Händelserna i Köln

Jag önskar att vi kunde ta emot ett ensamkommande barn. Dock får jag inte min sambo att nappa på det. Det borde finnas fler familjer som har plats över. Det borde vara ett utmärkt sätt att integrera på.
Vet sambon om att man får oerhört bra betalt för att ta emot. Har för mig att det är 16 000 per månad...... skattefritt. Att jämföra vad man får i barnbidrag för egna barn. Vad är det som gör att ett ensamkommande barn kostar 16000kr per månad när en familj tar tar emot O_o. Ta emot två barn och du kan säga upp dig från ditt jobb och va hemma

Tack för ett fantastiskt intressant inlägg! Vet du möjligtvis vilket program det var du lyssnade på, jag skulle också vilja lyssna på det.

Åh, tack! :)
Det var inte ett helt program, utan ett kort inslag med en intervju om det här projektet. Man fick alltså inte följa föreläsningen/seminariet med grabbarna, utan höra projektledaren prata om det. Det var med i en nyhetssändning har jag för mig, och jag minns vare sig namn på mannen eller på projektet. Tyvärr, för jag hade gärna kollat upp projektet mer själv också.

Är gamla, kvinnor och barn inte civila i din värld?
tog en stund och lite letande. Förutom den miljon döda som CCCP och dess hantlangare var ansvariga för pga de etniska rensningarna så finns det en uppskattning av antalet våldtäkter i samband med krigsslutet.
Röda arme´n 430 000
Us army 190 000
Brittiska trupper 45 000
Franska trupper 40 000

Siffrorna är skattningar från bla de olika församlingarnas kyrkoherdar, eftersom det ofta var dit kvinnorna vände sig i sin förtvivlan.

Något mer jag kan dementera åt dig ;)
240px-Map-Germany-1945.svg.png
med tanke på hur liten den franska zonen var så fanns det fog för civilbefolkningens fruktan

Senast ändrad:
Åsa Regnér säger det så bra: Män måste i högre grad solidarisera sig med kvinnor i arbetet för ett jämställt samhälle, självklart gäller det även nyanlända.

Kulturell-, etnisk bakgrund eller tillhörighet är aldrig en ursäkt inte heller en förklaring till kriminellt beteende, därför vägrar jag att låta främlingsfientliga krafter kapa den viktiga frågan om kvinnors rättigheter och jämställdhet för oss alla.

Helt motsägelsefullt. Om kultur aldrig kan vara en förklaring till kriminellt beteende så finns det naturligtvis ingen mening med att ändra kulturella saker såsom könsroller etc för stoppa övergrepp.

Vet sambon om att man får oerhört bra betalt för att ta emot. Har för mig att det är 16 000 per månad...... skattefritt. Att jämföra vad man får i barnbidrag för egna barn. Vad är det som gör att ett ensamkommande barn kostar 16000kr per månad när en familj tar tar emot O_o. Ta emot två barn och du kan säga upp dig från ditt jobb och va hemma

Vad man för betalt är nog olika i olika kommuner, och det gäller även svenska familjehemsplacerade barn. Man får mer pengar än barnbidraget för att det ofta är barn som kräver mer omsorg än "vanliga" barn. Dessutom får man säkert mer betalt för att det ökar sannolikheten att människor ställer upp som familjehem. Tar man emot vissa familjehemsplacerade barn behöver man vara hemma på heltid och får därför lönekompensation utöver arvodet.

Är du en av dem som inbillar sig att kvinnor som grupp är lika våldsamma som män som grupp??

Eller är du en av dem som tror att mäns våldsamhet som grupp inte har något med könsroller att göra utan är ren och skär slump?

Någonstans har det ju gått fel och du tar kritiken mot den manliga könsrollen personligt istället för att se det som den systemkritik det är

Gillar verkligen denna, så tydligt att skillnaden är alldeles för stor!
http://veckorevyn.com/livsstil/hej-man-har-du-gatt-hem-med-nycklarna-i-handen-nej-sa-lyssna-pa-oss/

Jag hugger det här inlägget och väljer att utgå från det, mitt svar är dock inte riktat direkt till dig eftersom jag inte har kunnat följa tråden i sin helhet.

Men - jag skulle mer än gärna diskutera integrationsarbete och jämställdhet med människor som är vettiga och som har ett faktiskt intresse av att lösa problemet och inte bara sitta och kasta skit på olika grupper. För jo, det ÄR ett problem att vi har många som kommer ifrån länder med fruktansvärt kvinnosyn och att dessa individer inte bara får en chock när de ser hur svenskar lever men även börjar styra och ställa på flyktingboenden. Nej, Sverige är inte perfekt och ja, vi har mängder med problem MEN det betyder inte att problem från andra grupper, som kanske mest påverkar icke-svenska kvinnor, bara ska skyfflas under mattan. Det hjälper inte unga kvinnor som precis kommit till Sverige och som nu finner sig i en situation där de bor på ett boende med många olika män som helt plötsligt har en jävla massa åsikter om huruvida hon bär slöja, vem hon umgås med etc etc. Och jo, det här är ett existerande problem, varenda människa jag känner som engagerar sig ideellt för flyktingar har kontakt med många, främst unga, kvinnor som inte känner sig trygga där de bor främst pga unga män som helt plötsligt ska "uppfostra" henne.

Problemet är dock att SÅ många som lyfter detta som ett problem gör det med en rasistisk baktanke och rasistiskt perspektiv och då vill jag faktiskt inte diskutera med dem eftersom vi uppenbarligen inte kan komma överens om de mest basala sakerna som människovärde etc. Men - det betyder inte, för att återknyta till det citerade, att det inte finns kulturer som är gräsligt långt bakom Sverige i både demokrati- och jämställdshetsutveckling.

Vafan, jag skrev i helt fel tråd?? Hur hamnade jag här?? Aja, lämnar kvar det i fall att nån vill läsa :p

Men åh vilket bra inlägg :bow: Hemskt när man blir lättad bara över att någon lyckas beskriva problemet.

Åh, har inte möjlighet o installera appen nu så kan bara läsa artikeln men vari finns motsättningarna här?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ohlsson-l-vi-maste-kunna-diskutera-olika-kulturers-kvinnosyn

Män kan väl fortfarande vara den gemensamma nämnaren samtidigt som man konstaterar att olika kulturer har kommit olika långt i jämställdhetsarbetet eller vad är det jag missar?

Ber om ursäkt i fall man behöver se klippet för att kunna diskutera artikeln, får återkomma.

Åh, har inte möjlighet o installera appen nu så kan bara läsa artikeln men vari finns motsättningarna här?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ohlsson-l-vi-maste-kunna-diskutera-olika-kulturers-kvinnosyn

Män kan väl fortfarande vara den gemensamma nämnaren samtidigt som man konstaterar att olika kulturer har kommit olika långt i jämställdhetsarbetet eller vad är det jag missar?

Ber om ursäkt i fall man behöver se klippet för att kunna diskutera artikeln, får återkomma.

Olika kulturers, olika tidsåldrars syn på jämställdhet, demokrati, sättet att leva och sättet att betrakta brott varierar naturligtvis.

Vi i väst har vårt sätt att betrakta världen och där ingår att människor har ett spektra med åsikter och livsstilar.

Självklart ska vi arbeta för de åsikter och de mål vi har. Men samtidigt måste vi acceptera att andra kulturer, andra länder har andra sätt att se på det hela.

Att vi här ex. anser att den kvinnosyn som förekommer i många andra länder är, vad vi brukar säga förlegad. Är naturligtvis vår rätt. Men samtidigt måste man acceptera och respektera de val dessa länder gör.
Att idiotförklara gräver bara djupare skyttegravar, befäster de olika kontrahenterna i sina åsikter och för inte saken framåt.

Vad det gäller en ökad jämlikhet så finns det ett extremt tungt skäl för det som torde gå hem i alla läger.
Det är den ekonomiska aspekten. Om ett land exkluderar sina kvinnor från att agera i arbetslivet på samma villkor som männen så exkluderar man även möjligheterna till en samhällsbidragande tillväxt för 1/2 befolkningen. Vilket gör att de mansdominerade ägargrupperna i praktiken tjänar mindre pengar.

Bevis för det?
Tja titta på västvärldens industriländer under det senaste världskriget. Man lyckades bibehålla eller tom, öka produktionen trots att stora delar av männen var bundna i kriget.
Alltså en enorm resurs som vissa länder av olika orsaker vägrar att använda sig av.

Vad man för betalt är nog olika i olika kommuner, och det gäller även svenska familjehemsplacerade barn. Man får mer pengar än barnbidraget för att det ofta är barn som kräver mer omsorg än "vanliga" barn. Dessutom får man säkert mer betalt för att det ökar sannolikheten att människor ställer upp som familjehem. Tar man emot vissa familjehemsplacerade barn behöver man vara hemma på heltid och får därför lönekompensation utöver arvodet.
Våra egna barn här i landet som hamnar lite "snett" här i livet eller har andra problem jmf med "vanliga" barn varför får kräver dom ingen större omsorg som berättigar till 16 000kr skattefritt per månad.
Tror du att funktionshindrade barn behöver mer omsorg än "vanliga". Varför får dessa inte 16 000kr skattefritt.

Våra egna barn här i landet som hamnar lite "snett" här i livet eller har andra problem jmf med "vanliga" barn varför får kräver dom ingen större omsorg som berättigar till 16 000kr skattefritt per månad.
Tror du att funktionshindrade barn behöver mer omsorg än "vanliga". Varför får dessa inte 16 000kr skattefritt.

Om jag bortser från att jag tycker att alla barn är våra egna så finns det även etniskt svenska barn som är placerade med höga arvoden och ersättningar. Som sagt kan man till och med få lönekompensation och vara hemma på heltid vid behov. Det innebär inte att det är lättförtjänta pengar.

Om jag bortser från att jag tycker att alla barn är våra egna så finns det även etniskt svenska barn som är placerade med höga arvoden och ersättningar. Som sagt kan man till och med få lönekompensation och vara hemma på heltid vid behov. Det innebär inte att det är lättförtjänta pengar.
Det är lättförtjänta pengar. Dom som gör detta jobbar fortfarande o gör sig en rejäl hacka. Är det själva insatsen som räknas ja då gör man det ändå och nöjer sig med ett extra barnbidrag istället. Nu är det en marknad i detta som styr detta. Viĺl kommunen bli slippa ta hand om dessa då måste man betala ut dessa enorma summor annars är det inga som ställer upp.

Flera politiker nämner ju också kopplingen till debatten om hedersvåld, hur man inte vågade ta upp problemer av rädsla för att ge bränsle åt högerextrema. Bland annat Mona Sahlin har väl sagt (ungefär) att av rädsla för rasism så vågade man inte riktigt ta i frågan och att det var ett svek mot de unga invandrarkvinnor som drabbats av hederskulturen/våldet.
Det är ju lika aktuellt idag, med de debattartiklar som skrivits av invandrarkvinnor av hur de upplever att kontrollen av kvinnor i förorterna bara blir värre. Ska vi undvika att peka ut dessa bostadsområden också, där många kommer från kulturer med en annan kvinnosyn? Bara konstatera att kontroll av kvinnor sker överallt oavsett kultur?
Ingen fakta får bli så känslig att vi inte kan ta upp den: http://mobil.dn.se/sthlm/bra-morkar-om-brottsutsatta-invandrare/

Ingen fakta får bli så känslig att vi inte kan ta upp den: http://mobil.dn.se/sthlm/bra-morkar-om-brottsutsatta-invandrare/

Stämmer i sak men mörkläggningen av Brå verkar det inte finnas några bevis för. Resultatet - att ungdomar med invandrarbakgrund är mer brottsutsatta - är ingen nyhet och det står klart och tydligt i en bearbetad tabell i rapporten från Brå. Att få det till att Brå har mörkat en bomb längst ned i råmaterialet är helt taget från intet.

Det låter lite mer som ett fall av "whoever smelt it dealt it". Norska journalisten.no har nu bekräftat Nyheter Idags bild om att DN hade mer än en källa till övergreppen i samband med "We are Sthlm" i somras vilket går rakt emot DN:s förklaring om varför de inte rapporterade om händelserna då.

Det är lättförtjänta pengar. Dom som gör detta jobbar fortfarande o gör sig en rejäl hacka. Är det själva insatsen som räknas ja då gör man det ändå och nöjer sig med ett extra barnbidrag istället. Nu är det en marknad i detta som styr detta. Viĺl kommunen bli slippa ta hand om dessa då måste man betala ut dessa enorma summor annars är det inga som ställer upp.

Var har du hittat informationen om att alla som tar emot ensamkommande barn får 16000 kr skattefritt? Och varför tar du själv inte emot ett barn om du tycker att det verkar vara så lättförtjänt?

Var har du hittat informationen om att alla som tar emot ensamkommande barn får 16000 kr skattefritt? Och varför tar du själv inte emot ett barn om du tycker att det verkar vara så lättförtjänt?

"Ersättningen grundar sig på löneläget för vissa yrkesgrupper inom vårdsektorn, utgår från aktuell lönestatistik och är per månad fr.o.m. januari 2016. Att öppna sitt hem för ett barn, ungdom eller vuxen handlar inte i första hand om pengar, utan om att man hjälper någon som behöver en trygg och stabil tillvaro. Men man har ändå rätt till en skälig ersättning för det arbete som man gör. Det kan vara bra att påminna sig om att ett familjehems- och jourhemsuppdrag är ett heltidsjobb och att man inte har något försörjningsansvar för det placerade barnet."

Man förväntas ta ett ansvar och göra en ganska omfattande insats när man tar emot ensamkommande barn (eller andra barn) i sitt hem. Delös får man lön för det och dels får man kostnadstäckning för utgifter inom en viss ram.

Det går inte att kombinera med att inte göra ett skit och håva in pengarna.

Arvodet är lön och är definitivt inte skattefri. När det gäller omkostnaderna finns andra regler.

"Ersättningen grundar sig på löneläget för vissa yrkesgrupper inom vårdsektorn, utgår från aktuell lönestatistik och är per månad fr.o.m. januari 2016. Att öppna sitt hem för ett barn, ungdom eller vuxen handlar inte i första hand om pengar, utan om att man hjälper någon som behöver en trygg och stabil tillvaro. Men man har ändå rätt till en skälig ersättning för det arbete som man gör. Det kan vara bra att påminna sig om att ett familjehems- och jourhemsuppdrag är ett heltidsjobb och att man inte har något försörjningsansvar för det placerade barnet."

Man förväntas ta ett ansvar och göra en ganska omfattande insats när man tar emot ensamkommande barn (eller andra barn) i sitt hem. Delös får man lön för det och dels får man kostnadstäckning för utgifter inom en viss ram.

Det går inte att kombinera med att inte göra ett skit och håva in pengarna.

Arvodet är lön och är definitivt inte skattefri. När det gäller omkostnaderna finns andra regler.

Ja, det jag funderade över var om det alltså finns en fast summa för alla ensamkommande barn som placeras, för gällande andra barn görs ju en prövning kring svårigheten av ärendet och beslut om ersättning fattas sedan efter en mall. I början av hösten gällde detta även ensamkommande i den stadsdel jag jobbade i då, men det kanske har förändrats.

Ja, det jag funderade över var om det alltså finns en fast summa för alla ensamkommande barn som placeras, för gällande andra barn görs ju en prövning kring svårigheten av ärendet och beslut om ersättning fattas sedan efter en mall. I början av hösten gällde detta även ensamkommande i den stadsdel jag jobbade i då, men det kanske har förändrats.

De flesta familjehemsplacerade barn har ju också ganska traumatiska bakgrunder och gällande ensamkommande är det ju oftast än mer traumatiskt och de kräver därför ännu mer stöd.

Liknande trådar

Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 692
Senast: Brandgul
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 777
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka