Hämtar sina pinaler efter 7 år!!

CeciliaT

Trådstartare
Jag skriver denna tråden av anledningen att jag själv tycker det är rätt så komiskt.

Här om veckan kom en person in i vårt stall, denna hade få av oss tidigare hade sett, andra mindes denne svagt.
Det visade sig att personen hade haft sin häst inakoderad i det stall där jag står, en gång i tiden och hästen hade avlivats för 7 år sedan. Nu var denne där för att hämta sina saker.

H*n gick runt och letade och frågade då och då om var dennes täcken, hinkar, m.m. kunde tänkas vara, för de låg inte kvar på sin gamla plats.
Vi berättade att vi inte visste, då få av oss hade stått i stallet såpass länge och att alla skåp och övriga utrymmen nu avnändes av andra eftersom stallet är fullt. Personen verkade lite sur/stött över att sakerna inte låg på sin plats och tillslut åkte h*n iväg med lite pinaler som denne iaf hade hittat.

Det ligger en massa gammla, dammiga "någon-som-stod-här-en-gång-i-tidens-saker" som vi inte har kunnat slänga vid städdagar då vi inte vet vems det är.

Jag tycker detta är otroligt komiskt, det bästa är nästan att det inte är första gången som detta händer (jag har personligen inte varit med alla gånger). Jag menar, hur kan man allvarligt talat tro att ens saker ska ligga kvar på samma ställe efter 7 år? :D

Jag kan fullt ut förstå de som kanske väntar någon månad eller så innan de hämtar sina saker, om det har kännts jobbigt efter att hästen har gått bort, men jag menar, 7 år!! :rofl:

Så min fråga är, vad har man egentligen för rätt att slänga gamla saker som någon annan (ingen aning vem) äger? Har stallägaren rätt att tillåta att saker slängs om personerna inte hämtar upp dem inom några år?
Utgå ifrån att det inte finns något kontrakt som nämner detta.

Sv: Hämtar sina pinaler efter 7 år!!

Jag gjorde så i mitt stall att jag bad stallägaren om alla gamla inaccorderingas nummer och så skickade jag ett sms att har ni inte hämtat era saker innan ett visst datum så kommer sakerna att kastas. Jag tycker inte det är ok att man tar upp plats i ett stall där man inte betalar.

Men nu i detta fall är det ju för sent för det. Jag hade inte räknat med att sakerna skulle varit kvar efter 7 år dock...

Vi har också saker från nån som stod här i tidernas begynnelse:D. Men dom ryker nog snart, läs majbrasa.

Men hjälp, tror folk verkligen att kvarlämnade saker tas omhand och förvaras till de dyker upp 7 år senare. Makalöst! :rofl:

Har man ens rätt att gå in i någons stall utan vidare? Hon har ju inte där att göra längre?

Detta har jag också funderat på..
Hade en medryttare som slutade för snart 1 år sedan.
Alla hennes ridbyxor ridskor osv finns kvar.
Har sagt åt henne att hon måste hämta det pga jag själv om 1 månad kommet flytta och vill inte kånka hem hennes saker, där de säkert kommer fortsätta lugga i x antal månader..
Hon har flertalet ggr sagt att hon ska hämta set under dagen, men det har inte blitt av.
Självklart vill ju stallägaren att hyllan blir gömd när jag flyttar..
Ska jag slänga sakerna...?

Hur rädd om prylarna är man när man lämnar kvar dem - i sju år?!

En liten rad i stallregelerna eller ännu hellre kontraktet "för persedlar kvarlämnade efter avflyttning ansvaras ej" hade nog klargjort läget en smula :D

*KL*

Hur är det egentligen om man ska lusläsa lagen? Får man slänga saker hur som helst som någon lämnar kvar eller finns det något speciellt förfarande man måste igenom innan man kan göra det?

Vi hade massa cyklar ståendes utanför vårat hus som ingen visste vems de va. Vi anmälde det till polisen och sen satte upp information att om ingen hämtat cyklarna inom en viss tid så slängs dessa. Tror det är ungefär tre månader som man måste förvara saker innan man får slänga men jag är långt ifrån säker..

Nu är väl alla saker av värde avhämtade sedan ett tag, så jag slänger friskt när jag röjer i stallet nuförtiden! (Japp, det dyker fortfarande upp prylar i hörnen...)

Men fodertunnor, MED foder som sedan stod och möglade i ett år, stora stallådor, jackor, hinkar mm lämnades glatt kvar. Som skräp, liksom... :o

"Jag vill inte ha det längre, så då kan det likagärna stå kvar", verkar ha varit mentaliteten. Och då röjde vi ändå bort allt som VAR skräp och trasig. Ett helt hästsläp blev det till återvinningen när alla hyresgäster flyttade ut, och ändå är det prylar kvar.

Jag tog med allt som var mitt, sedan kånkade jag tillbaka det ett halvår senare när det behövdes sällskap. :D

Senast ändrad:

Detta har jag också funderat på..
Hade en medryttare som slutade för snart 1 år sedan.
Alla hennes ridbyxor ridskor osv finns kvar.
Har sagt åt henne att hon måste hämta det pga jag själv om 1 månad kommet flytta och vill inte kånka hem hennes saker, där de säkert kommer fortsätta lugga i x antal månader..
Hon har flertalet ggr sagt att hon ska hämta set under dagen, men det har inte blitt av.
Självklart vill ju stallägaren att hyllan blir gömd när jag flyttar..
Ska jag slänga sakerna...?

Säg att grejerna slängs om hon inte hämtat dem när du flyttar. Då har du gjort mer än tillräckligt och behöver inte tjata mer eller ha dåligt samvete för att du kastar hennes saker. Det borde ju ligga i hennes intresse att hämta sakerna och inte i ditt.

Detta låter som en mycket bra idé! Saken är dock den att det inte finns något skriftligt kontrakt över huvud taget. Personerna som hyr ut stallplatserna är inte i behov av pengarna och de som inte vill stå kvar kan flytta när de vill (de måste dock betala för hela den akuella månaden).

Samtliga i stallet börjar bli riktigt less på all "skit" som ligger och skräpar överallt som "någon -vem vet vem- någongång ägde" och skulle mer än gärna slänga det.
Nu har troligen inte stallägaren listor över mobilnummer till de som har stått i stallet de senaste tio(?) åren :p. Vilket verkar behövas ironiskt nog. Men annars var idén att skicka ut sms väldigt bra.

Att slänga hinkar, fodertunnor, paddar och dylikt är ju mer ok (enligt mig) då det inte ligger samma värde i detta. Men vi har ju kvar gamla träns och sadlar som bokstavligt talat har ändrat skepnad, men ändå, kan man slänga sådana saker utan att det kan bli problem vid ett senare tillfälle?

Slutligen: Uppenbarligen finns det de personer som tror att deras saker ska ligga kvar på samma plats, nyputsade och allt (? :D) när de kommer tillbaka efter 7 år! Lite lång sorgeperiod efter avlivning kan man ju tycka, eller rent av bara lathet (mer sannorlikt).

Sorg och hur lång tid det tar är en sak och olika för alla!

Kanske turen till stallet igentligen handlade om att bearbeta sorgen och få med nåt som tillhört vännen!

Surheten kan ha varit mer av sorg eller att inte känna sig förstådd. Det vet ingen.

Sju år är inte lång tid i sammanhanget, vad man sen förväntar sig och vad som är rimligt hänger inte logiskt ihop. Även om det nog kan ha gjort ont så kan det varit bra att där var annan häst på den platsen.

Ptr

Jag förstår precis vad du menar. Man kommer ju alltid att sörja den som har fått gå vidare. Sju år är ingen lång tid i det sammanhanget, det har du rätt i, klumpigt skrivet av mig.

Men att förvänta sig att saker ska förvaras på ett bra sätt (eller över huvud taget) utan betalning, då är sju år en mycket lång tid.
Stallet är redan överfullt med saker som det är (lite utrymme, många personer och hästar), så all den plats som i dagsläget gåt åt till att förvara saker som ingen längre vet vems det är, hade kunnat användas till att gör allt lite bättre för alla som i dagsläget står där.

:eek:

Sju år! Det hinner man med ganska mycket på.

I "mitt" stall hänger två fina, oanvända Stubben-hoppsadlar - gamla, visst, men helt klart i nyskick, inte en repa någonstans. Jag brukar putsa dem ibland och frågade i höstas varför det hänger oanvända hoppsadlar från 90-talet i ett dressyrstall år 2011. Jag fick till svar att sadlarna hade köpts in till dem två bruna valackerna på fältet längst bort när deras ägare importerade hästarna från Tyskland. Ägarna red i två månader och har sedan aldrig dykt upp igen. De skickar en check på hyra + hovslagare varje månad men har alltså inte besökt sina hästar sedan 1998. :eek::eek:

Men herregud!! :eek: Vad händer om hästarna blir sjuka? Har stallägaren helt tagit över ansvaret för hästarna eller har ägarna bara "skeppat" över ansvaret på stallägaren? Får man ens göra så? :confused:

Det är ganska vanligt i amerikanska kontrakt att man som inackordering ger stallägaren tillstånd att tillkalla veterinär. I det här stallet (full inackordering) är det så i alla fall. Det tycker jag i och för sig kan vara bra och kännas tryggt - tänk om man är på semester och något händer, liksom. För mina stallägare kan det ju kvitta om hästarna rids eller inte, checken kommer ju varje månad och allting betalas i tid, och hästarna tas ju väl hand om och är friska och glada på sin äng... men varför säljer man inte sin svindyra import om man inte längre vill rida? Numera är ju hästarna så klart i pensionsåldern men har alltså gått på det där fältet, oridna, i FJORTON år. :eek:

Det är ganska vanligt i amerikanska kontrakt att man som inackordering ger stallägaren tillstånd att tillkalla veterinär.

Så har vi det där jag står nu. Vilket visade sig komma till användning nu när min skadade sig i hagen för ett par veckor sen.

Men låter ju skitknäppt att dumpa av sina hästar sådär :confused: :eek:

Ja, att betala stallhyra i fjorton år utan att aldrig någonsin titta till sin häst är ju helknasigt. Dessutom är det ju otroligt mycket pengar. Fjorton års stallhyra, hur mycket pengar blir det sammanlagt (just nu är det c. 10 000 dollar/år, men så dyrt var det säkert inte för fjorton år sedan)? Typ ett helt hus? :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar