Han högg os si ansiktet

Sv: Han högg os si ansiktet

Jag håller helt med dig. För mig är det jätteviktigt att jag kan ta vad som helst från mina hundar i vilken situation som helst. Tänk om de får tag i något farligt och hugger efter dig när du ska ta det. Inte så kul.

Senast ändrad:

just nu känner jag bara att jag inte vill ge han något mer öra. han får nöja sig med sina tuggisar och slicka av tallricken när han har sådan tur.

Fast du måste nog tänka ett steg längre, när han börjar vakta sina tuggisar, tallriken osv, vad ska du göra då? Utan lyssna på alla goda råd du har fått och jobba med det istället för att snöa in på grisöron, det finns mycket annat som kan trigga dem...

Jag har oxå lärt in loss-backa undan så jag kan kolla vad det är, ren säkerhets grej för hunden skull oxå, det kan ju vara något som är farligt att få i sig.

Ang barn så har mina barn lärt sig vilka regler som gäller här hemma ang hunden. Barnens kompisar vet jag vilka som kan uppföra sig runt hunden, annars stänger jag undan hunden för den och barnens skull. Oftast innne i köket med kompostgallet, han har lärt sig att det betyder "koppla av" så han somnar oftast rätt omg i sin korg i köker eller platt på golvet, beroende på vad han känner för just då. Ibland får han även gå och lägga sig i buren, om vi tex ska fika i köket och någon av barnens mer hundrädda vänner är med.

Jag håller helt med dig. För mig är det jätteviktigt att jag kan ta vad som helst från mina hundar i vilken situation som helst. Tänk om de får tag i något farligt och hugger efter dig när du ska ta det. Inte så kul.

Fast man kan ju inte anta att det bara ska funka på en valp som är 4månader, man måste träna och bygga upp en hållbar relation.

Det hanterar man genom att för det första SKA hunden lämna från sig exempelvis benet, sedan SKA hunden få beröm för det och sedan lämnar man väl oftast tillbaka benet. Inte svårt! Behöver inte ske i tid och otid, men jycken ska lämna ifrån sig det husse/matte ber den om.

Fungerar på en trygg och icke resursförsvarande hund.

Allmänt:

Ingen här i denna tråd har väl skrivit att man inte ska kunna ta saker i från hunden ( om det nu skulle vara gift eller vad fan som helst )? Men har man en trygg hund så är det i regel inget problem. Har man en osäker hund som dessutom är väldigt resursförsvarande så gör man INTE saken bättre genom att sno ben/leksak, det är fel ände att börja tugga i.

Fast man kan ju inte anta att det bara ska funka på en valp som är 4månader, man måste träna och bygga upp en hållbar relation.

Exakt! Det här är en VALP! Den är 16 veckor!! Nu ligger en lång, underbar, viktig väg framför dem: här ska förtroende byggas upp, grunden för all träning! Förtroende, och sen tillit, och en vetskap att matte/husse vet bäst och bestämmer och det är okej. Jag föreslår ännu mer byteshandel, under roliga, lekfulla förhållanden, och sen inga grisöron eller annat när barn är i närheten. Barn kan man påminna tusen gånger, dom gör ändå "fel" när det kommer till kritan. Låt hunden slippa de utmaningarna.

knapp

Är det bara jag som ens reagerar på att hunden faktiskt högg, upprepade gånger, mot ansiktena? Vi har avlivat hund för sådant. Visst att barn ska hållas uppfostrade, men vem vill äga en hund som kan klippa ett barn (eller en vuxen för den delen) i ansiktet för att den har nåt gott att vakta? Vår hund vi hade högg en sittande bebis i ansiktet. Då är det bara sprutan kvar liksom. Då hade vi åxå tränat o försökt komma till rätta med problemet, som liksom kom med uppväxten och han högg min far i benet och farfar i handen (ingen var i närheten av käk) mm innan dess. (Kan väl tillägga att vi haft hand om många omplaceringshundar och aldrig haft ett hopplöst fall innan denna.) Ett kullsyskon fick skjutas av polis för att han gav sig på sin ägare som inte kunde försvara sig utan fick låsa in sig och ringa.. Alla hundar är inte vettiga.

Vet inte riktigt vart jag vill komma, mer än att har man en hund som hugger en mot ansiktet, eller nån annanstans för den delen, då har man MYCKET jobb att göra enligt mig. Mina hundar har två budord i denna värld, det ena är att människor skadar man inte (utom tex vid angrepp osv, specialsituationer), det andra är att man kommer på inkallning. Allt annat är sekundärt, men de sakerna måste bara sitta i vuxen ålder. Särskilt när det gäller en hund som kan göra stor skada med ett bett.

Nu pratar vi om en 4 månaders valp.

Förhoppningsvis kommer TS och reder ut för oss om det var regelrätta hugg ( dvs lämnar ordentliga märken ) eller nafs. Jag tog för givet att vi pratar om nafs ( markering ), speciellt då det är en valp.

Kl

Jag har en hund som som valp hade ett enormt resursförsvar. Hade jag försökt ta ett grisöra ifrån honom när han var 3 månader hade han bitit mig. Hårt.

Vad gjorde jag? Såg honom som aggressiv hund som försökte dominera mig och ta över ledarskapet? La ner honom och pryglade honom? ;)

Nej, jag såg det som ett naturligt beteende hos arten hund, och investerade 2 veckor i att, när han låg tuggade på nåt gott, gå förbi och kasta till honom några godbitar. När han accepterade det började jag närma mig honom mer och mer med handen (ignorerade morrningar och blottade tänder) tills han kunde äta godis ur händerna på mig medan jag klappade honom runt huvudet.

Efter de två veckorna började han komma och trycka upp halvätna grisöron i ansiktet på mig, eller dänga märgben i knät på mig. Har inte haft några som helst problem att ta av honom någonting sedan dess. Han vet att han inte lyckas skrämma mig, och också att han inte BEHÖVER göra det. Behöver jag av någon anledning ta av honom nåt gott tar jag en näve godis och slänger ut på golvet. Medan han letar rätt på dessa tar jag benet och lägger undan och låtsas som det regnar..:angel:

Mitt tips till TS är att bygga upp ett förhållade som bygger på ömsesidigt förstroende och respekt. Att kunna ta saker av en hund är inte något som ska fungera automatiskt, det är något man lär in.

Senast ändrad:

knapp

Är det bara jag som ens reagerar på att hunden faktiskt högg, upprepade gånger, mot ansiktena? Vi har avlivat hund för sådant. Visst att barn ska hållas uppfostrade, men vem vill äga en hund som kan klippa ett barn (eller en vuxen för den delen) i ansiktet för att den har nåt gott att vakta? Vår hund vi hade högg en sittande bebis i ansiktet. Då är det bara sprutan kvar liksom. Då hade vi åxå tränat o försökt komma till rätta med problemet, som liksom kom med uppväxten och han högg min far i benet och farfar i handen (ingen var i närheten av käk) mm innan dess. (Kan väl tillägga att vi haft hand om många omplaceringshundar och aldrig haft ett hopplöst fall innan denna.) Ett kullsyskon fick skjutas av polis för att han gav sig på sin ägare som inte kunde försvara sig utan fick låsa in sig och ringa.. Alla hundar är inte vettiga.

Vet inte riktigt vart jag vill komma, mer än att har man en hund som hugger en mot ansiktet, eller nån annanstans för den delen, då har man MYCKET jobb att göra enligt mig. Mina hundar har två budord i denna värld, det ena är att människor skadar man inte (utom tex vid angrepp osv, specialsituationer), det andra är att man kommer på inkallning. Allt annat är sekundärt, men de sakerna måste bara sitta i vuxen ålder. Särskilt när det gäller en hund som kan göra stor skada med ett bett.

Jodå, jag gjorde det i inlägg 38

Bara en fråga, vad hade du för valp med ett enormt resursförsvar?

Jag har sett ett fåtal sådana hundar i mitt liv.

Nej anta kanske man inte ska men mina valpar har släppt ifrån sig sina saker när de har varit 4 månader. Och då har det varit morrande i början när jag testade att ta märgben och liknande men de fick lära sig att jag tar det om jag vill. Jag har gjort det några gånger när de var valpar och ingen av mina hundar har haft eller har några problem att släppa från sig saker nu som vuxna och då tar jag heller aldrig något från dem.
Nu spottar de dessutom ut på kommando.

Bara en fråga, vad hade du för valp med ett enormt resursförsvar?

Jag har sett ett fåtal sådana hundar i mitt liv.

Okej, enormt var ett dåligt ordval. Men stort nog att bita med blodvite för att försvara sin plats i soffan.

Senast ändrad:

Inte? Inte vanligt kanske, men inte onaturligt för en valp/hund med hyffsat stor integritet at prova hur de kan påverka omgiviningen (funkar det på kullsyskonen kanske det funkar på matte?). Kan tillägga att varje tendens till resursförsvar (mot människor) var borta vid 4 månaders ålder. Han har fortfarande tydliga åsikter om viss hantering, men inget som är ett problem.

Jag försöker svara på alla nu, Hunden högg alltså, han markerade inte utan han högg, eftersom jag är uppvuxen med kennel så är avlivning med på listan ja, men jag sätter inte sprutan i någon hund om bettet är framprovocerat, hugger hunden någon utan anledning ja då kan den ju säga bye bye efter att jag tagit reda på vad som hände, nu hade han faktiskt nånting han kunde vakta, som jag faktiskt inte trodde han skulle göra, då han inte gjort det förr, för att meddela ALLA så har vi tagit kontakt med en hundcoach och han vart också mycket förvånad över att hunden bettedde sig som den gjorde då han inte visade några som helst tecken på att han ville försvara det han hade, utan högg direkt mot tränaren, han sa att det inte berodde på oss då våran valp är trygg i sig själv och inte osäker. Han menade på att detta var lite väl gott och ville bara att det skulle vara hans. Men han ville inte att vi skulle sluta ge honom det, om vi själva absolut inte ville det, men skulle vi ge honom det, så skulle de ske när han kunde vara ifred för att inte utsättas för bett igen då min sambo fick uppsöka sjukhus. Han menade även på att eftersom våran valp har kommit in i "spökåldern" så kan det ha varit något sådant, dock tror inte jag det då han bara ser såkallad spöken på kvällarna i fönstren. Dock ska vi ta kontakt med 2 till tränare med goda referenser för att se vad dom säger, jag tänker inte bara förlita mig på en. Enda anledningen till att jag snöat in mig på örat är för att han vaktade det och självklart blev jag chockad! Vet man inte riktigt hur man ska hantera situationen så är det ju klart att man inte tänker klart och därför har jag varit insnöad på örat. Hoppas ni förstog mitt försök till att sammanfatta några ord.

Aha, jag trodde att hunden fortfarande höll på så som vuxen. Som valp kan jag förstå att den testar. :)

Hej,

Jag tycker du gör rätt som ser om din hund kan lyssna på dig och släppa benet/örat eller vad det nu är.

Har själv en rottishanne och skulle aldrig acceptera att han inte släpper det han har i munnen när jag ber om det eller om jag kommer fram och tar benet.

Jag tycker som andra att kontakta en bra tränare via brukshundsklubben så du kan få hjälp.

Nu är jag vare sig för eller emot amstaff som ras, men ni som säger att det är en kamphund kan gå in på Skks hemsida och se att den reggas som sällskapshund.

Lycka till med din vovve, hoppas det löser sig :-).

Om jag hade haft en kompis med en hund som bets, hade jag inte akt dit och halsat pa med mina barn. Aldrig att jag skulle chansa.

Nej hunden är ju valp så det är ju klart den testar gränserna. Ja vi har ju tagit kontakt med tränare nu så vi hoppas att det ska gå bra.

Vindvissla: Det förstår jag och det är däför jag tar tag i problemet nu då jag inte vill ha en hund som bits eller är aggressiv.

ni som säger att det är en kamphund kan gå in på Skks hemsida och se att den reggas som sällskapshund.

Du kanske ska kika in på skk's hemsida själv så upptäcker du att rasen hör till grupp 3 = Terrier

skk skrev:
Majoriteten av hundraserna i grupp 3 har sitt ursprung i Storbritannien och har en bakgrund som jakt- eller kamphund.

Och om du läser detta: http://www.skk.se/Global/Dokument/Att-aga-hund/kamphundslexikon.pdf så lär du dig också att amstaffen går under begreppet kamphund, även om den numer inte används aktiv som sådan i de flesta länder.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka