Halvblods/fullblodshingstar som är godkända för ponnyavel.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Grevinnan
  • Startdatum Startdatum
G

Grevinnan

Hur hittar jag dom på bästa sätt???
Inte ridponnyavel men jag har en D-ponny och önskan är att det ska bli en liten stor häst....

Sv: Halvblods/fullblodshingstar som är godkända för ponnyavel.

Vet inte om jag förstår vad du menar. Du söker efter en halvblodhingst eller fullblodshingst som inte ska vara ponny själva men godkänd för ridponnyavel :confused:

Det finns en halvblodshingst godkänd för ridponnyavel, Minotaurus e Little Boy - Ciceron, som tävlat rätt högt i hoppning. Vill du ha en komplett förteckning, gå in på www.asrp.nu

Du kan betäcka ett ponnysto med vilken av halvblods- eller fullblodshingstarna du vill. Eftersom du inte är ute efter att få en ridponny utan vill ha en stor häst så kan du göra så. (om jag tolkar dig rätt) Det handlar ju inte om ponnyavel då, utan om korsningsavel.
Skulle tro att så gott osm samtliga stora hingstar i avel även betäcker ponnyston om ägaren önskar detta. De flesta finns ju dessutom på semin, så storleksskillnaden spelar inte så stor roll...
Däremot kanske du ska tänka till en eller två gånger extra, för risken är att du får en väldigt liten stor häst även om du använder en stor hingst. Är du ut efter att få kanske en ny tävlingshäst med din ponny som mamma så vill du förmodligen inte ha en häst på 153 cm...

Nej jag vill inte ha en ridponny...utan en liten stor häst.
Men det jag undrade över är vad en hingsthållare (halvblod/fullblod) säjer om man ringer och säger att det är ett d-ponnysto man vill betäcka???
Eller har dom något emot det tro???
Hade jag haft ett halvblods sto så hade jag betäckt henne med en ponnyhingst....men det har jag inte, det verkar vara vanligare åt det hållet....

Jag skulle tro att hingsthållaren säger: Hjärtligt välkommen!
Har du bara ett friskt sto skulle jag inte tro att det är några problem alls.
Kolla lite om storleken som ligger bakom i hingstens stam så får du ju lite fakta om vad för gener han har. Jag känner en tjej här som betäckte sin D-ponny (Gimmic-Ali PruOX-Russ) med bla Camaro M, Highlight och Cardento, och avkommorna blev ca 160 cm.
Lycka till!

Hmm det stoet vet jag nog vem det är, är hon numera i ridponnyaveln med stoet?

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 473
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈