Sv: Halvhalt

Det finns ingen specifik tysk halvhalt- även om det låter fint:rofl:

ingen ryttare/ tränare gör exakt likadant, även om tanken är densamma.

Nej, det tror jag med, satt o kollade på Globen då de duktiga värmde, mkt intressant.

Sen är det inte alltid som man förstår en tränares förklaring.
Man kan komma på det flera år efter- Aha:idea: Var det såhär den menade

:bow: Precis. Det är så pinsamt att vid mina år och med så många år som ryttare:eek: upptäcka att man hört det mesta förrut men tror nån det hjälper:o Även om man rider varje dag så räcker det inte, man måste rida många hästar och träna för bra tränare för att saker ska sitta.
Även det mest grundläggande måste man jobba med hela tiden, och utan hjälp tappar man det som man en gång lärt sej.:crazy: Det går hur fort som helst, tyvärr. Samt att det man inte fattade eller trodde man fattade plötsligt faller på plats ibland:idea:

Det finns ingen specifik tysk halvhalt- även om det låter fint:rofl:

Artt jag kallar den tysk beror på att den lärs ut¨på den tyska beridarutbidlningen. I alla fall i Verden. Men vad vet H -H z S :angel:

Mig veterligen är det bara jag fio och saigon som har beskrivit "halvhalten" på just detta sätt . Jo just - Jacko är bekant med den också.

Saigon kallade den tom "riktig" halvhalt. Det var att gå lite långt tycker jag.
Så jag nöjde mig med att kalla den tysk...

Så visst finns det olika tekniker, i olika system.

Det var ju det tråden skull handla om - hur gör olika användare halvhalt.

Senast ändrad av en moderator:

En halvhalt är ju så mkt mer än en halvhalt. Det finns mängder av anledningar till att göra en halvhalt och de har alla olika mål i mitt tycke, det kan vara en halvhalt för att göra hästen uppmärksam på att det kommer hända något, halvhalt för att öka samling, bibehålla takt och förbättra balans eller kräva mer aktivitet. En het häst kan behöva lugnande halvhalter i varje steg, en halvhalt som skiljer sig i både utförande och syfte från ex. den samlande halvhalten.

Man säger ofta att man ska göra en halvhalt för att förbättra hästens energi, när jag sitter här och funderar tycker jag snarare att det handlar om att behålla hästens energi "i kroppen" på den. Man gör en halvhalt för att få energin attstanna i hästen = samling, för att få den att stanna där hela tiden krävs halvhalter hela tiden, ju mer skolad hästen blir dessto mindre blir halvhalterna. För att i passagen kräva en halvhalt i varje steg.

En halvhalt så som ni pratar om (jag upplever iallafall att ni pratar om den som är samlande/balanserad/aktiverande?) gör jag genom att räta upp mig något medans underskänkeln sluter om och direkt möta med en mjuk förhållning med handen.

Vad är det som säger att man utför den exakt rätt- även om den är ifrån Verden:confused:

Då borde väl hästen få bra hjälp av den o även orka i galoppen.

Kanske en lite annan metod passar en del hästar bättre, om det bevisligen inte funkar:idea:
KL
Håller med Zanzan här- att välutbildade o starka hästar behöver mindre hjälper o mer sällan.

Ja det var verkligen en upplevelse att få träna för henne! Tyvärr så var det bara en clinic, men det blir två träningar då det var två dagar. Vi hade inte haft råd att träna för henne själv, nu fick vi träningen, egentligen tar 2500 per lektion:o

Önskar man kunde få rida fler clinicar med henne :angel:

kl*

För mig känns det lite konstigt att bara sänka hälen, hästen ska ju i halvhalten sätta sig ännu mer och inte bara stanna upp och vänta jag vill i halvhalten attt hästen istället för att stanna upp, istället sätt ännu mer tryck i bakbenen.

Red för en tysk tränare för någon vecka sedan, då tränade vi just halvhalter med energi. Min dam är lyhörd och lyssnar genast genom att vänta på mig, men dessa halvhalter var godkända inte mer för tysken, istället skulle jag peta till mer med skänklen för att mer få känslan att hon riktigt trampar på bak, ( min dam försökte då ta genvägen genom passagen) men då krävde hon ännu mer aktiv skänkel till hon satte igång bakbenen ( tempot kunde ändån vara detsamma som i den samlade traven. Efter halvhalvhalten så fick jag en lite aha upplevelse hästen verkligen bar sig. Lite skillnad mot de halvhalter man lärt sig i sverige där det räcker att man ser att hästen svarar upp.

Men detta är inget unikt.
Men som sagt- har sett få som gör dessa halvhalter där det syns skillnad på före o efter.

jag får ju rida halvhalter där hästen "stampar" till o sätter sig, men vi använder inte skänkeln för det- hästen har ju motor.
om man inte stoppar upp den för länge, utan är snabb med eftergiften o sen inte rider på framåt o då tappar samlingen igen.

hästen ska ju växa framtill OCH behålla energin, eller t o m mer bli mer energisk.
om man bromsar för länge eller för mkt på lydig häst. måste man ju rida framåt ur den.

På en redan samlad häst blir skillnaden mindre.

Senast ändrad:

Ja precis - det finns ju många olika halvhalter med olika syften - insåg att frågan som TS ställde var intressant när jag läse om den en gång till :angel:

Hur gör ni och vad har ni för tankar kring halvhalten.

Målet borde ju vara rätt gemensamt oavsett inriktning, jag tänkte mer på själva utförandet. Kom ju fram lite halvhaltsprat i tråden om att tippa bäckenet.

Jag tänker att det iofs är rätt olika beroende på utbildningsstatus men att en halvhalt på en välskolad häst ultimat bara bör ske genom tygeln på det bakben man vill hästen ska bromsa. Då bör ju halvhalten bli kvittot på att tygeltaget verkligen går ner i bakhoven.

Hur tänker ni som inte blandar in tygeln??
Hur lär ni in halvhalten??

Muy interesante e det iaf.

Det är ju dumt att hoppa in mitt i tråden :angel:

Om jag säger såhär. Man hoppar ju inte upp på hästen och rider en öppna - utan det är ju saker som skall på plats innan man rider öppnan.

Hästen skall ridas fram lång och låg för att hitta takt och ryggverksamhet, och den skall gå självbärig och med rätt stöd på bettet.

Egentligen handlar den halvhalt som jag beskrev om att stämma av hästen mellan hjälperna, som jag skrev så är det en halvhalt rakt fram för att få hästen att ta vikt bakåt.
Först för att spänna pilbågen och bli självbärig och sedan kan man ju få den att sätta sig mera - kanske tom till piaff....:angel:

Sedan för att rida en öppna så måste ju hästen sitta ihop inte bara i överlinjen uppåt, utan även i sidled.

Och här flyttar man ju in framdelen från väggen - man rider hästen i "postition" - öppnatänk kallar fio det. Man rider över hästen på yttertygeln och först nu sitter den ju ihop rent biomekaniskt så att tygeltaget _kan_ gå ner i bakhoven

Inte så stor vits att använda tygeln i halvhalten innan man satt ihop hästen - ang frågan Hur tänker ni som inte blandar in tygeln??

Ang Hur lär ni in halvhalten??

Jag tycker att det större problemt är att lära ryttaren.
Jag upplever detta system följa en sådan röd tråd så att utvecklingen av hjälpgivningen blir naturlig för hästen.

Det är så naturligt för en unghäst att stanna - om man stannar med magen i en avslastninsgsits - eftersom man då stannar upp sittbenen - och motståndet blir ju då högre och det blir lättast att stanna.

Jag tycker ingen har haft problem att stanna för överskänkeln.

Skillnaden när man kommer upp i svårighetsgrad är ju att mer och mer saker måste vara på plats innan man stannar med mage/överskänkel.

Hästen måste ju vara bättre och bättre på bakdelen och är den det så kan den ju gå ur halvhalten med tryck - för det är ju andra delen av halvhalten. Om vi pratar om sådana halvhalter som Zanzan skrev

kramningarna på yttertygeln tycker jag mer är balanserande halvhalter inne i tex. en öpna.

halvhalter på böjda spår kallar min tränare; inner skänkel mot yttertygel, men jag får bättre effekt på att spänna pilbågen om jag tänker; inner sittben mot yttertygel - detta är ju en del av systemet så det behöver heller inte läras in.

Appropå det jag skrev till "malin i götet" (ang känlsig för skänkel) så är jag här - så kan jag använda underskänkeln till mer aktivitet på bakbenen i halvhalten.
Appropå zanzan igen

Gud så surrigt det blev :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Inte så stor vits att använda tygeln i halvhalten innan man satt ihop hästen - ang frågan Hur tänker ni som inte blandar in tygeln??

Så du använder tygeln i halvhalten EFTER att hästen sitter ihop?

Sen så tror jag att det är många fler än Fio som ibland rider och använder sig av "öppnatänk" ;)

Jag skriver jättelånga inlägg. Med en ganska utförlig förklaring
Så handen - när - var - hur, har jag ju redan skrivit :confused:

Och jag har inte skrivit att fio är den enda som rider "öppnatänk".
Jag skrev att fio kallar det öppnatänk när hon sätter ihop hästen, Hästen blir inte automatiskt ihopsatt bara för att man rider "öppnatänk"

Sedan för att rida en öppna så måste ju hästen sitta ihop inte bara i överlinjen uppåt, utan även i sidled.

Och här flyttar man ju in framdelen från väggen - man rider hästen i "postition" - öppnatänk kallar fio det. Man rider över hästen på yttertygeln och först nu sitter den ju ihop rent biomekaniskt så att tygeltaget _kan_ gå ner i bakhoven

Men det där är rakriktning som kommer innan hästen kan samlas alls, tyska halvhalter eller vad man än kallar dem, inget gör så stor nytta om inte hästen är rakriktad först. Inget unikt alltså:confused:

Skillnaden när man kommer upp i svårighetsgrad är ju att mer och mer saker måste vara på plats innan man stannar med mage/överskänkel.

Vilken svårighetsgrad är du på då:confused:

halvhalter på böjda spår kallar min tränare; inner skänkel mot yttertygel,

Ja det sa redan mina lärare på ridskolan för hundra år sen. :cool:
Det är nog inte så unikt heller. :confused:
Man måste rakrikta för att få igenom en halvhalt. Ett sätt på böjt spår kan vara att först rida ett par steg sidvärts för innersk för att få bogen på plats, om det behövs, sen halvhalten.

sorry, jag ska läsa mer noga..

Men om man rider öppnatänk blir väl hästen mer ihopsatt - är det inte det som är meningen? Kanske jag har missförstått det också :o

Att flytta in framdelen är väl mer som "bogen in".. vad menar Fio med "positioin"?

Och här flyttar man ju in framdelen från väggen - man rider hästen i "postition" - öppnatänk kallar fio det.

Och jag har inte skrivit att fio är den enda som rider "öppnatänk".
Jag skrev att fio kallar det öppnatänk när hon sätter ihop hästen, Hästen blir inte automatiskt ihopsatt bara för att man rider "öppnatänk"

Jag uppfattade nog också att det var något unikt:confused: Syftet med det är väl att få hästen rakriktad = sitta ihop eller är det något annat som jag inte begriper som bör förklaras:confused:

Tack, då är jag inte ensam om att inte förstå :bow:

Inner skänkel mot yttertygel är ngt jag får höra från M.E varje gång :o

Fast inte för mkt innersk.
Är den loss ska du inte använda den alls.

Ofta får man överkompensera en för stark innerskänkel med en ännu starkare ytter.

jag kan meddela att han INTE är loss då :D Inte när han tjatar ;)
Däremot så tycker jag mig höra frasen "rida ut honom på yttertygel" också .. Men det är i de lägen i hö varv då han inte vill ta stöd på v ytter..

Men detta är ju en "individuell anpassning" och kanske man inte kan applicera detta generellt. jag kan ju bara min häst - och knappt det

Var noga med ställningen oxå. Annars blir det svårare att böja resten.

Man måste hajja resten av innebörden i frasen- annars skiter det sig ändå:cool:
visst är det både individuellt o skillnad på tillfällen där det måste tillämpas- mer eller mindre i 1000 olika grader.

Senast ändrad:

KL

Jisses.

själv använder jag mig specifikt av kinesiska halvhalter. Och jag inser att jag är totalt och unikt ensam om detta, - mitt hemliga recept.

:angel::rofl:

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 084
Senast: Ticka
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar