Dreamer
Trådstartare
Apropå en annan tråd vill jag nu höra om, och varför ni tycker att tyglarna ska hänga.
Är det lättare för hästen att göra rätt?
Kan någon förklara VAD exakt som gör att det blir bättre?
Hur rakriktar man en häst utan att röra tyglarna?
Och viktigast - varför har tygelhjälpen kommit att bli så bannad?
Och varför har man bett i munnen - om man inte tänker skola hästens mun?
Själv har jag både gjort svenska ridskolemetodens "dra och håll ihop" som inte var vidare snällt mot hästen, varpå det kändes tacksamt att hoppa över till något som gjorde raka motsatsen - barockridningen där man inte skulle ta i tyglarna alls helst.
Nu har man gått ytterligare ett varv och efter att ha fått prova på att vara "häst", först med en 'ryttare' som bara släpper taget om mig plötsligt, när jag går och blundar, jämfört med en ryttare som är _kvar_ hos mig hela tiden så kändes det sistnämnda bra mycket tryggare. Jag vågade lämna över min balans, något jag INTE ville göra till den ryttaren som tog tag och släppte.
Det kändes läskigt och konstigt och jag var tvungen att öppna ögonen.
Efter lite experimenterande med lite olika hästar så verkar detta vara rätt, iaf för mig. Men jag vill gärna höra era åsikter om den hängande tygeln. För och nackdelar!
Är det lättare för hästen att göra rätt?
Kan någon förklara VAD exakt som gör att det blir bättre?
Hur rakriktar man en häst utan att röra tyglarna?
Och viktigast - varför har tygelhjälpen kommit att bli så bannad?
Och varför har man bett i munnen - om man inte tänker skola hästens mun?
Själv har jag både gjort svenska ridskolemetodens "dra och håll ihop" som inte var vidare snällt mot hästen, varpå det kändes tacksamt att hoppa över till något som gjorde raka motsatsen - barockridningen där man inte skulle ta i tyglarna alls helst.
Nu har man gått ytterligare ett varv och efter att ha fått prova på att vara "häst", först med en 'ryttare' som bara släpper taget om mig plötsligt, när jag går och blundar, jämfört med en ryttare som är _kvar_ hos mig hela tiden så kändes det sistnämnda bra mycket tryggare. Jag vågade lämna över min balans, något jag INTE ville göra till den ryttaren som tog tag och släppte.
Det kändes läskigt och konstigt och jag var tvungen att öppna ögonen.
Efter lite experimenterande med lite olika hästar så verkar detta vara rätt, iaf för mig. Men jag vill gärna höra era åsikter om den hängande tygeln. För och nackdelar!