Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

jag tycker att det är fel att korrigera när man TROR att hunden kommer göra fel. vem vet, kanske hunden hade ändrat sig? däremot kan du försöka bryta tankegången (och på så sätt hindra att hunden gör fel) genom att ge ett nytt motverkande kommando eller använda ditt kroppsspråk.

t ex hunden tittar på en annan hund. istället för att ryta till kan du ge kommandot "titta" (på dig) eller göra helt om.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jo men det var så jag menade faktiskt. Jag menade inte att straffa honom jag menade bara att man kan bryta.
Tex när man har honom sittande och man vill att han ska sitta kvar så korrigerar man ju när han lyfter ändan inte när han har sprungit iväg.
Jag håller helt med dig. Men eller hur borde det vara lättare att vara ett steg före hunden om man har ögonkontakt?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

enligt mig är korrigering = bestraffning (både pos och neg).

jag vet inte om man verkligen kan läsa hundens tankar genom ögonen, men det blir onekligen svårare för hunden att spana in frestelser och samtidigt hålla ögonkontakt med dig.

ang att korrigera när hunden lyfter ändan så har den ju redan där begått ett fel. du korrigerar alltså att hunden reser sig. men för att korrigeringen ska få önskvärd effekt är det viktigt att hunden faktiskt har förstått att du vill att den ska bli sittandes.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jo men det var bara ett exempel och han KAN sitt.

JAg formulerade mig fel när jag sa att man skulle korrigera inna hunden gjort fel. Jag menar bara att man kan vara snabbare och fånga hunden i rörelsen så att den vet att det är just det som den gör just nu som är fel inte det som den gjorde för två sekunder sedan.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Ok tack för era bra svar!.

Jo jag blev förbannad men han skrek till när jag landade på honom så jag tyckte det räckte som bestraffning.

Känns skönt att höra att jag kanske inte behöver oroa mig för mycket ang. lydnaden eftersom han är i en jobbig ålder. Jag vet också att han inte är den kompletta lydnadsblandningen men man har ju sett andra som får liknande hundar jättefina.

Tränarna har också sagt att jag inte ska förvänta mig lika mycket av honom som de andra hundarna eftersom de är äldre.

Ska jag vara benhård i varje situation eller ska jag koncentrera mig på det roliga?
Han KAN ju det mesta det är bara det att man vet aldrig om han är på humör för att lyda. Kontakten hat vi alltid svårt med. Han tittar bara på mig när jag har godis och så fort han får godis så flyttar han uppmärksamheten tillngt annat. Jag kan ju inte stå och mata honom med godis hela tiden.

Klicker hade kanske passat honom? Han är ju inte överintelligent direkt så han kanske behöver exakta beröm....

Det där med att bli förbannad på min hund funkar heller inte riktigt. Han tar eventuella öronknip eller argsinta nej från matte med ett *fuck off*. Han gapar tillbaka och studsar och moppsar.

Nej jag tycker absolut inte att du ska mata honom med godis hela tiden. Godiset ska ju egentligen bara vara en bonus till att du blir glad över det "utförda jobbet". Men nu i början kan du ju ta till godis lite oftare kanske. Ögonkontakten kan du ta närsomhelst. Sitter du i soffan och han vänder blicken åt dig, beröm! Vadsomhelst i en vardagssituation där du märker att han vänder blicken åt ditt håll. Beröm! Om han är trög fattar han ändå vinken tillslut.

Sistnämnda med att han totalt nonchar dina korrigeringar (nyp i örat tex) ska du ta på allvar tycker jag. Ta tag i honom tills han piper till lite när han nonchalerar dig. Jag tror det kan vara där skon skaver. Att du inte är ledaren i hans ögon. Du är bara "den jobbiga tjatiga typen som ska ränna omkring med honom på en fånig plan".
Som jag sa, man vill inte misshandla din hund. Ändå är det många som inte bryr sig om att själv bli misshandlad av hunden.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Nä jag är inte heller mot kopplekorrigering men jag tycker det inte det ger någon verkan att rycka och dra som en idiot. Han följde ju inte efter bättre för det.
Jag kan tex. rycka till lite lätt om han inte sätter sig direkt på komando eller om han inte stannar när jag säger stanna.

Det handlar inte om att rycka och dra som en idiot som många missupffatar. Att göra just så ger noll inverkan. Vad har du för halsband? Jag tränade med halvstryp innan men det gjorde inte susen så jag köpte en kedja i helstryp, och hur det än låter så är den schysstare mot hunden. Där rycker man ett kort kraftigt ryck och sen är det bra. Det positiva med helstrypet är att jag inte tycker att det flyttar och "knycker" i hundens nacke(whiplash effekt). Utan det blir helt enkelt bara ett kort "hugg" jämt fördelat över halsen. Det ska inte göra ont. Men det ska kännas utan att ta skada.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

man blir knappast en bättre ledare av att nypa hunden i örat tills den piper...
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

fast jag vill börja i andra änden. först när hunden är väl motiverad att arbeta tillsammans med mig kan jag tänka mig att korrigera.

Vad ska du då korrigera? Om hunden är motiverad så lär den väl försöka så bra den kan? Jag korrigerar inte min hund när han är motiverad och försöker, däremot när han är nonchig och dryg.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Tycker du att du har problem med kommunikationen imellan er så kan du alltid vända dig till en annan instruktör, som fokuserar mer på de problemen. Funkar det inte med förståelsen mellan ägare-hund så är det svårt att få det att klaffa på appellplan.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

tja, hunden kan vara motiverad att samarbeta med mig, men MER motiverad att sticka och hälsa på den söta tiken. man kan inte bestraffa sig till motivation.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Det är just det... Han är nonchig i vardagslydnaden också...
Det är där jag känner att något är lite fel i grund och botten.

Precis som Jadzia säger så KAN han både sitt och ligg i den mening att han vet precis vad det betyder. Det är bara det att han ibland testar vad som händer om han inte lyder utan bara står kvar. Sätter han sig intenär jag säger sitt så rycker jag till han lite i pälsen vid rumpan och då sätter han sig. Ligg är mycket svårare för testar han mig där så måste jag gå ner på huk och korrigera honom nedåt med kopplet. Är han då på sitt jävligaste humör så börjar han skälla och hoppa runt. Fick tipset sist att om han inte lägger sig är det bara att trampa på kopplet. Har inte fått chans att testa det än eftersom han skött sig prickfritt idag:angel:

Felet är nog att jag har lite dålig känsla och timing. Det vill säga att jag skulle behöva lära mig att korrigera alternativt belöna vid precis rätt tillfälle så att det verkligen går in i skallen på honom.
Jag har fått för mig att om jag bara kan etablera en bra ögonkontakt mellan oss så är det lättare att vara precis i sina korrigeringar. Dvs. jag kan korrigera honom redan när han tänker tanken och inte när han har gjort fel.


Tror att mycket utav dina andra problem skulle lösas om du fick ordning på grunderna.

Det viktigaste är att du börjar träningen utan att ha störande moment runt om. Störningarna lägger man på när grunderna väl sitter där.

Hitta något godis som han är tokig i. Oftast så brukar man få byta godis efter ett tag då de kan tröttna. Hunden skall också vara hungrig när man tränar. Börja träna kortare stunder för att sedan utöka.

I början så ger man mycket godis och ofta. Dock aldrig (precis som någon skrev tidigare) som muta utan som belöning. Belöna också mycket med rösten. Inte bara "bra". Utan mera "duuuuuuuuktig braaaaa" med ljus och entusiatisk röst.

Man skall aldrig tjata. Då din hund redan kan sitt så behöver man inte lära in själva grundkomandot.

Ha en godisbit i handen och säg sitt. Vänta sedan med godisbiten i handen tills hunden sätter sig ner. Ge då omedlarbt godiset och några bitar till samtidigt som du berömmer mycket. Upprepa sedan proceduren. Första gången kan det ta ganska lång innan hunden fattar. Andra gången går det fortare osv. Tanken är att du bara skall behöva säga en sak bara en gång. Alltså inte tjata. Vad man lär hunden är att helt enkelt "tänka". Vad vill matte/husse att jag skall göra för godisbiten (det är därför det är så viktigt att hitta något som hunden älskar och att den skall vara hungrig och inte ha något som pockar på uppmärksamheten bort från matte/husse).

När du tränar ligg så brukar det vara lättast från sitt. Ha en godisbit i handen och lägg handen nära marken samtidigt som du säger ligg. Ha kvar handen tills hunden lägger sig ner. Upprepa dock inte kommandot ligg. Mata hunden med godis när den har lagt sig ner. Skulle den resa sig innan du säger att den får så ta bara en godis i handen och håll handen i marknivå tills hunden lägger sig ner. Säg dock inte ligg igen. I början så kan hunden resa sig i stället för att lägga sig när du har lagt handen i marknivå. Då får man ändra liten på avståndet på handen till hunden.

Det viktiga i början är att man har tålamod, störningsfri miljö och mycket och gott godis. Återigen grundtaken med detta är att man skall inte tjata på hunden. Det skall bara behövas sägas en gång.

Har tränat så med mina båda hundar. Den ena är 6 månader och den andra är en en 5 år gammal tik som aldrig har lärt sig sitt eller ligg.

Om jag säger sitt så slänger sig båda hundarna på rumpan ivrigt tittandes på mig. Säger jag ligg så slänger sig valpen ner på marken. Tiken har inte lärt sig ligg än men är på god väg. Båda hundarna är av rasen dalmatiner som enligt många skall vara så fruktansvärt svårmotiverade och svårdresserade ;).

Mvh

Tora
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Tack för ditt långa och välskrivna svar.
Det är bara det att jag har lärt min hund sitt och ligg precis som du lärt dina hundar. Han kan det och från början lydde han också gladeligen och gör så nu med fast han har vissa dagar då han sak testa mig.
Problemet är alltså att han kan kommandot men att han inte ser motivationen att lyssna på matte istället för att titta på fåglarna ibland. Han använder det så kallade dövörat:D
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jag alternerar mellan olika halsband men på träningarna har jag alltid helstryp-kedja.

Till alla: Tack för alla bra svar. Jag tror jag har kommit fram till vad jag ska jobba med. Först och främst kontakten och då alltid berömma ögonkontakt. Tänkte även lära in ett kommando till det. Provade "fot" igår och han fattade snart att om han tittade mig i ögonen när jag sa fot så fick han beröm+godis. Nu gäller det bara att förlänga den kontakten. Låter detta som en bra start?
Sen tror jag också att jag måste vara mer bestämd. När jag korrigerar så gör jag det en gång ordentligt och med sträng röst om det är en negativ korrigering. Jag är nog lite tjatig och mesig.
Sen måste jag hitta ett bra sätt att motivera honom. När man har en leksak med sig vid tex linförighet, hur ofta ska man då leka med den med hunden för att hålla intresset vid liv?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Sen måste jag hitta ett bra sätt att motivera honom. När man har en leksak med sig vid tex linförighet, hur ofta ska man då leka med den med hunden för att hålla intresset vid liv?


I början kan du leka en hel del. Vitsen är att du ska göra honom "uthålligare" innan berömmet kommer. Det får man ta fem procent i taget. Lycka till!
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

man blir knappast en bättre ledare av att nypa hunden i örat tills den piper...

Å andra sidan var det ju inte det jag skrev, helt taget ur sammanhanget:smirk: . Man blir knappast en bra ledare om man har en hund som helt respektlöst kastar omkull en för det första. Hade ngn av mina hundar gjort ngt i samma stil hade jag gett igen med ungefär samma mynt. Jag tolererar inte misshandel från deras håll.
Vad gör du i en sån situation? Jag tycker personligen att det är mer rättvist att ta tag i hunden vid korrigering EN gång och inte behöva göra om det sen. Jag menar, försöker man korrigera en hund och den vänder sig om med ett "fuck off". Då får manhelt enkelt sätta ner foten för mindre respekt kan man inte få. TS hund gör på detta viset, jag tycker det tyder på noll tolerans.
Man visar inte noll tolerans mot sin ledare.
 
Senast ändrad:
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Jag kan faktiskt hålla med dig där. För det är verkligen det det handlar om i Enzos fall, "fuck off matte ser du inte att jag har roligare saker att göra". Detta säger alla till mig också som ser honom när han beter sig sådär.

Jag måste bli bättre på att säga till på skarpen och jag tror både MrsScabtree och jag menar att ett sådant nyp ska hunden bara ha när han är riktigt respektlös. Inte när han gör fel under träningen.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Man blir knappast en bra ledare om man har en hund som helt respektlöst kastar omkull en

det kan man väl visst bli. men man är kanske inte.

nu fick hunden sin bestraffning ändå i o m att TS satte sig på den, men jag skulle mest skrattat åt mig själv. DET var ett misstag jag inte kommer göra om...

du kan inte tvinga hunden att tycka om dig eller respektera dig. respekt är något man förtjänar.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Tilläggas ska att det har hänt att Enzo flippat ut när jag har bett han om ngt och han inte vill. Då har han studsat in i mig (och han börjar bli stooor) och nafsat mig i händerna och skällt ut mig totalt.
Det kan handla om att jag säger sitt och han hellre vill stå och stirra på en annan hund. När jag upprepar mitt kommano med ett litet rumpnyp så bli han sån. Har dock hänt max 3 gånger och första gången började matte lipa i förtvivlan:o :crazy: eftersom jag kände mig helt maktlös. Tog jag honom i örat eller nacken och röt bara fortsatte han skälla och nafsa efter mig bäst han kom åt. Vände jag ryggen och ignorerade så fortsatte han skälla och hoppa in i mig.
Då känns det ungefär som att han pissar på mig:smirk:

Detta tolererar jag överhuvud taget inte längre. Nu lägger jag honom på marken och håller fast honom tills han slutar, det är det enda som hjälpr.
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

Fast jag tyckte att mitt misstag i det hela var att kräva för mycket av honom. Dvs jag gick för långt bort innan jag kallade in honom. Frågan är varför han dundrar rakt in i knävecken på mig...?
 
Sv: Han tacklada mig! Man kan ju lätt säga att...

det är det ingen här som kan svara på. det kan vara rena mobbingfasoner från hans sida, men det kan också vara ett försök att liva upp dig.

precis! det misstaget gör man inte om i en liknande situation!


du har PM.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 635
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 202
Senast: Acto
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp