Sv: Halvhalt

kl
Följt tråden men ingen annan än Lancet har varit inne på att ta vara på energin som måste finnas innan.

Är det ingen av era tränare som har pratat om hur man vill att hästen skall svara fysiskt på halvhalten ?

För min del är viktigt att rida mängder av övergångar, tempoväxlingar o även sidvärts (och krav på snabba svar) för att få igång den rätta sortens energi, för att få en alert, kvick fokuserad och energisk men mjuk häst som arbetar kraftfullt framåt och i halvhalten märkbart trampar in lite extra och sviktar i bakdelen (sätter sej), för att samtidigt tydligt vara på gång framåt hela tiden.

Det kräver en hel del ridning och lite annorlunda än jag jobbat innan, som passar bra just nu i alla fall. Det gäller att vara fokuserad och alert själv och jag kan inte påstå att jag alltid lyckas vara det, snarare ibland:cool:

Ang vad som ska hända i kroppen vet jag inte om du menar något annat:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Då undrar jag vilken tränare som har beskrivit detta...halhalten har jö inget att göra med att hästen skall "stanna men ändå inte" :confused:

Senast så såg jag den förklaringen på Hippo ( eller om det var barbacka) Det var Tinne som förklarade och visade.

kl
Följt tråden men ingen annan än Lancet har varit inne på att ta vara på energin som måste finnas innan.

Är det ingen av era tränare som har pratat om hur man vill att hästen skall svara fysiskt på halvhalten ?

Jo

Den tyska halvhalten "sätter" hästen och spänner pilbågen extra uppåt - man känner tom hur ryggen höjs ryggen när man lyfts uppåt av hästen. Första gången kändes det som om han tänkte "skicka mig" :o

Man stannar upp framdelen tillfälligt med överskänkel och mage, för att därefter vika in rumpan lite till med överskänkel och bäcken,
(Man får ju då ryggraden/pilbågen att bukta mer uppåt )

Den andra fasen är ju den drivande sitsen ( som det finns många "varianter" på)
Så när man går ur halvhalten så har man ju energin från det komprimerade bakbenet, och klara man av att rikta den framåt/uppåt så har man ju en häst i uppförsbacke med tryck bakifrån

Sedan hur längeman lyckas förvalta det är en annan sak. :angel:
(och tekniken blir lite annorluda på böjda spår men effekten skall ju vara den samma)

Senast ändrad av en moderator:

hmm undrar bara en sak alla hästar vill väl bli ridna olika? Inte för att nu hästen ska bestämma men hästar som är känsliga men ändå har energi i halvhalten om man använder vikten (eller kramar försiktigt tygeln) så är väl det bra? Dressyr ska ju hjälperna va så små som möjligt:eek: Dessutom så bror de ju på hur högt man tävlar/satsar?
Alla hästar/ryttare och tränare är väl olika?:cool: Inget illa mot nån jag bara undra,

Javisst är alla olika.:bump:
MEN
en del av "hemligheten" och som man lär sig bl.a när man rider många olika hästar är att hästen - för att bli en riktigt bra dressyrhäst - också måste kunna ta till sig ridningen.
Dvs den får inte bli så känslig att den stänger av, den får inte vara så känslig att den försöker komma undan utan den ska acceptera jobbet.

När den är genomriden är det självklart toppen om hjälperna kan bli så osynliga som möjligt, det jobbar man ju med hela tiden.
Men till exempel, en del hästar är så känsliga att man inte kan ligga intill med skänkeln. Det är inte så himla bra - såna hästar får faktiskt vänja sig vid skänkeln vare sig de vill eller ej. Sen kanske det på den typen av häst räcker att man ligger intill med skänkeln - den behöver knappt användas men ändock hästen ska tåla att skänkeln är där skänkeln ska va.

Jag förstår vad du menar.

Jag har en häst som är superkänslig för underskänkeln.
Och det har ju varit på gott och ont.

Jag har varit tvungen att lära mig inverka i huvudsak med bålen, men han har ju också använt "det" för att komma undan. :angel:

Nu när jag kan forma honom utan underskänkeln finns liksom ingen vits att smita för just den längre

Ja du kanske hajjar :confused:

Jäpp, förstår.
Det är ju oftast hästar med mycket egen motor och det är ju härligt.:love:
Det är bara lätt att man blir sittande med underskänklarna rakt ut istället, så känsliga får de dock inte vara.

Okej,mja kanske inte e så kul o behöva ha skänkeln rakt ut, förstår va du menar klart att den ska acca skänkeln trodde inte ni pratade om så känsliga hästar men nu förstår jag mer,:)

Rakt ut va kanske lite lätt överdrivet - men du förstår säkert;)

Haha joo ja förstår, kanske inte går så bra o rida me skänklarna rakt ut :)

Min accepterade att den var där - men håll den för gud skull still människa... sa han :D

Han blir oerhört stressad av ryttare med flaxande underskänkel, rena rama skenet med panikreflex i överlinjen. U formad överlinje... :o

Sedan säger folk nu när jag rider - han ser så 'stabil' ut din häst
Jojo det har bara tagit 15 år att lära sig sitta still :angel:....

Sorry OT :angel:

Och så dog den diskussionen :angel:

Den dog nog inte för att det var Tinne som beskrev den ;)

Det är så tråkigt nu mer då jag så sällan är här....svårt att hålla liv i inläggen man gör :crazy:

Bara för att Tinne som är en skicklig ryttare beskrev den så betyder det inte att det är en rätt beskriven halvhalt :confused:
Om hon nu var med på Tv så förklarar det allt :idea: kanske det var en medveten handling då Hippo el Barbacka produceras till 1)barn 2)vi som ser allt som har med hästar att göra 3)nybörjare - elit ????

Men du....borde inte en korrekt utförd och väl riden häst kunna förvalta en halvhalt på ett bättre sätt än att "stanna men ändå inte" ?

För min del är viktigt att rida mängder av övergångar, tempoväxlingar o även sidvärts (och krav på snabba svar) för att få igång den rätta sortens energi, för att få en alert, kvick fokuserad och energisk men mjuk häst som arbetar kraftfullt framåt och i halvhalten märkbart trampar in lite extra och sviktar i bakdelen (sätter sej), för att samtidigt tydligt vara på gång framåt hela tiden.

Det kräver en hel del ridning och lite annorlunda än jag jobbat innan, som passar bra just nu i alla fall. Det gäller att vara fokuserad och alert själv och jag kan inte påstå att jag alltid lyckas vara det, snarare ibland:cool:

Ang vad som ska hända i kroppen vet jag inte om du menar något annat:confused:

Det var just detta som jag efterlyste !
För att se till att hästen "sätter sig" som du beskriver efter din ridning på jakt efter feedback från hästen + energi så menar jag att hästen skall svara med att vinkla sina haser mer och balansera om vikten till bak med ett tydligt "stamp". (blir det till schwung sen ?..kanske en annan vinkling-tråd :angel:)

Antingen ger man en uns energi innan halhalten som kan göras på lite olika sätt beroende på vilken individ man sitter på = skolning (skolar man dom till att säga "banan" vid halhalt och hästen svarar korrekt så blir varjefall jag impad :D)...eller så ser man till att hästen är så pass mycket "framme" för hjälperna att det räcker med att justera sitt egna bäcken = bålstabilitet, dvs att man själv arbetar med sina ryggfileer + bäcken att driva och mage för att strypa energin och sin egna rörelse i sadeln som påverkar hästen.

Att som du- ta ner hälarna en aning stoppar oxå men tydligare beskrivet drar varjefall jag underskänkeln ett uns bakåt en aning samtidigt.
För mig blir det en uppstramning och hämmar min egna rörelse i sadeln som jag andvänder samtidigt med min bålstabilitet.

Men det som varjefall är det som är det viktigaste för mig är att kunna rida på den eftergift som alltid skall komma efter alla typer utav förhållningar inkl halvhalt oavsett om man andvänder sits eller hand.
Det är vid eftergiften jag kan säga till min häst att den skall bära sig själv och inte andvända tygeln till sitt "femte ben" :angel:
Lättare sagt än gjort med andra ord :angel: (muppen sitter på en rakhasig och nästan överbyggd pålle:crazy:)

Tillägg !
Grattis till dig - Lancet som enligt din beskrivning av lektionen har en mycket duktig tränare :bow:
Ledsen för min del att jag blev avundsjuk och längtar efter en liknande lektion.

Senast ändrad:

Jo

Den tyska halvhalten "sätter" hästen och spänner pilbågen extra uppåt - man känner tom hur ryggen höjs ryggen när man lyfts uppåt av hästen. Första gången kändes det som om han tänkte "skicka mig" :o

Man stannar upp framdelen tillfälligt med överskänkel och mage, för att därefter vika in rumpan lite till med överskänkel och bäcken,
(Man får ju då ryggraden/pilbågen att bukta mer uppåt )

Den andra fasen är ju den drivande sitsen ( som det finns många "varianter" på)
Så när man går ur halvhalten så har man ju energin från det komprimerade bakbenet, och klara man av att rikta den framåt/uppåt så har man ju en häst i uppförsbacke med tryck bakifrån

Sedan hur längeman lyckas förvalta det är en annan sak. :angel:
(och tekniken blir lite annorluda på böjda spår men effekten skall ju vara den samma)

Jag vet inte riktigt om jag kan köpa din s.k "tyska" halvhalt.
Ska jag vara helt ärlig så blir jag en aning trött på tjatet om Tyskland när vi befinner oss i Sverige :cry:
För den delens skull så hoppas och tror jag att du inte tar illa upp ;)

Jag är mer inne på den linjen att man får hästen att svara med en extra vinkling och schwung som höjer framdelen genom att den balanserar om vikten.
Nog för att man märken en väldig stor skillnad om en välskolad häst tar halvhalter-övergångar på rätt sätt men den behöver få sig en skolning för att klara detta.

Att gå in på att det skulle vara ryttaren som "stannar upp" fram tycker jag är en överdriven och aningen förljugen beskrivning om hur en ryttare kan och skall kunna påverka då fram aldrig skall "stanna upp" då hjälpen=halvhalten skall påverka bak som ger en annan rörelse fram eftersom den blir i "uppförsbacke" som kan kallas bogfrihet, luftig fram eller tom "mycket bensprattel" :D

Bak och fram skall röra sig annorlunda med olika grad av lyft då den är samlad =bära vikt bak men vi får inte glömma takten...

Men det som varjefall är det som är det viktigaste för mig är att kunna rida på den eftergift som alltid skall komma efter alla typer utav förhållningar inkl halvhalt oavsett om man andvänder sits eller hand.
Det är vid eftergiften jag kan säga till min häst att den skall bära sig själv och inte andvända tygeln till sitt "femte ben" :angel:
Lättare sagt än gjort med andra ord :angel: (muppen sitter på en rakhasig och nästan överbyggd pålle:crazy:)

Oh ja, eftergiften är det viktiga, både den som sker i kroppen direkt (min) och i handen. :bow:

Jag jobbar nu på att finslipa och känna vad som behövs i olika lägen, det blir så att halvhalterna nästan till slut blir ett tänk i kroppen när det känns riktigt bra och blir många små snabba avstämningar hela tiden. När det känns riktigt bra. Annars krävs lite mer signaler "lyssna".

Vi kom av oss en hel del efter lindrigt men segdraget virus, skoproblem, (fullblodshovar) mm. Efter det satte jag igång med mkt grunder och har sen dess jobbat mkt med halvhalterna vilket tillsammans med bla mer krav på exakthet och sätta under ordentligt även i alla övergångar har det börjat kännas riktigt bra igen:banana: (Om man törs säga det, då ryker väl nån sko igen med blödningar och bölder som följd:crazy:)

Tja det är väl inte bara jag som fått ändra mitt hjälpgivningssystem när jag börjat träna för utländsk tränare.

I det här fallet utbildad i det tyska systemet.

Den dog nog inte för att det var Tinne som beskrev den ;)

Det är så tråkigt nu mer då jag så sällan är här....svårt att hålla liv i inläggen man gör :crazy:

Bara för att Tinne som är en skicklig ryttare beskrev den så betyder det inte att det är en rätt beskriven halvhalt :confused:
Om hon nu var med på Tv så förklarar det allt :idea: kanske det var en medveten handling då Hippo el Barbacka produceras till 1)barn 2)vi som ser allt som har med hästar att göra 3)nybörjare - elit ????

Men du....borde inte en korrekt utförd och väl riden häst kunna förvalta en halvhalt på ett bättre sätt än att "stanna men ändå inte" ?

Jo men varför skall det läras ut fel bara för att det är nybörjare eller barn som tittar :confused:

Tja det är väl inte bara jag som fått ändra mitt hjälpgivningssystem när jag börjat träna för utländsk tränare.

I det här fallet utbildad i det tyska systemet.

Det finns ingen specifik tysk halvhalt- även om det låter fint:rofl:

ingen ryttare/ tränare gör exakt likadant, även om tanken är densamma.

Undrar vilken nivå som du var på eller som din förra svenska tränare var på.:confused:
Sen är det inte alltid som man förstår en tränares förklaring.
Man kan komma på det flera år efter- Aha:idea: Var det såhär den menade.

Men det är väll inte bara utländska tränare som lär ut ett "tyskt" hjälpgivningssystem ?
Har tränat för många som anammar liknande här och självklart så får man anpassa sig till tränaren.

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 158
Senast: Alexandra_W
·
Western Förut så fanns det en tråd på g.gnägg (tror jag det var) ang westernridning och vi drog in på hur man gör ett stopp. Jag menade på...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 084
Senast: Ticka
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 570
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar