Sv: Halvhalt

Fast inte för mkt innersk.
Är den loss ska du inte använda den alls.

Ofta får man överkompensera en för stark innerskänkel med en ännu starkare ytter.

Nej för att få den loss:banana: Vid behov.

Då undrar jag vilken tränare som har beskrivit detta...halhalten har jö inget att göra med att hästen skall "stanna men ändå inte" :confused:
Bra svarat.
Här har vi ju ett ord till som lätt kan missförstås- liksom samling.

I en halvhalt ska den sätta sig oxå.
vet ej om man kan kalla en halvhalt för just detta när man redan har den där, mer att man bara stämmer av eller sätter en signal till hästen- Nu ska vi göra ngt annat- Var med!
Kl
Jag fattar inte hur ni som spänner till magen i halvhalten rider vidare sen.:confused:
Det är mitt sätt att kunna rida med mer tryck o ändå inte få mer i handen eller till att det ökas- att bibehålla samlingen, men få mer energi.

Bra svarat.
Här har vi ju ett ord till som lätt kan missförstås- liksom samling.

I en halvhalt ska den sätta sig oxå.
vet ej om man kan kalla en halvhalt för just detta när man redan har den där, mer att man bara stämmer av eller sätter en signal till hästen- Nu ska vi göra ngt annat- Var med!
Kl
Jag fattar inte hur ni som spänner till magen i halvhalten rider vidare sen.:confused:
Det är mitt sätt att kunna rida med mer tryck o ändå inte få mer i handen eller till att det ökas- att bibehålla samlingen, men få mer energi.

Man sitter ju inte och spänner ut magen hela tiden då kan man ju inte andas till slut, jag drar ihop skulderbladen och som en följd av det så spänns magen ut sedan dras ju magen in igen och då rider man ju vidare.

I en halvhalt VILL jag att hästen ska ta några kortare, men högre steg. Att energin ska kanaliseras uppåt, åt samling, istället för framåt. Takten kan kan få bli lite snabbare, men fortfarande med vila i steget men ändå mer energi. Oj vad svårt det är att förklara
Detta VILL jag ska hända, vad det i verkligheten händer när jag rider är en helt annan sak :smirk:

På en ung eller outbildad häst brukar jag först driva framåt så hästen svarar, sen räta upp mig och ta en förhållning, och även där ska hästen svara. Noga med att vara tydlig så att hästen inte blir förvirrad, först fram, sen förhållningen. Mycket viktigt att man inte blir för snabb för tidigt där. Efterhand kan man samordna hjälperna mer och mer, och på den "färdiga" hästen bara vinkla bäckenet och krama tygeln för att få en halvhalt. Nu har jag visserligen inte haft någon så utbildad häst på ett par år, men i teorin kan jag minnas känslan.
Det jag har fått in-nött i skallen under alla år är att man ska driva först, sen bromsa. Att det inte ska bli något halvstopp utan kortare, men mer energiska steg.
Att kunna i teorin, och att skriva är så lätt, att utföra desto svårare. Nu blev jag ridsugen!

Fredrik_: Nej precis! Jag tänkte mer att en halvhalt för bara tygeln skulle göras på en väl utbildad lyhörd häst, som sitter ihop. Annars e det ju svårt att få den nå ända ner i bakbenet enbart med tygeln. Men det var mer en tanke.

För mig e halvhalten all about balansering. Balansering-förberedning, balansering-samling, balansering-hallå lyssna lite :) etc etc..

Pansi; Aha. Jag har fått lära mig precis tvärtom. Alltså på unga eller outbildade hästar. Att först sakta ner några steg, för sits, och sen driva bak. Detta för att inte häst ska sammankoppla ökat engagemang (i bästa fall) genom att då bli förhållen. Detta alltså som inledningskede. För att behålla framåtandan och energin sas.

Förhåller också lite som fio genom att räta upp mig och pressa ihop skulderbladen ngt, plus att överskänkeln hjälper till.

Sen finns det väl egentligen ingen exakt halvhalt i ngt system. Dagsformen avgör hur många och hur tydliga de kommer att bli. Även om jag såklart instämmer med att hästen kommer att gå på mindre och mindre hjälper ju mer man utbildar den. Åtminstone bör de bli finare och mer osynliga. Balansering kommer man ju alltid att pyssla med.

En annan sak. Ni som tömkör, arbetar på lång töm och vid hand. Vad har ni för tankar?

Jag hoppas att detta får plats i tråden...
Jag rider för en cr-tränare. Jag får ofta göra detta med "jorda - centrera - väx", och som jag börjar fundera kring detta så betyder denna balansering kanske samma sak som en halvhalt.
Då jag jordar kommer förmodligen hälen ned en aning, då jag centrerar så balanserar jag och då jag växer så öppnas bröstet upp (skuldrorna ihop mera).
Har försökt leta efter beskrivningar av halvhalter i cr, men inte hittat ngt matnyttigt, så då kom jag att tänka på detta, vad tror ni?

Jag har aldrig fattat ordet centrera - förrän jag såg "So you think you can dance" Och såg en gud på piruetter.
Att centrera handlar altså om att hitta balanspunkt i sitt kraftcentrum - det gör man med hållning och buktryck, så det är en del av halvhalten

just jorda - centrera - väx letar jag inte efter - jag glömmer bort det :o Men ibland kommer känslan - alltmer ofta faktiskt, speciellt i galoppen. vilken skillnad det blir :bow:

Använder mig av nått liknande för att påminna mig själv om min egen balansering. Fast jag tycker inte specifikt att det har med halvhalt att göra. För mig alltså.Mer att påminna sig själv om att checka vad kroppen håller på med. Min hittar på massa egna saker om jag inte ser upp :)

Pansi; Aha. Jag har fått lära mig precis tvärtom. Alltså på unga eller outbildade hästar. Att först sakta ner några steg, för sits, och sen driva bak. Detta för att inte häst ska sammankoppla ökat engagemang (i bästa fall) genom att då bli förhållen. Detta alltså som inledningskede. För att behålla framåtandan och energin sas.

Det har jag inte hört, men det låter fullt vettigt att göra så. Har aldrig funderat i dom banorna, intressant. Mitt resonemang har alltid varit att det ska börja bakifrån, men på ett vis kan jag tycka ditt sätt låter bättre, men samtidigt är det ju egentligen inte det man vill ha i längden. Hmm, detta tål att tänkas på lite, jag återkommer :D

Det känns skönt att läsa den här tråden :angel::bow:
Jag har oroat mig så för att jag är den enda som har svårt för att känna och beskriva halvhalter.
Många pratar om halvhalter som om det är en sådan enkel självklarhet, men det är det definitvit inte. Iallafall inte när man rider på ridskola med många olika hästar. :crazy:

Jag gjorde inte en enda halvhalt när jag red på ridskola för 100 år sen, inte ens på min ridlärares häst.:o

Skönt att höra :smirk:
För när jag red på ridskola..20-25 år sedan eller något så var det inte heller någon diskussion om halvhalter.
Nu har jag börjat på ridskola igen, eftersom jag inte hinner med medryttarhästar och liknande för tillfället. Nu är det väldigt mycket mer prat om halvhalter :o Tiderna har kanske ändrats, eller så är det bara min ridskola som har halvhalts-mani :D

I boken av Swift, så säger hon att man ska göra dessa balanseringar före hörnpasseringar, före tempoväxlingar etc, så jag funderade på om de funkar som halvhalter?

Inga egentliga halvhalter, utan bara att man gör hästen observant på en förändring.

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 084
Senast: Ticka
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar