Jag hugger det här inlägget och väljer att utgå från det, mitt svar är dock inte riktat direkt till dig eftersom jag inte har kunnat följa tråden i sin helhet.
Men - jag skulle mer än gärna diskutera integrationsarbete och jämställdhet med människor som är vettiga och som har ett faktiskt intresse av att lösa problemet och inte bara sitta och kasta skit på olika grupper. För jo, det ÄR ett problem att vi har många som kommer ifrån länder med fruktansvärt kvinnosyn och att dessa individer inte bara får en chock när de ser hur svenskar lever men även börjar styra och ställa på flyktingboenden. Nej, Sverige är inte perfekt och ja, vi har mängder med problem MEN det betyder inte att problem från andra grupper, som kanske mest påverkar icke-svenska kvinnor, bara ska skyfflas under mattan. Det hjälper inte unga kvinnor som precis kommit till Sverige och som nu finner sig i en situation där de bor på ett boende med många olika män som helt plötsligt har en jävla massa åsikter om huruvida hon bär slöja, vem hon umgås med etc etc. Och jo, det här är ett existerande problem, varenda människa jag känner som engagerar sig ideellt för flyktingar har kontakt med många, främst unga, kvinnor som inte känner sig trygga där de bor främst pga unga män som helt plötsligt ska "uppfostra" henne.
Problemet är dock att SÅ många som lyfter detta som ett problem gör det med en rasistisk baktanke och rasistiskt perspektiv och då vill jag faktiskt inte diskutera med dem eftersom vi uppenbarligen inte kan komma överens om de mest basala sakerna som människovärde etc. Men - det betyder inte, för att återknyta till det citerade, att det inte finns kulturer som är gräsligt långt bakom Sverige i både demokrati- och jämställdshetsutveckling.
Vafan, jag skrev i helt fel tråd?? Hur hamnade jag här?? Aja, lämnar kvar det i fall att nån vill läsa