Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Tack för ditt långa och välskrivna svar.
Det är bara det att jag har lärt min hund sitt och ligg precis som du lärt dina hundar. Han kan det och från början lydde han också gladeligen och gör så nu med fast han har vissa dagar då han sak testa mig.
Problemet är alltså att han kan kommandot men att han inte ser motivationen att lyssna på matte istället för att titta på fåglarna ibland. Han använder det så kallade dövörat:D

Så du har kommit så pass långt i alla fall. Om jag inte mins helt fel så var han runt tio månader. Låter som om han då har kommit in i en mogndadsperiond igen. Det är ju ganska mycket som händer det första året. Lämna mamma, bli könsmogen, lära sig en massa nya saker..........osv.

Vad man gör nu beror mycket på hunden. Det är alltid svårt att ge tipps och ideer så här utan att se ert samspel. Många gånger så frågar folk hur skall jag göra? Han struntar i mig totalt när jag ropar på honom men annars är han jättelydig och lyssnar hur bra som helst.

Men när man observerar deras samspel så ser man hur hunden struntar totalt i matte/husse hela tiden och är allmänt olydig, fast matte/husse tycker att hunden är jättelydig. Varför skulle en sådan hund lyda när den är lös om den inte ens kan lyssna hemma?

Nu menar jag inte att du har sådana problem. Jag försöker bara ge en bild av hur svårt det är att ge ett bra svar utan att se hela bilden.

Det är det absolut bästa vore om du kunde prata med din tränare. Kanske det skulle behövas några privatlektioner? Kanske finns det några andra tränare på "ditt ställe" du kan vända dig till eller du kanske till och med skall byta till ett helt annat ställe med helt andra metoder. Någon som har friska ögon och nya ideer.

Strunta i sitt och ligg övningarna så länge. Oftast brukar de fungera perfekt när grundproblemet blivit löst. Nu förutsätter jag att grundproblemet har att göra med hans ålder att göra (svårt som sagt utan att ha sett er tillsammans).

Du måste som kräva uppmärksamhet utan att tjata. Är du ledaren? Försöker han utmana din position som ledaren? Lite tonårsrevolt kanske?

Ett sätt att visa att du står över honom i rangordningen är att "råka" tappa tex en kycklin framör näsan på honom. När han försöker ta den så "hoppar du på honom" och sätter honom på plats. Helt enkelt "rör inte min kyckling"! Det får inte bli någon mesig tillsägning utan lägg omkull honom samtidigt som du med mycket dov röst säger nej!!. Du måste helt enkelt släppa loss lite (Obs ingen hundmisshandel dock).

Just detta beteende brukar den gamla tiken göra när hon tycker att valpen blir för jobbig. Hon tar helt enkelt en leksak och släpper den lite nonchalant framför näsan på valpen. Han försöker givetvis ta den. Då hoppar hon på homom morrandes och låtandes. Resultatet blir att valpen blir ganska spak och går och lägger sig i sängen. Tiken struntar nu i leksaken och går och lägger sig vid teven igen. Ordningen återställd. Första gången hon gjorde så så blev jag riktigt rädd. Valpen gnälde en del och hon lät riktigt farlig. Men så såg jag att hon inte bet hårt (blev absolut inga märken) utan snarare "drog tänderna över honom".

Men som sagt har mina misstankar att trotset du upplever har en hel del med åldern att göra. Jag hoppas själv slippa det alldra värsta då tiken är väldigt duktig på att hjälpa mig med uppfostran och hålla den lilla på plats.

Mvh

Tora
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

det kan man väl visst bli. men man är kanske inte.

nu fick hunden sin bestraffning ändå i o m att TS satte sig på den, men jag skulle mest skrattat åt mig själv. DET var ett misstag jag inte kommer göra om...

du kan inte tvinga hunden att tycka om dig eller respektera dig. respekt är något man förtjänar.


Fast nu är du ju bara tvär och "ska ha rätt". Det verkar inte vara frågan om en diskussion längre. Än en gång har du ju tagit citatet ur sitt sammanhang, vilket givetvis gör att det helt tappar betydelse av det jag från början skrev. Och vad handlar det här tvånget om?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jag kan faktiskt hålla med dig där. För det är verkligen det det handlar om i Enzos fall, "fuck off matte ser du inte att jag har roligare saker att göra". Detta säger alla till mig också som ser honom när han beter sig sådär.

Jag måste bli bättre på att säga till på skarpen och jag tror både MrsScabtree och jag menar att ett sådant nyp ska hunden bara ha när han är riktigt respektlös. Inte när han gör fel under träningen.

Ja precis. Självklart ska hunden inte direkt bestraffas under träningen. Då kanske det är bättre i värsta fall koppekorrigering eller ignorans. Vad är det för hund du har förresten? Inte förrän nu såg jag att det inte var en lagotto som jag trott hela tiden :o
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Han är korsning N.Foundland/B.Sennen.... Men inte är heller den korsningen den ideala lydnadshunden:)

Läser man rasbeskrivningen för B. Sennen så är det Enzo i ett nötskal.
Godmodig, vänlig, självsäker och självständig. Med stor betoning på självsäker:D
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Ja, jag tror du har helt rätt i att det delvis kan vara en tonårsrevolt. Men jag tror även att vi har missat en viktig del i vår träning från början och det är hur viktigt det är med kontakt.
Han lyder hemma och han lyder för det mesta men det är när han blir uppspelt av ngt. tex de andra hundarna på klubben som han bara stänger av mig helt. Pockar jag då på hans uppmärksamhet så kan han bli uppkäftig ibland. Är han inte uppjagad så blir han inte uppkäftig!

Vill dock påstå att han är tuff i allmänhet. Min instruktör som är en ganska biffig man med mycket pondus och basröst skulle vara snäll mot mig en gång när han såg att jag höll på att tappa masken helt.
Han skulle visa hur jag skulle säga till honom på skarpen så han gick fram till Enzo och tog honom i nackskinnet och röt till ordentligt.
Det sket Enzo fullkomligt i. Han nafsade och skällde efter honom också.

Jag måste tillägga för att rätt ska vara rätt att han ALDRIG har bitit. Hans nafsande verkar vara mer för att visa att han kan och för att han vet att han inte får.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Han är korsning N.Foundland/B.Sennen.... Men inte är heller den korsningen den ideala lydnadshunden:)

Läser man rasbeskrivningen för B. Sennen så är det Enzo i ett nötskal.
Godmodig, vänlig, självsäker och självständig. Med stor betoning på självsäker:D

Jaha hehe..Se fram emot blod svett o tårar;) . Men visst går det.
Hade ett par som brukade hålla lydnadskurser här och dom har haft Berner Senner i hela sitt liv. Dom hundarna var superlydiga så ge inte upp! Känner dock en annan som har tre berner senner hanar som hon inte tränar lydnad med..Och det märks..:cool:
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Ja, jag tror du har helt rätt i att det delvis kan vara en tonårsrevolt. Men jag tror även att vi har missat en viktig del i vår träning från början och det är hur viktigt det är med kontakt.
Han lyder hemma och han lyder för det mesta men det är när han blir uppspelt av ngt. tex de andra hundarna på klubben som han bara stänger av mig helt. Pockar jag då på hans uppmärksamhet så kan han bli uppkäftig ibland. Är han inte uppjagad så blir han inte uppkäftig!

Vill dock påstå att han är tuff i allmänhet. Min instruktör som är en ganska biffig man med mycket pondus och basröst skulle vara snäll mot mig en gång när han såg att jag höll på att tappa masken helt.
Han skulle visa hur jag skulle säga till honom på skarpen så han gick fram till Enzo och tog honom i nackskinnet och röt till ordentligt.
Det sket Enzo fullkomligt i. Han nafsade och skällde efter honom också.

Jag måste tillägga för att rätt ska vara rätt att han ALDRIG har bitit. Hans nafsande verkar vara mer för att visa att han kan och för att han vet att han inte får.

Min valp är också ganska så tuff. Han biter inte eller så men han brukar bara ruska på sig och se lika obekymrad ut som tidigare. Men det har blivit mycket bättre nu när jag har fått tiken. Måste säga att jag har fått en himla massa hjälp från tiken. Hon har inga silkestassar när det gäller valpen. Ändå så ligger de och sover tätt ihop i sängen och de leker så fint med varandra med det är alltid på tikens villkor.

Du har ingen möjlighet att låta honom umgås med en äldre tik (vet inte om hanar är lika fostrande, de som valpen har mött har haft ett väldigt överseende med valpens påhitt) som kan lära honom lite vett och etikett?

Nu kan man ju inte ta vilken tik som helst utan det måste vara en som man tycker har sunt förnuft.

Chansen är ganska stor att han växer ur det här beteendet men risken är att han kanske tar över mer och mer.

Men bara det att du har erkänt att du har problem med din hund (ligger mycket prestige i det där) gör att du förmodligen kommer över "tröskeln".

Mvh

Tora
 
Senast ändrad:
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Att vara nonchalant är bara den hund som har råd att vara det. De flesta hundar får väldigt mycket gratis i sitt liv och kan spendera tid på att försöka klättra i rang, nonchalera sin ägare och annat nonsen för varför skall den jobba och vara till lags när ändå får det mesta som den vill helt gratis?

Hur många saker får din hund gratis i livet?

Visst kan du korriegera om du känner för det och fungerar säkert, speciellt om din hund inte är alltför hård.

Att jobba med positiv förstärkning är inte en fråga om att sätta en köttbulle framför näsan. Folk är så innerligt svårt att komma från detta tänk. Det är fråga om att du kontrollerar de resurser som din hund vill åt . Jag menar varför skall din hund få middagen serverad utan att behöva göra ett skit? Låt honom jobba för sin brödföda, låt honom jobba för att få allt han vill åt. När han inser att om man är nonchalant så åker man in i bilen eller blir av med maten så är jag ganska säker på att intresset för att jobba ihop med dig kommer att öka markant.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

andra sidan var det ju inte det jag skrev, helt taget ur sammanhanget . Man blir knappast en bra ledare om man har en hund som helt respektlöst kastar omkull en för det första. Hade ngn av mina hundar gjort ngt i samma stil hade jag gett igen med ungefär samma mynt. Jag tolererar inte misshandel från deras håll.
Vad gör du i en sån situation? Jag tycker personligen att det är mer rättvist att ta tag i hunden vid korrigering EN gång och inte behöva göra om det sen. Jag menar, försöker man korrigera en hund och den vänder sig om med ett "fuck off". Då får manhelt enkelt sätta ner foten för mindre respekt kan man inte få. TS hund gör på detta viset, jag tycker det tyder på noll tolerans.
Man visar inte noll tolerans mot sin ledare.

nu kan det väl inte räknas som taget ur sitt sammanhang?

Och vad handlar det här tvånget om

Då får manhelt enkelt sätta ner foten för mindre respekt kan man inte få

blir man mer värd att respektera för att man "sätter ner foten" och "ger igen med samma mynt"?

läs Geezers inlägg, hon är så duktig på att uttrycka sig i skrift. och hon vet vad hon snackar om.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

:D :D Ja detta visste jag ju att jag antagligen skulle få tampas med när jag köpte honom men jag ska villigt erkänna att jag inte trodde det skulle vara sååå svårt.
Ryktesvägen har jag hört från folk som både haft flertalet Berners och Njuffar att hanarna är särskilt självsäkra.:crazy:
Alla hans övriga sidor är underbara och man får ju säga att det kommer tonvis med positivt med att ha en självsäker hund också. Jag ångrar inte att jag köpte honom.
Dessutom är han ju en bra "läromästare"!:D
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Tyvärr bor alla våra vänner 9 mil bort men han umgås ändå regelbundet med en äldre tik på helgerna.
Hon är jätteduktig men hon tycker mest att han är en pain in the ass.:rofl: Hon blir glad när han kommer och de busar lite men sen när han går upp i överljudsfart så sätter hon sig ner och ignorerar honom. Hon har ett gryymt tålamod. Någon enstaka gång har hon rytit till och då har han backat men för det mesta låter hon honom hållas och iggar bara. Känns som han skulla behöva någon som var lite strängare.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

nu kan det väl inte räknas som taget ur sitt sammanhang?





blir man mer värd att respektera för att man "sätter ner foten" och "ger igen med samma mynt"?

läs Geezers inlägg, hon är så duktig på att uttrycka sig i skrift. och hon vet vad hon snackar om.

Ja jag förstår inte vart du vill komma faktiskt. Du kan ju omöjligt påstå att det finns en "världsmetod" som funkar på alla hundar i hela världen? Så ser inte jag på det utan man måste anpassa lydnaden efter individen. Det finns alltså inget "rätt" eller "fel". Men om min hund inte tar åt sig av allmänna korrigeringar och går på mig fysiskt när jag försöker säga något så ja. Då ger jag helt klart igen med samma mynt. Det står jag för till hundra procent. Ger jag en människa en örfil eller tar hårt i armen möts jag ju inte av respekt, för människor gör inte så, men man måste komma underfund med att hundar inte är människor. Jag vill uppfostra min hund på ett sätt som den förstår och inte förmänskligar den. Och hur det är beror helt enkelt på hunden. ( Och nej det betyder inte att jag förespråkar allmän tukt) Är hunden vek är den ju ofta enligt mig lättare att få förarvek också, och att höja rösten åt en sån hund eller mer gör ju mer skada än nytta oftast. Angående Geezers inlägg håller jag med om att det är bra. Men..det funkar mes stor sannolikhet inte på varenda jycke som trampar på denna jord. Hade jag börjat sätta krav på maten på min hund som redan knappt äter skulle han förmodligen bli ännu värre.
Jag känner fortfarande att dina inlägg mest verkar handla om vem som ska ha rätt i den här diskussionen. Att det finns "minsann bara den här vägen att gå". Det tycker jag är tråkigt, för enligt mig finns det nte bara ett rätt och ett fel. Varje hund är en individ och ska ha sin behandling därefter.
 
Senast ändrad:
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Vad menar du att han får gratis i så fall? Jag tror knappast att han fattar att han inte får någon kvällsmat bara för att han inte uppförde sig på träningen. Om du menar vardagslydnad så äter han aldrig förren han får varsågod. Han går aldrig in förren jag sagt varsågod osv.

Det här med motivation har jag redan klarat av med MrsScabtree och fått en hel del mycket goda råd. Jag tror att ni är på ungefär samma våglängd.

Det hjälper liksom inte mig så mycket när du bara säger att han inte ska få något gratis och att man förtjänar respekt. Jag är kanske trögfattad men det är min första hund och jag behöver konkreta exempel.:D
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Ursäkta mig. Helt fel....
Motivationsråden har jag fått av CillaMuffins:bow:

Men jag förstår var Mrs Scabtree menar och jag håller med henne...
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Japp det är min slutsats!:) Mycket beröm och motivation men sätta tydliga gränser.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Det jag menar är att din hund måste ändra sin attityd gentemot dig. Jag jobbar väldigt lite med korrigeringar i den mening att jag 'läser lusen av hunden' eller dylikt för jag vill ha en hund som är inställd på att samarbete med mig ger alltid en vinst. Jag vill inte att min hund samarbetar för att undvika obehag (korrigering). Vissa hundar har samarbetet i princip inbyggt, de föds helt enkla att motivera medan andra är mycket svåra. De flesta är någonstans mittemellan och där är säkert din hund.

Med gratis saker menar jag att din hund förmodlingen får göra många saker som den gillar utan göra någon motprestation. Lite som om du hade fått lön utan att kliva upp ur sängen. Om du får lön oavsett så hade du knappast sprungit iväg till skola eller jobb utan du hade gjort det du helst vill.

Det innebär att jag tycker att man skall börja i vardagen. Låt honom utföra olika uppgifter för att få sin mat.
Ge honom inte hela maten utan spara lite till promenaden och låt honom arbeta för att resten av maten.
Låt honom inte tex ligga i soffan hur som helst utan han kanske kan utföra ett sitt, ligg eller vad som helst innan får sitt varsågod.
Låt honom komma till träningen rejält hungrig, han dör inte av att hoppa över ett eller två mål mat.
Se till att livet blir rejält trist när han nonchalerar dig, sätt honom i bur eller dylikt bums.
Låt inga leksaker ligga spridda som han själv kan välja och vraka ifrån. Det är du som bestämmer när det skall lekas och med vilka leksaker.
Att han kan göra en liten uppgift innan han skall få springa lös.

Alltså exemplen kan göras oändliga och hur drastisk man behöver vara beror förstås på hunden. Men jag hoppas du kan förstå tänket, din hund skall förstå att för att han skall få göra alla de där roliga sakerna, för att få maten så måste han samarbete annars uteblir det roliga/maten.

Detta innebär inte att du inte får säga ifrån när din hund fäller dig, givetvis skall du både markera att det gör ont och att du blir arg. Han är ung och måste få veta att sådant. Men min åsikt är att bara för han vet att han inte får fälla dig så kommer han inte bli mer samarbetsvillig.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

tja, hunden kan vara motiverad att samarbeta med mig, men MER motiverad att sticka och hälsa på den söta tiken. man kan inte bestraffa sig till motivation.

Vi har nog lite olika syn där. Eller så funkar min hund helt annorlunda. När han är motiverad att jobba med mig så korrigerar jag honom inte alls, då är han ju med mig. När han är mer motiverad att dra till en annan hund (vilket nog inte hänt senaste året), så sänker jag motivationen genom en korrigering. Men jag uppfattade det som du skrev:

Ursprungligen postat av cillamuffins Visa inlägg
fast jag vill börja i andra änden. först när hunden är väl motiverad att arbeta tillsammans med mig kan jag tänka mig att korrigera.

Då är inte jycken så välmotiverad att jobba med dig om annat är av intresse?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Vi har nog lite olika syn där. Eller så funkar min hund helt annorlunda. När han är motiverad att jobba med mig så korrigerar jag honom inte alls, då är han ju med mig. När han är mer motiverad att dra till en annan hund (vilket nog inte hänt senaste året), så sänker jag motivationen genom en korrigering. Men jag uppfattade det som du skrev:
Då är inte jycken så välmotiverad att jobba med dig om annat är av intresse?

Håller med, ska det vara så ska det inte vara halvdant. Säger jag åt hunden att nu arbetar vi så ska det vara så och inte "Vi kan ju göra som jag vill...om det går bra".
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp