Hälsa på nyblivna föräldrar - vad tänker man på?

Sv: Hälsa på nyblivna föräldrar - vad tänker man på?

MEN, man ska bannemig inte behöva väga varje ord på guldvåg inför mig ändå - för jag kan faktiskt använda hjärnan också, inte bara hormonerna och känslorna.

:bow:

Att man skulle behandla folk annorlunda bara för att de nyss fått barn - det låter som vuxencurling för mig.

I vissa lägen är man känsligare än annars: om man är t ex stressad, deprimerad, pms-ig - eller har fött barn. Och då kanske man lättare hamnar i gräl med en kompis än annars. Men att det skulle innebära att man behöver bli väldigt annorlunda behandlad - nä, det köper jag inte.

Grundläggande hänsyn och respekt kommer man rätt långt med, tror jag. Och "nybliven förälder" med allt vad det innebär (särskilt om man varit gravid/fött)!är ju något man väldigt sällan är med om, om man jämför med PMS som de flesta (kvinnor) har varje månad. :)

Jodå, jag fattar att man ska tycka att få barn slår allting annat, på alla fronter.

Men min poäng är bara att inte ens en nyförlöst behöver curlas av sina vänner. De som är respektfulla mot varann annars är det nog även om den ena fött barn - är man gränslös annars så är man det även när den ena fött barn. Förhoppningsvis kapar man de gränslösa ur sitt liv, oavsett om man föder barn eller inte.

Jag tycker helt krasst att en del av råden i den här tråden snarare lämpar sig för den som ska besöka vänner som förlorat ett barn, än vänner som just har fått ett.

Man får väl för sjutton förutsätta att det är en glad händelse i livet att få barn, och så agera utifrån att det är just glada vi är?! Att få ett litet barn är ju något underbart, att få dela den upplevelsen med sina vänner är också underbart! Tänk, nu kan TS säga om 15 år till den finniga tonåringen att hon höll hen i famnen när hen var tio dagar gammal!

Jätteklokt av TS att kolla när hon är välkommen, jätteklokt att kolla om de nyblivna föräldrarna vill att man tar med sig något, och trevligt med en liten present, men allt det gör man ju ofta vid umgänge, inte alls bara när man ska på babyvisit.

Vill mamman vila kan ju TS, pappan och bebisen umgås själva.

Ungefär så, ja.

Som besökare hos nyblivna familjer har jag kommit långt på att bara beundra bebisen gränslöst:D

Nej, jag köper det inte heller.
Min närmaste vän födde som sagt barn i fredags kväll - och jag behandlar henne exakt likadant nu som innan. Dvs med omtanke, respekt, hänsyn och massor av vänskaplig kärlek, skämt, ärlighet och allt annat man har i en relation. Men jag är fortfarande rakt på sak, tassar inte på tå eller sånt. Kort och gott, så som jag haft det innan med personen ifråga som fått barn, är jag även efteråt. Jag förväntar mig att ha kvar samma person i mitt liv, dock med förståelse för att man både kan vara trött, stressad, nervös och full av hormoner.

Jag anser inte mig själv ha rätten att kräva speciell/annorlunda behandling konstant pga mina funktionshinder heller. Det är inget som min omgivning kan rå för att jag har, och således ska dom heller inte behöva anpassa allt efter mig. Jag kräver inte förståelse eller sympati, utan att dom är ärliga, frågar om dom undrar något och visar mig samma hänsyn och respekt som alla andra. Resten är upp till mig.

Ungefär så, ja.

Som besökare hos nyblivna familjer har jag kommit långt på att bara beundra bebisen gränslöst:D

Åh, jag har lyckats stöta på mammor som inte gillar det heller. Inte beundra för mycket, för då blir det sura miner och/eller förbud på att bebisen får lämna mammans famn.. Men frågar man ingenting, då är det också fel ;)

Vadå inte kan? Kan man ta sig ur djupa förlossningsdepressioner, psykoser och en jäkla massa annat så KAN man se om man beter sig alldeles för konstigt och göra något åt det.
Och vill man nu inte göra den ansträngningen utan anser det vara normalt - då ska man nog hålla sig borta från folk också, för man kan inte kräva att andra ska stå ut med sånt.

Ja, jag tänker då i alla fall att om man är rätt omtumland, överväldigad, personlighetsförändrad av det man gått igenom de första veckorna, och aldrig varit med om att "ta sig samman" i en liknande situation - då är man ursäktad.
MEN,
om man känner så, så tar man nog inte ens emot besök, tror inte du? :)

Fast öppnar man inte upp sin dörr samtidigt som man kommer hem från BB och bjuder in alla man känner och sen sitter och njuter av all uppmärksamhet och låter alla gulla med bebisen är man ju en hormonstinn surpuppa som kräver särskild behandling som inte förstår hur STORT det är att få barn och hur bra det är att barnet älskas av många och får knyta an med alla under sitt första levnadsdygn.

Hur man än gör, reagerar och tänker så är man som nybliven mor helt fel- med andra ord? :p

Nej inte om man gör ovanstående, det är det enda som duger ;-)

Nej inte om man gör ovanstående, det är det enda som duger ;-)

Säger vem?

Jag tycker det känns ganska normalt att träffa sina vanliga människor, dom som man umgås ofta med även innan. Typ närmaste vännerna, och närmaste familjen om dom finns nära.
I övrigt är väl en bebis inget objekt som fötts enbart för att visas upp? Att dom som står mig nära vill se min lilla skatt känns naturligt, alla andra borde inte ha något direkt intresse.

Men jag är ju uppenbarligen konstig också.

Min erfarenhet säger annorlunda, mest för att dessa mammor inte verkar tycka att det är något konstigt att det är så.

Men så länge ingen kräver att man ska acceptera sånt knäppt beteende så struntar jag totalt i om det förekommer eller ej. Alla har rätt till att göra vad dom själva vill. Jag kommer bara aldrig att gå med på det :)

Tja, man kan ju strunta i att bjuda hem folk tills man känner sig mer som sig själv.

Dom som betett sig så, har jag förklarat att jag inte är intresserad av att träffa under dom omständigheterna. Jag är inte intresserad av att spendera min tid med att sitta och tänka efter vilka ord som passar, hur mycket man ska bry sig eller inte, och gud vet allt.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar