Händelserna i Köln

Ja, det jag funderade över var om det alltså finns en fast summa för alla ensamkommande barn som placeras, för gällande andra barn görs ju en prövning kring svårigheten av ärendet och beslut om ersättning fattas sedan efter en mall. I början av hösten gällde detta även ensamkommande i den stadsdel jag jobbade i då, men det kanske har förändrats.

Jag tror att svårigheten avgör även här (finns flera kategorier på skalan) och då finns en viss progressivitet i ersättningen. Och det kan kanske vara så att de allra mest svåra ärendena kan ge 16000 kr efter skatt (om man inkluderar omkostnader). Fast då handlar det om de som behöver allra mest stöd - vilket klingar väldigt dåligt med "håva in pengarna".

Jag har för mig att arvodena börjar på runt 7000 kr per månad, innan skatt.

Jag tror att svårigheten avgör även här (finns flera kategorier på skalan) och då finns en viss progressivitet i ersättningen. Och det kan kanske vara så att de allra mest svåra ärendena kan ge 16000 kr efter skatt (om man inkluderar omkostnader). Fast då handlar det om de som behöver allra mest stöd - vilket klingar väldigt dåligt med "håva in pengarna".

Jag har för mig att arvodena börjar på runt 7000 kr per månad, innan skatt.
Det är väl där som överallt annars. Efterfrågan o tillgången reglerar priset.
Och kommunerna sitter i en dålig förhandlingssits, de är ju tvungna att fixa boende.....

Olika kulturers, olika tidsåldrars syn på jämställdhet, demokrati, sättet att leva och sättet att betrakta brott varierar naturligtvis.

Vi i väst har vårt sätt att betrakta världen och där ingår att människor har ett spektra med åsikter och livsstilar.

Självklart ska vi arbeta för de åsikter och de mål vi har. Men samtidigt måste vi acceptera att andra kulturer, andra länder har andra sätt att se på det hela.

Att vi här ex. anser att den kvinnosyn som förekommer i många andra länder är, vad vi brukar säga förlegad. Är naturligtvis vår rätt. Men samtidigt måste man acceptera och respektera de val dessa länder gör.
Att idiotförklara gräver bara djupare skyttegravar, befäster de olika kontrahenterna i sina åsikter och för inte saken framåt.

Vad det gäller en ökad jämlikhet så finns det ett extremt tungt skäl för det som torde gå hem i alla läger.
Det är den ekonomiska aspekten. Om ett land exkluderar sina kvinnor från att agera i arbetslivet på samma villkor som männen så exkluderar man även möjligheterna till en samhällsbidragande tillväxt för 1/2 befolkningen. Vilket gör att de mansdominerade ägargrupperna i praktiken tjänar mindre pengar.

Bevis för det?
Tja titta på västvärldens industriländer under det senaste världskriget. Man lyckades bibehålla eller tom, öka produktionen trots att stora delar av männen var bundna i kriget.
Alltså en enorm resurs som vissa länder av olika orsaker vägrar att använda sig av.

Hut var detta ett svar på min fråga:

Män kan väl fortfarande vara den gemensamma nämnaren samtidigt som man konstaterar att olika kulturer har kommit olika långt i jämställdhetsarbetet eller vad är det jag missar?

Hut var detta ett svar på min fråga:

Män kan väl fortfarande vara den gemensamma nämnaren samtidigt som man konstaterar att olika kulturer har kommit olika långt i jämställdhetsarbetet eller vad är det jag missar?
Män och kvinnor är de gemensamma nämnarna. Men det handlar ngr få individer av varje kön som blir involverade.
Kvinnor blir våldtagna och råkar ut för övergrepp, men en försvinnande liten del av dem.
Samma gäller för män, Män våldtar, men bara en försvinnande liten del av dem.
Alltså är det mer korrekt att tala om offer o förövare..

Män och kvinnor är de gemensamma nämnarna. Men det handlar ngr få individer av varje kön som blir involverade.
Kvinnor blir våldtagna och råkar ut för övergrepp, men en försvinnande liten del av dem.
Samma gäller för män, Män våldtar, men bara en försvinnande liten del av dem.
Alltså är det mer korrekt att tala om offer o förövare..

Du tror alltså inte öht på könsroller?

Jag hugger det här inlägget och väljer att utgå från det, mitt svar är dock inte riktat direkt till dig eftersom jag inte har kunnat följa tråden i sin helhet.

Men - jag skulle mer än gärna diskutera integrationsarbete och jämställdhet med människor som är vettiga och som har ett faktiskt intresse av att lösa problemet och inte bara sitta och kasta skit på olika grupper. För jo, det ÄR ett problem att vi har många som kommer ifrån länder med fruktansvärt kvinnosyn och att dessa individer inte bara får en chock när de ser hur svenskar lever men även börjar styra och ställa på flyktingboenden. Nej, Sverige är inte perfekt och ja, vi har mängder med problem MEN det betyder inte att problem från andra grupper, som kanske mest påverkar icke-svenska kvinnor, bara ska skyfflas under mattan. Det hjälper inte unga kvinnor som precis kommit till Sverige och som nu finner sig i en situation där de bor på ett boende med många olika män som helt plötsligt har en jävla massa åsikter om huruvida hon bär slöja, vem hon umgås med etc etc. Och jo, det här är ett existerande problem, varenda människa jag känner som engagerar sig ideellt för flyktingar har kontakt med många, främst unga, kvinnor som inte känner sig trygga där de bor främst pga unga män som helt plötsligt ska "uppfostra" henne.

Problemet är dock att SÅ många som lyfter detta som ett problem gör det med en rasistisk baktanke och rasistiskt perspektiv och då vill jag faktiskt inte diskutera med dem eftersom vi uppenbarligen inte kan komma överens om de mest basala sakerna som människovärde etc. Men - det betyder inte, för att återknyta till det citerade, att det inte finns kulturer som är gräsligt långt bakom Sverige i både demokrati- och jämställdshetsutveckling.

Vafan, jag skrev i helt fel tråd?? Hur hamnade jag här?? Aja, lämnar kvar det i fall att nån vill läsa :p

Får jag citera detta i diskussioner där jag inte lyckas förklara problemet med rasism (jag är inte rasist men....-diskussionspartners)? Du har verkligen helt lyckats beskriva problemet, så jävla bra.

Jag tror du grovt underskattar andelen kvinnor som utsätts för sexuella övergrepp...
"Under 2014 anmäldes 20 300 sexualbrott, varav 6 700 rubricerades som våldtäkt. I den Nationella trygghetsundersökningen uppger 1,0 procent att de utsattes för sexualbrott under 2014."
Och om man sedan tittar på hur många fall som går till rättegång och där förövare fastställs o laga dom träder i kraft så är det betydligt färre.

"Under 2014 anmäldes 20 300 sexualbrott, varav 6 700 rubricerades som våldtäkt. I den Nationella trygghetsundersökningen uppger 1,0 procent att de utsattes för sexualbrott under 2014."
Och om man sedan tittar på hur många fall som går till rättegång och där förövare fastställs o laga dom träder i kraft så är det betydligt färre.

And here we go again. Du vet att det finns något som kallas mörkertal va? Hur kan man prata om mörkertal om dom enda brott som sker enligt dig är dom som anmäls, går till rättegång och resulterar i en fällande dom? Vore det så så har vi ju 100% uppklarningsprocent när det gäller brott för blir det ingen fällande dom så har det inte förekommit något brott. Om jag blir våldtagen men inte anmäler så har jag med din logik aldrig blivit våldtagen.

And here we go again. Du vet att det finns något som kallas mörkertal va? Hur kan man prata om mörkertal om dom enda brott som sker enligt dig är dom som anmäls, går till rättegång och resulterar i en fällande dom? Vore det så så har vi ju 100% uppklarningsprocent när det gäller brott för blir det ingen fällande dom så har det inte förekommit något brott. Om jag blir våldtagen men inte anmäler så har jag med din logik aldrig blivit våldtagen.
Ja varför kallas det mörkertal?
Vi har ett rättssystem här i landet som förutsätter att både offer och förövare får en fair rättegång.
De fall som inte kommer till myndigheternas kännedom finns ju inte med i register och kan då svårligen tas upp i en saklig diskussion.
Sker övergrepp utan att de anmäls?
Javisst, men samhället kan och får inte ta ställning till dessa eftersom man inte får kännedom om dem...

Ja varför kallas det mörkertal?
Vi har ett rättssystem här i landet som förutsätter att både offer och förövare får en fair rättegång.
De fall som inte kommer till myndigheternas kännedom finns ju inte med i register och kan då svårligen tas upp i en saklig diskussion.
Sker övergrepp utan att de anmäls?
Javisst, men samhället kan och får inte ta ställning till dessa eftersom man inte får kännedom om dem...

Om du nu medger att övergrepp kan ske utan att dom anmäls så blir det ju väldigt konstigt nör du tidigare skrev att en försvinnande liten del kvinnor utsätts för övergrepp eftersom det är en försvinnande liten del kvinnor som anmäler övergreppen (och där anmälan leder till en fällande dom). Du blandar äpplen och päron.. Brott som sker där ute i verkligheten med brott som fastställs i domstolen.

Om du nu medger att övergrepp kan ske utan att dom anmäls så blir det ju väldigt konstigt nör du tidigare skrev att en försvinnande liten del kvinnor utsätts för övergrepp eftersom det är en försvinnande liten del kvinnor som anmäler övergreppen (och där anmälan leder till en fällande dom). Du blandar äpplen och päron.. Brott som sker där ute i verkligheten med brott som fastställs i domstolen.
Mörkertal kallas mörkertal just för att ingen kan bestämma deras storlek.
Jag har bara tillgång till officiell data och det pekar på just det jag sade, Du har heller inga andra data.
Bara uppskattningar.
Sedan följer nästa självklarhet som du bommar.
Samhället kan bara hantera brott som blir anmälda i någon form.
Sjukvården kan bara hjälpa dem som söker hjälp. och så vidare...

Jag misstänker exempelvis att många dödliga singelolyckor med bil är självmord. Har inga data som bevisar det men....

Mörkertal kallas mörkertal just för att ingen kan bestämma deras storlek.
Jag har bara tillgång till officiell data och det pekar på just det jag sade, Du har heller inga andra data.
Bara uppskattningar.
Sedan följer nästa självklarhet som du bommar.
Samhället kan bara hantera brott som blir anmälda i någon form.
Sjukvården kan bara hjälpa dem som söker hjälp. och så vidare...

Den enda som har uttalat sig säkert här om hur många kvinnor som utsätts för övergrepp är du.. Vad samhället och sjukvårdens möjligheter att hjälpa dom drabbade har med diskussionen att göra beats me.
Orkar inte dra hela den här diskussionen en vända till med dig, kan bara konstatera att antingen trollar du eller så har du bara väldigt otur när du tänker.

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 692
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka