Handpenning betald, ångra köp

Ainon

Trådstartare
Hej.

Om vi pratar om köp av häst från ett företag.

Är handpenningen förlorad om köparen avbryter köpet (innan skrivet kontrakt och leverans)?
Hästen är även besiktigad inför köpet, är köparen skyldig att betala besiktningen?

Senast ändrad:
Sv: Handpenning betald, ångra köp

Det bör den ju vara? Det är ju liksom det en handpenning är till för, så (som jag uppfattar det) har en handpenning en gång blivit utbetald så kan den inte betalas tillbaka även om affären bryts av köparen.

Handpenningen är förverkad. Säljaren har rätt att få ersättning för sina utlägg/den skada denne lidit genom att köparen hoppat av köpet.

I de allra flesta fall är det så ja. Om handpenningen är betald och köparen drar sig ur av ogiltiga skäl så får säljaren behålla handpenningen som ersättning för förlorad tid, förlorade intressenter som säljaren var tvungen att neka köp osv osv.

När jag köpte min häst la jag en handpeng på hästen redan innan besiktningen, och det stod även i kontraktet att om jag drog mig ur pga av ogiltiga skäl behöll säljaren handpenningen, dock iom att jag lagt handpenning före besiktning, skrev vi också in i kontraktet att jag hade rätt att häva köpet + få tillbaka handpenningen om hästen inte skulle gå igenom besiktningen.
Nu köpte jag av en privatperson. Köper man av företag (typ försäljningsstall) har de ofta ett standardkontrakt de använder sig av som är mer eller mindre identiskt för alla hästar de säljer.

Köparen är inte alltid skyldig att betala besiktningen. När jag köpte min häst delade jag och säljaren på besiktningen 50/50. Det är vad du och säljaren kommer överens om.

Dock har jag hört något om att ifall du vill lämna tillbaka hästen senare pga att det framkommit att det är något fel på den, och det visar sig att du inte begärde att få hästen besiktigad så kan du få svårt att lämna tillbaka den. Dock tror jag bara det gäller om hästen inte blivit besiktigad alls och att du inte ville ha den besiktigad heller.

Vad har ni kommit överens om?

Även om inget skrivit så finns ju troligen en muntlig överenskommelse, det är den som gäller.

Tycker definitivt att köparen ska betala besiktningen om det är så att den ändrar sig, om hästen gick igenom felfritt. Att hästen besiktas över huvud taget är ju för köparens intresse i första hand. Eftersom besiktningen dessutom är en färskvara så kan inte säljaren "använda" den till nästa spekulant heller.

Vad händer om säljaren och köparen kommit överens om affären och sedan säljaren säljer hästen till en annan trots överenskommelsen och då till ett högre pris? (Handpenning har ej hunnit betalas).

Vad har ni kommit överens om?

Även om inget skrivit så finns ju troligen en muntlig överenskommelse, det är den som gäller.

Tycker definitivt att köparen ska betala besiktningen om det är så att den ändrar sig, om hästen gick igenom felfritt. Att hästen besiktas över huvud taget är ju för köparens intresse i första hand. Eftersom besiktningen dessutom är en färskvara så kan inte säljaren "använda" den till nästa spekulant heller.
Men det är ju den typen av kostnader som handpenningen ska täcka om köparen drar sig ur. Det är inte rimligt att den potentiella köparen som drar sig ur både ska förlora handpenningen och betala för kostnader säljaren haft. Däremot om handpenningen inte räcker till att betala besiktning så borde säljaren kunna kräva köparen på mellanskillnaden. Men det beror ju på vad som var avtalat från början när handpenningen betalades.

Vad händer om säljaren och köparen kommit överens om affären och sedan säljaren säljer hästen till en annan trots överenskommelsen och då till ett högre pris? (Handpenning har ej hunnit betalas).

Det är ju definitivt inte schysst, om säljaren hade tänkt sig att sälja till högstbjudande så kanske det hade varit läge att skriva det i annonsen eller säga det på telefon i samband med överenskommelsen. Men har inga pengar betalats och inget kontrakt skrivits så är det svårt att få det att hålla i rätten.

Men det är ju den typen av kostnader som handpenningen ska täcka om köparen drar sig ur. Det är inte rimligt att den potentiella köparen som drar sig ur både ska förlora handpenningen och betala för kostnader säljaren haft. Däremot om handpenningen inte räcker till att betala besiktning så borde säljaren kunna kräva köparen på mellanskillnaden. Men det beror ju på vad som var avtalat från början när handpenningen betalades.

Nu vet vi inget om det specifika fallet, hur mycket som betalats och vad som sagts, men jag tänker så här.

Handpenningen är en säkerhet för att köparen backar, också en säkerhet för köparen att ingen annan kan ta hästen. Den täcker kostnader och tid för att starta upp annonseringen igen, att man får säga nej till andra spekulanter (som inte alls säkert finns kvar när den första köparen backar, nya hästar annonseras hela tiden)

Den täcker inte övriga kostnader för köpet, besiktning, ev transport till och från klinik.

Men det kan säkert vara som du tänker också, troligen en bra grej att vara överens om när handpenningen betalas;)

Jag tänker likadant. D v s handpenningen täcker inte rena utlägg som t ex besiktning, transport etc utan bara det faktum att man håller hästen för den aktuella köparen.

Utlägg tillkommer utöver handpenning, om inget annat överenskommits. Sedan är ju frågan vad som förhandlats fram. Har man t ex sagt att köparen betalar besiktningen om hästen går igen/genomför köpet är det ju solklart att en avhoppande spekulant ska ersätta besiktning (som är US) utöver den förverkade handpenningen.

Det är ju definitivt inte schysst, om säljaren hade tänkt sig att sälja till högstbjudande så kanske det hade varit läge att skriva det i annonsen eller säga det på telefon i samband med överenskommelsen. Men har inga pengar betalats och inget kontrakt skrivits så är det svårt att få det att hålla i rätten.

Om muntligt avtal om förköpsrätt finns då? (Foderhäst)

Om muntligt avtal om förköpsrätt finns då? (Foderhäst)

Det är igen inte schysst, men ska man komma någonstans med det så måste man nästan ha det på papper, eller i alla fall vittnen.

Tror vi hade någon tråd om det tidigare, där fodervärd blivit lovad förköpsrätt, men ägaren vill inte höra talas om det. Minns inte om det gick till domstol dock.

Det är igen inte schysst, men ska man komma någonstans med det så måste man nästan ha det på papper, eller i alla fall vittnen.

Tror vi hade någon tråd om det tidigare, där fodervärd blivit lovad förköpsrätt, men ägaren vill inte höra talas om det. Minns inte om det gick till domstol dock.

Vittnen finns, det har även framkommit att säljaren ljuger om att ha fått ett högre bud för att få mig att betala mer. Jag vet att denne ljuger då en annons kom ut med priset satt på det påstådda budet bara en dag efter att säljaren sagt att denne har en annan köpare. Vet inte hur jag ska agera, jag har aldrig varit med om något liknande.

Men har du lagt ett pris så står du väl för det? Oavsett om det är tio st som budar, går man väl inte högre än vad man anser hästen vara värd?

Varför vill du hoppa av? Ångrar du ditt bud?

*KL*

Jag har en liten fråga på detta ämne: Säg att X lägger handpenning på Y:s häst. Det dröjer och X kommer aldrig och hämtar hästen och skyller på att hen inte har plats/pengar osv. Har X rätt att dra ut på detta hur länge som helst då? (Ingen tidsgräns avtalad.)

Men har du lagt ett pris så står du väl för det? Oavsett om det är tio st som budar, går man väl inte högre än vad man anser hästen vara värd?

Varför vill du hoppa av? Ångrar du ditt bud?

Såhär är det;

Jag har avtalat med ägaren försköpsrätt (med vittnen) på en foderhäst jag har. Denne gav mig ett pris och jag tackade ja och bad denne göra i ordning ett köpekontrakt. Ett par veckor gick och ägaren hörde av sig och sa att hon höjt priset, jag frågade varför och det blev tyst. Några dagar senare skrev ägaren tillbaka och meddelade att hon hade fått ett högre bud, jag frågade varför hon gjorde så eftersom vi avtalat ett pris och jag bara väntade på att få skriva på kontraktet. Då sa denne att det helt enkelt var för att denne hade fått ett högre bud. Jag sa att jag skulle återkomma och såg dagen efter att denne hade satt ut en annons på hästen med det sagda budet efter våran konversation. Detta innebär att jag tydligen inte har någon försköpsrätt, denne inte har nöjt sig med priset som denne sagt och försökt få mig att buda mot en fantom.

Ni har ett avtal (muntligt) om köp. Priset är överenskommet. Säljaren ska givetvis stå vid denna överenskommelse. Problemet är ju att försöka bevisa detta.

Men sätt hårt mot hårt och meddela att avtalet ska hållas.

Jag har vittnen, samt samtal via mail och sms (och utlagda annonsen), kan detta hålla om jag skulle vilja ta det vidare juridiskt?

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt...om man kan bevisa den precisa ordalydelsen i avtalet.
Risken är att du bara kastar in pengar efter en affär som i vilket fall hamnar snett.
En bra affär är där båda är nöjda.
I det här fallet skulle du ju i praktiken försöka tvinga säljaren att sälja till ett pris som ligger under det marknaden erbjuder.

Handlar det verkligen om så mycket pengar att det är lönt att dra vidare? En jurist tar c a 1000 - 1500 kr/timme, att ta det vidare kommer alltså att kosta en rejäl slant med osäker utgång.

Var kommer handpenningen in i bilden? Det är ju säljaren som har backat från avtalet och då ska ju självklart handpenningen återbetalas till köparen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 176
Senast: Skye
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 986
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka