Han högg os si ansiktet

Sv: Han högg os si ansiktet

Inte alls konstigt att valpen svarar bra pa det. Byteshandel, som Lena Furberg beskrev, fixade min rottis pa en eftermiddag. Efter spottar hon nar man ber om det hon haller i.:)

Jag tror det är dags att du släpper nu. Ts har funnit ett sätt att angripa problemet och är nöjd med det och det bästa av allt - hunden verkar svara bra på det.

Det vore trevligt om man i fortsättning slapp bli tillsagd om vad man får skriva och inte ( såtillvida jag inte skrivit något som bryter mot forumreglerna och du är moderator ) ;).
Bara genom att TS fått bekräftat av denne tränare att hen handlat helt rätt och riktigt när hen tagit ben flera ggr i veckan av valpen får mig att fundera över tränarens sätt att träna och vad hen har för bakgrund.

Men du kanske vet mer än vad tråden säger eftersom du kan uttala dig om huruvida hunden fungerar bra på en metod som den för någon vecka sedan högg i ansiktet för :confused:

hastflicka: TS skrev att hen skulle forts som innan, ta saker ifrån hunden men med mer överraskning än innan :confused:, känns inte som vidare bra byteshandel. Det Lena skrev däremot håller jag fullständigt med om :)

Senast ändrad:

okej, min förklaring var dålig. Vi ska köra med byteshandel. han ska släppa saken och få nått godare, alltså vi ska inte TA saken utan BYTA. Vi var inne på rätt spår men glömde själva bytet. Överaskning menas inte med att vi helt plötsligt skrämmer honom utan att vi om vi säger att det är vecka ett och hunden får tuggis, hunden tuggar och får vara ifred vecka ett dag 4 hunden tuggar och vi gör byteshandel, alltså vi har inga bestämda dagar när vi ska byta utan när vi vill byta så ska han gå med på detta. Det är detta han har svarat bra på! Och ja han svarade bra på detta redan efter andra dagen, han är otroligt lättlärd och förstår otroligt fort när han gör rätt. Som sagt vi belönar det bra beteendet och inte det dåliga, med det menar jag inte att vi bestraffar honom om han gör fel. jag tänke rinte diskutera det vidare då det inte handlade om detta. Men som sagt så kör vi på detta system då det faktiskt funkar på våran valp. Sen hur ni hanterar era hundar är eran ensak. Men funkar detta så tänker jag inte hatta fram och tillbaka med massa olika tränare. Jag är glad att han svarat så bra på detta.

okej, min förklaring var dålig. Vi ska köra med byteshandel. han ska släppa saken och få nått godare, alltså vi ska inte TA saken utan BYTA. Vi var inne på rätt spår men glömde själva bytet. Överaskning menas inte med att vi helt plötsligt skrämmer honom utan att vi om vi säger att det är vecka ett och hunden får tuggis, hunden tuggar och får vara ifred vecka ett dag 4 hunden tuggar och vi gör byteshandel, alltså vi har inga bestämda dagar när vi ska byta utan när vi vill byta så ska han gå med på detta. Det är detta han har svarat bra på! Och ja han svarade bra på detta redan efter andra dagen, han är otroligt lättlärd och förstår otroligt fort när han gör rätt. Som sagt vi belönar det bra beteendet och inte det dåliga, med det menar jag inte att vi bestraffar honom om han gör fel. jag tänke rinte diskutera det vidare då det inte handlade om detta. Men som sagt så kör vi på detta system då det faktiskt funkar på våran valp. Sen hur ni hanterar era hundar är eran ensak. Men funkar detta så tänker jag inte hatta fram och tillbaka med massa olika tränare. Jag är glad att han svarat så bra på detta.

:bow::bow:

Lycka Till ni verkar ju vara på rätt spår!:)

Trevligt med flera som vill kunna ta saker från hunden och inte låta den vakta , morra, nafsa !

Alltså jag kan plocka matskål, tuggis osv från den lilla odågan här hemma men inte f*n gör jag det hela tiden bara för att. Då skulle han garanterat bli vaktig.

Jag "äger" all mat i det här huset, även katternas och sådant som trillar på golvet. Men det betyder inte att jag hela tiden demonstrerar mitt ägande.

Trevligt med flera som vill kunna ta saker från hunden och inte låta den vakta , morra, nafsa !

Det vill väl dom flesta :confused: :), men att nå dit är en helt annan femma..

Senast ändrad:

Javisst, det kan jag med min också,jag kan köra ner en halv arm i svalget på honom för att plocka ut förbjudna saker han börjat svälja innan jag insåg vad han gjorde.
Men det kan jag, för att han litar på mig, han har förtroende för mig och han vet att jag inte är en sniken typ som bara vill sno hans godis. Makt och dominans kan nog funka på många hundar, men på andra kan det bli totalt fel och sluta i katatsrof.

Håll nåt otroligt frestande, en bit av det godaste godis han vet (fast bara en rätt liten bit), säg t.ex. -Ska vi byta? När han släpper sin sak och flyttar sig mot det nya godiset, får han det samtidigt som ni plockar det han hade först. Ge sen GENAST tillbaka hans första sak.

Men om du omedelbart ger honom tillbaka det du bytte dig till blir det väl ingen byteshandel? Då får han ju båda godsakerna, eller tar du tillbaka den andra godsaken igen?

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker?

Hunden ska ju uppleva att det lönar sig att lämna ifrån sig saker eftersom man blir belönad och får saken tillbaka ( träning ). I verkligheten kanske man inte alltid kan ge tillbaka saken, men det ska vara huvudpoängen med hela träningen.

Javisst, det kan jag med min också,jag kan köra ner en halv arm i svalget på honom för att plocka ut förbjudna saker han börjat svälja innan jag insåg vad han gjorde.
Men det kan jag, för att han litar på mig, han har förtroende för mig och han vet att jag inte är en sniken typ som bara vill sno hans godis. Makt och dominans kan nog funka på många hundar, men på andra kan det bli totalt fel och sluta i katatsrof.

+1 på den. Men dalmas läser lika bra som alltid....

Jag bara reflekterade över att kalla det "byteshandel" om man direkt efter ger tillbaka det man fick plus att hunden får behålla den nya godsaken. Ingen kritik alls mot själva metoden som sådan.

Men om du omedelbart ger honom tillbaka det du bytte dig till blir det väl ingen byteshandel? Då får han ju båda godsakerna, eller tar du tillbaka den andra godsaken igen?

Det här är inledningsvis, så man lär hunden att det hela är okej, att den inte har nåt att förlora på det. Den får gärna tro att den både kan ha kakan och äta den. När man kommit förbi den första tidens misstänksamhet och hunden slappnar av, kan man behålla saken lite längre. Successivt. Till slut kan man naturligtvis ta en sak och behålla den, då och då utan byteshandel alls, eftersom hunden är positivt programmerad. Har min hund tagit nåt "farligt" får han självklart inte tillbaka det. Men då har man byggt upp ett stort förtroendekapital där en sådan haltande byteshandel inte spelar nån roll i det stora hela.

+1 på den. Men dalmas läser lika bra som alltid....

Jag har läst i andra trådar att hundar faktiskt får vakta och morra mm har inte skrivt att det sagts här, men trollet är snabb att slänga in en spydigheter när H*n tror H*n vet vad dalmas menar;) Bra gjort trollet moget hör verkligen till ämnet också;)

Tllbaka till TS som jag riktade svaret till forstätt på det som funkar för just din hund allt funkar inte på alla eftersom dom är olika idivider och det finns inte ett enda sätt som är det oumbärliga och funkar på alla!

Nja det var väl lite halvtokigt tolkat?

Hunden är inte konstig som vaktar/morrar, har man en hund som känner behov att vakta gör man klokast i att börja i rätt ände och inte genom att sno åt sig stup i ett alt bestraffa hunden. Att förstå varför hunden morrar och att jobba med förtroende är inte detsamma som att man bara låter det bero. En sjujäkla skillnad mot det du antyder här ;)

Nja det var väl lite halvtokigt tolkat?

Hunden är inte konstig som vaktar/morrar, har man en hund som känner behov att vakta gör man klokast i att börja i rätt ände och inte genom att sno åt sig stup i ett alt bestraffa hunden. Att förstå varför hunden morrar och att jobba med förtroende är inte detsamma som att man bara låter det bero. En sjujäkla skillnad mot det du antyder här ;)

Vad är tokigt tolkat?

Hunden är inte konstig som vaktar/ morrar?? Varför skriver du så? Har jag sagt att den är det då?

Jag skrev till Ts att det var bra att flera reagerar på och vill jobba bort ett sådant beteende jahg har inte sagt/menat att ni andra inte vill det, vad får du det till mitt svar var riktat till TS, och jo jag vet folk som tycker att det är ok att hunden får morra vakta, annars skulle jag inte skrivit det så alla som jobbar att få bort eller tränar på att det aldrig uppstår!! Stor eloge! Jag förespråkar ändå att TS ska jobba på det sett som funkar för hennes hund eftersom det inte finns bara ett sätt!

Men om hunden biter TS i ansiktet så fungerar ju inte metoden något vidare, eller tycker du det är en bra reaktion från hunden? (Den gjorde ju inte det från början.)

Men om hunden biter TS i ansiktet så fungerar ju inte metoden något vidare, eller tycker du det är en bra reaktion från hunden? (Den gjorde ju inte det från början.)

Jag läste TS sista inlägg och svarade på det, dom har ju gjort ändringar i sin metod och det förtydligade hon ju där.

Om det funkar så är det ju jätte bra!
Skulle det inte funka så skulle i alla fall jag byta metod illa kvickt.

ang att hunden biter Ts i ansiktet är ju den minst önskvärda reaktionen/beteende man kan få, kan inte se varför du ens frågar det.

Jag är mkt noga med att hund inte ska vakta sina " saker" mot någon i familjen, speciellt eftersom det finns flera barn här i olika åldrar.

Jag har läst i andra trådar att hundar faktiskt får vakta och morra mm har inte skrivt att det sagts här, men trollet är snabb att slänga in en spydigheter när H*n tror H*n vet vad dalmas menar;) Bra gjort trollet moget hör verkligen till ämnet också;)

Tllbaka till TS som jag riktade svaret till forstätt på det som funkar för just din hund allt funkar inte på alla eftersom dom är olika idivider och det finns inte ett enda sätt som är det oumbärliga och funkar på alla!

Vet du, jag var faktiskt inte spydig men jag har också läst i andra trådar, samt den här, att du gärna tolkar andras inlägg på sämsta möjliga sätt. Vilket är rätt trist eftersom det inte alls är vad folk skriver.

Jag har inte heller rekommenderat TS att "göra precis som jag gör" så vart det kommer ifrån vet jag inte.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall