Sv: Halvhalt

Fio är ofta "rolig" på ett oväntat men väldigt träffande sätt tycker jag.

Jag lär mig nya saker när jag tränar för tränare.
Jag håller mig till det konceptet och den röda tråden.

Ser ingen anledning att frångå ett fungerande koncept

Jag kan tänka "häl mot bakben" men min samlande halvhalt är mer komplicerad.

Fio är ofta "rolig" på ett oväntat men väldigt träffande sätt tycker jag.

Jag lär mig nya saker när jag tränar för tränare.
Jag håller mig till det konceptet och den röda tråden.

Ser ingen anledning att frångå ett fungerande koncept

Jag kan tänka "häl mot bakben" men min samlande halvhalt är mer komplicerad.

Häl mot bakben:confused: Kan du förklara? Och gärna den komplicerade också eftersom tråden handlar om halvhalter.

Jag strävar just efter att det ska vara mindre komplicerat, men bättre kvalitet. Vilket det faktiskt blir. Mer samlande, mer svikt o tryck, att hästen sätter sej bättre och genom mindre inverkan.

Att prova betyder inte att man byter system, jag menar prova för att se vad som händer med hästen, och för att förstå vad man diskuterar bättre. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inte svarat i denna tråd, då jag svarade ganska utförligt ang halvhalter i tråden om att luta bäckenet.
och om man läser TS inlägg så är denna tråden en vidare spinoff på den tråden...

är man spec intresserad av _mina_ halvhalter kan man läsa där

Nyfikenfis; är det fråga om en kort inverkan av hälen, så att du genast släpper upp den igen?

I halvhalten, ja, kort och till normaläge igen. Det är fråga om ytterst liten rörelse, faktiskt.

I halt lite längre,d v s in i halten. För mej har det inneburit att äntligen hitta en nästan alltid helt korrekt uppställning i halten från att tidigare ha haft svårt att få till alla ben på rätt plats samtidigt och inte kliva fram igen. Men det kanske bara gäller mej:cool: Det är alltid svårt att förklara exakt hur man gör så här i skrift, det är väl nackdelen.

Senast ändrad av en moderator:

Roligt att den frågan kom upp eftersom just halter (därmed också halvhalter förstås) var just vad jag fick träna på i söndags när jag red lektion.

Jag fick instruktionen att inte ta i handen. Insåg generat att jag faktiskt lagt mig till ovanan att bromsa med handen. :eek: Så jag fick enbart räta upp överlivet eller egentligen var instruktionen; dra bak axlarna. Sedan la jag själv till att jag satt emot rörelsen lite i bäckenet. Det var fantastiskt vilken skillnad det blev! :idea: Om hon segade sig iväg fick jag på sin höjd ruska lite i tyglarna. Halvhalten är förstås samma tänk fast att inte genomföra halten utan släppa fram igen så fort reaktionen kommer.

Oj, det var lite för känsligt för min smak:eek:

Mjaa hon va inte så kul i början kan jag säga, en riktigt dressyr dam,om ja lägger skänkeln för långt bak så stannar hon o om jag tar henne minsta för mkt i tygeln så stegrar hon:smirk: Man lär sej iaf o rida noggrant. Så länge ja rider henne rätt så är hon underbar:)

Hm, låter inte helt sunt.
Jag är annars inte så förtjust i överkänsliga hästar, det blir lätt att man rider dem på nåder och mycket i ridning handlar ju om att de ska lita på sin ryttare och då måste de tåla "vanlig" ridning.
Känslig är bra, överkänslig är mindre bra.

Visst kan ja ta lite i tygeln om jag vill, men varför ska jag? bättre o utnyttja vikten eftersom att hon lyssnar på den:crazy::eek:

Ja, jag har ju varken sett dig eller hästen men av det du berättar så låter det för känsligt.
Man vill ha en lyhörd häst men en som stegrar om man råkar ta för mycket i tygeln, det låter inte helt hundra.

möjligt tkr hon e helt perfekt man lär sej o planera ridningen o rida noggrant o så länge ja rider henne ordentligt så är hon underbar o vi trivs me henne,

Som jag gör nu så rätar jag i princip på mig, "sitter till". I galopp lyckas jag inte riktigt med det och använder mig av kramande ytter. Dock tror jag att jag mer bromsar upp farten iom detta, men men... :D

kl*

För mig känns det lite konstigt att bara sänka hälen, hästen ska ju i halvhalten sätta sig ännu mer och inte bara stanna upp och vänta jag vill i halvhalten attt hästen istället för att stanna upp, istället sätt ännu mer tryck i bakbenen.

Red för en tysk tränare för någon vecka sedan, då tränade vi just halvhalter med energi. Min dam är lyhörd och lyssnar genast genom att vänta på mig, men dessa halvhalter var godkända inte mer för tysken, istället skulle jag peta till mer med skänklen för att mer få känslan att hon riktigt trampar på bak, ( min dam försökte då ta genvägen genom passagen) men då krävde hon ännu mer aktiv skänkel till hon satte igång bakbenen ( tempot kunde ändån vara detsamma som i den samlade traven. Efter halvhalvhalten så fick jag en lite aha upplevelse hästen verkligen bar sig. Lite skillnad mot de halvhalter man lärt sig i sverige där det räcker att man ser att hästen svarar upp.

KL

Kan säga att jag i min "variant" inte flyttar skänkeln alls. Underskänkeln ligger på samma ställe hela tiden. Om jag inte får svar, förstärker med mer aktivt bromsa i magen och vridning av handen framåt, tydligare. Det är ett sätt att göra ännu mindre helt enkelt.

Som jag skrev innan krävs (i alla fall för mej) mkt jobb med noggranna och snabba halter, övergångar osv, dvs höja beredskapen att svara snabbt och inte låta det gå fem meter innan svar. :mad:

Men det kanske är min "specialavdelning" som inte gäller alla självlkart, att slarva med sånt.

På så känsliga hästar brukar jag använda tydliga hjälper då de enligt mig måste acceptera att det är JAG som rider inte dem.

Jag tror inte att din häst är så känslig som du tror, för de flesta hästar som är så känsliga som du beskriver dem gör sig oftast känsliga för de har lärt sig att de kommer undan så eftersom du inte kan inverka ordentligt på hästen när den är så. Jag brukar låtsas att jag sitter på en ganska så okänslig häst och så får de acceptera att jag är där, brukar inte ta så lång tid efter att de stutsat runder och fjantat sig innan de inser att det inte fungerar att leka känslig...

Riktigt känsliga hästar stänger snarare in sig i en bubbla.

svarar ditt förrra inlägg...
Det är ju så det beskrivits och lärs in också - att hästen nästan stannar, men ändå inte.

Och det kan väl iofs var en förberedenade halvhalt, men inte en samlande

kl*

För mig känns det lite konstigt att bara sänka hälen, hästen ska ju i halvhalten sätta sig ännu mer och inte bara stanna upp och vänta jag vill i halvhalten attt hästen istället för att stanna upp, istället sätt ännu mer tryck i bakbenen.

Red för en tysk tränare för någon vecka sedan, då tränade vi just halvhalter med energi. Min dam är lyhörd och lyssnar genast genom att vänta på mig, men dessa halvhalter var godkända inte mer för tysken, istället skulle jag peta till mer med skänklen för att mer få känslan att hon riktigt trampar på bak, ( min dam försökte då ta genvägen genom passagen) men då krävde hon ännu mer aktiv skänkel till hon satte igång bakbenen ( tempot kunde ändån vara detsamma som i den samlade traven. Efter halvhalvhalten så fick jag en lite aha upplevelse hästen verkligen bar sig. Lite skillnad mot de halvhalter man lärt sig i sverige där det räcker att man ser att hästen svarar upp.

Det är precis det du beskriver som blivit bättre, mkt bättre t o m. Men jag är nog inte så bra på att beskriva vad jag gör, jag har nog ksrivit flera gånger tror jag, att det även innebär att man inverkar i sätet, det kommer så att säga på köpet, precis lagom. Svårt att förklara.

Men anledningen att jag fortsätter är att det faktiskt fått just resulatet att hästen sätter sig bättre, svikten ökar liksom trycket och hästens alerthet i steget, osv, vilket inte funkat så bra tidigare i halvhalterna. Kanske att det handlar om att just jag hittade rätt på just denna hästen, kanske inte passar andra. Jag har inte provat på någon annan häst ännu. Det passar denna häst och vår kommunikation. Just nu.

Hade det inte ökat kvalitén hade jag inte fortsatt.

kl
Följt tråden men ingen annan än Lancet har varit inne på att ta vara på energin som måste finnas innan.

Är det ingen av era tränare som har pratat om hur man vill att hästen skall svara fysiskt på halvhalten ?

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 084
Senast: Ticka
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar