Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Samtidigt så gäller det att ställa schyssta och rättvisa krav på sin hund. En unghund som inte är tränad med någon störning alls kan man inte kräva lika mkt av som en äldre mer erfaren hund. Många som säger att allt funkar hemma men inget på klubben. Sedan skriker dom lite på sina unghundar, suckar, gnäller och man ser hunden blir mer och mer förvirrad eller låg.

Det är svårt att veta en gräns, när man kan ställa krav och i vilken miljö. Jag VET att min hund kan gå Fritt Följ precis vart som helst, just därför kan jag kräva full uppmärksamhet. Han är tränad i sådana miljöer 2 år tillbaka.

Sen behöver inte en korrigering vara skrik, pisk och gap. Det kan räcka med att jag höjer rösten, knicker till lite i kopplet, harklar mig eller vad som helst.

Enligt vissa funkar det tydligen inte mitt träningssätt i teorin. Konstigt att jag har en sån arbetsglad hund som jag har då... :crazy:
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Nej som jag tidigare skrev så finns det ju inte ett världsligt sätt för att träna alla hundar...och ska man hålla sig till ts hund får man ju helt enkelt acceptera att det inte precis är den roligaste ålderna att träna i..Jag är så glad för att jag var nyss ute och tränade med Herr ögonbryn och han har helt ändrat attityd nu. Nu kan man korrigera utan att han blir skrumpen utan jag får snarare "oj jag ska göra bättre ifrån mig" reaktionen. :D ..Vad menar dom med att det inte skulle funka? Hur gör dom?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

JAg håller helt och hållet med dig. Jag förstår att jag inte kan bestraffa min hund till att bli motiverad. Det tror jag inte någon i den här tråden anser vara någon bra metod.

Mitt problem är att hitta ett sätt som är tillräckligt skoj för honom så att han tycker det är roligast att vara med mig och göra som jag säger. Som jag sagt innan så hjälper det inte hur jag än skuttar, nojsar, busar och lockar med både godis och leksak så är de andra hundarna roligare att stirra på. Han gör som jag säger men bara så länge han kan göra det utan full uppmärksamhet. Vid linföringen så går han fint bredvid mig och stannar när jag säger stanna och sitter när jag säger sitt men han gör det med uppmärksamheten på annat håll. Stannar jag utan att säga stanna så fortsätter han lunka på eftersom han inte är uppmärksam på mig. Vänder jag så är det samma sak.
Det blir alltså halvdant och oengagerat.

Detta problemet är ett separat problem frånskilt det att han ibland blir fruktansvärt kaxig. Kaxigheten tror jag kommer ifrån att jag inte gjort klart för honom att jag bestämmer och oengagemanget kommer från att vi har dålig kontakt och jag inte lyckats hitta ett bra sätt att motivera min hund.
Vad tror du?

Det här med maten är lite krångligt. Jag känner inte att jag kan använda den metoden nu.
För ett tag sedan var han sjuk och var tvungen att gå på en långvarig antibiotikakur. Han mådde ständigt illa och för att få i honom medicinen och få honom att inte spy upp den var vi tvungna att skämma bort honom lite med god mat.
Nu har han fått för sig att hans vanliga mat inte duger så just nu så ställs maten fram och duger den inte så får han inget, vilket gör att han nästan alltid missar morgonmålet för då är han inte tillräckligt hungrig.
Jag vill inte att han ska ännu mindre eftersom han fortfarande växer.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Kan han allt perfekt när ni tränar ensamma då? Höj svårighetesgraden långsammare. Funkar det inte har du gjort det för svårt för snabbt. Det är när ni är ensamma som du ska höja motivationen. Den ska vara så hög att den går att plocka fram även i svårare situationer.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

det går inte att omrikta motivation med korrigeringar. man kan som du säger sänka en motivation, men det behöver inte betyda att den ploppar upp på ett annat ställe. däremot kan hunden vara motiverad att göra två saker samtidigt, fast den ena är högre än den andra. jag uppfattar det som om TS hund är HELT omotiverad att jobba med henne?

jag tror det är lite svårt att jämföra bruksraser med en inbyggd "rastlöshet" med sällkapsraser. för hundar med stor arbetslust är det ju en belöning i sig att bli av med denna rastlöshet (vilket du som förare kan ordna), men finns den inte där, vad gör man då?

Webster: det är inte du som ska dansa, det är din hund. läs igenom geezers inlägg igen, noga. vad det gäller maten så ska han bara bli tillräckligt hungrig först. dagsransonen ska i slutändan inte bli mindre.
 
Senast ändrad:
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Håller med cillamuffins där när det gäller motivationen. Sen är det också precis som cillamuffins skriver att bruksraser har en helt annan vilja att vara till lags. Med andra ord så är de mycket lättare att träna.

Tycker även att du fick en hel del mycket bra tipps från Geezer. Ta bort alla leksaker. Ignorera hunden när du inte tränar. Så att det enda som finns att göra när ni inte tränar är att ligga och ha tråkigt i ett hörn av huset.

Sen när det gäller maten om han inte är fruktansvärt undernärd så far han inte inte illa på något sätt om han "svälter" några dagar.

Mvh

Tora
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jag har inte riktigt tid att skriva utförligt, måste jobba tyvärr. Men jag måste kommentera en sak.

Jag tycker inte att man skall behöva tänka att jag måste hitta tillräckligt roliga saker så min hund vill vara med mig. Det är liksom det som är själva 'grejjen'. För mig är det inte så mycket fråga om korrigera eller jobba med positiv förstärkning. Utan en fråga om att ha ordning på hundens roliga saker.

Om du försöker lista de 25 roligaste saker som din hund gillar att göra, det kan vara vad som helst. Och sedan kollar du hur många saker som du styr. Tex om din hund tycker att det är jätteroligt att lukta på kissfläckar och det kanske är punkt nummer 7 på din lista. Då måste man fundera på är du eller hunden som bestämmer när den skall få lukta på dessa fläckar?

Min gissning, utan att känna dig, är att din hund har många saker som den gillar och den själv bestämmer när den skall få göra dessa saker. Du bestämmer kanske över vissa men att din hund bestämmer över majoriteten och därför måste du försöka kompensera genom att hitta roligare saker än vad din hund kan hitta i omgivningen som han tycker att han har fritt tillträde till. Min tanke, är att genom att se till att hunden inte får fritt tillträde till många av de här sakerna utan att göra något för dig så tar du dels kontroll över belöningarna och samtidigt så får du en hund som är mer intresserad av att samarbeta med dig.

Jag är fullt medveten om att man kan trycka ned motivationen att göra dumma saker genom att korrigera men precis som Cillamuffins skriver så innebär det inte att din hund blir mer samarbetsvillig bara för att väljer bort att springa till andra hundar eller vad det är. Kan man dessutom trigga motivationen att jobba ihop med föraren tillräckligt så behöver man i många fall inte korrigera då hunden faktiskt väljer bort de andra retningarna.

Ha de!
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

det går inte att omrikta motivation med korrigeringar. man kan som du säger sänka en motivation, men det behöver inte betyda att den ploppar upp på ett annat ställe. däremot kan hunden vara motiverad att göra två saker samtidigt, fast den ena är högre än den andra. jag uppfattar det som om TS hund är HELT omotiverad att jobba med henne?

jag tror det är lite svårt att jämföra bruksraser med en inbyggd "rastlöshet" med sällkapsraser. för hundar med stor arbetslust är det ju en belöning i sig att bli av med denna rastlöshet (vilket du som förare kan ordna), men finns den inte där, vad gör man då?

Webster: det är inte du som ska dansa, det är din hund. läs igenom geezers inlägg igen, noga. vad det gäller maten så ska han bara bli tillräckligt hungrig först. dagsransonen ska i slutändan inte bli mindre.

Jag förstår faktiskt inte vad du svamlar om. Och jag har fortfarande inte förstått:

Ursprungligen postat av cillamuffins Visa inlägg
fast jag vill börja i andra änden. först när hunden är väl motiverad att arbeta tillsammans med mig kan jag tänka mig att korrigera.

Då börjar du dra upp; "mer än väl motiverad", "mindre motiverad". Du skriver ju klart och tydligt att du kan tänka dig korrigera din hund när den är VÄL motiverad att arbeta med dig, och det förstår jag inte?

Jag tänker inte sitta här och föruspråka korrigering osv, men nyfiken på hur du menar. För du skriver faktiskt väldigt luddigt.

Och för min hund har jag sänkt motivationen att sticka efter vilt, det gör han inte. Jag har sänkt motivationen till andra hundar osv. På ett sådant sätt har jag fått honom att jobba mer aktivt med mig. Så indirekt har jag "korrigerat" min hund till motivation. Dvs sänkt alla andra dragningar och störningar, så återstår bara underbara matte ;)
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Han kan ingenting perfekt eftersom han inte är så gammal.
Men jag kan ju inte undvika den gemensamma lydnadsträningen för det.

Det är svårt att förklara för det är inte det att han inte klarar de enkla moment som vi tränar på. Gör han inte det som med exemplet lång inkallning så accepterar jag det och konstaterar att han inte var redo för det och går hem och övar.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Webster: det är inte du som ska dansa, det är din hund. läs igenom geezers inlägg igen, noga. vad det gäller maten så ska han bara bli tillräckligt hungrig först. dagsransonen ska i slutändan inte bli mindre.

Ok men det är ju just det. Eftersom han bara äter på kvällen ska jag ge honom mer mat då så han nästan får hela dagsransonen på en gång?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Ska han inte få komma ut på lugna skogsrundor då han får springa och nosa som han vill?
För det måste jag erkänna att vi gör ganska mycket han och jag. Han nojsar runder och så passar jag på att öva inkallning genom att emellanåt kalla in honom och då ska han göra en korrekt sittning bredvid också. Sedan släpper jag iväg honom igen.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jag förstod det som att om hunden får 10 kakor som mat på hela dagen. Så använder du 5 kakor till träning då får han alltså bara 5 kakor till maten sen. Alltså att summan av all mat han får under dagen skall vara den samma. Inte så att han får träningsgodis + dagsransonen. Utan att du räknar bort träningsgodiset från dagsransonen.

Chillamuffins har jag uppfattat det rätt eller är jag ute och cyklar?

Mvh

Tora
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Min gissning, utan att känna dig, är att din hund har många saker som den gillar och den själv bestämmer när den skall få göra dessa saker. Du bestämmer kanske över vissa men att din hund bestämmer över majoriteten och därför måste du försöka kompensera genom att hitta roligare saker än vad din hund kan hitta i omgivningen som han tycker att han har fritt tillträde till. Min tanke, är att genom att se till att hunden inte får fritt tillträde till många av de här sakerna utan att göra något för dig så tar du dels kontroll över belöningarna och samtidigt så får du en hund som är mer intresserad av att samarbeta med dig.

Ursäkta min trögtänkthet men hur ska jag praktisera detta i vardagen. Jag är noga med när vi går ut att det är jag som bestämmer var vi ska gå och inte han. Dvs jag går inte efter min hund när han nosar runt på en gräsmatta.
MEN jag kräver samtidigt inte så mycket av honom när vi bara är ute och går. Emellanåt kortar jag kopplet och så han får gå på kort koppel och så tränar jag halter osv.

För jag kan ju säga direkt att han är mycket för att sniffa. Ska jag då alltid kräva något av honom innan han får sniffa och vad ska jag då kräva exemplevis? Räcker det med att jag gör några halter och övar på sittningar och sedan får han varsågod=gör vad du vill?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Men som sagt.... Han ser inte maten som en belöning.... Han äter när han är hungrig och inte annars. Om jag tex skulle träna med honom på morgonen så kan jag inte ge honom mat efter som belöning.
Torrfodret duger över huvudtaget inte som godis. Det måste vara något smaskigt som korv.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Ska han inte få komma ut på lugna skogsrundor då han får springa och nosa som han vill?
För det måste jag erkänna att vi gör ganska mycket han och jag. Han nojsar runder och så passar jag på att öva inkallning genom att emellanåt kalla in honom och då ska han göra en korrekt sittning bredvid också. Sedan släpper jag iväg honom igen.

Du uppfattar ju tydligen att du har problem med hunden. Frågan är hur han reagerar i denna situationen? Har han samma dåliga följsamhet här? Eller är han väldigt uppmärksam när ni är i skogen och lyssnar med glädje varje gång?

Om du tycker att du har problem då också så får man kanske försaka denna typ av aktivitet ett tag tills du får problemet under kontroll.

Det är roligt när matte vill ha min uppmärksamhet är ju det som du vill lära hunden. Hur man gör det och vad man får "offra" under tiden kan ju bara du själv avgöra.

Mvh

Tora
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jo det är klart... När jag är i skogen är han ofta väldigt sammarbetsvillig. Lyder villigt fast än han är lös...... Det tål att tänkas på...:idea:
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Nä nu ska jag åka och träna så får vi se hur det går! Önska mig lycka till!:D
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Men som sagt.... Han ser inte maten som en belöning.... Han äter när han är hungrig och inte annars. Om jag tex skulle träna med honom på morgonen så kan jag inte ge honom mat efter som belöning.
Torrfodret duger över huvudtaget inte som godis. Det måste vara något smaskigt som korv.


Torrfoder är hans vanliga mat. Inget annat. När du plockar fram det där extra smaskiga då är det träning. Men det skall han inte ha annars.

Men om du har tränan med godis så ge honom mindre mat eller kanske han inte skall ha någon mat alls om han har fått väldigt mycket godis. Tänk på att bare ge jättesmå bitar av godiset. Du kan gott och väl dela en köttbule i minst 10 bitar.

Den bästa kryddan är konkurans från andra hundar. Min valp var precis likadan innan jag fick tiken. Nu är han ett riktigt matvrak.

Mvh

Tora
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jo det är klart... När jag är i skogen är han ofta väldigt sammarbetsvillig. Lyder villigt fast än han är lös...... Det tål att tänkas på...:idea:

Då kanske det är miljön han reagerar på? Den kan kanske vara stress? Vissa hundar reagerar väldigt konstigt när de känner sig stressade.

Mvh

Tora
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jo det är klart... När jag är i skogen är han ofta väldigt sammarbetsvillig. Lyder villigt fast än han är lös...... Det tål att tänkas på...:idea:

Inte alls konstigt enligt mig. I skogen finns det inte samma sorts störningar som på en brukshundklubb eller stad. Vad finns det i skogen som han skulle kunna dra iväg till? Ofta man hör sådana kommentarer; "Hemma är han lydig." "Han lyssnar jämt när han går lös på elljusspåret." Men man måste försöka tänka till, hur van är han att gå i den skogen? Vad finns det där som skulle kunna vara en rejäl störning?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp