Hälsa på nyblivna föräldrar - vad tänker man på?

Sv: Hälsa på nyblivna föräldrar - vad tänker man på?

*kl*

Jag brukar alltid skicka ett sms med en gång där jag gratulerar de nyblivna föräldrarna. Skriver också att jag jättenyfiken på det lilla miraklet och att de får höra av sig när de känner sig redo för ett besök. Skriver också att om de behöver hjälp eller råd om något så kan de alltid höra av sig till mig.

Många gånger så brukar ju folk vilja visa upp sitt barn ofta så det brukar inte ta så lång tid innan man är på väg för att hälsa på.

Innan jag åker så ringer jag och frågar om jag skall hämta upp något på vägen (tvättmedel, pizza, rosa strumpor). Brukar dock alltid skicka ett sms innan jag ringer för att kolla om det är okej att ringa. Vet själv hur stressande det är när man ammar och telefonen ringer. Självklart har man glömt telefonen i stället precis utom räckhåll.

Sen brukar jag också fråga om de behöver hjälp med något. Kan vara vad som helst. Tex gå ut med hunden, mocka hos hästarna, dammsuga, tvätta osv.

När jag väl är där så förväntar jag mig inte att bli underhållen med fika och prat. En gång så gick jag tex på promenad med bebisen medan mamman låg hemma och sov. Eller en annan gång så beklagade sig mamman på att hon bara satt och amma och att barnet bara sov hos henne. Det var väldigt frustrerande för hon han inte med något annat. Så då frågade jag om hon ville jag skulle dammsuga och köra en tvättmaskin. Hon blev jätteglad för det.

Dock får man ju vara väldigt lyhörd så man inte bara klampar in och börjar städa. Det gäller ju att känna av läget. Alla vill inte ha hjälp på det sättet.

Men jag tror jag lyckats ganska så bra då jag brukar bli inbjuden omgående och ofta.

Att man skall vara hyfsad frisk tycker jag är självklart. Lite snuva är ju inte hela världen men jag säger alltid till innan om att jag känner mig lite krasslig så får föräldrarna avgöra.

Min personliga åsikt är att fråga lite vad dom önskar sig och för att du vill ge en present. Jag själv fick barn för 4 månader sedan, och jag har fått KLÄDER AV ALLA för utom en. Har man noll fantasi ??? svar ja. Fattar inte att folk vågar köpa kläder. Risken är väldigt stor (som i mitt fall) att man inte har samma smak för fem öre, och vad är grejen med att ge en present till någon som inte kommer att användas bara för man ska ge något ?
Mycket roligare att ge något som faktist finns en tanke bakom, som jag fick av min bästa vän, dom pressenterna skrattar jag gott åt för det var bara så jag och min sambo :laugh: och det är just det som man kommer minnas.

För övrigt bjöd jag inte hem tjatande människor, jag åkte till dom i stället, då slipper man vara värdinna och fixa med allt. Bara att åka hem när man vill sen. :bump:

Trist attityd att du inte kan vara tacksam mot dina kompisar, som helt enkelt följer det som mer eller mindre är kutym: att ge en liten tröja eller liknande. Självklart är den vald med tanke bakom. Och skulle den inte vara det, så är givaren förmodligen helt enkelt inte en person som väljer presenter med tanke, oavsett om det är babykläder eller något annat.

Presenten av avsedd för bebisen, dessutom. Att ge en kompis en present för att hon fött barn - nej, det låter klart onödigt.

Att ha med något till bebisen är snarare jämförbart med en blomma eller en flaska vin när man går på middag än en Present med stort P.

Senast ändrad:

Vad otacksam du är! Att ge bort ett litet klädesplagg är ju kutym när någon har fått barn. Vad ville du ha då? En barnvagn?
Jag hade blivit väldigt förvånad om den jag kommer för att gratulera hade sagt/tyckt som du. Det är ju precis som mandalaki skriver att det är att jämnställa med en blomma eller en flaska vin när man blir bortbjuden. Tycker du att folk är fantasilösa vid sådana tillfällen också?
Det är väl ganska självklart att din bästa vän vet din smak för annars hade det väl inte varit din bästa vän?
Var glad att du har folk som gratulerar dig istället. Det är inte alla som har det heller. Jag blev glad för att folk ville gratulera och dela våran lycka. Vad de hade med sig var av mindre betydelse för mig.

När min stora föddes fick vi en stor kartong med allt man kan tänkas behöva.
Blöjor, puder, salvor, kläder, nappar, flaskor osv. Mycket småsaker som vi själva inte tänkt på. Som nybliven förälder är det inte helt lätt att komma ihåg allt man behöver. Man tror man tänkt på allt men ändå är det något man glömt.

Vi hade stor nytta av denna present och den var väldigt uppskatta.

Presenten av avsedd för bebisen, dessutom. Att ge en kompis en present för att hon fött barn - nej, det låter klart onödigt.

Fast va? Bebisen är ju helt omedveten om några presenter så presenten är ju till föräldrarna. Sen att det blir något bebisrelaterat beror ju på att det är det som är den aktuella händelsen.

Men behöver jag verkligen förklara det?

En present till mamman skulle vara för att uppmärksamma henne. En schal, en duschkräm, ett gott te osv. Men det är bebisen som uppmärksammas med presenten vid första besöket.

Risken är väldigt stor (som i mitt fall) att man inte har samma smak för fem öre, och vad är grejen med att ge en present till någon som inte kommer att användas bara för man ska ge något ?

Men hur viktigt är det att bebisens kläder, i tex storlek 56 som den kan ha i några veckor, är i din smak? Vad ska kläderna vara till för - att skapa lite gemenskap mellan dig och dina vänner kring din nyfödda bebis genom en liten present, eller till att du ska kunna visa upp din goda smak via din bebis när ni är ute på promenad?

Min son är 23 år, och jag minns fortfarande tex ett par ljusblå plyschbyxor som en vän gav oss redan på BB. Ljusblå plysch är inte kännetecknande för "min smak", men det är sådant bebisar brukar ha på sig, tänker jag. Jättetrevligt att klä bebisen i dem och tänka på vännen som gav byxorna.

Eller så ger man en present till mamman också, för att man vill och tycker att hon är värd det efter kraftansträngningen att vara gravid och föda barn. Personligen ger vi ngt till bebis ev syskon och ngt till mamman/familjen, beroende på vem det är och hur nära vi är.

När jag fick barn var jag beredd på personlighetsförändringen alla pratade om innan (typ som klockmalva är inne på). Den kom. Men förvånad blev jag när Jag blev mycket lugnare och coolare än jag någonsin varit i mitt liv. Trodde aldrig jag skulle vilja ha besök, men redan på bb fick vi besök (ngt som var totalt otänkbart innan jag födde barn). Och redan till första matchen i fotbolls-vm (när dottern var fyra dagar) hade vi vänner över på middag.

Det enda jag var lite nojjig över första veckan var om folk inte tvättade händerna innan de bar henne. Men efter en vecka var hon med mig i stallet första gången och jag insåg att det är nog mer skräp där än på någons händer ;) Så jag taggade ner även där.

Med tanke på hur mycket kläder en bebis kan gå igenom på en dag så var iallafall jag glad över varje klädesplagg, även om jag precis som dig inte är en plysch-fantast.
Även nu är jag glad för alla kläder, trots att jag inte tycker alla kläder våra föräldrar har sparat sedan jag och sambon var små kan kallas snygga.
Men varför skulle man behöva tänka på det när man ändå bara är hemma hela dagen?

Jag brukat ge lite större kläder, stl 62-68 och tänka efter så kläderna matchar årstiden de ska bäras.
Ofta får föräldrar mycket i minsta stl och det är den de själva köpt så lite större brukar uppskattas.

Eller en filt, små mysiga filtar verkar alltid behövas.

Jag är inte det minsta otacksam, handlar inte om det. Bara för att vissa tycker att man ska ge kläder behöver ju inte alla tycka det ?? En filt var det någon som skrev, kanon bra ju. Varför inte ge, nappar,hakklappar, ja det finns ju hundra olika saker som behövs som man kan ge. Som jag skrev tidigare FRÅGA vad personen önskar sig så blir givaren glad när det används och tagaren glad att få något som kommer att användas.

Min fråga till er som tycker jag är otacksam - eftersom ni absolut tycker att man ska ge kläder, om ni fått något helt annat då är det ju ni som är otacksamma som iskallt förväntar er KLÄDER.
Jag förväntade mig inga presenter och sa även att jag inte ville ha något när någon frågade. Folk ska få hälsa på ändå utan att ge något.

Som jag skrev tidigare FRÅGA vad personen önskar sig så blir givaren glad när det används och tagaren glad att få något som kommer att användas.

Man kan fråga sig vad som är poängen med en gåva?
Att ge något JAG VILL ge bort eller att ge bort något jag tror att mottagaren uppskattar?
Det sistnämnda gäller för mig, givetvis.
Att utgå från vad som anses vara kutym (för enligt norm gillar ju alla samma) är bara märkligt.
Det är som de där totalt meningslösa pinsamt supertråkiga skedarna/smyckena som anses vara brukligt att ge bort i dopgåva.
Orkar man inte anstränga sig för att försöka gardera sig att ge något den sk vännen uppskattar - så är man kanske inte så nära vänner.

Ska aversionen mot vad man uppfattar som fula kläder vara så svår att förstå att det måste opponeras?
Det är ju inte sällsynt att djurägare inte kan sätta på hunden/hästen/katten vilket koppel/täcke/schabrak som helst pga "ful" färg och modell så då är det väl inte märkligt att vissa inte vill sätta på sin unge något de anser är fult - om man nu anser att kläder/färger/matchning/mode etc är av betydelse.

Jag tror inte jag gett något till bebisen, någonsin? Jag brukar försöka luska mig fram till något som går hem hos mamman/paret, av mer eller mindre seriös karaktär.

Min fråga till er som tycker jag är otacksam - eftersom ni absolut tycker att man ska ge kläder, om ni fått något helt annat då är det ju ni som är otacksamma som iskallt förväntar er KLÄDER.

Men vilken fånig tolkning. Jag förväntar mig ingenting. Det som ger ett intryck av otacksamhet har inget att göra med min syn på presenter, utan det är din egen inställning:

--- och jag har fått KLÄDER AV ALLA för utom en. Har man noll fantasi ??? svar ja. Fattar inte att folk vågar köpa kläder. Risken är väldigt stor (som i mitt fall) att man inte har samma smak för fem öre, och vad är grejen med att ge en present till någon som inte kommer att användas bara för man ska ge något ?

Saker som används kan ju skilja rätt mycket. Min dotter har inte använt napp, således en helt onödig present till henne. Haklappar har hon inte använt i jättestor utsträckning. Filtar har hon inte använt särskilt många.
Däremot har hon använt kläder, varje dag :D

Folk ska få hälsa på ändå utan att ge något.

Frågan är vad som är mest ohyfs?
Att som mottagare ogilla en gåva från en besökare eller förvänta sig en gåva från en besökare?
Jag menar, det är inte en inbjudan till en fest vi talar om.
Jag tycker nog att det är mer ohyfs att förvänta sig gåvor. Jag menar, varför tar man emot folk - för att få gåvor? Det låter ju rätt småaktigt?

Med tanke på att folk verkar ta illa upp när de inte får ge kläder enligt någon torftig fantasilös gåvonorm, och sedan tar illa upp när mottagaren inte uppskattar gåvan, så borde det bli mer "rätt" att inte ta med någon present alls :D

Diskussionen är häpnadsväckande löjlig, från början till slut.
OM man vill ge en gåva till någon så frågar man eller så försöker man luska ut vad mottagaren kan tänkas vilja ha och uppskatta.
Sedan, att inte kunna acceptera att vi alla gillar olika utan att grina ihop, tillhör inte det mogna vuxenlivet.

Senast ändrad:

Ännu en kreativ tolkning. Att ha med något vid besök pga ny bebis är hyfs på ungefär samma nivå som att ta med en blomma eller vinflaska när man går på middag. Och kutym säger vanligen ett litet klädesplagg. Mer komplicerat än så är det inte.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 809
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar