eller att det bara sitter på fel ställe?

Jag tror att om man bara driver och blåhåller så lär ju hästen tröttna ganska fort. Det finns ingen tanke bakom att bara driva och hålla i.
Så det förstår jag att din häst blev less på.
Men det finns ett sätt att rida, som varken är att blåhålla - ELLER att bara släppa tyglarna. Ett sätt som är logiskt för hästen och där det blir tydligt för den vad man vill, och lätt för den att göra rätt.
Vilket är schysstast mot hästen? Tja, om hästen fick bestämma skulle den välja långa tyglar och vilken gångart den vill, dessutom skulle den nog springa ut till gräshagen... ;)
Men näst-bäst då?
Jag som vill utbilda min häst måste ju för guds skull kräva lite mer av henne än vad hon självmant vill göra, och då vill jag göra träningen angenäm. Och det tror jag inte att man gör när man har en slapp hand och glappig tygel utan kontakt.....

imported_Dreamer skrev:
Och jag tror att det även kan vara något "tokigt" i själva munnen på hästen (har hästtandläkare tillkallats?) och/eller att bettet är för stort / smalt, fel antal leder eller att det bara sitter på fel ställe?

Och jag är av den gamla skolan där man kollade såna saker innan man sitter upp på hästen ;)

jo, jag trodde att det var självklart, han är kollad flera gånger, av diverse oberoende atndläkare, ET vet mm.. ua. han hatar helt enkelt bett(alla bett) efter att ha blivit dragen i munnen i 15 år. nu rider jag honm på sidepull och hängande tyglar. det går bra,men han tycker fortfarande inte om när man tar i honom för att det funkar bäst för oss. har ingen önskan om att gå tillbaka till bett och tygelkontakt just eftersom det funkar så bra. och dessutom gör han sin sista vinter som ridhäst (troligtvis) så vi bara lallar runt..

hoppas svaret tillfredställde alla. jag ville bara ge ett exempel på att det går aldeles utmärkt att rida tex skolor på en häst med hängande tyglar om man har komunikationen klar.

skolor på hängande tygel? nej tyvärr det var ett par år sedan, nu orkar inte hans bakben annat än rakt spår=( (sant och inga undanflykter, skulle itne kunna få honom att göra en öppna med alla hjälptyglar och sporrar i världen)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Först. En varning för risk för långt och kanske svamligt inlägg. Men nu undrar jag igen om det är dags att kasta in handduken, sälja...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 061
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 722
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama