Han högg os si ansiktet

Sv: Han högg os si ansiktet

Nä, ett öra någon gång ibland tycker jag det kan få. Lite gott måste de ju oxå få ha...men läma honom ifred när han äter det bara.
Denna gång va det ett öra, nästa gång vet man inte vad det blir han vaktar.
Så att låta bli är nog inte rätt lösning heller.

Ibland gör de oväntade saker och glömmer vad man har sagt. Jag tycker att det är en rätt bra vana att stänga undan hundar när det kommer barn på besök, brukar vara lugnast och skönast för alla.
Mycket bra idé, så får alla det lugnt och skönt! Hunden oxå...;)

Han blir nog en riktigt bar liten vovve när han blir stor han oxå!:D

smart svar det där. det var det jag menade med barn att dom glömmer bort lätt, man kan säga åt dom att låta bli hunden och 5 minuter senare är det glömt. att stänga undan honom har man fått mycket skit för. vi har bara en bur vi kan stänga undan honom i och det är tydligen inte tillåtet?

Lagligt och lagligt... Jag tycker inte att det är ngt fel att stänga in en hund i bur (om den trivs där och är van) när man får hem gäster, så länge det inte rör sig om alltför långa stunder. Hellre det än att ett barn blir bitet ju. Annars kan du kanske stänga in honom i en komposthage, den går ju att göra så stor att den blir laglig. Eller i ett annat rum, med en grind för (beror ju på hur stort ni bor) :)

Kompostgaller i en dörrpost är oxå bra..brukar jag använda om jag vill stänga undan min. De är ju ändå med för de kan se och höra oss, men de kan ej komma in i rummet.

just nu känner jag bara att jag inte vill ge han något mer öra. han får nöja sig med sina tuggisar och slicka av tallricken när han har sådan tur.

Han har kompost hage faktiskt, som vi brukar "dumpa" han i haha, men då ylar han oavbrutet, lägger jag in han i buren så är han tyst.

just nu känner jag bara att jag inte vill ge han något mer öra. han får nöja sig med sina tuggisar och slicka av tallricken när han har sådan tur.

Det känns som du fullständigt snöat in på just det här med öron. Du har en hund som har visat ett resursförsvar. Det har inget med öron i sig att göra, det kan hända när som helst igen, nästa gång kan det handla om en sko han hittat i hallen.

En hund ska användas till det är avlad för.
Brukshundar ska jobba med bruksjobb.
Jakthundar jakt
eftersökshundar med eftersök etc etc.

Vad kamphundar ska jobba med vet jag inte. Eftersom hundslagsmål som tur är, är olagliga.
Kan de vara en grund till de bekymmer samhället har med dem?

Jag tycker att du ska ta din jycke till en hundklubb. Gå en kurs med jycken tillsammans med andra hundar och hundägare. Där kommer du får råd av utbildade tränare som ser hur du interagerar med din hund.

Klart att en jycke ska klara att man tar ett tuggben/matskål/You Name It från den! Ifall du inte kan göra det utan att jycken hugger får du se det som det problem det är och som du faktiskt redan har bett om hjälp för - på Buke.

Måhända att man kan kalla ett sådant beteende ett resursförsvar, men det är ju bara en förklaring och inte en lösning på problemet. Jag har själv testat mina jyckar som valpar och även upp i åren i den mån det har behövts för att se om jag kan ta ett ben eller dylikt ifrån dem, precis som du har valt att göra. Det har fungerat för mina hundar. Har inte haft några som helst problem med mina fyrbeningar, men jag kanske har haft tur.

Din hund är inte så gammal. Sunt av dig att ställa frågor om hur du ska göra, men det är svårt för oss på Buke att se hur du förhåller dig till din hund i olika situationer d v s om du exempelvis skapar en situation som inte hade behövt inträffa. Den hjälpen får du på brukshundklubben/kennelklubben o s v.

Du kanske inte haft en osäker hund som har högt resursförsvar? En hund som är säker i sin flock och inte har så himla stort resursförsvar fixar att man snor mat/ben ifrån den i tid och otid. Inget jag skulle utsätta min hund för oavsett dock..

Ja hunden ska klara av( den ska dock inte behöva utstå det flera ggr / vecka ) att man kommer fram när den äter, men för en osäker och resursförsvarande hund bygger man ingen tillit om man stjäl dennes mat/ben några ggr i veckan.

Du kanske inte haft en osäker hund som har högt resursförsvar? En hund som är säker i sin flock och inte har så himla stort resursförsvar fixar att man snor mat/ben ifrån den i tid och otid. Inget jag skulle utsätta min hund för oavsett dock..

Ja hunden ska klara av( den ska dock inte behöva utstå det flera ggr / vecka ) att man kommer fram när den äter, men för en osäker och resursförsvarande hund bygger man ingen tillit om man stjäl dennes mat/ben några ggr i veckan.

Det hanterar man genom att för det första SKA hunden lämna från sig exempelvis benet, sedan SKA hunden få beröm för det och sedan lämnar man väl oftast tillbaka benet. Inte svårt! Behöver inte ske i tid och otid, men jycken ska lämna ifrån sig det husse/matte ber den om.

Jag haller med. Oavsett vad min rottis har i munnen maste jag kunna ta det ifran henne nar som helst. Jag insag att jag maste lara henne det nar hon var 9 veckor och jag inte kunde fa ut (vad det nu var hon hade snott) ur munnen pa henne. Jag orkade inte bryta upp hennes kakar nar hon var sa liten ... jag kunde se for mig hur det skulle bli nar hon blev storre. Jag borjade med att jag bytte ofta ut matskalen/benet/leksaken/ eller vad hon kunde tankas ha mot en annu battre godis ... (en bit kyckling/lever/kottbulle/etc) sedan fick hon tillbaka det igen. Funkade perfect! Hon slapper vad som helst numera.

nej precis!

TS: Det är då man går in och försöker få förtroende genom att visa att man inte ska ta saker från honom i tid o otid.
Känns som du i detta fall fokuserat på fel sak och gjort honom osäker tyvärr.

En hund ska användas till det är avlad för.
Brukshundar ska jobba med bruksjobb.
Jakthundar jakt
eftersökshundar med eftersök etc etc.

Vad kamphundar ska jobba med vet jag inte. Eftersom hundslagsmål som tur är, är olagliga.
Kan de vara en grund till de bekymmer samhället har med dem?

Eftersom Amstaffen har avlats som ren showhund till största delen sen rasen kom till, så är det väl ungefär det den används till. Sällskapshund, som ställs ut. Vissa tränar och jobbar med dom, många inte.

I övrigt så har jag 6 st Amstaffar hemma, så alla har ett högt resursförsvar gentemot andra hundar - men som har blivit lärda att människor kan ta deras saker, för att det då behövs. Man kan inte i tid och otid plocka saker ifrån dom under uppväxten, för det lär dom ingenting mer än att hetsäta/tugga och att börja vakta.

Byteshandel kör jag aldrig heller, eftersom jag inte vill befästa att dom ska få något tillbaka av mig - utan jag lär in kommandot loss först av allt, och ser till att det sitter stenhårt. Därför får man be mina hundar att släppa det dom har, oavsett vad det är, och sen kan man ta det. Ingen får gå rakt in och pilla dom i munnen för att bara ta något, för det dom har fått av mig är faktiskt deras.
Sen finns en tillit och kärlek till människorna i familjen istället, vilket gör att dom utan problem spottar ut sitt ben om något av barnen kommer nära, för att få chansen att kunna pussas med dom istället. Men INGET barn får plocka ur munnen på dom, och det har dom fått lära sig från tidig ålder och det är en av våra viktigaste regler. En hund är ett djur, ingen robot som man kan ställa in att det bara ska fungera. Instinkter finns, dom kan reagera helt olika i olika situationer och man kan helt enkelt aldrig veta.
Därför finns kommandot loss, som gör att dom släpper och backar undan.
Ska det tvunget vara barn (andras) i närheten av våra hundar, så får dom helt enkelt följa samma regler som våra barn och sen får hundarna inget att tugga på heller för den delen. Om man är barnvakt, så stängs hundarna bort om jag nu skulle få för mig att dom måste ha något.

Mina två importer har ju inte växt upp här, och varit med om helt andra saker. Där har det gått lika bra att lära in kommandot loss i vuxen ålder, och dom har snabbt insett att dom får ha sina saker ifred och behöver därför inte vara beredda och/eller vakta gentemot människor.

Men vad jag anser vara viktigast av allt med en hund som besitter ett mycket kraftfullt bett i färdigväxt format, är att tilliten, respekten och kärleken inför människor finns där. Och efter det en väl fungerande "hemma-lydnad", som gör att hunden ifråga alltid släpper på loss, vet exakt hur man får använda kamplusten och sina egenskaper i nörhet av människor etc.

I regel plockar inte hundar saker av varandra så som ni gör från er hund. Det är bara en principsak, däremot om en annan hund lämnar då är det okej att ta....

Det hanterar man genom att för det första SKA hunden lämna från sig exempelvis benet, sedan SKA hunden få beröm för det och sedan lämnar man väl oftast tillbaka benet. Inte svårt! Behöver inte ske i tid och otid, men jycken ska lämna ifrån sig det husse/matte ber den om.

Jag håller med lilla grodan fullt ut!:bow:

I regel plockar inte hundar saker av varandra så som ni gör från er hund. Det är bara en principsak, däremot om en annan hund lämnar då är det okej att ta....

Här hemma skulle aldrig någon av hundarna tillåta en annan hund att ta deras ben. Valpen får resursförsvara lika mycket dom sen mest ranghöga, utan att dom andra säger emot. Det är INTE normalt för en hund att bara släppa sian godbitar hur som helst.

Det är något vi människor får lära in, och det måste ske på rätt sätt för att sådant här ska undvikas.

(Inte till dig alltså, bara en vidare fundering..)

... härom dagen fick han ett grisöra då en person sa till mig att jag borde ge honom ett. Jag gjorde det och nu när jag och min sambo skulle ta av honom det så högg han utan förvarning både mig och sambon i ansiktet så det blödde, vi kröp alltså inte på golvet utan satt på knä som vanligt och skulle bara ta örat och då flög han upp som en kanonkula i ansiktet, vi gjorde detta både tsm och var för sig och han gjorde likadant alla gånger

Ursäkta men ni har alltså blivit bitna i ansiktena 2 gånger var, ordentligt? Borde ni inte ha lagt ner det hela efter det första hugget? I min värld låter det riktigt underligt :eek:

Som flera här skriver ska man inte hålla på att ta godis och mat från hunden i tid och otid. Finns ingen anledning. Varför inte hålla i benet samtidigt som han får gnaga på det om ni nu vill ta bort det? När ni sedan har besök så är viktigt att hunden lär sig att den inte får gå fram till gästerna förrän ni har sagt att det är ok. Det är å andra sidan lika viktigt att gästerna, både folk och ev medföljande djur, låter er hund vara ifred. En hund är ingen allmän egendom som gäster ska hålla på bara för att de vill. Säger ni att hunden ska lämnas ifred så får gästerna respektera det.

Anledningen till att vi vill att hunden ska gå att ta saker av är för att barn (egen erfarenhet) gärna är i hundens ansikte och mun och undersöker mycket och vi vill då att våran hund ska kunna tolerera detta.

Jag har två idiotsnälla 6-åriga cocker spaniels som av någon anledning älskar barn trots att jag inte har några egna och hundarna därmed inte är speciellt barnvana. Men de gillar ungar. Umgås gärna med dem, kommer och vill bli klappade, följer gärna med barnen o.s.v. Jag tror att jag med mycket gott samvete kan säga att mina hundar är väldigt snälla, trygga och coola. Hundvana barn i bekantskapskretsen får gärna leka med hundarna, umgås med dem o.s.v. Jag känner inte att jag behöver ha 100 % koll då.

MEN:

- Jag skulle aldrig lämna mina hundar ensamma med barn jag inte känner.

- Jag skulle aldrig lämna mina hundar ensamma med barn som är så små att de "inte förstår".

- Jag skulle aldrig lämnat mina hundar ensamma med barn när hundarna var unga.

- Jag skulle aldrig lämna någon av mina valpar ensamma med barn jag inte känner och som inte är hundvana.

- Och jag skulle aldrig förvänta mig att hundarna skulle acceptera att främmande barn tar tuggben ur munnen på dem eller håller på och pillar runt munnen när de äter. Jag tycker inte att det är rimligt att en hund ska klara det. Det låter som ett utmärkt sätt att göra en hund barn-osäker.

Går det inte att hålla de besökande barnen undan från hunden så tycker jag tveklöst det är bäst att stänga in honom. Jag tycker generellt man skall vara mycket restriktiv med att låta barn och hundar som inte känner varandra umgås utan vuxens sällskap.

Min valp var väl 3,5 månad när hon skrämde min pojkvän ganska rejält. Hon hade haft ett ben ett tag, som blivit äckligt och fullt med ludd så han skulle byta det. Helt lugnt skulle han ta benet när hon gjorde ett riktigt försvar med tänderna och morr mot hans hand. Han var coollugn och tog bara benet och gav henne ett nytt som hon skulle ha och vi gjorde ingen större grej av det.

Varför? Jag VET att hon har stort föremålsintresse och plockar allt, och vill helst behålla det. Så från dag 1 har vi bytt allt möjligt, värdefulla och mindre värdefulla grejer. Numera kommer hon med prylarna till mig (6 månader) eftersom hon lärt sig att matte blir så glad när hon hittar nåt. Igår kom hon i full kareta med en död kråka (2 +, äckligt pippi och komma med saken:)) och det där blir bättre och bättre.
Hon får mycket tugg, får morra hur mycket hon vill på de andra hundarna, men eftersom varken de eller jag har brytt oss, så har det också avtagit.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka