Han högg os si ansiktet

Sv: Han högg os si ansiktet

Vidare..

Tråkigt begrepp dock och har väl inget med diskussionen i sig att göra..

KasperTim:

Det är bra att ni kontaktar mer kunniga och börjar jobba från grunden med tilliten, istället för att provstjäla hundens grej tre gånger i veckan. Hoppas att ni får bra hjälp och får rätsida på detta nu :)

Nu pratar vi om en 4 månaders valp.

Förhoppningsvis kommer TS och reder ut för oss om det var regelrätta hugg ( dvs lämnar ordentliga märken ) eller nafs. Jag tog för givet att vi pratar om nafs ( markering ), speciellt då det är en valp.

Jag tolkade det inte så och nu när TS har förtydligat verkar det som att jag tolkade det rätt. Hon skriver ju inte nafs utan hugg. För mig är det väldigt olika saker och ska tas på väldigt olika allvar- även om inget av det är önskvärt. Och visst att hunden är liten men det är ju då man ska börja stävja oönskade beteenden, inte när den är stark o fullvuxen! Vem vill bli biten i ansiktet av en vuxen hund?

Men det är min åsikt.

Jodå, jag gjorde det i inlägg 38

My bad, missade det :)

[/QUOTE]

TS: Låter ju jättebra att ni anlitat hjälp, hoppas ni får rätsida på hundrelationen och att ni får en bra tid tillsammans med hunden :)

Senast ändrad:

Min Rottis morrar när han har tuggisar, om man försöker ta dom ifrån honom, visst kan jag ta dom om jag verkligen vill, men jag har aldrig brytt mig om det, jag menar, de är ju till honom.

Som om min åsikt vore tvärtom.

Givetvis bör man jobba med hunden direkt när den är valp för att förebygga jobbiga moment när hunden är fullvuxen, det har aldrig varit tal om något annat. Ägaren har efter mitt inlägg uppdaterat att det var hugg och inte ett markeringsbett.

Förhoppningsvis är det väl inte bara din åsikt som talar när du pratar om att inte vilja bli biten i ansiktet ( eller någon annanstans ) av en fullvuxen hund.. :)

Grisöron är tydligen triggande, det har jag själv upplevt med en hund, då valp. Inte sån reaktion som din visade, men mycket morrande och en ovilja att lämna ifrån sig det. Min egen hund ligger däremot bredvid sin bästa hundkompis och tuggar utan problem, men jag skulle inte ge henne ett öra i annan hunds sällskap.

I ditt fall hade jag inte gett fler såna till hunden just nu, nej. Problemet behöver lösas, men ärligt vet jag inte hur jag skulle handskas med det eftersom jag inte varit med om en sån situation. Handskas hade jag gjort, på något sätt, men jag kan inte ge nåt rråd så här över ett forum.

Sen så har mina barn aldrig fått ta nåt ifrån mina hundar när dom varit små. Inte andra små barn helelr.

Nu är barnen stora och då är det okej att dom kan plocka en boll ur munnen på hunden och leka. Iofs använder vi det inlärda kommandot "loss" så hunden släpper och vi tar sen upp bollen eller pinne från marken medans hunden vet att den får backa några steg och vänta tills vi kastar igen. Själva backandet är inlärt för att skallar inte ska slås ihop när ivrig hund vill ha.

Jag tycker att barn ska skyddas från hundar, hundar ska skyddas från barn och dom behöver inte ha för nära kontakt. Mina egna har fått lära sig från början att man kramar inte hundar, man klappar och man klappar fint. Andras hundar ignorerar man. Jag gillar tex inte när ungar på stan ska fram och klappa en främmande fastbunden hund och mamman "hejar" på och har noll koll vad hunden säger och på vad som skulle kunna hända. Kanske kan uppfattas som en överdrift hos mig, men jag har fått barn som med detta lärt sig hundens kroppsspråk och som inte tränger sig på. Kidsen väntar tills hunden tar kontakt.

Senast ändrad av en moderator:

du har alltså också varit med om att hunden tycker att grisörat var bättre och roligare än en tråkig rak pinne? för jag kände då att jag inte ville ge han fler sådana.

Jag är också lärd att man väntar tills hunden tar kontakt, precis som du skriver är jag lärd. Vi försöker be barn att låta hunden vara, men som sagt så glöms det bort ganska fort. Därav anledningen till att jag inte vill att han ska hugga efter någon och därför jag skrevatt han ska kunna hanteras av barn då han gäran går och lägger sig när det blir för mycket, men som sagt så glömmer även jag bort att kolla läget och då vill jag kunn alita på min hund. Men nu har vi tagit tag i problemet nu när det ändå är öppet så att säga, just nu leker han med sig och får vara ifred då det har blivit mycket för han idag. Jag hoppas och tror faktiskt att detta kommer att gå vägen då hunden är en väldigt trevlig individ och jag räknar detta som ett misstag hos mig. Kanske jag har varit lite överbeskyddande nu när man skaffade en helt egen hund för egna pengar. Jag borde slappna av mer och njuta av att ha hund, men fortsätta träna, men träna på ett annat sätt.

Tycker precis som du att man ska veta att man kan plocka av hundar/valpar saker utan att de ska hugga/morra dylikt. Hunden/valpen lär sig att den får tillbaka saken då den beter sig bra. Har alltid gjort så med alla mina hundar oavsett ras o.s.v. Man kan inte alltid lita på att föräldrar håller koll på sina barn, o min hund ska tolerera att någon människa oavsett storlek eller ålder kommer o tar av den saker. Oavsett hur goda de är. Ute är det väl en sak, där kan de gå undan, men vad händer om de sitter i koppel eller är inne. VAD händer med det strikta ägaransvaret då?
Tycker det är lite skoj att se att det finns någon här som anser att föräldrar får själva hålla koll på barnen, medan de i annat forum tycker att det är oansvarigt av hundägare o inte av förälder... Nå, parantes.
Hund är lägst i rang i familj. Men barn får självklart inte göra som de vill med hunden, lika mycket som jag har koll på hunden har jag även på främmande barn. Jag måste bryta in om jag ser att barnet klampar in för mycket på min hunds område (eller hur jag ska uttrycka mig, det är mitt ansvar som ledare). Hade en liten tik en gång, som hade snytit ett ben från en kotlett, lyckats ta sig in i skåpet där soppåsen stod. Denna lilla tik blev som ett lejon när jag skulle plocka av henne detta. Vi jobbade bort det, men fick jobba bort det genom heela familjen. Men hon kanske skulle fått käka upp det benet ;) Hon växte upp till en underbar familjehund ändå ;) Jag hade, med risk att bli halshuggen, låtit denne tuggat på grisörat o jobbat bort beteendet. För att hon tillslut skulle förstå att man får tillbaka det man lånar ut.
Fast det är jag det, jag vill kunna lita på mina djur vid andra människors närvaro så som jag litar på mina barn o vill kunna lita på andra människors beteende vid hundars närvaro.

du har alltså också varit med om att hunden tycker att grisörat var bättre och roligare än en tråkig rak pinne? för jag kände då att jag inte ville ge han fler sådana.

.

Jag tror inte att lösningen på problemet är att utesluta just grisöron, även om han nu verkar tycka bra om dem. Vad händer när du testar grisknorr, tjurmuskel, oxbogblad, grisfot, tryne, dentastix, bit av en smörgås med skinka osv osv? Det kanske är lika gott eller godare, och så händer allt igen. Eliminera risken genom att aldrig ge hunden extra goda saker i sällskap med andra hundar, barn du har svårt att kontrollera osv, men träna också tillit och byteshandel, istället för att fokusera på huruvida han ska få äta just grisöra eller inte.

Han är efter Gang staff Bovis och moder är Winning spirit emotion in motion.

Till alla: Nu har vi testat olika hundtränare och kommit fram till ett shysst träningsprogram. Det har funkat urbra på honom och han har inte huggit efter oss överhuvudtaget nå mer. Känns skönt! Vi fick även veta att vi INTE har tränat fel, dock har vi tränat för mycket då han är liten. Så nu ska vi bara njuta av att ha en valping och snart bär det av på första utställningen är det tänkt :)

ja det var det, ja som sagt byteshandel, dock accepterar han det, men vi ska träna som vi gjort, dock inte bestämda tider eller varje dag och så, utan mer när han minst anar det stunder typ.

Så ni ska fortsätta att ta ifrån hunden tugget (eller vad det nu är), fast ni ska överraska istället?

Hur utbildad är instruktören ni anlitar, är denne van vid amstaffs?

Lycka till! Det later som om det ar ratt. Sa gjorde jag med min rottis och har fatt mycket lyckat resultat.:laugh:

ja det var det, ja som sagt byteshandel, dock accepterar han det, men vi ska träna som vi gjort, dock inte bestämda tider eller varje dag och så, utan mer när han minst anar det stunder typ.

Kom bara ihåg, när det gäller Byteshandel, att ni ska inte TA saken från honom, utan han ska släppa den frivilligt. Håll nåt otroligt frestande, en bit av det godaste godis han vet (fast bara en rätt liten bit), säg t.ex. -Ska vi byta? När han släpper sin sak och flyttar sig mot det nya godiset, får han det samtidigt som ni plockar det han hade först. Ge sen GENAST tillbaka hans första sak. Säg då "Varsågod!" samtidigt som han får tillbaka saken.
Upprepa proceduren några gånger, och kom ihåg att han ska släppa sin sak, ni ska inte ta den ur munnen på honom. Och att han sen ska få tillbaka sin grej genast.
Gå sen iväg och låt honom vara ifred.
Gör om det nån dag senare, och kom ihåg att hela proceduren ska vara positiv och lustfylld för honom.
Jag gjorde detta med min Beauceron som börjat vakta tuggisar som unghund, och det lilla problemet löstes på en eftermiddag!

Att en tränare sagt att ni gjort rätt och ska fortsätta stjäla saker i från honom när han minst anar det låter i mina öron otroligt galet.:crazy:

Fokusera mer på det som Lena Furberg skriver ovan, byteshandel där han ska släppa sitt föremål för det goda ni har att byta med.

Jag tror det är dags att du släpper nu. Ts har funnit ett sätt att angripa problemet och är nöjd med det och det bästa av allt - hunden verkar svara bra på det.

Jag tror det är dags att du släpper nu. Ts har funnit ett sätt att angripa problemet och är nöjd med det och det bästa av allt - hunden verkar svara bra på det.

Jag tror det kan vara bra att uppmärksamma folk på att hundtränare kan ha olika åsikter och att en hundtränares åsikt inte är samma sak som en obestridd sanning.

Jag tror det kan vara bra att uppmärksamma folk på att hundtränare kan ha olika åsikter och att en hundtränares åsikt inte är samma sak som en obestridd sanning.

Och att det är väldigt många som kallar sig hundtränare utan att egentligen ha tillräcklig utbildning eller erfarenhet för det. Vem som helst kan hålla hundkurser idag.

Tycker det låter olycksbådande att TS väljer en instruktör som säger att de gör helt rätt och ska fortsätta så, när den träning de har hållit på med har resulterat i hugg mot ansikten på folk.

Hunden svarar bra på det, och det vet man efter (max) tre dagar? Jag är tveksam och faktiskt hyfsat orolig.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 170
Senast: Rie
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 068
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Uppstigningspall