Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Nä jag tycker inte heller det är konstigt. Jag menade bara att man kanske ska ta till vara på det mer.

Var preics och tränade lite. Det gick superbra. JAg provade att trigga igång honom riktigt med en vante som han fick kampa med lite innan vi började. Det funkade asbra. Sedan fick han tugga och kampa lite var gång han gjort ngt bra. Han lydde med glädje och entusiasm.
Tack till cillamuffins som gav mig det rådet.
HAr inte riktigt vågat trigga igång honom innan eftersom jag varit rädd att han skulle flippa ut. Men det gäller kanske att använda hans motivation på rätt sätt.
Ska prova på måndag tillsammans med de andra hundarna så får vi se om det går bra då också!
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Samtidigt så gäller det att ställa schyssta och rättvisa krav på sin hund. En unghund som inte är tränad med någon störning alls kan man inte kräva lika mkt av som en äldre mer erfaren hund. Många som säger att allt funkar hemma men inget på klubben. Sedan skriker dom lite på sina unghundar, suckar, gnäller och man ser hunden blir mer och mer förvirrad eller låg.
Jag hoppas verkligen att du vid dessa tillfällen delar med dig av din kunskap och på ett pedagogiskt sätt talar om för dessa varför hunden gör som den gör.
Känner mig själv väldigt vilsen ibland och jag VET att det alltid uppskattas när någon kommer fram och ger en råd och tips.
Bättre det än att störa sig på personen i tysthet.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

hej
tycker ändå att det låter som din hund är rätt duktig. Han är ju i en jobbig ålder o det brukar ju märkas på lydnaden o att de ifrågasätter sin ledare.
Sänk ribban istället o träna på det som fungerar bra, träna i de situationerna där det funkar då får han ju så att säga inte chansen att göra dåligt ifrån sig.
När han börjar komma ur denna åldern så inför mer störningar igen.
Jag har fått mkt hjälp av flera duktiga instruktörer som har många års erfarenhet av hundträning, en del på riktigt hög nivå o de flesta säger att folk har för bråttom med att lära in mer än vardagslydnaden på sin hund. Tids nog ska de nog lära sig alla positioner osv. De anser att det är bättre att leka o lattja med hunden så att den är motiverad o tycker det är askul med lydnaden istället för att nöta in den o få en hund som lyder men inte för att det är kul utan för att den ska.
Tex fot träningen, ha en boll eller vanten i handen. Gå bara ett par steg med hundens fulla uppmärksamhet, sen släng iväg bollen. Hunden studsar iväg o sen lattjar ni en stund. Du får en hund som toksöker kontakt med dig för det är så himla kul. Succesivt ökar ni antal steg ni tar.
Om du är osäker på hur du är som ledare för hunden , ta kontakt med Jörgen Thynell, han är skitduktig på att läsa hundar o deras förare. Han brukar ta emot på helger o likn för privatlektioner, kostar lite extra men du har helt klart valuta för pengarna. :)
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

sorry om jag svamlar för mycket, jag har en tendens att göra det ibland ;)

det jag menar är att GRUNDPROBLEMET är att hunden saknar motivation till att jobba med henne. SYMPTOMET är att han kutar bort till andra hundar (t ex). jag vill alltid göra något åt grundproblemet innan jag fixar ev kvarstående symptom. att symptomet ändå kan uppstå när grundproblemet är under arbete beror på olika nivåer i motivationen. då kan det ibland vara smidigt att korrigera, om man är lat som jag.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp