Sv: Han högg os si ansiktet
Tycker precis som du att man ska veta att man kan plocka av hundar/valpar saker utan att de ska hugga/morra dylikt. Hunden/valpen lär sig att den får tillbaka saken då den beter sig bra. Har alltid gjort så med alla mina hundar oavsett ras o.s.v. Man kan inte alltid lita på att föräldrar håller koll på sina barn, o min hund ska tolerera att någon människa oavsett storlek eller ålder kommer o tar av den saker. Oavsett hur goda de är. Ute är det väl en sak, där kan de gå undan, men vad händer om de sitter i koppel eller är inne. VAD händer med det strikta ägaransvaret då?
Tycker det är lite skoj att se att det finns någon här som anser att föräldrar får själva hålla koll på barnen, medan de i annat forum tycker att det är oansvarigt av hundägare o inte av förälder... Nå, parantes.
Hund är lägst i rang i familj. Men barn får självklart inte göra som de vill med hunden, lika mycket som jag har koll på hunden har jag även på främmande barn. Jag måste bryta in om jag ser att barnet klampar in för mycket på min hunds område (eller hur jag ska uttrycka mig, det är mitt ansvar som ledare). Hade en liten tik en gång, som hade snytit ett ben från en kotlett, lyckats ta sig in i skåpet där soppåsen stod. Denna lilla tik blev som ett lejon när jag skulle plocka av henne detta. Vi jobbade bort det, men fick jobba bort det genom heela familjen. Men hon kanske skulle fått käka upp det benet
Hon växte upp till en underbar familjehund ändå
Jag hade, med risk att bli halshuggen, låtit denne tuggat på grisörat o jobbat bort beteendet. För att hon tillslut skulle förstå att man får tillbaka det man lånar ut.
Fast det är jag det, jag vill kunna lita på mina djur vid andra människors närvaro så som jag litar på mina barn o vill kunna lita på andra människors beteende vid hundars närvaro.